Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

CS3+ Mfx achtergrondgeluid

Gestart door DJoA woensdag 29 juli 2026, 08:39:31

Dag iedereen,

Ik merk op dat bij de waardes van de CS3+ de Mfx Achtergrondgeluid schommelt tussen 40 à 65%.

Na wat opzoekwerk heb ik gevonden dat dit het signaal is van de mfx die niet goed doorkomt door ruis in het hoofdsignaal?

Mijn baan is nog steeds in opbouw: Marklin C-rails H0, met ringgeleiding, 8 wissels via M83 decoder, geen booster aanwezig: voorlopig alles via de CS3+.

Hoe kan ik die waarde verminderen? Moet ik toch stap nemen naar een booster?

Re: CS3+ Mfx achtergrondgeluid
Citaat van: DJoA op woensdag 29 juli 2026, 08:39:31Na wat opzoekwerk heb ik gevonden dat dit het signaal is van de mfx die niet goed doorkomt door ruis in het hoofdsignaal?

Nu is de vraag: Hoe heb jij je bedrading gemaakt? Van vliegerdraad of betere kwaliteit? En hoe zijn ze aan elkaar geknoopt? Hoe zijn de verbindingen?

Citaat van: DJoA op woensdag 29 juli 2026, 08:39:31Hoe kan ik die waarde verminderen? Moet ik toch stap nemen naar een booster?

Door te kijken hoe je het een en ander aan elkaar geknoopt hebt. Als het aanpassen niet helpt dan kan je eens andere (duurdere) opties nader bekijken. Het is nu wel een beetje in de glazenbol kijken.

Nu is de vraag: Hoe heb jij je bedrading gemaakt? Van vliegerdraad of betere kwaliteit? En hoe zijn ze aan elkaar geknoopt? Hoe zijn de verbindingen?

Hoofddraad is 2.5mm² vijfnormdraad (Helukabel) en aftakking naar de rail is met 0.5mm² FLRY-A draad (Helukabel) . Ze zijn geknoopt met kroonsteentjes. De verbinding op de rail is gesoldeerd, niet met een contact.

Citaat van: DJoA op woensdag 29 juli 2026, 09:12:40Hoofddraad is 2.5mm² vijfnormdraad (Helukabel) en aftakking naar de rail is met 0.5mm² FLRY-A draad (Helukabel) .

Hoe is de boel aan de centrale geknoopt?

Citaat van: DJoA op woensdag 29 juli 2026, 09:12:40Ze zijn geknoopt met kroonsteentjes. De verbinding op de rail is gesoldeerd, niet met een contact.

Meet eens de weerstand tussen bepaalde delen van de baan en de bedrading. Dan kan je zien waar het probleem zit. Dus hoeveel weerstand zit er vanaf de rails naar het eerste knooppunt. Vanaf de centrale naar datzelfde punt. Maar ook tussen rails onderling. Als je een beetje aan het meten gaat zie je vanzelf waar de grootste weerstand ontstaat. Met als gevolg: slechtere verbinding en ruis op je digitale signaal.

Windhoven

Volg ik met interesse.  Zit zelf ook rond de 38%. Ook met 2,5mm ringleiding.

als er maar een "v" voor op staat

Rijden we spoor1 ofzo?
2,5mm2 is meer voor grote buiten banen.
Dit vanwege de afstand,  en het vermogen.
Ik ga het bij H0 op 0.75mm2, en 0,5mm2 houden.
Als de doorsnedes teveel verschillen qua oppervlak creëer je juist een bottleneck.
En dan krijg je juist storingen.

Zelf vindt ik de Nederlandse vertaling van "achtergrond geluid", enigzins belachelijk te noemen.
Zou eerder ruis of signaal verwachten.

