Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Import van Koploper in RailKernel

Gestart door Theo Geleijn zondag 02 augustus 2026, 12:14:56

Import van Koploper in RailKernel
Beste koploper gebruikers,

deze nogal lange post gaat over een import cq. migratie van Koploper naar RailKernel, die ik aan het implementeren ben. Ik heb al wat discussie gehad hierover in diverse fora, de reacties zijn verdeeld. Een aantal koploper gebruikers zijn er van overtuigd dat zo'n import een utopie is.

Ik heb een videootje gemaakt van de status van de  import, waarin je kunt zien dat ik een kleine layout in kan lezen, rails kan plaatsen, wisselbedieningen, feedbacks en blokken. Voor je verder leest : bekijk het filmpje even. Dit is geen utopie.

https://railkernel.nl/movies/railkernelkoploper.mp4

Ik heb een kleine hommage aan Paul Haagsma en Koploper op mijn NL homepage gezet : https://railkernel.nl/nl/index.php

Paul heeft Koploper geschreven in Delphi, dat je niet kunt reverse engineeren, er zijn geen sources, dus voortzetten van pauls werk in Delphi is onmogelijk.

Van een enthousiaste koploper gebruiker heb ik 3 databases gekregen en daarmee ben ik aan de slag gegaan, zoals je in het filmpje kan zien. Wat de import nu kan : de Koploper layout inlezen, omzetten in een geometrische layout, want RailKernel is geometrisch, toevoegen van de wisselbedieningen, feedbacks, blokken en locomotieven. Dit is een kleine layout, een grote layout is alleen maar meer van hetzelfde.

Wat moet er nu nog allemaal gebeuren? Veel!

RailKernel ondersteunt momenteel 3 centrales : Marklin CS3, ESU ECoS em Roco Z21. Veel van jullie zijn in het bezit van Lenz, IntelliBox, etc.. 

Dus om het gebruik van koploper in RK verder te faciliteren moet ik :

- support inbouwen voor deze centrales. Ik ben niet van plan om al deze centrales te gaan kopen, dus ik zoek mensen die mee willen werken om de drivers voor deze centrales te bouwen. Ik leg verderop uit hoe we dat in de praktijk kunnen gaan doen.

- heel veel bijzondere functionaliteit die Paul in koploper heeft gebouwd bijbouwen in RailKernel. Koploper heeft heel veel operationale uitzonderingen en verfijningen die RailKernel nog niet heeft. RailKernel heeft een geavanceerd routing systeem met treinanimaties gebaseerd op dynamische routing ober een blokken systeem. Er staat een animatie op mijn homepage, zelfde pagina ls het blokje over Koploper en Paul.

Ik hoop jullie hiermee een beetje enthousiast te hebben gemaakt. wie ben ik ? Theo Geleijn, ik werk sinds mijn pensionering 4 jaar geleden aan RailKernel. Ik zit ruim boven de 10000 uur werk. Mijn sources staan in GIT in de cloud. Mijn nabestaanden hebben daar toegang toe, dus geen herhaling. Ik ben niet uit op winstbejag, maar hoop wel dat het een beetje kostendekkend kan worden, want het loopt zowel met vaste als eenmalige kosten een beetje uit de klauw. Hardware, hosting, licenties, certificaten, .....

Ik heb dit gepost op het 3 rail forum, beneluxspoor en koploper.

Ik hoop op een beetje enthousiasme. reacties kunnen hier op het forum, je kunt ook mailen naar info@railkernel.nl

Groeten, Theo

================================
Hoe gaan we die drivers bouwen ?
================================
Het is het handigst als er mensen zijn die hun command station een weekje aan mij willen uitlenen. Dan kan ik basics maken : stop/go, accessories, feedbacks, locs. Ik kan natuurlijk het meeste niet testen, ik heb bijv. geen S88 bus die op een Lenz past.

