Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Djoppenbeek 2.0 informatie voor een 2de schaduwstation

Gestart door Appermont1991 maandag 23 maart 2026, 16:54:22

Hero en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 Vraag over bediening

graag een glaasje wijn

Re: Baan Djoppenbeek 2.0 Vraag over bediening
aandrijvingen voor wissels hoef je enkel te kopen voor wissels die schakelen.Voor uitritwissels in je schaduwstation heb je geen aandrijving nodig.De dure decoders van tante M hoeft ook niet als je alternatieven koopt die nagenoeg hetzelfde zijn maar veel goedkoper en kan je in 2dehands aangeraken bij een winkel in overmere.Heb hier gewoon allemaal viesman 5211 en dei werken prima.De oudere versie kan je zelfs de transistoren herstellen als er eentje stuk gaat en je een beetje electronika kent
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 Verdere bouw baan & nieuwe aanwinsten
He Johnny

Dat van de uitrijwissels wist ik nog niet, dat is wel handing om te weten !
Goed om te weten, eens opzoek werk doen ervoor & kijken wat ze te bieden hebben.
Thanks voor het melden B)
ff verder gekeken en je gebruikt een dure engelse wissel in het schaduwstation die eigenlijk nutteloos is.Je rijd belgisch dus voor de rode lok hoeft die dubbele niet want je mag toch niet naar het onderste spoor.Je kan die vervangen door een gewone en de engelse gebruiken op het bovendeel.Mss moet je het huidige baanplan hier eens zetten dan kijken we mee waar je kan besparen op dure wissels want de plannen van tante M zijn allemaal gemaakt om zoveel mogelijk te verkopen en liggen veel nutteloze wisselstraten op

Waar een wil is, is een spoor

Mooie aanwinsten Kenny! Ik bedien alles met knopjes, dat is eigenlijk toch wel heel leuk bij een kleiner baantje,  en schilt centjes. Ik heb van mijn 7 wissels maar 3 elektrisch nodig, ik heb er vier omdat ik die toch had. Zo zie je, niet alle wissels moeten om, alleen als een trein kan kiezen. Waar twee sporen splitsen dus, en niet waar twee sporen bij elkaar komen.

Citaat van: bellejt op woensdag 29 april 2026, 17:28:28ff verder gekeken en je gebruikt een dure engelse wissel in het schaduwstation die eigenlijk nutteloos is.Je rijd belgisch dus voor de rode lok hoeft die dubbele niet want je mag toch niet naar het onderste spoor.Je kan die vervangen door een gewone en de engelse gebruiken op het bovendeel.Mss moet je het huidige baanplan hier eens zetten dan kijken we mee waar je kan besparen op dure wissels want de plannen van tante M zijn allemaal gemaakt om zoveel mogelijk te verkopen en liggen veel nutteloze wisselstraten op
Dat zou 100 euro gescheeld hebben dan ja. Het ziet er leuk uit maar voor een schaduwstation is dat echt bagger. Snap het wel van M*, die verdienen hier hard aan. Een engelse wissel maken is denk echt niet drie keer zo duur als een normale :?
zet je plan eens dan kijk ik ernaar want geld dat je spaart aan wissels kan je voor andere dingen gebruiken.Wil je goedkoop sporen dan is er ook een yves die levert tegen 2dehans prijzen.Heb ik alles gekocht van K rails en wissels tegen een 3de van de prijs (was dan nog 3K euro)
Citaat van: bellejt op woensdag 29 april 2026, 17:39:17zet je plan eens dan kijk ik ernaar want geld dat je spaart aan wissels kan je voor andere dingen gebruiken.Wil je goedkoop sporen dan is er ook een yves die levert tegen 2dehans prijzen.Heb ik alles gekocht van K rails en wissels tegen een 3de van de prijs (was dan nog 3K euro)

Heb geen plan, enkel 3-5 plannen waarvan ik overal iets uitneem. In men hoofd heb ik wel vanalles.
Ik zal straks op papier even een schets maken van de plannen die ik wil waar maken.
Ik heb een imac & geen goestingen om geld uit te geven aan zo programma en de gratis versie of andere zijn best beperkt.
Ik kom hier zo spoedig mogelijk op terug
papier is ook voldoende hoor als we het maar zien van de volledige baan en tijd genoeg daarvoor.Als ik tijd heb en je zet er de rail nummers bij teken ik wel ff in wintrack voor je
Hierbij een schets van de bedoeling.
rij je nu belgisch want dan is een deel van die meegebogen wisselstraat links nutteloos.Verleg die 2 gebogen wissels naar rechts dan is het ook mogelijk van de onderste sporen te gebruiken
Citaat van: bellejt op woensdag 29 april 2026, 20:03:48rij je nu belgisch want dan is een deel van die meegebogen wisselstraat links nutteloos.Verleg die 2 gebogen wissels naar rechts dan is het ook mogelijk van de onderste sporen te gebruiken

Ik rij inderdaad belgisch & heb dit in gedachte voor toch van elke spoor tot elke spoor te kunnen ( soms rondje rijden mogelijk) Maar zo kan ik altijd keren & langs 2 kanten draaien en terug op juiste spoor te geraken.
dan rijd je wel een deel op tegenspoor
Klopt maar dacht wel handing te zijn voor beetje afwisseling & variatie.

