Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

marklin 60652

Gestart door rail a way dinsdag 17 maart 2026, 21:27:22

marklin 60652

nooit te oud om te beginnen

marklin 60652
ik heb een marklin digitalen besturing de 60652 maar ik krijg het niet voor elkaar om er een trein er op te laten rijden, foutmeldingen krijg ik wel
Re: marklin 60652

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

En heb je ook een gebruiksaanwijzing en welke locomotieven, catalogusnummers?

Groet, Anne W

ja ik heb een gebruiksaanwijzing ik heb een marklin E41 DB BLAUW art nr 30345 maar die komt niet voor in de lijst ,en ik heb een brawa diesel locomotief 6 tlg uit 2011 die is digitaal item nr 1425 ,en de melding loc ingebr.

Citaat van: rail a way op woensdag 18 maart 2026, 08:32:52ja ik heb een gebruiksaanwijzing

Mooi, daar staat in hoe je een lok handmatig invoert of de Mobile station een lok kan laten "herkennen".

Citaat van: rail a way op woensdag 18 maart 2026, 08:32:52ik heb een marklin E41 DB BLAUW art nr 30345 maar die komt niet voor in de lijst

Als die niet in de lijst staat: Handmatig invoeren. Zo te zien is het een delta-lok. Dus moet je het adres weten. Of je moet het via "lok-herkennen" willen proberen.

Citaat van: rail a way op woensdag 18 maart 2026, 08:32:52,en ik heb een brawa diesel locomotief 6 tlg uit 2011 die is digitaal item nr 1425 ,en de melding loc ingebr.

Dat betekend dat de lok "in gebruik is". Dus al in de Mobile Station 1 aanwezig is met dat nummer. Bij je lok moet een boekje zitten met informatie over de lokdecoder en op welk adres deze standaard staat. Je zal je lok op een ander adres moeten zetten wil je de lok die "in gebruik is" nog wil behouden. Als het goed is kan je de Brawa 1425 met de lok met hetzelfde nummer gewoon besturen.

ik heb bijde loks 2e hands gekocht en er zat niks bij in de vorm van gebruiksaan wijzing.

Goed, dan is het nu zaak om een aantal dingen te achterhalen. De gebruiksaanwijzingen bij de leveranciers, dus vaak downloaden. voor de  Märklin 30345 en voor Brawa 1425. Volg de linkjes maar. Dan zal je zien dat je bij de Märklin netjes uitgelegd krijgt wat voor een decoder inzit. Bij de BraWa niet. Omdat deze dus niet standaard digitaal is. Daar wordt namelijk in de handleiding met geen wordt over geschreven. Die is waarschijnlijk later digitaal gemaakt (en ook voor 3rail geschikt gemaakt).  Bij die mag je uitzoeken welke decoder ingebouwd is.

Als je het een en ander weet dan kan je voor jezelf: De loks weer naar fabrieksinstellingen instellen / resetten. Dan heb je alles standaard. Bij de Märklin is het een kwestie van goed in de handleiding kijken. Bij de BraWa zal je ook moeten uitvinden welke decoder ingebouwd is. Mogelijk kan je eens gaan buurten bij een modelspoorclub in de buurt of een medeforumgenoot vragen of hij via een lokprogrammer het een en ander wil nakijken.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Zie https://wiki.3rail.nl/page/M%C3%A4rklin_66031_Delta_Decoder, waarschijnlijk kun je aan de hand van de stand van de dipschakelaars het adres van de 30345 vinden.

Groet, Anne W

Het gaat hier dus over de MS1. Deze heeft een loclijst met daarin de catalogusnummers van alle (oude) Märklin locs. De MS1 ondersteunt alleen MM (Märklin Motorola) en MFX, dus geen DCC.  De Brawa zal waarschijnlijk geen MM of MFX decoder hebben.

Om de 30345 te laten rijden, moet je inderdaad weten op welk adres hij staat. Op de site van Koen Nederlof ( https://www.nederlof.net/marklin/ ) kun je dat heel handig achterhalen.  Daarna kun je de loc toevoegen op dat adres.

Citaat van: ErikW op woensdag 18 maart 2026, 11:00:23De MS1 ondersteunt alleen MM (Märklin Motorola) en MFX, dus geen DCC.  De Brawa zal waarschijnlijk geen MM of MFX decoder hebben.

Durf ik zo niet te zeggen. Als deze al voor 3rail geschikt is. Een sleper onder het lokje zal er een decoder inzitten die mogelijk ook het motorola-protocol herkend. Het is waarschijnlijk een omgebouwde lok.

ik heb op de site van nederlof gekeken en de cijfers ingetoetst dan komt er 28 uit maar hoe kun je 2x de 3 intoetsen,het is een dcc .

Citaat van: rail a way op woensdag 18 maart 2026, 11:34:17ik heb op de site van nederlof gekeken en de cijfers ingetoetst dan komt er 28 uit maar hoe kun je 2x de 3 intoetsen,het is een dcc .

De site van Nederlof is alleen voor het achterhalen van de juiste adressen van de dipswitches op Märklin-decoders. Een delta-lok kan standaard "kiezen" uit vier adressen. Op één van die adressen reageert je lokje. De BraWa is waarschijnlijk omgebouwd door (één van) de vorige eigenaren.  Je moet echt achterhalen wat je BraWa lokje aan een decoder ingebouwd heeft. Het DCC-protocol kan jouw Mobile Station versie 1 niet praten. Mobile Station 1 kan alleen het Motorola-protocol en het MFX-protocol praten. Als je BraWa alleen het DCC-protocol kan praten dan zal het niet werken in combinatie met je Mobile Station 1 of met de infrarood-afstandbediening die je bij je startset hebt gekregen.
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail

Elsloo (LB)

Hoi Wil,

Ik zag in het voorstel hoekje dat je in Oude-Wetering woont. Er worden regelmatig zogenaamde stamtafels georganiseerd in verschillende regio's.
Ik zie dat er toevallig vanavond een is in Voorhout, bij de Stamtafel Bollenstreek. (Meer info op https://stam09.3rail.nl ).
Wellicht dat je deze kunt bezoeken, en de locs (en evt. de mobile station) kan meenemen dat men je daar verder op weg helpt?