Ik heb uit (deel) plannetjes uit het archief een volledig vlakke baan samengesteld, op het tramlijntje na (dat achteraf kan gebouwd worden of evengoed kan weggelaten worden), die ik waarschijnlijk KAN bouwen (gezien mijn fysieke gestelheid...).
Belangrijk is dat alles gemakkelijk bereikbaar is en heel makkelijk op te bouwen.
En tot mijn verbazing vind ik er alles in terug dat ik eigenlijk altijd wilde hebben: 2 grote stations, een doorgangsstation waar 2 hoofdlijnen samen komen naar 1 hoofdlijn en met aansluiting op een lokaallijn en een keer-kopstation waar 2 hoofdlijnen samen komen; de 'drukte' van de stations met mooie wisselstraten (vind ik toch...) , de 'rust' erbuiten op 2 (vrij) lange enkelsporige hooflijnen midden in de natuur ('less is more'...), heel veel opstelruimte, een apart kamertje voor de 'opslag' van alle rollend materiaal met aansluiting voor de 'wisselbakken' op de baan, alles altijd toegankelijk van bovenaf, heel veel mogelijkheid om al mijn locomotieven te 'showen' (ik ben 50 jaar loc verzamelaar...), ...
Als ik dit nu allemaal gebundeld zie, het resultaat van talloze omzwervingen, vraag ik mij af waarom ik het altijd gezocht heb in meerdere niveaus...maar soms moet met ook ondervinden wat men beter niet doet
ALS dit gebouwd wordt moet het geheel dat binnen de 'oranje' achtergronden' en 'blauwe' voorkanten volledig afgedekt worden (opklapbaar) op een hoogte van 50cm zodat het zicht uit 'vogelperspectief' ontnomen wordt en de baan altijd 'laag' moet bekeken worden, voor het 'theater' effect en om 'diepte' te doen ontstaan in combinatie met gepaste achtergronden en verlichting. Bovenaan dien kan ik er dan op leunen om aan de schaduwstations te kunnen indien nodig, want die blijven bovenaan uiteraard open (of misschien ook met een 'klep' tegen het stof).
Belangrijk is ook dat er een 'zomer' en 'winter' baan is, ik ga niet nodeloos alles verwarmen
In de winter zal de deur tussen de 'stations' kamer en de 'landelijke' kamer zoveel mogelijk dicht blijven (op de 2 'doorgeefluiken' links en rechts van de deur na) en zal het landelijk gedeelte puur als schaduwstation dienen, in de zomer gaat de deur er uit en vormt alles samen 1 lange baan. Het 'stations' gedeelte ligt boven de woonruimtes en is er met een deur mee verbonden, die warmt al redelijk op door 'zwerfwarmte'. Het 'landelijk' gedeelte en de schaduwstations liggen boven een doorrijpoort onder het huis waar het ondanks ruime isolatie toch altijd gevoelig kouder is dan in de kamer ernaast en in de winter zonder extra verwarming onbruikbaar is (of op zijn minst oncomfortabel is...).
Het is dus uit comfort oogpunt ideaal dat de 2 stations tegenover elkaar liggen in 1 kamer (in mijn fantasie liggen die kilometers uit elkaar
) , en met de bediening in die kamer kan ik alles rondom mij heel goed in de gaten houden en manueel bedienen. Koploper zorgt daarbij wel voor alles in de andere kamer (met camerabewaking).
Er is geen rechtstreekse (zichtbare) verbinding tussen de 2 stations waarbij treinen al na enkele seconden van het ene station in het andere zijn, alles moet steeds via de schaduwstations.