Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Correcte aansluitschema Analoge/Digitale wisselaandrijving

Gestart door dwarl zondag 26 oktober 2014, 15:38:32

Correcte aansluitschema Analoge/Digitale wisselaandrijving
Beste Forum leden,

Na mijzelf te hebben geïntroduceerd (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52827.msg920014#msg920014) spring ik er gelijk in. Voordat mijn startset dinsdag arriveert probeer ik het een en ander in kaart te brengen dmv aansluitschema's (zie graag dingen in plaatjes voor me om het beter te begrijpen).

De vraag is of de volgende aansluitschema's kloppen. Zoals op de voorstel pagina te lezen valt heb ik nog geen kaas gegeten van het digitaal/analoog aansturen/aansluiten van wisselaandrijvingen/wissellantarens maar wil ik dit stap voor stap leren en de baan uit te breiden. Heb al wel enige informatie vanuit deze subforumpagina's gesprokkeld en ben tot de volgende twee aansluit schema's gekomen.

1: Digitaal MS2 - Wisselaandrijving + Wissellantaren besturen via schakelkastje en via externe 32v transformator voeden.

Volgens mij (hopelijk) heb ik dit goed weergegeven en zou dit moeten werken.

2: Digitaal MS2 - Wisselaandrijving + wissellantaren digitaal besturen via MS2 dmv M83 decoder.

Nu gebruikt de M83 'kostbare spanning' van de MS2. Het is natuurlijk de bedoeling de M83 extern te voeden, alleen kom ik hier niet zo snel uit welke verbinding wel mag en welke niet.

Ik weet dat naast M* ook Viessmann of zelfbouw decoders/aandrijvingen gebruikt kunnen worden, de keuze hiervoor zal in een volgend stadium aan de orde komen.

Advies/commentaar is welkom!
Re: Correcte aansluitschema Analoge/Digitale wisselaandrijving

Waar zouden we zijn zonder de trein......

Als de M83 een aansluiting heeft voor een externe voeding (wat ik niet heb kunnen vinden) dan moet die apart zitten van de baanspanning.
Mijn eigen decoders hebben een aparte voedingsaansluiting (geel) en een gemeenschappelijke GND (bruin)
Als alternatief kun je eens kijken bij rosoft.nl Wim levert DCC wisseldecoders voor nog geen 20,-, voorzien van externe voeding.
Let wel op! Met een MS2 kun je wissels aansturen met Motorola protocol aansturen, of DCC. Niet beiden tegelijk.
Succes!
Volgens mij heeft M* nog niet de voedings module voor de M83 uitgebracht.

Als je dan zou kijken naar Viessmann decoder kom ik op het volgende schema:

Decoder verbonden met de MS2/Rail verdeelkasten. En boven voorzien van externe voeding via een transformator bruin/rood E. Is dit correct?

Het zou zo kunnen, dan ben je echter afhankelijk van de stand van de regeltrafo.
Beter is om hem aan te sluiten op de gele en de bruine van de voedingsdraden
Verder is het ok. Waar je bij verschillende decoders op moet letten is of ze DCC schakelen of Motorola.
De MS2 kan maar 1 van de 2 aansturen en niet beide tegelijk. Voorkeur bij mij heeft DCC... (Goedkoper)
Dit is iets waar je voor het aanschaffen van je 1e decoder over na moet denken.... De inbouw wisseldecoders van M* is ook Motorola.
Succes!
Bedankt, duidelijk wat betreft stand regeltrafo.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

Bij de M83/M84-decoders is een voorziening voor een extra.

In jouw schema hen ik deze verbinding aangegeven met roze.
Vanuit de handleiding haal ik het volgende:

"Aansluitbus voor 66361 (alleen in combinatie met 60822)".
en
"Daarnaast kan de decoder op de netadapter 66361 (alleen in combinatie met 60822) aangesloten worden".

Hier haal ik uit dat je dan zowel de 66361 als de 60822 moet gebruiken?

Wil je echt vasthouden aan M* decoders?
Of heb je ze al liggen?
Gezien de hoge aanschafprijs en alle bijkomende extra's zou ik er niet aan beginnen.
Kijk eens naar de WDD decoder op Rosoft.info (voorbeeld, er zijn ook nog andere goedkope decoders)
Service van Wim Ross is top.
Zit niet vast aan de M* decoders, de opzet van deze schema's was om het mezelf duidelijk te maken en te controleren of straks alles goed aangesloten gaat worden.

