Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Thomas & Sascha's baan in opbouw - Verhuizen en opnieuw? (Upd. 22-01-2017)

Gestart door Sascha dinsdag 25 maart 2008, 22:31:39

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
ik zou zelf de gok niet neemen om die balk door te zagen of in stuk uit te halen voor de model baan zonder de construktie zodaanig aan te pasen een cabrio bouw je ook niet even van een gewoone auto.
dus of het spoorplan aanpassen wijzigen of zoals ik al een keer zij in module bouwen zodat je die er onderrijd en dus tijdens de bouw geen hinder heb van de laage ruimte en dak.

maar mocht het niet lukken bel me even dan kom ik met de kraan halen we gewoon het dak er af :lol: :lol:
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
Jullie moeten die man niet zo plagen het is al erg genoeg, en het getuigt van kracht dat hij er zo eerlijk voor uit komt. :idea: :arrow: :mrgreen:


Gr. Bert

Ik moet nu echt aan de zuurstof
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
Citaat van: baureihe 103 op zondag 13 april 2008, 22:47:10
Jullie moeten die man niet zo plagen het is al erg genoeg, en het getuigt van kracht dat hij er zo eerlijk voor uit komt. :idea: :arrow: :mrgreen:


Gr. Bert

Ik moet nu echt aan de zuurstof

Bert, zonder dat onderschrift was dit best geloofwaardig! :roll: :wink: :mrgreen:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
De zaag gaat erin hoor, het schaduwstation gaat 10cm lager.. Eerste poten zijn al gedaan.. Foto's volgen laterrrrrr :-)
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 30 Maart 2008)
Achja dat kan ook geen kwaad dat de poten 10cm korter worden!!! Misschien ook wel beter dan de hele baan aan te passen!
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk, de knoop is doorgehakt, en weet ik welke uitspraken nog meer van toepassing zijn. Het schaduwstation is 10cm verlaagd. Zie hier het verschil (let a.u.b. niet op de rommel :mrgreen: ) :





Zoals je kunt zien, maakt 10cm erg veel uit bij onder het schuine gedeelte van een zolderdak. Verder ga ik de stijgspiraal ook iets minder steil maken na wat testjes hoe verschillende treinen boven (of juist niet) kwamen. (Vandaar dat de stijgspiraal nu weer ver ontmanteld is). Als ik nu alles goed heb berekend, kan ik het station gewoon maken zoals origineel gepland tussen de balken door met alle sporen.

Ik had vanmorgen natuurlijk weer hulp van mijn lieftallige assisent :



Voorts heb ik het sporenplan van het schaduwstation nog 1 keer aangepast, zodat ik het schaduwstation toch volledig op 2 manieren kan gebruiken. (OF met 8 opstelsporen, OF met 7 opstelsporen en 1 'doorrijdspoor'). Ook heb ik 3mm dik isolatie materiaal al onder de sporen gelegd, en het verschil is duidelijk hoorbaar.



Hier heb ik ook een extra mangat gemaakt voor er later evt nog bij te kunnen komen.



Hier wil ik in het midden van de bogen ook nog een mangat maken voor er naderhand nog bij te kunnen. Ook heb ik de dubbelsporige boog met 4 bochtwissels vervangen door een enkelsporige boog met 2 bochtwissel, daar die twee extra wissels alleen functie hadden voor het onderste opstelspoor. Beetje zonde dus, vandaar de vereenvoudiging.



Duidelijk te zien dat het 'gat' tussen de balken nu ineens veeeel en veeel groter is, en dat door 'maar' 10cm te zakken met het schaduwstation.



En hier een overzicht van het 'last minute' gewijzigde sporenplan. Ik heb de aftakking wat eerder gemaakt, en mee laten lopen met de andere 3 rechtse sporen, zodat een mangat beter haalbaar is, maar ook als ik geen gebruik wil maken van het zogenaamde 'doorrijdspoor' dat ik er een trein kan opstellen.