Tweede optie : In versie 12.01 van RailKernel zit de optie dat een RailKernel instance het command station van een andere RailKernel instance overneemt. Jij installeert dan RK, er is een menu keuze om mij toegang tot jouw command station te geven. Daar zit een chatbox bij, ik kan in jouw logging kijken. Zo kan ik functionaliteit voor jouw CS bijbouwen. Dit werkt met een beveiligde verbinding op een server support.railkernel.nl, waar een relay server (Caddy) en een reverse proxy (apache) op draaien. De verbindingen worden beveiligd met certificaten die voor iedere nieuwe verbinding opnieuw worden aangevraagd bij Let's Encrypt. Dit heb ik eigenlijk gemaakt om later remote support aan railKernel gebruikers te kunnen geven, maar het is hier ook handig voor.

Re: Import van Koploper in RailKernel
Hallo Theo.

De filmpjes zijn niet te bekijken.
Forbidden. en foutcode 403
En: U heeft geen toestemming om deze pagina te bekijken.

Jos
Citaat van: Theo Geleijn op zondag 02 augustus 2026, 12:14:56... een import cq. migratie van Koploper naar RailKernel...

Aangezien de heer Haagsma de broncode niet heeft overgedragen, heb je in dit geval geen problemen met copyright, auteursrechten oid.?
Ik gebruik de broncode niet, ik gebruik alleen de opslagstructuur. In dit geval gewoon datafiles die mij door een koploper gebruiker ter beschikking zijn gesteld.
Jos,

http 403, ik kom die niet tegen in mijn weblogs, het filmpje is inmiddels 150 keer bekeken. het kan zijn dat een tussenliggend apparaat dit aan jou teruggeeft, bijvoorbeeld een proxy. Zit je op je werk ?  :P  :D
Het zal dan wel aan mijn W7 liggen.

Jos
Jos,
ik heb de logs nog eens op mijn gemak bekeken, ik vind toch een 403, door opvragen van URL: https://railkernel.nl/movies/ van een Opera browser op windows 10. Dat zou het kunnen verklaren, je mag de directory zelf niet opvragen, dat geeft een 403. Als jij dat was is het verklaard. Ik heb er ook een ip nummer bij, dat zal ik hier niet posten.
Get, Theo.
En wat als je er mee stopt om wat voor reden dan ook?
Zijn sources dan wel bekend bij anderen die het dan voort kunnen zetten?
Ik ben een einzelgänger, ik werk alleen, inhoudelijk ken ik alleen de sources, net zoals bij Paul en Koploper, bij iTrain en Xander, de meeste van dit soort software is voor een relatief lage prijs op en relatief kleine markt, bedrijfsmatig niet interessant.
Leuk dat je dit allemaal doet en er verschrikkelijk veel tijd in stopt, en ook knap dat je het allemaal voor elkaar krijgt.

Dan volgt vanzelf de vraag. Wat is het nut hiervan? Ik denk dat er maar heel weinig mensen gebruik van gaan maken. Als het al gebeurd.

Niet om negatief te zijn, maar gewoon een vraag.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat

Rare vraag: waarom bouwen we modelbanen, aan het einde wordt het toch weer afgebroken? (zie mijn bouwtopic.....)

Groet, Anne W
Ik ben geen koplopergebruiker, maar vind je werk tof, simpelweg omdat je je ziel en zaligheid in een project stopt waar anderen zich niet aan wagen!  :thumbup:
Daarvoor is lef en vaak overtuigingskracht nodig, en veel tijd en geduld..hopelijk heb je van al dit voldoende :mrgreen:

Mooi werk :important:
Citaat van: flyerman op maandag 03 augustus 2026, 14:08:23Leuk dat je dit allemaal doet en er verschrikkelijk veel tijd in stopt, en ook knap dat je het allemaal voor elkaar krijgt.

Dan volgt vanzelf de vraag. Wat is het nut hiervan? Ik denk dat er maar heel weinig mensen gebruik van gaan maken. Als het al gebeurd.

