Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Rocrail: verhinder dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg

Gestart door GoethalsA dinsdag 14 juli 2026, 16:22:56

Rocrail: verhinder dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg
Beste Rocrailers,

Hoe verhinder ik in Rocrail dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg bezet is?
Ik heb zonder succes gezocht naar een antwoord op de Rocrail wiki.
Ik herinner me ook niet deze topic in de uitgebreide video bibliotheek van Albert te hebben opgemerkt.

Wat ik graag wil bereiken is dat als ik een Loc (op één specifieke blok) een bepaalde rijweg opstuur, maar op de gekozen rijweg zit nog een andere trein, dan wil ik dat de Loc wacht tot de rijweg vrij is en dan pas vertrekt (niet vertrekken is een waardig alternatief) . Nu ziet de Loc een rangeerspoor (eigenlijk het verlengde van deze blok) en kiest resoluut voor deze alternatieve rijweg.

Ik heb ook AI Googleman gevraagd, die komt met exact het antwoord dat ik wil horen maar dat volgens mij niet bestaat (of toch niet in de uitgelegde vorm.
CiteerPoging 1
rocrail: verhinder dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg bezet is

Spoorwissel uitschakelen in de Blok-instellingen
Wil je dat geen enkele trein op een specifiek punt van rijweg verandert?
Pas dit dan aan in het blok waar de treinen vandaan vertrekken.
Ga naar Tabellen -> Blokken en selecteer het startblok.
Ga naar het tabblad Details.
Vink de optie Spoorwissel toestaan UIT.
Resultaat: Elke trein die uit dit blok vertrekt, blijft trouw aan zijn eerst gekozen rijweg.

==> leuk maar spoorwissel toestaan zie ik nergens...

Poging 2
rocrail: hoe verhinder ik dat een loc een andere route kiest indien een blok bezet is?

Om te voorkomen dat een locomotief in de automatische modus een alternatieve route kiest wanneer zijn doelblok bezet is, configureer je het best jouw doelblokken als Wachtblok.
Rocrail zal de trein dan netjes laten wachten voor de bezette route totdat deze vrijkomt.
Doorloop de volgende stappen in het baanplan:
Doelblok instellen als Wachtblok
Open jouw baanplan en ga naar de Blokeigenschappen van het specifieke doelblok waar treinen normaal gesproken naartoe rijden.
Ga naar het tabblad Algemeen.
Vink de optie Wachtblok aan.
Klik op Toepassen en OK.
Als een trein nu wil vertrekken en dit blok is bezet (of de rijweg ernaartoe is vergrendeld), zal Rocrail de trein geen alternatieve "sluiproute" laten zoeken, maar de trein in het huidige blok de status "wacht" geven totdat het doelblok weer vrij is.

==> Ja, spijtig genoeg zie ik neergens te term Wachtblok om aan te vinken...

Indien iemand weet hoe het moet, dank om het mij nog eens uit te leggen...

vriendelijke groeten,
Alain
Re: Rocrail: verhinder dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg
Ken het programma niet.
Maar als een blok de "wacht "status heeft gekregen omdat de trein niet verder kan tot het volgende blok vrij is, dan hoe je daar toch niet aan te vinken.
Het programma regelt dat toch.

Jos
Re: Rocrail: verhinder dat een loc een andere rijweg kiest indien een gekozen rijweg
Ik zou de vraag op het RocRail forum stellen, daar zit zgaz meer kennis dan hier.
Citaat van: GoethalsA op dinsdag 14 juli 2026, 16:22:56Wat ik graag wil bereiken is dat als ik een Loc (op één specifieke blok) een bepaalde rijweg opstuur,
Hoe doe je dat dan? Hoe stuur je die loc een bepaalde rijweg op?
De makkelijkste manier om een specifieke rijweg af te dwingen is met een dienstrooster.
Wiki Redactie

VT601 is one of my favorite trainsets

of een rijweg beperking instellen voor de betreffende lok/trein.

dat doe je met toestemmingen in de rijwegdefinitie.

John (VT601)

Citaat van: AlbertG op woensdag 15 juli 2026, 17:07:56
Citaat van: GoethalsA op dinsdag 14 juli 2026, 16:22:56Wat ik graag wil bereiken is dat als ik een Loc (op één specifieke blok) een bepaalde rijweg opstuur,
Hoe doe je dat dan? Hoe stuur je die loc een bepaalde rijweg op?
De makkelijkste manier om een specifieke rijweg af te dwingen is met een dienstrooster.

Hoi Albert,
Dat heeft te maken met de specifieke situatie van mijn baanplan

Voor de duidelijkheid en voor dat iemand reageert met 'je baanplan is niet goed', BLOK_02 staat op de rijweg van Block_03 naar Block_10, Block_08 of 11 omdat de 'in' melder (Fb02b) aan de andere kant van de wissel staat, geen 'normale situatie' maar door plaatsgebrek heb ik bewust gekozen voor deze oplossing.  Blok_02 accepteert dus spooktreinen omdat die melder gepasseerd moet worden. En dat werkt prima, dat weet je.
rijwegen.png

Stel nu (hypothetisch en geen logische handeling) dat ik de Rode BR 10 (pijltje op het plan) van Block_03 naar Blok_10 sleur.  De Loc zal niet vertrekken omdat
1. De semafoor op rood staat (pijlte)
2. Een loc op Blok_02 staat (de wit-rode ET 91)
beeld 1.png

Twee scenario's:
1. Ik verplaats eerst de ET 91 naar Blok_11 (Blok_10 wordt dan beschikbaar voor de BR 10), dan zet ik de sein op groen en de Loc vertrekt naar Blok_10.  Geen probleem, alles normaal.
scenario 1.png
2. Ik verplaats de ET 91 niet (of verplaats de de loc naar Blok_10). Ik zet het sein op groen en de BR 10 gaat rangeren naar Blok_03b. De Loc wacht dus niet tot Blok_10 vrij is.
scenario 2.png

Andere situatie maar interessant
ET 91 staat op Blok_11, BR 10 staat op Blok_03, semafoor staat op Rood, Ik sleur ET 91 van Blok_11 naar Blok_03, die dus bezet is door BR 10.  Je zou verwachten dat de Loc dan uitwijkt naar Blok_02. Neen dat doet ie niet.
Ik zet het sein op groen, sleur de BR 10 naar Blok_10 (of Blok_08 of Blok_03b), Blok_03 komt dus vrij, en nu gaat de ET 91 keurig naar Blok_03, de Loc heeft gewacht !
Loc wacht in Blok_11.png
Toch vreemd, niet?

Ik denk dat ik dit 'klein' probleem zou kunnen oplossen met een extra semafoor (een virtuele die ik zou verbergen), als een Loc op Blok_02 staat of de rijweg met Blok_02 gereserveerd is, gaat de semafoor op Rood, Zodra Blok_02 vrij is, dan springt de semafoor op Groen en kan de Loc vertrekken uit Blok_03.

Ik moet dit eens testen...

Mvg,
Alain