En kan je als je wil ook duits rijden  :D
Nee dat gaan we niet doen. Luxemburg eerder dan duits. Ergens een grens trekken, zojuist ook de duitse dubbeldekker verkocht.
Paar dagen kunnen werken aan de baan, ale rails leggen want de voorbereidingen waren al achter de rug.

Nu heb ik 2 optie's op de tafel gedaan & eerlijk gezegd geen idee welk ik wil nemen.. De treinen van personen vervoer zullen maximaal 4 wagons tellen, de sporen zijn lang genoeg voor langere indien gewenst. Of waar kan ik nog iets aanpassen voor het beter te maken? Tips zijn altijd welkom

Optie 1
6 sporen beschikbaar & station zal onder komen te staan, zodat vanboven goederen kunnen.

IMG_2038.jpg

Optie2
4 sporen voor station & boven 2 sporen apart voor het goederenvervoer.

image.jpg

Nu rustig in de zetel zitten & de F1 kijken
Fijne avond alle

Re: Baan Djoppenbeek 2.0 De sporen liggen, tips gevraagd

Als het maar Zwitsers is.

Ikzelf zou voor optie 1 gaan Kenny.

Groet Michel

Swiss rail .. what else?

Ik sluit me aan bij Michel. Optie 1 geeft een veel mooier verloop van de sporen :thumbup:.

Groeten,
Wico

Citaat van: Appermont1991 op zondag 03 mei 2026, 18:50:19Optie 1
6 sporen beschikbaar & station zal onder komen te staan, zodat vanboven goederen kunnen.
Dit snap ik niet helemaal. Maak je een baan met twee verdiepingen scenery? of maak je een schaduwstation dan? Ik zou intuitief voor de bovenste gaan, het ziet er wat soepeler uit.
Onder heb je alles bij elkaar, het is net wat je fijn vindt. 
Citaat van: Adriaan_Berg op dinsdag 05 mei 2026, 16:50:39
Citaat van: Appermont1991 op zondag 03 mei 2026, 18:50:19Optie 1
Dit snap ik niet helemaal. Maak je een baan met twee verdiepingen scenery? of maak je een schaduwstation dan? Ik zou intuitief voor de bovenste gaan, het ziet er wat soepeler uit.
Onder heb je alles bij elkaar, het is net wat je fijn vindt.

De baan gaat 3 niveau's hebben. Schaduwstation station dan spiraal naar boven voor station gedeelte en dan bocht richting boven met nog een keerlus boven de spiraal. Dus afwerking gaat inderdaad met 2 niveau's worden.

De optie 1 gaat het worden met een lichte aanpassingen en dan ga ik beginnen te testen & stroompunten in de baan voorzien. Ben nu ondertussen begonnen met de wissels te voorzien van een aandrijving & kan ik erna rustig beginnen aan te sluiten. Nu verder de rails aanpassen & de keerlus boven schaduwstation te voorzien
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Ik zou voor optie 1 gaan Kenny  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 De sporen liggen & isolatie aangebracht
Hier zijn we alweer,

voorbije dagen/week rustig verder gewerkt aan de baan. Enkel twijfels over de sporen aan perron was de rest allemaal al inorde. Tijdens opruimen paar weken terug nog iets gevonden voor isolatie onder de rails, eerlijk? Had nooit gedacht dat er toch zoveel verschil ging zijn, ondanks het niet opviel dat zonder de isolatie alles harder overkwam. Ben eigelijk heel blij dat ik dit gevonden had & toch een poging geprobeerd, kortom ben blij ermee. Verder ben ik ook al begonnen met wissels te voorzien voor een elektrische aandrijving voor de plaatsen waar ik moeilijker ga aankunnen eenmaal als ik kan rijden, vanaf komende tijd zal ik deze kunnen gaan bedienen en moet ik niet heletijd op en af te gaan voor handmatig te bedienen zal zeker en vast een grote luxe worden. Dus voorbije tijd heb ik mij rustig kunnen bezig houden met de rails af te werken & beetje isolatie aanbrengen. Nu heb ik ook 6 tal plaatsen voorzien voor extra baanspanning zodat ik zeker en vast later geen problemen ga krijgen ergens, beter paar te veel dan erna suggelen voor extra te voorzien. Nu merk ik ook het voordeel voor de tafel te verplaatsen voor eraan te werken, eigelijk zeer tevreden met de keuze voor dit kunnen doen.