Wat dacht je van hobby?
Laat Theo zelf maar even antwoorden.
Hallo
ik ben software developer in hart en nieren, en marklin/esu fanaat, ik heb de software producten die er zijn bekeken, niet allemaal, RocRail, JRMI, iTrain, KopLoper.
ik heb bij al deze producten geen goed gevoel, iTrain heb ik zelf een Pro licentie van gekocht, maar ik kan er niet mee omgaan, het ligt me niet. KopLoper ken ik niet goed genoeg, ik heb de hardware niet. Er zijn zoveel mensen dolenthousiast over, het moet wel een goed product zijn, al vind ik het lelijk.
Ik ben nu 4 jaar met railKernel bezig, programmeren kan ik wel een beetje, maar op marketing gebied ben ik een 0. Hoe ga je nou zo'n product in de markt zetten? Website neergezet in 18 talen, waarom, daarmee pak je 99% van de wereldmodelbouwmarkt. Website begint dankzij dagelijkse SEO maatregelen een beetje te lopen. Ik moet een lokkertje hebben .... Aan de 6 vendors die je in de RMDB ziet gevraagd of ik hun plaatjes mag gebruiken. Mag. Database neergezet met nu 25000 locs, wordt inmiddels veel bezocht, ik dacht, dan zien ze RK ook, valt een beetje tegen. Import gemaakt voor tcdz files, dat gaat ook niet uit zichzelf lopen. Koploper !!!! Import gemaakt, werkt nu voor kleine layouts. Op 3 fora gepost. Veel weerstand. Ik ga nu maar verder met bouwen, meer centrales, meer koploper functionaliteit. Ik heb nog wel behoorlijk plannen. RK is nu een desktop applicatie. Ik ben er naar toe aan het werken om er een volledige WebApplicatie van te maken, met een heel kleine platform onafhankelijke desktop applicatie bij de gebruiker op zijn PC, die verbinding maakt met het Command station en de cloudserver die de baan bedient. De gebruiker logt in en krijgt de servercapaciteit toegewezen die hij nodig heeft om de routering en verder bediening te doen, en betaalt daarvoor. De gebruiker bedient met een browser.
Ik ben er van overtuigd dat het een keer zal gaan lopen. De concurrenten hebben een grote trouwe established base, daar knabbel je moeilijk van af, maar nieuwe klanten ....
Rijk zal ik er nooit van worden, kosten dekkend zou leuk zijn, en anders betaal ik de kosten gewoon zelf.
Dit is een beetje mijn drive ...
Dus zoals ik het begrijp ben je ontevreden met de producten die er nu op de markt zijn. iTrain kan je niet mee overweg en Koploper is te lelijk. Dat is een mening en dat mag.

Je stopt nu er een hoop tijd in, zeker in het import gedeelte van andere programma's. Die tijd had je ook in het besturings gedeelte kunnen stoppen denk ik, want die import functie zal weinig gebruikt gaan worden omdat het naar mijn idee nooit honderd procent zal gaan werken, omdat je het achterliggende gedeelte nooit 100 procent zal kennen.

En het tekenen van de layout in iTrain is kinderspel tov Koploper, dus echt veel tijd kost dat ook niet.

Wat ik wel leuk vind is het import gedeelte van de locomotieven, maar dat zal voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde hebben, omdat dat maar eenmalig wordt gebruikt voor een loc, en de plaatjes kan ik zelf ook vinden.

Ik vraag me af waarom dit soort ideeën, net zoals het Java Central Station, onstaan. Ik zou mezelf afvragen, het kost een hoop tijd, en hoeveel " klanten" ga ik binnen halen. Weegt dat op tegen de tijd die er in gestopt wordt.

Die tijd kan je ook investeren om een programma te leren kennen, en of het mooi of lelijk is maakt niet uit, je kijkt naar de treinen en niet naar het scherm.

Plus dat er al veel op de markt is, probeer daar maar eens een stukje van af te snoepen.

Gelukkig mogen we allemaal anders denken en nogmaals het is knap wat je doet, en ik wens je succes met het vervolg. Ik blijf het een beetje volgen.

