Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

CS3 start niet op na update

Gestart door P.H.J. vrijdag 15 mei 2026, 15:17:28

Re: CS3 start niet op na update

als er maar een "v" voor op staat

Citaat van: P.H.J. op zondag 24 mei 2026, 19:33:00Als ik rechtstreeks stroom aansluit bij de wissel bromt hij alleen maar, springt niet om.

Wissel je de draden wel af, en niet constant onder spanning zetten, enkel pulsen.
Welke spoelen heb jij op de wissels zitten?
Ik heb wel geen Märklin CS3, maar ik woon ik de buurt, mocht het helemaal niet lukken met alles dan kan wel ik wel een keer langskomen.
Hallo Martin,

Dankjewel van het aanbod vind ik tof, misschien maak ik er gebruik van, maar ik probeer eerst het probleem zelf op te lossen. Hiervan leer ik weer dit is toch de bedoeling. Misschien kun je me helpen ik kan geen foto's meer toevoegen aan een bericht, wat doe ik misschien verkeerd? Bij het eerste bericht kreeg zonder problemen een foto geplaats maar als ik nu op de rechter functie van de muis klik, krijg ik een tab blaadje maar daar staat dan niet de optie toevoegen.
Als je wilt antwoorden met fotos dan klik (rechts onderaan) je op "post opties" _ "reageer" en dan kan je onderin bijlages toevoegen.
1VAdobe Express - file.jpg2V20260524_185259-min.jpg3V20260524_185420-min.jpg5V20260524_185435-min.jpg6V20260524_185455-min.jpg7V20260525_104140-min.jpg8V20260525_104329-min.jpg       
Hoi Peter,
even een "stomme" vraag van mijn kant.
Ik zie dat je de start-up aandrijving 74492 gebruikt.
Mag je die überhaupt aansluiten op een M83?
In de handleiding van de 74492 staat dat je die alleen met een pult 72752 mag gebruiken (dus analoog)
Waarschijnlijk heb je het witte stekkertje ervan geknipt, toch?

Succes!

Groetjes uit het Zuiden,
Paul
Citaat van: digipost op zaterdag 23 mei 2026, 12:25:29Halo Peter, ik heb niet stil gezeten voor jou. Ik had zelf ook een probleem met de GFP3. Deze had versie 12.113
en het scherm was leeg voor spanning,stroom,temperatuur. De CS3 heeft bij mij ook versie 2.5.2 (6).

De normale procedure die ik doe voor updaten, dus USB-stick in de CS3, vinkje bij updaten aan, geen internet aan de CS3
en dan de CS3 opnieuw opstarten werkte niet wat logisch is, de CS3 heeft al versie 2.5.2 (6).

Toen de geforceerde methode gedaan dus linker rijregelaar ingedrukt houden en dan de stopknop ingedrukt houden tot het scherm veranderd.
Onderweg zag ik foutmeldingen dat de Host niet gevonden werd, dat klopt want internet hing niet aan de SC3.

Internet aan de CS3 gehangen en vinkje bij update weg. USB-stick nog steeds in de CS3 en weer geforceerd.
Nu geen foutmeldingen en na opstarten CS3 een rode stip bij de GFP3.
De update voor de GFP3 gedaan en nu heb ik versie 17.17 en spanning,stroom,temperatuur werkt weer als vanouds.

Als jij gaat doen wat ik gedaan hebt verwacht ik dat de wissels wel gaan werken mits de adressering van de wissels goed is.

Ik zit in Z-Frankrijk en heb alleen de CS3 hier dus magneetartikelen de werking ervan kan ik niet testen.

Dit bovenstaande verhaal gaat wel op als je naar de foto's kijkt. Dus toch een probleem met de GPF.
Rijden de loc's wel eigenlijk? Denk het namelijk ook niet als er geen stroom op de baan staat.
GPF versie moet 17.17 zijn
Ik ga het nakijken Paul.
Ga het uitproberen Tim.
Groetjes uit het zonnige en warm Zuid Limburg
Hoi Peter,
Ik heb nog wat gegoogled, waarschijnlijk is mijn vraag een stomme vraag. Waarschijnlijk kun je de hobby aandrijvingen 74492 ook digitaal aansturen.

Ik las dat je in Hulsberg woont, ik woon in Oirsbeek. We hebben regelmatig een stamtafel bij Alfons (is AJW op het forum) thuis in Heerlerheide. Daar kunnen we je zeker verder helpen, mocht het tussentijds niet lukken. Ik vermoed dat het met je updates samenhangt (GFP en centrale). 

Succes!

