Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin LUX

Gestart door ruud krikke zondag 28 juni 2026, 14:51:06

Marklin LUX

Marklin LUX
Hoi ,
ik zou deze in de marklin collectie willen zien.
Marklin 37820.001.
Ik heb 2 LUX schoonmaak treinen , maar geen bijpassende diesellok
Re: Marklin LUX

Hoi Ruud,
Ben het eens met je voorstel!
Ik heb eens op ChatGPT gevraagd welke gele Märklin er zijn. Volgend overzicht werd gegenereerd. Ik heb het vervolgens echter nog niet gecontroleerd...

Groetjes,

Paul

@TomPaul: Zou het maar eens snel controleren... en nadenken of je dit soort zooi zomaar op internet moet flikkeren.... Van dat hele plaatje klopt niets. Zet maar eens paar nummers in google afbeeldingen met zoeken... Dan zal je zien dat niets overeenkomt. Je moet niet zomaar iets aannemen van ChatGTP. Dat is gevaarlijk zeker met dit soort dingen.

Bovenstaande collage is weliswaar leuk, maar er klopt niets qua artikelnummers.

Ik heb de vraag op ChatGPT wat meer gespecificeerd, dat levert onderstaande lijst met een stuk of 40 locs.

Ik probeer er ook nog afbeeldingen bij te krijgen.

Citaat van: ronaldk op zondag 28 juni 2026, 17:40:23@TomPaul: Zou het maar eens snel controleren... en nadenken of je dit soort zooi zomaar op internet moet flikkeren.... Van dat hele plaatje klopt niets. Zet maar eens paar nummers in google afbeeldingen met zoeken... Dan zal je zien dat niets overeenkomt. Je moet niet zomaar iets aannemen van ChatGTP. Dat is gevaarlijk zeker met dit soort dingen.
Hoi Ronald,
Ik had al aangegeven dat ik het niet had gecontroleerd. Mijn excuses. Je woordkeuze "zooi" en "flikkeren" en "gevaarlijk" zou wat mij betreft iets minder heftig mogen.
Ik denk dat de lijst al een stuk beter is.
Groetjes,
Paul

(va 34.50min)
Geduld..misschien komen er nieuwe!

Citaat van: TomPaul op zondag 28 juni 2026, 17:52:30Ik had al aangegeven dat ik het niet had gecontroleerd. Mijn excuses. Je woordkeuze "zooi" en "flikkeren" en "gevaarlijk" zou wat mij betreft iets minder heftig mogen.

Laatst hadden we een (externe) projectmanager over de werkvloer over het gebruik van AI in de wegenbouw. Hij liet vol trots zien wat het allemaal kon. Wat hij er allemaal mee deed. Onder andere het ontwerp van een rotonde laten tekenen. Vol trots zei hij dat hij dit in een halfuurtje door AI had laten maken. Want een "normale verkeerskundig ontwerper" had veel meer tijd nodig om het te maken. Nu hadden het college, de raad, de wethouder en de burgers een beeld hadden bij een rotonde op die locatie. Dan konden ze zien wat het zou worden. Heel leuk allemaal maar van de rotonde klopte niets. Voldeed niet aan de standaard verkeerskundige ontwerpeisen en ging over allerlei perceelgrenzen. Een vraag dat het niet voldeed en dat het over perceelgrenzen ging gaf hij dat het nog nader ontworpen moest worden. Dat AI daar niet geschikt voor is. Nu heeft het college, de raad en de wethouder een besluit genomen op een plaatje die niet voldoet. Dan mag bij de uitwerking door een echt persoon geprobeerd worden om de boel recht te trekken. Dat moet nog allemaal blijken. Wat doe je als het niet past en niet gaat? Terug naar iedereen met de opmerking: Tja... Het klopt niet wat jullie hebben gezien. Het past en gaat niet. Het gaat niet lukken. Veel mensen zullen zeggen: Maar op het plaatje stond wel een rotonde. Wat ga je dan doen? Of wat gaat de chef / baas doen? Voor sommige dingen is AI nog niet goed geschikt. Dus ja, zo'n plaatje publiceren is gevaarlijk. Zeker als je niet weet of alles goed is.

Nu denk je bij een treintjesforum is het niet echt erg. Dit soort dingen blijven op het internet staan. Dan krijg je dat nieuwe vragen van ChatGTP en andere AI zich hier op gaan baseren. Het dus weer meer als "waarheid" aannemen. Mensen die van niets weten en niet verder kijken dan hun neus lang is nemen dit allemaal voor waarheid aan. Daarom is het gevaarlijk. Zeker als je niets gecontroleerd hebt.

Citaat van: TomPaul op zondag 28 juni 2026, 17:52:30Ik denk dat de lijst al een stuk beter is.

Denk? Weet je het zeker? Heb je het gecontroleerd? Heb je een steekproef gedaaan?

gele lok?  Marklin heeft er vele (gehad). Dit is een Mätrix lok. Trix kap op M onderstel en sterk genoeg om 2 stofzuigers te trekken ;)

Pfff Ruud zoekt een goede diesel voor zijn poetstrein, dan is een discussie over het alwetende AI een beetje overbodig.

Ruud: Marklin heeft een mooie Strukton 6400 (37658) in het assortiment gehad. En een Strukton elok (ns 1600, 39721l)

Een mooie Duitse diesel is de Wiebe v320 (39321)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Je kunt toch ook de LUX reinigingswagons rood spuiten?
Dan is er in de Märklin collectie keuze genoeg.

Ik ken iemand van de stamtafel die een dubbele Amerikaanse lok had en die heeft zijn LUX railreinigingswagon zilverkleurig gespoten.....

Henk

Hoi,

Nederlands past niet bij mij, rijd voornamelijk periode 3 en 4 DB.
De marklin 36431 is een mooie lok, maar is ook niet meer in de collectie, en is periode 6.