So far weer deze update.. Niets schokkends nieuws, of verder gekomen, wel een probleem uit de wereld geholpen :-) See you next time!
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
ha die sascha.

ik zie dat bij jou ook de vloer onder de zaagsel licht.
ziet er mooi uit en inderdaad 10 cm zaken heeft al groote gevolgen.

zo dan ga ik ook even gouw stofzuigen mijn vloer licht bezaait met zaagsel van de berg.

groetjes bas
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Ziet er goed uit Sascha! (en thomas ook)

Veel Succes verder met de bouw van je baan Sascha.

Ik wacht met vol spanning op de volgende update :D

Groetjes, Tim
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi Sascha,

Ziet er goed uit.

Groetjes,
mark
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Mooi werk Sascha . We volgen het in spanning .
vrgr Riender en Max
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Ziet er goed uit sascha. :shock:
Als het schaduwstation al zo groot is, ben ik benieuwd naar de rest van de baan.

Veel bouwplezier.

modelspoorgroet
Henk
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
succes
door die 10 cm in ieder geval een stuk werk bespaart
ziet er goed uit
groet robert
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi hoi Sascha,

Ziet er weer goed uit, en ben blij dat je eindelijk weer verder bent / kunnen gaan ;).
En gelukkig, Thomas is er weer bij om te helpen :P ;).
Succes met de verdere bouw van jullie baan 8).
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Sascha,

Het verschil in ruimte is inderdaad overweldigend! Zo kan je in ieder geval je station mooi maken zoals je het wou.
Zoals Thomas je helpt mag Iwan het later ook wel gaan doen, zeker als ze je ook nog eens het juiste gereedschap aangeven.
Succes met de verdere bouw (ikzelf zal nog even moeten wachten aangezien er NOG een kinderkamer gefabriceerd mag worden (oftewel Iwan krijgt een nieuwe)), en ik hoop dat we binnenkort weer zo;n mooie update krijgen.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Ha die Sascha.
Mooi man, dat je deze wijzigingen alweer zo snel hebt door weten te voeren!
Maar ja, onder leiding en toezicht van je oudste zoon Thomas (wat wordt ie alweer groot!) is natuurlijk de druk om zo goed en snel mogelijk optimaal te presteren, wel erg groot.
Dat 10 cm verlagen zoveel extra ruimte geeft hè?
En pas je er nog goed onder, of heb je zo hard aan de baan moeten werken dat het nog wel 10 cm lager gekund had? :wink: 

Veel succes met de bouw van de baan en de groeten aan jouw trouwe rechterhand. 8)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Mooi isolatie materiaal (rol?) ligt ook mooi vlak!
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi Sascha,


Zoals al meerdere zeggen wat een winst kwa ruimte zeg
En dat met maar 10cm laten zakken.

Ook schiet je al lekker op met de bouw
Dus op naar de volgende update.


gr Frans
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo Sascha,

Hoe gaat het met de voortgang van je baan ?. Het is al enige tijd geleden dat we een update gezien hebben.

Mvg,
Peter
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Het is mooi hier op de camping in Ruinen ;-)
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Citaat van: Sascha op donderdag 17 juli 2008, 22:04:23
Het is mooi hier op de camping in Ruinen ;-)
Heb je Diederik Das ook nog gezien ?. Hopelijk hebben jullie en vooral de kleintjes een leuke vakantie aldaar.

Mvg,
Peter
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo Sascha,

dat ziet er goed uit, ben benieuwd naar je volgende update.

Groeten Piwie.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Als er niets nieuws is, moet ik ook maar wachten.


                                                                            Arie
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Citaat van: Freak op donderdag 17 juli 2008, 22:08:37
Citaat van: Sascha op donderdag 17 juli 2008, 22:04:23
Het is mooi hier op de camping in Ruinen ;-)
Heb je Diederik Das ook nog gezien ?. Hopelijk hebben jullie en vooral de kleintjes een leuke vakantie aldaar.

Mvg,
Peter

Uit betrouwbare bron weet ik dat Diederik er vrijdag en zaterdag weer is!



