Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

MFX wisseldecoders

Gestart door JohanBlinksma woensdag 03 juni 2026, 20:24:14

MFX wisseldecoders

MFX wisseldecoders
3jun 26 na laatste update van CS3 plus krijg ik geen mfx-decoder van een wissel geïnstalleerde in de CS3 +, melding is: geen MFX-artikel gevonden. 3x startconf uitgevoerd, na installatie van ongeveer 37 mfx artikelen, m83, m84, diverse wisseldecoders, nog diverse andere wisseldecoders geprobeerd, geen resultaat, melding blijf: geen MFX artikelen gevonden. wat kan het probleem zijn? mvg Johan
Re: MFX wisseldecoders

als er maar een "v" voor op staat

Heb je ook de Gleis Format Processor een update gegeven?
Dit zat bij de vorige update niet automatisch erin en blijkbaar bij deze ook niet.
Als jouw CS3  update to date is, geeft de GFP3-1 een rode stip weer als je die aanklikt.
Daar kun je dan ook een update aangeven.
En dan nog eens proberen of het aanmelden lukt.

Bedankt voor je advies, maar wat is de Gleis Format Processor? Kan ik deze vinden, bij Startconfig.zip? De CS3+ 60216 geeft bij GFP3-1 een groene stip weer met versie 17.17, ter info;  Hardwareversie HW:03.04; Softwareversie 2.6.1 (Build 3) CS3BETATEST, Serienummer2740; (GPL) GNU/Linux 4.5.0 armv71; (GPL) U-Boot2015.01 
=

Het gaat om deze 74462 Märklin wisseldecoder?
Heb je op de decoder schakelaar 10 op on en de rest op uit gezet?
Nu zou hij zich zelf moeten aanmelden.

het gaat om een Marklin decoders type 74462, zowel bij alle dipschakelaars uit (0) als bij alleen nr. 10 aan, bij de CS3+ krijg ik de melding geen MFX artikel/decoder gevonden.

Kun je voor de zekerheid even controleren of de baanstroom goed is aangesloten dus B en O ook naar de decoders.
Als deze nl omgewisseld zouden zijn krijg je ook dit probleem.

Werken ze wel als je ze een handmatig adres geeft?

3x alle aansluitingen gecontroleerd van alle overige wissels, handmatig adres 104 - wissel 5 gegeven, ook een blanco adres gegeven, na startconfig.zip uitgevoerd, inmiddels was het gehele baan weg. na een blanco start met startpackung de adressen aangepast naar 50 t/m 56 voor de drie wissels de en 2 seinen in het ovale. daarna begonnen met 2x M83 en 2x M84  ingevoerd via MFX, artikelen waren gevonden, daarna begonnen met het invoeren van de wissels in de hoofdbaan, een schuil station 1, wissel 1 t/m 3 via MFX, gevonden, daarna wissel 4 t/m 6, 4 en 6 gevonden, maar wissel 5 niet, schuilstation 2 35, 36, 37, 38, boven bouw wissel 7, 8, 9, 10, 29, 11 en 12 in de hoofdbaan niet gevonden via MFX Protocol, aansluiting wissels zijn oke, want de wissellantaarns branden, maar wat ik probeer, het MFX-protocol vindt geen elk wissel meer. Wel een decoder gevonden, die het tegengestelde schakelde, en daarna niet meer werd gevonden door MFX protocol/artikelen gaf geen melding van nieuwe magneetartikelen, met uitzondering van het eerste gedeelte. ik snap er niets van.  Het lijkt dat na het invoeren van MFX artikelen met protocol vastloop, en geen MFX artikelen meer kan vinden, wat vreemd is bij de diverse startconfig.zip pogingen doet bijvoorbeeld ws 29, 7 en 8 het weer wel het lijkt dat bij ongeveer 36 adressen in de CS3 + het MFX-protocol vastloopt in het systeem . Heeft iemand een idee of ook ervaring hiermee, Oplossing?

Ik heb mogelijk het MFX artikel probleem gevonden, namelijk een software probleem, want bij meer dat 24 magneet artikelen, stopt MFX protocol met toekennen van adressen en geeft de melding  GEEN MFX ARTIKEL gevonden.
Marklin zal dit probleem in de CS3 - + moeten oplossen.

UPDATE PROBLEEM MFX DECODERS. Na de update van de CS3 naar V2.6.1 (BETA-VERSIE) zijn er problemen met de verwerking van MFX-artikelen. Namelijk na meer dan 24 magneetartikelen kan MFX protocol geen MFX-decoders vinden en vastleggen. Ook waren er nog andere meldingen van mogelijke problemen met bv plaatjes. ADVIES: update 2.6.0/1 niet laden. Als dit toch he uitgevoerd moet je terug naar de software v2.5. 

Bedankt voor de terugkoppeling.

Advies van Marklin gestart:

het terug zetten van de v261 naar V241 of V251, via een usb-stick lukt bij mij niet.

Ik drie verschillen usb sticks in gebruik. 1 voor back-up data. 1 met V261 en 1 met V241. updates komen van de website Marklin Duitsland. de data heb ik op usb v241 en de andere op usb v 251 gezet.
Daarna het stappenplan Marklin site Duitsland gevolgd.
Het vreemde is: dat v241 wel geladen wordt volgens CS3, maar de versie blijft vervolgens : info CS3 hardware versie HW:03.04; Softwareversie: 2.5.2 (6): (GPL) GNU/Linux 4.5.0  armv71;  (GPL)U-Boot 2015.1; verder  GFP3 - GFP3-1 heeft een groen bal met een v. Opnieuw usb stick V251 geladen volgens de handleiding uitgevoerd.

Het is vreemde is dat de tekst Duits is, terwijl de instelling op Nederlands staat.

Verder is bij info: alle data het zelfde, ook bij GFP3-1 is de groen  stip met de v aanwezig, terwijl er een rode stip moet zijn volgens de handleiding. versie blijft bij 17.17, ipv 12 bij v251.

Gaarne advies.  mvg  Johan

als er maar een "v" voor op staat

Gebruik een schone usb stick van max 8GB, voor de update van de CS3.
Dus alleen met update en niks anders erop.
Je kan ook via de Ethernet aansluiting updaten, dus zonder usb stick.