Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

250x120 - M-rails - Voor mensen met veel locomotieven en/of korte treinstellen

Gestart door Franky donderdag 02 april 2026, 21:12:40

250x120 - M-rails - Voor mensen met veel locomotieven en/of korte treinstellen
Dit baantje met meer opstelmogelijkheden dan rijmogelijkheden biedt de bouwer de mogelijkheid een 20-tal korte treinstellen en/of locompotieven tegelijk op de baan te hebben.
Het enige zichtbare is een klein stationnetje waar wel door het gebruik van 2 lussen (groen en blauw) over en weer kan gereden worden. Of zelfs rond als het korte grijze verbindingspoortje tussen de 2 lussen gebruikt wordt.
Het stationnetje is nu in Märklin jaren 60 stijl opgezet maar er kan daar best een realistisch ogend stationnetje gebouwd worden.
Wegens de beperkte breedte van het zichtbare gedeelte is gekozen voor een stationsgebouw dwars boven de stationsporen van waaruit met 2 trappen kan afgedaald worden naar de perrons.
2-04-2026 21-02-11.jpg
2-04-2026 21-02-56.jpg
Re: 250x120 - M-rails - Voor mensen met veel locomotieven en/of korte treinstellen
@citaat je vliegt er weer 100% in... ;-)
Ik heb wel lange slepen, maar vooral lange banen en slechts" 14 locs, dus niet voor mij  :lol:
Re: 250x120 - M-rails - Voor mensen met veel locomotieven en/of korte treinstellen
@citaat Vrijwel alles is aanpasbaar, Herman.

Het blijft, voor mij in ieder geval, altijd inspirerend om ontwerpen groot en klein te bekijken. Ik vraag me dan altijd af: welke stukje hiervan past er in mijn ideeën/plannen?
En heel concreet heeft dit ontwerpje mij weer op een ander spoortje gezet voor mijn eigen baantje, namelijk het verhoogde station. Ik ga daar een geheel eigen draai aan geven, die past in mijn ontwerpje maar de inspiratie komt hier vandaan. Dank Franky voor de inspiratie en voor de slinger die het aan mijn baantje geeft.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Franky.

Dit doet mij qua scenery denken aan baanplan 6 uit het Faller boek Baanontwerpen 840NL.
Het sporenplan bestond uit 2 simpele ovaaltjes met een dubbele halte aan de voorzijde, waarbij de scenery erboven was opgetuigd als grote Duitse stad met een oud traditioneel en een modern (60's) gedeelte en een heel AMS-tracé er tussendoor.

Groeten,

Erik.
Misschien wel een idee voor later, hier ligt nog m-rails genoeg.
Dit is toevallig met M-rail maar kan met om het even wat gelegd worden binnen ongeveer dezelfde maten.
Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet is dit de 'kapstok' waar het om draait.
Kan naar believen zowel verborgen als zichtbaar met om het even wat uitgebreid worden, in het kleine zichtbare gedeelte zou je zelfs kunnen overwegen een verwisselbaare module in te bouwen, zo lang in het verborgen gedeelte de beide lussen en ovaal maar behouden blijven.
3-04-2026 8-37-36.jpg
Dubbelsporig (zichtbaar) kan ook:
3-04-2026 10-38-23.jpg

Zoals in elk ontwerp kun je eenmaal een goede basis is gelegd achteraf nog alle kanten uit, toch als je niet teveel zichtbaar spoor wil leggen, want dan is op deze kleine baantjes de rollercoaster nooit ver af... 
Maar mits beperking van zichtbaar spoor kan op kleine oppervlaktes best een heel verrassend en interessant treinverkeer mogelijk zijn.

Een voorbeeld van een stationnetje aan een (gesimuleerde) dubbelsporige baan:

3-04-2026 13-37-17.jpg
3-04-2026 13-39-12.jpg 
Nog een variant:
3-04-2026 15-33-49.jpg
3-04-2026 15-33-12.jpg

En zo zijn er nog ontelbaar veel te verzinnen  ;)   

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat@citaat  @citaat
Een veelzijdige kapstok!  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Zoals alle kapstokken hé, daar kun je aan ophangen wat je wil  ;)
Ik denk dat ik eens zo een modulebaantje ga bouwen, niet met modules die bedoeld zijn om allemaal achter elkaar geplaatst te worden maar met de bedoeling ze uit te wisselen in een blijvend 'opstel' baantje waar alle rollend materiaal rustig kan blijven staan terwijl het decor veranderd wordt ;)   
Das ook een idee, dan kun je ook per module een ander tijdperk kiezen.
Je moet ze alleen ook nog ergens netjes kunnen opbergen.
Super leuk dit Franky.
Eigenlijk zou je een digitaal boekje moeten kunnen maken met daarin allemaal samengevoegde mogelijkheden voor kleine modelbaantjes die geen speelgoedbaan zijn.
Ik bedoel eigenlijk ....vrij van reacties zoals in een forumdraadje.

Citaat van: Tjoekedoris op Vandaag om 17:54:21Eigenlijk zou je een digitaal boekje moeten kunnen maken
Misschien een idee voor de wiki?
Wie zich geroepen voelt mag zo iets in de Wiki plaatsen, al dan niet gebruik makend van mijn bijdragen,  ik ben meer van het 'reportage' type, publiceren van zodra het ei gelegd is en zo snel mogelijk aan iets anders beginnen, ik kijk zelf ook bijna nooit meer terug naar oude ontwerpjes, van mij mogen ze kort na publicatie zelfs verdwijnen, ik zou wel voor een krant willen werken maar niet voor de Wiki  ;)
Nog eentje:
3-04-2026 19-25-43.jpg
3-04-2026 19-27-49.jpg