Morgen oppas spelen voor de doggie's   :D

Jammer dat ik er niet  bij kan zijn in Apeldoorn, viel spass voor eenieder die er wel bij is!

Groet, Oscar
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
hey ruinen dat is een kleine driekwartier rijden vanuit hier
misschien kom ik dan straks die forum auto wel een keer tegen  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hmmmm........ forum meeting in Drente ????? Ik ben er vanaf maandag (in Drouwen) bij het Drouwenerzand.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Helaas - wij zijn zojuist weer thuis aangekomen, na twee weekjes vertoeven bij Oscar.. Top camping, top service, alleen weer zat nogal tegen. Ondanks dat toch enorm geamuseerd!
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Tja... thuiskomen heeft natuurlijk één voordeel: je kan weer on topic gaan en verder bouwen :mrgreen:

C.U.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
0ver het stijgen heb ik misschien een tip voor je.
in het marklin jaarboek  2001/2002 staat precies hoe je mag stijgen.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Welkom thuis Sascha.


                                            Arie
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Zo en dan is het weer tijd voor een update al de legitieme smoesjes tot aan de vlucht naar een gelukkig tijdelijk vakantie adres in Drente neem ik aan is voorbij. :mrgreen:
Wij wachten allemaal zeer ongeduldig af wat er gaat komen.

Gr. Bert :)
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
helemaal gelijk bert
ben erg benieuwd wat sasha allemaal gebouwd heeft in de tussen tijd  :lol: :lol: :lol:
groet robert
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
volgens mij heeft sascha een beetje server gebouwd, onderhoud gedaan aan dezelfde server en nog wat van die dingen :D :D

gelukkig maar voor ons 8) :lol:
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Citaat van: digi-jacques op maandag 04 augustus 2008, 22:15:40
volgens mij heeft sascha een beetje server gebouwd, onderhoud gedaan aan dezelfde server en nog wat van die dingen :D :D

gelukkig maar voor ons 8) :lol:
jaja, maareh de server doet et weer(waarvoor dank) maar nu moet de baan weer vooruit gaan hé :wink: :lol:

Dennis
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo Allen,

Chatberichten uit dit topic verwijderd, backtotopic please,

Groet,

Walter
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Ja dat is even balen zeg het begon al wat te worden, druk met je spiraal bezig en dan het station en dan ja een balk wat even over het hoofd wordt gezien met de hoogte van het station.
Ja dan is even de lol ervan af.
Ik kan hier over mee praten had namelijk ook zo'n soort probleem.
Endan ja ik heb dan een bierspoiler en mijn tafel moest toen ook tien centimeter naar beneden.
Dus ja dan de poten waar alles op rust inkorten.
Was een hele klus en heb er wel even overgedaan.
Maar de draad is weer op gepakt want je heb een goeie hulp.
En als je hulp later groot is dan zegt hij later pa weet je nog. :) :)
Maar veel succes met de verdere bouw van je modelbaan en ben benieuwd hoe het er nu uit ziet.

Groet Wim.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi hoi,

Het verlagen is inmiddels al tijden geleden uitgevoerd, maar verder ziet het er nog steeds hetzelfde uit.. Ik ben aan het wachten totdat die zon eens stopt met schijnen :P :mrgreen:
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Misschien moet je dan maar even van je wolkje komen, het schijnt dat de zon boven de wolken altijd schijnt :mrgreen:.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo allemaal,

Vandaag dan maar weer eens een projectje van de baan opgepikt : Pantograaf-vangers maken voor onder het begin van de stijgspiraal. Omdat ik de tussenliggende ruimte van de stijgspiraal niet meer dan 9 cm wilde maken, en de stijgspiraal 2 sporen breed is, en er een aftakkend spoor is, is de hoogte bij onderdoorrijden van het onderste deel slechts 8 cm, doe daar nog een 1cm rails vanaf en je begrijpt al dat hier de treinen niet met de pantograven omhoog onderdoor kunnen. Dus hebben we pantograaf-vangers nodig. Mijn idee is simpel van opzet, pak wat VD draad, strip deze geheel, leg die ongeveer gelijk aan de puko's, soldeer wat dwars-VD draden op, en bevestig deze.. (Zie foto's). Alleen dat solderen van VD draad valt niet mee (tin pakt niet op het koper?).. Moet ik een dikkere bout pakken, of is er iets met dit koper waarom dit niet pakt?? Iemand andere tips om de VD draden aan elkaar te bevestigen? (Lijm-pistool?) - Tips zijn welkom!






Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hallo Sascha,

Ziet er wel goed en doordacht uit vindt ik zelf.
Maar met solderen heb ik nog niet veel ervaring maar wat betrefd het gebruiken van lijm zal ik niet doen omdat het bij het eventuweel loslaten
van de lijm je er naderhand slecht bij kan komen van wegen een klim spiraal.
Dus kan je beter een vast verbinding maken met een schroef waarvan je de uiteinden even rond buig en met een ring ertussen vast schroeft.
Veel succes verder en blijf naar de update's uitkijken.

Groet Wim.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Sascha,

Ik heb bij een eerdere baan ook dit draad gebruikt. (neem aan, dat VD draad het gewone huis instalatie draad is)
Het is gewoon goed te solderen, maar je moet i.d. een nogal grote soldeerbout gebruiken en goed heet stoken.

Charlie.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi Sascha,

VD (2,5 kwadraat zegt een installateur) solderen gaat best. Dikke bout,  =>30 watt, soldeer met veel vloeimiddel er in en goed heet stoken.

Wat ook wil helpen is beide draden apart te vertinnen, daarna de contactdelen weer heet maken en tin ertussen, het deel dat de tweede keer dan niet direct heet wordt smelt dan wel met het hete soldeer mee.

Gr. Fred.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Hoi Sascha,

dat is veel werk wat je doet lijkt mij.

daar waar de trein in een tunnel gaat laat je de draad bol de lucht in steken ( in de tunnel he :-) )


jaja let niet op de tekening lol :-)

zo, als de trein de tunnel uit komt dan vangt hij de pantograaf weer op.

gr davy
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Dank voor je reactie davy,

Maar daar waar de pantograven opgevangen dienen te worden, gaan de sporen precies van 2 sporen naar 8 sporen ;-) Dus ik moet wel met dergelijke constructie werken ;-)
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
oke, dan pak je dunnere draad 1.5 ipv 2.5.

let op daar waar je soldert kmt altijd een bolletje soldeersel.
daardoor gaat je pantograaf heel snel slijten. maakt mij niet uit ik verkoop graag :-)

als je het op schuurd gebruik dan op het laast waterproef schuurpappier dan weet je zeker dat er ook geen braampjes aan zitten.

en als je hulp nodig hebt dan hoor ik het graag. morgen :-) lol

toedeloe

Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
hallo
Citaat van: Sascha op zondag 19 oktober 2008, 12:33:17
Alleen dat solderen van VD draad valt niet mee (tin pakt niet op het koper?).. Moet ik een dikkere bout pakken, of is er iets met dit koper waarom dit niet pakt?? Iemand andere tips om de VD draden aan elkaar te bevestigen? (Lijm-pistool?) - Tips zijn welkom


michien dunnere tindraad?

op school solderen we met dunne tindraad en dat wil goed :lol:
thuis met dikkere en dat wil niet. :shock: :(

mischien is dat het probleem. :? (de tin is dan sneller goed warm)
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
misschien is je vd draad al flink vet geworden door het steeds beetpakken of door vet van iets anders.
algemene tips:
goed ontvette.
beide delen apart vertinnen dan samen smelten.
dikke punt op je soldeer bout.
pak de vd draad niet met je hand vast word heet en doet verdomd pijn :(
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Sascha,

Je moet S36 als vloeimiddel gebruiken om koper te solderen en een flinke sterke bout, 80W oid.