Gewoon "my two cents"

Beste Theo,

Als je het ontwikkelen van het programma als een hele leuke hobby ziet, ga dan gewoon door. Als je het ontwikkelen ziet als een mogelijke inkomstenbron, doe het dan niet, voor modelspoor automatiserings programma's hebben de modelspoorders weinig tot geen geld over, ze kopen liever een mooie locomotief.

Deze stelling is gebaseerd op mijn 20 jarige ervaring met de ontwikkelaar van het programma Trainbrain en de opvolger daarvan, de Raptor, hij dacht dat het apparaat en het programma heel erg goed waren, hij raakte altijd teleurgesteld in de financiële resultaten.

Langzaam beginnen de programma's en centrales steeds mooier te worden en dus ingewikkelder te worden, waardoor er wel een markt gaat ontstaan voor een centrale die de basisdingen kan en een automatiseringsprogramma die begint bij: een trein mag van A naar B, als B geheel vrij is.

Groet, Anne W
Waarom allemaal zoveel moeite ?
Ik maak gewoon een foto van mijn baan, en dan berekend AI hoeveel treinen er maximaal op die baan kunnen rijden.
Ook welke centrale en hoeveel boosters, bezetmelders, wisseldecoders enz er gebruikt moeten worden.
En tot slot krijg ik er een complete prijslijst van de gebriukte onderdelen bij.  :thumbup:
En baanplan maakt hij ook nog.

Hoe bestaat het.  :)

Jos

Citaat van: flyerman op maandag 03 augustus 2026, 21:03:37Ik vraag me af waarom dit soort ideeën, net zoals het Java Central Station, onstaan. Ik zou mezelf afvragen, het kost een hoop tijd, en hoeveel " klanten" ga ik binnen halen. Weegt dat op tegen de tijd die er in gestopt wordt.

Dat is nou hobby (...), voor de een is dat scenery voor de ander is dat ...

In het geval van Java Central Station is het dat (hobby) helemaal, omdat het open source is, zodat iedereen er van kan leren en bij dragen. Ook gaat de kennis (hopelijk) niet verloren.
En ja het is een erg kleine niche.

Toen ik aan JCS begon heb ik bewust de afweging gemaakt voor open source.
Ik heb hier tot op heden geen spijt van gehad, sterker nog ik krijg uit allerlei "windstreken" reacties, waar ik veel aan heb. Hierdoor wordt JCS langzaam beter. 

Complementen voor Theo, dat hij het aan durft.

Frans

Nog even ter aanvulling: de Raptor draait op Philips LPC2292/01 ARM7 32-bit-RISC-Microcontroller. Hardware technisch hartstikke makkelijk na te bouwen (alhoewel die microcontroller solderen niet makkelijk is), maar dan komt de moeilijkheid: de software die èn het digitale sinaal èn het automatiseringsprogramma doet werken. En dat moet je helemaal zelf uitvinden want de broncode is met de ontwerper het graf ingegaan.

Groet, Anne W

als er maar een "v" voor op staat

Het wiel opnieuw uitvinden......tja dan mag je wel een beter wiel hebben dan de eerste ;)
Ik denk dat je bepaalde centrales niet goed kent, want bijvoorbeeld bij een Webapplicatie kun je ook met een GSM je CS3 bedienen.
Via de laptop kan ik het CS3 scherm helemaal overnemen op de laptop.

De uitvinder van Koploper heeft de CS2/3 niet echt geïmplementeerd in Koploper, en voor een kleine of middelgrote baan kun je met de CS3 ook zonder software de zaak besturen.

Software wordt daardoor min of meer buitenspel gezet, en ik vraag me dus af of dit ooit " winstgevend" wordt.
Niet dat elke poging hopeloos is, maar de markt is al redelijk verzadigd, en te klein om er iets mee te verdienen.

Itrain,  Koploper, Stellwerk, RocRail, Windigipet, Traincontroller, Soft-lok,  en zal er ongetwijfeld wel eentje vergeten zijn.