Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

RailKernel Model Database

Gestart door Theo Geleijn maandag 27 juli 2026, 07:47:27

RailKernel Model Database
Hallo allemaal,

ik heb een gratis dienst online gezet :

https://railkernel.nl/nl/rmdb.php

ben benieuwd wat jullie er van vinden

Groet, Theo
Re: RailKernel Model Database
En hoe kom je aan de "database"? Waar heb je die informatie vandaan? Er staat wel iets van

"De RMDB combineert informatie van fabrikanten met technische gegevens, handleidingen, afbeeldingen en specifieke RailKernel-kennis. Doorzoek hieronder locomotieven, wagons, sets en andere modelspoorartikelen."

Maar hoe kom je aan de informatie? Schraap je het internet leeg en zet je deze dan in de database? Of tik je ze over? Als je de boel leeg schraapt: Heb je schriftelijke toestemming van de website eigenaren? Zie bijvoorbeeld bij Märklin op de website:

Citeer
Disclaimer
All of the texts, images, audio data and other forms of data made public here, with the exception of items otherwise identified, are protected by copyright. Any reproduction or copying of this data in whole or in part, regardless of which medium, is prohibited, as long as it has not be approved in writing by Gebrüder Märklin & Cie. GmbH.

The Märklin logo-type and the Märklin logo are registered brands of Gebr. Märklin & Cie. GmbH.

Some of the products shown or described may not be available in your country. We reserve the right to make changes in the products shown and delivery of these products is not guaranteed. Electrical and mechanical data and dimensions may vary. Some of the images show hand samples. The regular production items may vary in details from the hand samples.

Link naar de webstie: Marklin Disclaimer.

Denk namelijk dat jij het niet zo leuk zou vinden als iemand zomaar je informatie oppakt en zelf gaat vermarkten.

Succes!
Jazeker, ik heb toestemming van ESU, marklin, Trix, en ga zo maar door, eerst allemaal geregeld, mak je niet zo druk zeg, jaloers of zo ?
Citaat van: Theo Geleijn op maandag 27 juli 2026, 09:40:48Jazeker, ik heb toestemming van ESU, marklin, Trix, en ga zo maar door, eerst allemaal geregeld,

Dat is mooi.

Citaat van: Theo Geleijn op maandag 27 juli 2026, 09:40:48mak je niet zo druk zeg, jaloers of zo ?

Nee, echt niet jaloers. Moet er niet aan denken. Teveel werk. Een database opzetten is niet zo moeilijk. Het onderhoud van de database is veel intensiever. Dat is aanvullen, bewerken en corrigeren van de data. Daar zit het meeste werk in. Nee, dat kan rustig een dagtaak worden zeker met dit soort hobby's. Je mist namelijk altijd wel wat. Er is zoveel te krijgen en het wisselt zoveel dat het bijna niet bij te houden is. Tenzij je afspraken maakt met de fabrikanten / leveranciers / winkels dat ze het zelf aanleveren zoals bij Tweakers.net met hun pricewatch. Goed, in dat stadium zit je nog lang niet.

Over toestemming en copyright: Mijn ervaring met copyright is als bestuurder van een stichting met een treintjesforum. Daar kregen we de melding dat een gebruiker foto's vanaf hun forum bij ons op het forum geplaatst had. Dat was niet de bedoeling. De gebruiker was ook nog eens een oud bestuurder. Of wij wilden ingrijpen. Als wij dat niet zouden doen dan zouden andere (juridische) stappen gezet worden. Goed, aan dat verzoek is redelijk makkelijk te voldoen. Het blijft oppassen als website eigenaar.
Ok, het is allemaal goed bedoeld, er is geen winstbejag, ik snap je zorgen, ter illustratie hier even een stukje uit het mailtje van ESU, dat erg frivool was :

Dear Theo,

nice to hear from you and about your project! Hope Railkernel works well with ESU ECoS products.
Of course, you can integrate the pictures of the ESU products into your software so that people can visualize their system.
If you can take them from our website or from the users manuals, this should be ok for us!

Mit freundlichen Grüßen
Best regards

Jürgen Lindner

die van de anderen waren zeer formeel met non-disclosure afspraken. Kun je zien dat ESU een wat kleinere speler is.
Er zit inderdaad in hoe fabrikanten je benaderd. Die ervaring heb ik ook wel met toestemming verkrijgen. Je merkt dat sommige fabrikanten / leveranciers makkelijker zijn.