Mocht het toch om langere lengtes van banen gaan, dan is een booster best aan te raden.
Dit om het signaal te versterken.
De booster kan de baan dan samen met de CS2/3 een eigen deel voor rekening nemen.
Hoi,
Het voordeel van moderne techniek ;)
Mijn simpele vraag heb je storing? Of wil je dat alles aan de "standaard" voldoet zoals opgegeven door de fabriek?
Welke ruis vervormt wat? Wat voor het mfx signaal van belang is dat de decoder en stuurapparaat uit "de signaalbrei" de juiste gegevens haalt en daarmee handelt.
Wel eens nagedacht wat het wiel rail contact (tot vonkens toe) voor een invloed heeft op de mfx signalen.
Dat "schonen" we allemaal op voor we er iets mee kunnen.
Resume: als het goed werkt lekker laten zo en rijden.
digibert   

Ik ga vanavond eens de weerstand meten zoals Roland zei. Misschien wordt ik daar wijzer mee 🙂. Indien het nodig is doe ik een test met 0,75 mm2 ipv 2,5mm2

Gisterenavond al een paar eerste metingen uitgevoerd. Maar ben dan moeten stoppen voor andere zaken; "kerk moet in het midden blijven staan"  :D  :P

Vanavond test ik verder en maak ik een mooi verslagje. Dan heeft iedereen er wat aan  ;)
Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 juli 2026, 11:45:442,5mm2 is meer voor grote buiten banen.

Dat wordt door veel mensen gebruikt omdat heel veel mensen dat aangeven bij een ringleiding. De vraag is of het nodig is.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 juli 2026, 11:45:44Ik ga het bij H0 op 0.75mm2, en 0,5mm2 houden.

Tja, zelf heb ik volgens mij overal 1,00mm2 als hoofdleiding, 0,50mm2 als aftakking naar de sporen en 0,14 / 0,25mm2 voor aftakking als digitaal signaal naar de wisseldecoders. Het ligt aan het vermogen wat je op de baan zet. Maar ook hoe je de hoofdleiding onder je baan laat lopen wat de langste afstand vanaf de centrale naar het uiterste punt van de baan.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 juli 2026, 11:45:44Als de doorsnedes teveel verschillen qua oppervlak creëer je juist een bottleneck. En dan krijg je juist storingen.

Nee, niet echt. Als het goed is heb je overal van "groot naar klein" principe dan heb je het goed aangelegd. Kleine diameters naar het spoor kunnen gewoon als ze maar niet te lang zijn.

Citaat van: Hans V200.0 op woensdag 29 juli 2026, 11:45:44Mocht het toch om langere lengtes van banen gaan, dan is een booster best aan te raden. Dit om het signaal te versterken. De booster kan de baan dan samen met de CS2/3 een eigen deel voor rekening nemen.

En dan als een echte 3railer alle versterkers, wisseldecoders en bezetmeldprinten op één verzamelplek houden. Dat is goed voor de meters draad onder de baan  :thumbup:   :thumbup:  Als je zoiets doet: Versterker juist op de plaats neerzetten waar je het ding moet gebruiken. Goed, het staat natuurlijk wel ontzettend interessant om alle elementen met lichtjes en dergelijke op één plek te hebben. :thumbup:

Citaat van: DJoA op donderdag 30 juli 2026, 08:54:29Vanavond test ik verder en maak ik een mooi verslagje. Dan heeft iedereen er wat aan  ;)

Ben benieuwd! Ik weet dat ik ongeveer 0,50v tot 1 volt over een meter of 10 verval heb. Daar zitten dan wel een tig aantal koppelingen (koppelingen modules) tussen.

als er maar een "v" voor op staat

@ronaldk,

Nee dat is niet nodig.
2,5mm2 is echt meer voor grootspoor in de tuin.
Heb zelfs dit bij een vriend in de tuin gezien, die wilde notabene met 0,5mm2 de baan aan sturen met 3 LGB G locomotieven.
Nu doet hij dat niet meer omdat het vermogen niet door die dunne draden goed bij de baan aankomen.
Bij een andere G-spoor vriend heb ik dikkere draden moeten gebruiken vanwege de afstand.
Meer dan 2,5 km rails en alles digitaal aangestuurd.
De ringleiding moet dan wel alles voedden, en ook de boosters kregen een aparte ringleiding.

Tot zover mijn buiten avontuur in spoorG.