Paul
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

Ik had ook overal de 74492 onder liggen. Werden zonder problemen aangestuurd met de Digikeijs 4018 decoders van uit de ECoS II. En uiteraard ben je altijd welkom op onze stamtafel. Voor meer info: https://stam02.3rail.nl

doe maar een treintje

op de foto's van de CS3 zie ik geen amperage uitslag op de meters
Citaat van: flyerman op maandag 25 mei 2026, 12:26:15Als je wilt antwoorden met fotos dan klik (rechts onderaan) je op "post opties" _ "reageer" en dan kan je onderin bijlages toevoegen.
Graag gedaan.
Hoi Rudibeer,
Ik ben nog eens gaan kijken bij het CS3 station voor de ampèrage en heb ik nu de op de stop geklikt zodat deze niet meer rood is, ik zie ook nu geen uitslag op de meters. Moet ik eerlijk zijn heb ik ook nooit opgelet, ik ben er vanuit gegaan als de treinen rijden is alles in orde. Klinkt misschien dom maar ik wist niet beter, dat ik hierop moest letten!

doe maar een treintje

@citaat als de CS3 niet op "stop" staat moet je baan van stroom voorzien zijn en dat zie je door de A meter en als in jouw geval dit niet gebeurt ligt dit waarschijnlijk aan de GFP
Dankjewel Rudibeer,
Ik ga kijken of ik meer informatie vindt over gpf, is op dit moment voor mij volkomen onbekend en nieuw. Er zijn al meer reacties gekomen over gpf. Als het probleem is opgelost laat ik iets weten.
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: Laurent op vrijdag 22 mei 2026, 14:25:32Bij blauw/geel moet de gele naar de spanning. Bij de zwart/rood/geel is de zwarte de spanning, mits het een Märklin aandrijving is.
Je wissel zit sowieso verkeerd aangesloten. De zwarte moet in het midden bij de M83 en gebruik van 74492 aandrijvingen.

Citaat van: TomPaul op maandag 25 mei 2026, 13:59:33Hoi Peter,
even een "stomme" vraag van mijn kant.
Ik zie dat je de start-up aandrijving 74492 gebruikt.
Mag je die überhaupt aansluiten op een M83?
In de handleiding van de 74492 staat dat je die alleen met een pult 72752 mag gebruiken (dus analoog)
Waarschijnlijk heb je het witte stekkertje ervan geknipt, toch?

Succes!

Groetjes uit het Zuiden,
Paul
Ja, dan kan gewoon. Aandrijvingen zijn technisch identiek aan de 74491. Stekkertje kan je zelfs wisselen, E521760 voor de blauw-gele. https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Kabel/M%C3%A4rklin-E521760/nl/modell_163252.html

Citaat van: P.H.J. op maandag 25 mei 2026, 21:51:27Dankjewel Rudibeer,
Ik ga kijken of ik meer informatie vindt over gpf, is op dit moment voor mij volkomen onbekend en nieuw. Er zijn al meer reacties gekomen over gpf. Als het probleem is opgelost laat ik iets weten.
Dat is een intern iets waar jij niks mee kan doen, namelijk de Gleis Format Processor (GFP dus!) En gezien de vragen die je stelt + de acties die hier uit voortkomen, raad ik je ook nadrukkelijk af om aan dit soort zaken te gaan rommelen. Dit is iets voor elektronisch ingenieurs.

Gewoon terug naar de basis en afpellen. Er zijn nu een aantal vragen gesteld die nog altijd onbeantwoord blijven. Je stelt zelf vragen, maar de opvolgende acties blijven uit (bijvoorbeeld de 74492 correct aansluiten). Je begint met een stuk rails en 1 lok, geen verdere poespas.
- Rijden de loks? Ja? Mooi, dan heb je rijsignaal en rijstroom. Nee? Ga niet verder, maar schrijf Märklin aan. Je CS3 is defect.
- Indien ja: Als je een wisselaandrijving gewoon normaal tegen de middenleider en de rail tikt, schakelt ie dan? Let op, bij de 74492 is zwart de spanning. Schakelt ie niet? Pak een ander, totdat je er een hebt die het wel doet.
- Als dit schakelt, neem je de M83, verbind je de aandrijving met 1 plaats van de M83 en ga je de M83 gewoon opnieuw programmeren. Let op. Zwart gaat in het midden bij de rood/geel/zwarte kabels. Bij de blauw/geel/blauw gaat geel in het midden.

Gezien de beelden vermoed ik dat je CS3 defect is geraakt.

Hoi Laurent,

Ja het is GFP, dus Gleis Format Processor.
Wellicht stond de CS3 op stop, dan geeft ie ook geen spanning op de baan of afleesbaar in het display.