tempImageJcqX73.jpg

tempImageO4aPts.jpg

De treinen rijden vlotjes over de baan zonder problemen. Nu komende tijd ga ik me kunnen bezig houden met de kabels & alles wat je niet gaat zien. Nu ga ik de sporen eens grondig proper maken want tis echt nodig ;)

Fijn weekend allemaal
Een aantal hele dikke duimen dan maar want dit ziet er heel netjes uit Kenny!  :thumbup: (linkerhand)  :thumbup: (rechterhand)  :thumbup:  (linker grote teen)  :thumbup: (rechter grote teen)  :thumbup: (nog eentje want digitaal kan dat) Fijn dat je tevreden bent met de isolatie. 
De keercirkel boven heeft een passerspoor. Is dat lang genoeg om treinen te laten passeren en wat is je plan er eigenlijk mee?
 :) Dat ziet er allemaal netjes uit. :thumbup:
Ik zie ook een raam, denk wel aan eventuele zonwering want fel zonlicht en treintjes/scenery gaan op termijn niet goed samen.
He Adriaan,

Dankjewel! Momenteel kan men langste locomotief met 10 wagons er staan. De bedoeling ervan is nog niet zeker, was eigelijk aan het denken voor een kleinstation of klein industrieterrein. Had de plaats voor dubbel spoor dus dacht nooit slecht voor iets te maken daar.

@Dirk-Jan Dit is nog zeker de bedoeling, heb de ochtend zon van 6 u tot 10 u erop en dan eigelijk enkel lichtinval & wou voor de zekerheid toch iets bescherming ervoor doen of erop plakken.
Had gisteren en vandaag even tijd over. Even een stukje Osb opmaat gezaagd voor tussen de sporen voor een perron te maken. Beetje verf erop & paar witte lijnen, dankzij de zon was dit snel gedroogd en kon ik sneller de volgende laag erop doen.

Nu ga ik nog proberen om de boven kant nog te bewerken met een soort rode ballast, eens kijken wat voor een effect dit gaat geven

Groetjes allemaal
Zo heb ik het ook een beetje gedaan :thumbup: Kan je precies op maat maken, geen plastic look. 
Citaat van: Appermont1991 op zaterdag 09 mei 2026, 17:36:38de boven kant nog te bewerken met een soort rode ballast,

Heb je een voorbeeld? 
@Adriaan_Berg
Hierbij een proefje gedaan, vroeger was dit op belgische perron m. Meestal de laatste meters was dit een stukje grind
Ik vind het er maar raar uitzien, maar als jij zegt dat het zo hoort.... dan zal het wel kloppen. Ik kan geen plaatje vinden online, dus moet jou geloven :D
@Adriaan_Berg, even rap gezocht. In men regio was dit meestal op einde van de perron's.
Vond dit eigelijk nostalgisch & heb even geprobeerd. Nu wachten als het droog is
@citaat Dat ziet er al minder raar uit :P Nu snap ik het :thumbup: Is het in het echt ook zo rood als bij jouw? Fotos verkleuren de werkelijkheid nog weleens...

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Kenny.

Heb je wellicht overwogen om het met
grof schuurpapier te beplakken?  :idea:
Zowel in donkerrood als bruinbeige
is grof schuurpapier verkrijgbaar
wat hiervoor in aanmerking komt  :wink:

Groeten,

Erik.
He @Nieuwenhuis, hier had ik nog niet aan gedacht. Morgen eens bekijken als dit mogelijk is, heb er verschillende thuis liggen.

Thanks voor de tip
Re: Baan Djoppenbeek 2.0 informatie voor een 2de schaduwstation
Goeieavond allemaal,

Ik heb even een vraagje, was een beetje aan het denken voor in de toekomst een 2de schaduwstation bij te plaatsen onder het huidige. Ik vrees dat men rollend materiaal snel gaat uitbreiden en men huidige kan ik nog met 3 sporen uitbreiden maar dat gaat ook snel vol zijn. De huidige spiraal kan ik gelukkig makkelijk demonteren indien het moet

Nu men vraag of meerdere

Hoe kun je een spiraal maken met een aftakking naar schaduwstation 1 & zo verder gaan naar het onderste?
Waar moet ik zeker en vast rekening mee gaan houden als ik eentje eronder ga bouwen

Fijn weekend allemaal

Swiss rail .. what else?

Kenny,

Daar zijn meerder oplossingen voor, afhankelijk van wat je precies wilt, maar het plaatje laat zien hoe ik het heb gemaakt met drie lagen schaduwstation.

uitwijkspoor in railspiraal.png

Groeten,
Wico

Wico, dankjewel alvast voor deze tip! Persoonlijk heb ik geen idee hoe ik het ga willen. De ruimte wat ik ga hebben maximaal gebruiken