Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

baanplan ontwerp

Gestart door luuknieuwenhuijse Vandaag om 16:18:24

baanplan ontwerp

baanplan ontwerp
Ik wil krijg meer ruimte vrij in mijn kamer. Op dit moment heb ik een grote, analoge modelbaan, maar ik wil graag overstappen naar een digitale baan met Märklin C-rails. Het plan is om mijn nieuwe baan in een U-vorm te bouwen. Omdat ik niet goed weet hoe ik een goed baanplan moet maken, ben ik op zoek naar hulp. Wie heeft er handige tips voor mij of kan mij hierbij helpen

Luuk
14 jaar
Re: baanplan ontwerp

Wat zijn de afmetingen?
De
aan de voor kant zou ik graag een dubbele brug willen
De lengte van de zijden is allebei  217 cm. De rechterzijde is 90 cm breed en de linkerzijde 73 cm. Aan de achterkant steekt het verbindingsstuk dat de zijden verbindt 70 cm naar voren. De ruimte tussen de twee zijden is 63 cm de tafel moet nog gemaakt worden maar er zit een dak raam boven dus deze afmetingen zijn het praktisch

groet luuk

doe maar een treintje

Ok daar gaan we;

wel / geen paradebaan
wel /geen stoptrein c.q. buurtlijn
hoeveel stations
kop-  of doorgaand station
wel/ geen rangeertrein
wel / geen BW
wel /geen heuvels c.q. berglandschap i.v.m. tunnels
etc etc

Zoals de reactie hierboven zijn er nog vragen.
Wat heeft u momenteel van rollend materieel?
Voorkeur van land?

doe maar een treintje

:reactie: beleefd zijn is prima en zeker door met "U" aan te spreken maar de topicstarter is 14 en daarom loopt het allemaal wat vlotter als je "je" zegt, toch?  :)

Hoi Luuk
Inderdaad met welk materiaal ga je rijden? En welke rails?
Ik weet niet hoever je je op de sociale media mag begeven maar...
Op de diverse sites staan duizend voorbeelden. Ook van ontwerpen voor een baan in U-vorm
Schrik niet van hoe mooi het allemaal is. Begin met een eenvoudig baantje en leer wat er mogelijk is en belangrijk, betaalbaar.
Schrijf. als je je georiënteerd hebt, op wat je wilt. Nog een keer begin eenvoudig.
Ik kan het weten mijn eerste baantje heb ik gebouwd met 12 jaar, nu ben 75 jaar en nog steeds bezig. :?   
Succes

@Rudibeer ik snap u/je niet zo goed. Hier bij ons is U een normaal ding ongeacht de leeftijd. Geen idee hoe dit bij jullie is..

doe maar een treintje

:reactie: ik denk dat in Nederland U meer een vorm van beleefdheid is als je iemand niet of nauwelijks kent

Citaat van: Appermont1991 op Vandaag om 18:22:48... ik snap u/je niet zo goed. Hier bij ons is U een normaal ding ongeacht de leeftijd. Geen idee hoe dit bij jullie is...

U is binnen de Nederlandse taal een formele aanspreekvorm, die voornamelijk gebruikt wordt als mensen elkaar niet kennen of het samenzijn een formeel karakter kent. In België is het een algemene aanspreekvorm en is tutoyeren alleen gebruikelijk in kleine kring.
Om dit te omzeilen staat er in de forumregel a4. dat we elkaar hier gewoon tutoyeren.  B)

Het ligt eraan hoeveel fantasie je hebt maar good old Marklin 0327: Märklin modelbahn und landschaft vind ik nog steeds een inspirerende baan.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=94175.msg1599195#msg1599195

Nee, deze past niet in jouw afmetingen maar delen en ideeën die je graag wil, zitten er wel in. Zie het dus als een inspiratiebron en ga ermee aan de slag binnen jouw grenzen en maak het jouw baan.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Luuk.

Wanneer je de ruimte ervoor al beschikbaar hebt, kun je beginnen met uitleggen van een traject en van daaruit verder naar behoefte.

Je kunt ook met plannings software aan de gang gaan  :idea:
Erik zijn er bij die gratis beschikbaar zijn, zoals bijvoorbeeld XTrkCAD.
Daarmee kun je de beschikbare ruimte definiëren, zien wat mogelijk is en hoeveel rails ervoor benodigd is  :wink:

Groeten,

Erik.