En als je de draad mooi recht wilt krijgen, moet de ene kant inspannen in de bankschroef en de ander kant in je boormachine en dan de boel even ronddraaien tot je draad recht is.
Niet te hard en ver doordraaien, anders breekt ie.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Met een grote bout en harskernsoldeer kun je VD draad gewoon solderen.
Eerst beide delen vertinnen en daarna aan elkaar solderen.
S39 gebruik ik zelf nooit, vanwege de chemische activiteit van het restant (corrosie).

succes
Henk
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update 1 Mei 2008)
Er is nog een truc om de VD draad mooi recht te krijgen.
Inspannen in een stevige bankscroef, het andere uiteinde goed in een combinatietang inklemmen, en dan proberen om 1 een ruk die bankschroef van de werkbank te trekken. Als het goed is lukt dat niet, maar de VD draad is dan wel mooi recht en zonder draaiingen.

Maar doe dit alleen als je een grote stevige bankschroef hebt gemonteerd op een stevige werkbank. Doe dit niet met een instrumentenmakers bankschroefje, want die vliegt door het raam als je niet uitkijkt.
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update Ruwbouw 16 November 2008)
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: Sascha's baan in aanbouw (Update Ruwbouw 16 November 2008)
Hallo allemaal,

Weer een (kleine) update in de ruwbouw vandaag gemaakt. Daarbij komen dan alweer twee nieuwe vraagstukken naar boven.

Zoals jullie allemaal wel weten (zo niet, lees even terug in dit draadje ;) ) heb ik het schaduwstation 10cm verlaagd om het station onder de balk door te krijgen. Nu wilde ik vandaag toch eens weten of het allemaal laag genoeg is, en wat blijkt, de onderdoorgang van het doodlopend spoortje in het station blijkt niet hoog genoeg te zijn voor een trein met een opgeheven pantograaf. Nu wil ik daar toch enkel met twee verschillende railbussen rijden, maar helemaal tof vind ik het niet - zie foto 2 :(

Verder heb ik lang getest, gewikt en gewogen, en besloten om toch niet met geluidsisolatie te werken. De isolatie onder de rails van het schaduwstation moet ik nog weghalen. Het verschil vind ik toch dermate klein, dat ik de extra ruimte wat het nodig heeft in de onderdoorgang van de spiraal niet op wil geven. Verder is het alleen maar lastiger met afwerken. De rails zal ik op verschillende punten met een lijmpistool op het hout vastlijmen (niet ELK stuk hoor) omdat dit veel minder lawaai/geluid doorgeeft aan de onderliggende plank dan als men ze schroeft. (Schroef je overigens de rails vast met een geluidsisolator eronder, dan kan je net zo goed geen isolator eronder leggen, want dan is de dempende werking weer nihil).

Dan ben ik aangekomen bij vraagstuk 2! Zie foto 3. Als ik met verschillende locs het station via aangeven traject binnenrijdt vanuit de rail-spiraal, dan lopen er een aantal vast op de engelse wissel met het kruis erin. Ik dacht eerst dat dit aan de wissel zelf lag, maar deze heb ik al uitgewisseld met twee anderen. Omdat het het eerst zich voordeet met mijn Piko Hoyer loc, dacht ik, prul hoor die piko.. Maar met het Marklin Kofje gebeurt het ook. Een NMBS van serie 5400 loopt dan wel weer perfect erover heen. gek genoeg gebeurt het nooit op de eerste engelse wissel. Iemand een idee wat dit kan zijn ?

Dan foto 4, terwijl ik lekker aan het knutselen ben, is Thomas al volop treinen aan het samen stellen in het schaduwstation, verwachtende dat papa elk moment de baan al af zal hebben, en de treinen volop zullen rijden :mrgreen:

Veel kijk-plezier. Opmerkingen/ideeën altijd welkom!

Foto 1 :


Foto 2 :


Foto 3 :


Foto 4 :


Foto 5 :


Re: Sascha's baan in aanbouw (Update Ruwbouw 16 November 2008)
Hallo Sascha,

Bij vraag 2, en heb de lok(s) ook al eens van de andere kant af laten rijden ?.
Dus over de "probleem" wissel, kruising, ander engelse wissel richting spiraal.

Mvg,
Peter