Citaat van: Laurent op vrijdag 22 mei 2026, 14:25:32Bij blauw/geel moet de gele naar de spanning. Bij de zwart/rood/geel is de zwarte de spanning, mits het een Märklin aandrijving is.
Je wissel zit sowieso verkeerd aangesloten. De zwarte moet in het midden bij de M83 en gebruik van 74492 aandrijvingen.
Citaat van: TomPaul op maandag 25 mei 2026, 13:59:33Hoi Peter,
even een "stomme" vraag van mijn kant.
Ik zie dat je de start-up aandrijving 74492 gebruikt.
Mag je die überhaupt aansluiten op een M83?
In de handleiding van de 74492 staat dat je die alleen met een pult 72752 mag gebruiken (dus analoog)
Waarschijnlijk heb je het witte stekkertje ervan geknipt, toch?
Succes!
Groetjes uit het Zuiden,
Paul
Ja, dan kan gewoon. Aandrijvingen zijn technisch identiek aan de 74491. Stekkertje kan je zelfs wisselen, E521760 voor de blauw-gele.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Kabel/M%C3%A4rklin-E521760/nl/modell_163252.htmlCitaat van: P.H.J. op maandag 25 mei 2026, 21:51:27Dankjewel Rudibeer,
Ik ga kijken of ik meer informatie vindt over gpf, is op dit moment voor mij volkomen onbekend en nieuw. Er zijn al meer reacties gekomen over gpf. Als het probleem is opgelost laat ik iets weten.
Dat is een intern iets waar jij niks mee kan doen, namelijk de Gleis Format Processor (GFP dus!) En gezien de vragen die je stelt + de acties die hier uit voortkomen, raad ik je ook nadrukkelijk af om aan dit soort zaken te gaan rommelen. Dit is iets voor elektronisch ingenieurs.
Gewoon terug naar de basis en afpellen. Er zijn nu een aantal vragen gesteld die nog altijd onbeantwoord blijven. Je stelt zelf vragen, maar de opvolgende acties blijven uit (bijvoorbeeld de 74492 correct aansluiten). Je begint met een stuk rails en 1 lok, geen verdere poespas.
- Rijden de loks? Ja? Mooi, dan heb je rijsignaal en rijstroom. Nee? Ga niet verder, maar schrijf Märklin aan. Je CS3 is defect.
- Indien ja: Als je een wisselaandrijving gewoon normaal tegen de middenleider en de rail tikt, schakelt ie dan? Let op, bij de 74492 is zwart de spanning. Schakelt ie niet? Pak een ander, totdat je er een hebt die het wel doet.
- Als dit schakelt, neem je de M83, verbind je de aandrijving met 1 plaats van de M83 en ga je de M83 gewoon opnieuw programmeren. Let op. Zwart gaat in het midden bij de rood/geel/zwarte kabels. Bij de blauw/geel/blauw gaat geel in het midden.
Gezien de beelden vermoed ik dat je CS3 defect is geraakt.