Gezien alle extra's en de hogere prijs zal er zeker naar een alternatief gekeken gaan worden.

Op de decoders van Rosoft kunnen weer alle merken wisselaandrijving aangesloten worden. Nu lees ik dat 50/50 problemen ondervinden met de M* aandrijvingen tenzij men die laatste eindschakelaar verwijderd. Nu heb ik nog geen kaas gegeten van het verwijderen van dit soort elementen en solderen. Dus hiervoor zal nog naar een ander alternatief gekeken dienen te worden.

Klopt, bij mij gaan ze er ook standaard uit.
Is niet moeilijk, je moet het alleen een keer gedaan hebben (zoals met alles)
Het enige alternatief is met servo's gaan werken.
Hier komen echter weer andere zaken (montage) om de hoek kijken.
Tevens heb je dan ook weer andere decoders nodig.
De Rosoft decoder is ook te gebruiken als seindecoder (voor NL seinen) Dit moet je bij bestellen opgeven.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

@dwarl.

Uit de informatie op de Marklin-site haal ik de volgende tekst:
CiteerUniversalversorgungseinheit k83/m83/m84 zur Versorgung der Dekoder k83, m83 und m84 mit herkömmlichen Märklin-Trafos oder mit den Schaltznetzteilen 66361 und 66365.

In gewoon Nederlands: "Je hebt hem nodig als je andere trafo's gebruikt of de 66351/66365."

Bij de 66361 staat:
CiteerSchaltnetzteil zum Anschluss bzw. zur Versorgung der Gleisbox 60112/60113. Eingang 230 V/50 Hz / Ausgang 18 V/36 W Gleichspannung.

Er wordt dus niets gemeld over de M83/M84.

In de handleiding van de M83 staat overigens wel dat je beide nodig hebt. (Helaas geeft de M*-site voor de 60822 "nog niet leverbaar")

John
Ja duidelijk. Met al dat extra wat nodig is zal de keuze voor iets anders vallen. Optie waaronder dus de Rosoft WDD.

Dan zou het schema dus zo zijn:

Externe voeding via geel / bruin van transformator (ipv bruin/rood van transformator omdat dan de stand van de regelaar van toe passing is).
Verschil tussen DCC en MM protocool moet ik nog in verdiepen, keuze is belang voor alle decoders die toegepast dienen te worden.

Yep, helemaal correct.
Er zijn goedkopere decoders, bv de DR4018 uit mijn hoofd, maar die hebben problemen met programmeren met CS2 (en MS2?). Maak ze tegenwoordig zelf, maar kwaliteit en service van Rosoft is top.
Bedankt! Dan weet ik in iedergeval dat de eerste stappen van aansluiten en uitbreiden in goede banen zal lopen.

Laatste vraagje die Rosoft/Eigenmerk Decoders werken die op een MS2 of heb je daar toch echt een Centrale voor nodig om juist te programmeren?

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Om straks verzekerd te zijn van werkende wissels dien je de eindschakelaars uit de wisselaandrijving te solderen.
De onderbreking die dan ontstaat dien je weer door te verbinden met bijv. een vertind stukje draad.

KLIKKERDEKLIK

Overigens dacht ik dat je een CS2 had maar het is een MS2.
Dan ben je bij Leeeke ook al een het juiste adres voor meer info over het CC-Schnitte verhaal.
Leo en Barry kunnen je daar veel over informeren.

Nee hoor, met een MS2 kun je deze ook programmeren. Zorg dat je magneetartikelen in de MS2 op DCC staan. Programmeren is eenvoudig, een kwestie van aansluiten, spanning erop, 1x op knopje drukken (gele led gaat branden) 1e wissel van set van 4 (rood) selecteren (dus 1, 5, 9 etc) en je decoder is gereed (gele ledje is dan weer uit)
Ook CV's programmeren is geen probleem....
Succes!