@PHJ,

De zwarte draad zit verkeerd op je M83.
Zie foto.
En dat kabeltje kan gewisseld worden,  maar je kan ook de zwarte draad naar het midden verhuizen.
Hoi Laurent,

Dankjewel voor je direct antwoord, er komt ook heel veel informatie op je af en als je niet zo veel kennis hebt van deze materie zit er niks anders op dan de handleidingen maar blijven lezen tot je het begint te begrijpen.
Het is bij Marklin ook verwarrend dan is de rode kabel de spanning en bij ander onderdeel de gele. Ik ga de kabels verwisselen en alle wissels nakijken of de kleuren goed zijn aangesloten. Ik heb namelijk ook wissels met twee blauwe draden en een geel en hiervan zou de gele weer de spanning zijn. Ik begrijp het gewoon niet ik had 8 wissels aangesloten bij twee m83, bij de eerste de switcher op 1 en bij de tweede - 1. Alle acht de wissels reageerde en opeens niets meer. Een vraag over de spanning op de baan, ik heb deze op vier punten aan de rails aangesloten en deze acht kabels weer aan de cs3 het groene blokje, is dit correct?

Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Ik weet niet of het correct is. Ik wil beginnen met afpellen. Terug naar de basis en dan weer opbouwen. Vandaar mijn opmerking om 2-3 stukken rails met 1 aansluitkabel te nemen en te kijken of er überhaupt wat rijdt. We zijn nu op afstand aan het kijken of de motor in de auto wel vonkt op het juiste moment en in de juiste volgorde, maar we hebben nog helemaal niet gekeken of er überhaupt nog wel benzine in de tank zit. We nemen aan dat het daaraan ligt, omdat er voorheen ook benzine in de tank zat.

Dus: 2-3 stukken spoor, aansluiten, 1 lok erop: Doet die het? Ja? Ga je door. Nee? Stop je en ga je naar Märklin.
Dan een losse wisselaandrijving: Doet dat het? Ga je door met de M83. Nee? Ga je een andere zoeken.

Mijn testbaan 260x200

En hij heeft de verkeerde motor. Plaatjes zeggen veel. Hij heeft versie 2.5.2 (6) CS3BETATEST !!!
Op de CS3 update site staat de goede.

Hoi PHJ,

Als je het niet begrijpt heb je de schema's waarschijnlijk ook niet gelezen.
Die wisselaandrijving die je met de zwarte, rode en gele draad aansluit is bedoeld om analoog te gebruiken en op een bediendeel aan te sluiten.
Dus niet direct op een M83 want die kleuren komen niet rechtstreeks overeen.

Met de andere kabel ( de 2 blauwe en gele draad), die kan je wel gebruiken om de kleuren in balance te krijgen en de verwarring te ontknopen.

Maar ga ook naar de Stamtafel bij jou in de buurt, daar kunnen vast ook CS3  eigenaren bij zitten die je verder kunnen helpen.
Immers daar zit kennis genoeg.

Van de CS3 aansluiting naar de baan, zou ik een dikkere draad nemen 05mm2, en dan die aansluiten op de ringleiding.
Zo blijft de stekker heel, en creëer je geen bottleneck.
Lees minder weerstand, dus ook minder warmte ontwikkeling.

M.v.g.

Hans V200.0

graag een glaasje wijn

de 74492 kan gewoon rechtstreeks op een wisseldecoder aangesloten worden als je gewoon de juiste kleur op de juiste stekker zet.Of dat nu de gebruikte of de geel blauwe zijn speelt gewoon geen rol.

Vreemd, dat mensen de 74492 willen gebruiken voor een c-railbaan. Deze is meer bedoeld voor Märklin startup en is dus geen 'verbeterde' versie. De juiste - tot op heden - voor c-rails is de 74491. Deze heeft dan ook de juiste kleuren draad, namelijk blauw en geel.

De stekker is eraf geknipt......dan moet je eigenlijk goed weten waarmee je bezig bent.
Tenminste de draad kleuren uitpluizen,  zodat je niet de verkeerde gebruikt.

Wat ook een niet te onderschatten storing met zich mee kan brengen is zoveel draden proppen in de connector van de CS3.
Er hoeft er maar 1 geen goed contact te maken en er zit al een storing in.
Bovendien ligt sluiting op de loer als de isolatie in zo'n situatie niet goed zit.

Het probleem is opgelost de wissels werken allemaal op de m83 decoder en de vier treinen die ik heb, rijden probleemloos. Wat was nu het probleem hoor ik jullie denken, van twee wissels zat de verkeerde kleur kabel aan de spanning kabel en bij de tweede decoder stonden de switchers niet goed. Alleen begrijp ik dit niet volgens de handleiding moet ik de eerste switcher OP  0 staan en de tweede op 1, ik heb ze nu beide op 1 gezet en het probleem was opgelost.
MAG IK IEDEREEN DIE HIEROP GEREAGEERD HEEFT ONTZETTEND BEDANKEN VOOR DE HULP EN ADVIEZEN.  DANKJEWEL!!!!

Groetjes Peter

Daar zijn we een forum voor PHJ, om kennis te delen om problemen of storingen te verhelpen.
Ik volg dit onderwerp ook, maar ik kan de oplossing niet plaatsen.

'De CS3 start niet op na update'. Komt dat omdat er een fout zat in de wisselaansturing of -aansluiting?
Of lees ik ergens overheen?