Dus voor H0 zou ik 2,5mm2 niet snel gebruiken tenzij de afstand weer te groot wordt.
Op de meeste banen is dat dus niet nodig.

M.v.g.

Hans V200.0

in bijlage de metingen: ik was aangenaam verrast  :)

Maar wat mag ik er nu uit concluderen?
Je ziet in ieder geval dat er geen hoge weerstand is. Dat scheelt. Dat betekent dat op dat gebied alles goed is. Denk dat je nu niet te veel moet focussen op "dit probleem". Als de waarden hogere waren dan had je mogelijk een probleem gehad. Nu zal het verval niet zo groot zijn. Mogelijk kan je nog iets zelf doen door protocollen die je niet nodig hebt uit te zetten op de centrale. Dan worden die niet uitgezonden. Hoe minder digitale protocollen hoe minder ruis er zal zijn.
Hoi DJoA,

Bedankt voor de tests en de gegevens.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de twee laatste kolommen?
Wat bedoel je met het kopje "met correctie"?

Bedankt en fijne avond,
Paul

Citaat van: TomPaul op donderdag 30 juli 2026, 21:30:45Hoi DJoA,

Bedankt voor de tests en de gegevens.
Kun je uitleggen wat je bedoelt met de twee laatste kolommen?
Wat bedoel je met het kopje "met correctie"?

Bedankt en fijne avond,
Paul

De eerste kolom is de gemeten waarde in Ohm. De kolom er naast is de waarde van de kolom ernaast -0,3 ohm correctie. Die correctie doe ik omdat de 2 kabels van de multimeter met hun eigen pin ook weerstand ondervinden. Die weerstand heb ik gemeten in het begin. Dit telt dan als correctie waarde. Hopelijk is dit duidelijk ?

Helemaal duidelijk en logisch. Bedankt!
Hoi DJoA,
Ik weet nog steeds niet waarom je dit allemaal weten wilt. Je meting is mooi, maar zegt niets.
Als een meting waarde wil hebben zul je ook de kwaliteit (afwijking) van de meter moeten meenemen.
In mijn opleiding (60 jr geleden) hadden we een dik boek over (analoge) elektriciteitsmeters en hun afwijking.
We moesten urenlang allerlei berekeningen maken om vast te stellen wat de eventuele afwijking was bij welke gemeten waarden.
Terwijl die afwijking door de fabrikant keurig op de meter vermeld stond. Toen de digitale meters verschenen moest dat hele verhaal nog een keer!
Een meting die jij gemaakt hebt is leuk (hobby) maar zegt niet veel.
Terug op je vraag; Verstoring van het mfx signaal zal pas plaats vinden als je stuurapparaat meer als zijn max. vermogen moet leveren.
Nogmaals de invloed van verstoringen als wiel/railcontact, in-uitschakelen van verlichting, geluid e.d. is veel groter.
groet digibert.

Citaat van: digibert op vrijdag 31 juli 2026, 14:55:35Hoi DJoA,
Ik weet nog steeds niet waarom je dit allemaal weten wilt. Je meting is mooi, maar zegt niets.
Als een meting waarde wil hebben zul je ook de kwaliteit (afwijking) van de meter moeten meenemen.
In mijn opleiding (60 jr geleden) hadden we een dik boek over (analoge) elektriciteitsmeters en hun afwijking.
We moesten urenlang allerlei berekeningen maken om vast te stellen wat de eventuele afwijking was bij welke gemeten waarden.
Terwijl die afwijking door de fabrikant keurig op de meter vermeld stond. Toen de digitale meters verschenen moest dat hele verhaal nog een keer!
Een meting die jij gemaakt hebt is leuk (hobby) maar zegt niet veel.
Terug op je vraag; Verstoring van het mfx signaal zal pas plaats vinden als je stuurapparaat meer als zijn max. vermogen moet leveren.
Nogmaals de invloed van verstoringen als wiel/railcontact, in-uitschakelen van verlichting, geluid e.d. is veel groter.
groet digibert.

Goede middag,

De correctiewaarde in de tabel = de afwijking van het meettoestel? 🙂