Kan ook via iTrain.
Zelfde verhaal, alleen dan in iTrain openen in Toon ga dan neer Keyboard en via de de knoppen in keyboard eerste adres op groen klikken.
Hallo allemaal,

Ik begrijp het hele idee niet zo goed, om de M83 extern te voeden? Of een andere module die de wissels schakelt. Een M83 gebruikt stroom voor de eigen ledjes te laten branden en voor nog wat interne componenten. Volgens mij wordt de piek gebruikt bij de omschakeling van de wissel zelf. Bij M* is het niet mogelijk om alle wissels die je hebt, tegelijk te laten schakelen via een MS of CS. Ongeacht de uitvoering. Die zullen één voor één geschakeld worden.

Het lijkt mij enigszins onwaarschijnlijk dat je beperkt wordt door de M83 te voeden via de voeding van je MS of CS.

Zoals ik kan zien wordt de bij de meeste stroom op de baan gebruikt door de geluiden en vooral de rookgeneratoren. Naast de eventuele snelheid van de treinen. Zodra ik merk dat mijn vermogen van de CSII bijna aan zijn limiet zit, zal ik eerder een booster kopen, dan mijn M83/M84's extern te voeden.

De M83/84's zitten niet bij elkaar in de buurt, dus zal ik voor iedere module een adapter moeten kopen en een ontstoring (volgens M*). Maar zodra ik een nieuwe loc koop, ga ik toch de bietenbrug op, omdat deze meer stroom gebruikt, dan dat ik goed maak met de extra adapters.

Dit zegt mijn gevoel, indien de praktijk toch uitwijst dat een M83/84 meer gebruikt hoor ik dat graag. Misschien dat ik dan toch eerder een booster moet gaan kopen.

Grt JP

Kijk maar eens naar de specificaties van de M* wisselaandrijvingen.... Die trekken max. zo'n 1,5Amp. volgens M*. Gemiddeld zal het uitkomen rond de 0,5 - 1Amp. Dit vind ik toch betrekkelijk veel, zeker als je zoals bij een MS2 maar 1,9 Amp hebt.
Het zijn dan wel piekbelastingen, maar als je MS2 op dat moment uitschakelt omdat je stoomloc net rookt of de telex bediend is dat niet zo prettig.
M* rekent zich rijk met al die adapters en ontstoringen.... Een WDD decoder kost nog geen 20,-
Dat brengt een M* decoder ook 2e hands op  :D
Een wisselspoel (voor c-rail-wissel) meet 12 Ohm met een multimeter.
Dat komt omdat het slechts een klosje koperdraad (met een isolatielaagje er om heen) is, dus erg laagohmig.
Dat wil dus zeggen dat je bij 18 Volt al 1,5 Ampere nodig hebt.
Dat is de helft van het beschikbare vermogen bij een 3 Ampere booster en 30% bij een 5 Ampere booster.
Ik noem dit geen peanuts meer en zo kan je bedonderd worden door je voorgevoel  :)
Het is wel degelijk voordelig om dit apart te voeden en dan heb je ook nog eens geen in- en uitschakelverschijnselen meer op de baanspanning.

Dit naast de onbetrouwbaarheid van die originele spoelen.

Maar je doet maar wat je het beste lijkt, dit is alleen een tip, mij maakt het verder niks uit  :)
Ik heb om en na bij 15 m83 decoders aan elkaar zitten zou ik deze nu moeten voeden of niet ?
Mvg marijn
Hoi Marijn,

Dat is aardig wat.
Die zou ik zeker op een aparte voeding aansluiten.

Groeten,
Ton.
Citaat van: marr24 op woensdag 19 november 2014, 14:46:48
Ik heb om en na bij 15 m83 decoders aan elkaar zitten zou ik deze nu moeten voeden of niet ?
Mvg marijn

Er moet natuurlijk helemaal niets  :)
Het verhaal dat er maar één wissel tegelijk bekrachtigd wordt, is juist.
Alleen de ruststroom wordt hoger bij elke toegevoegde M83.
Hoeveel die ruststroom is, weet ik niet want die dingen komen er bij mij niet in  :)

Je zou dat moeten nameten want meten is weten  :D

Ik heb zo'n 12 wisseldecoders aan mijn baan hangen. Ook staan er zo'n 10 loc's opgesteld.
In rusttoestand, dus zonder dat er een loc rijdt of verlichting brand loopt er (volgens de MS2) al zo'n 0,4A.
Ik gebruik voor mijn decoders een externe voeding om de redenen die Huub hiervoor genoemd heeft.

Ik krijg toch het gevoel dat we een beetje afdwalen over wat de topicstarter bedoelde.  :offtopic:

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.