Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Analoog rijden met decoder

Gestart door Tijdperk|| zaterdag 14 maart 2026, 14:10:34

Analoog rijden met decoder
Kan ik een lok met decoder rijden met mijn oude regeltrafo en werkt dan ook mijn omschakeling vooruit/achteruit.
Re: Analoog rijden met decoder

BLIJ dat ik analoog RIJ

Vaak wel, maar hangt van het type decoder af. Weet je wat er in zit?
Citaat van: Tijdperk|| op zaterdag 14 maart 2026, 14:10:34Kan ik een lok met decoder rijden met mijn oude regeltrafo en werkt dan ook mijn omschakeling vooruit/achteruit.

Moet geen probleem zijn. Zeker niet als de lok een ingebouwde Märklindecoder heeft. Decoders van andere merken kunnen mogelijk daar wel iets van last hebben. Zeker als het een "N-decoder" of "micro-decoder" is. Je kan ervaren dat de regelaar behoorlijk open gedraaid moet worden om het treintje te laten rijden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat Hoezo, moet geen probleem zijn? Dat is maar net wat voor een decoder er in zit, zoals ik al schreef. Een ESU LoPi micro bijvoorbeeld werkt absoluut niet analoog, ook niet als je de trafo verder open draait!
 @citaat: Wat ik al aangaf: Andere merken dan Märklin kunnen er wel last van hebben. Bij andere merken dan Märklin moet je echt kijken naar de decoder. Daarmee is het voor een analoog rijder altijd oppassen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat :|

graag een glaasje wijn

met veel moderne decoders en je blauwe trafo zullen ze 1 keer van richting veranderen :)
 @citaat Dat wordt ook al vaak aan gegeven. Dat geldt voor alle merken. Daarom moet je die oude zooi (de blauwe trafo's) niet meer willen gebruiken. Als je die wil gebruiken dan zou je ook echt oude treintjes moeten gebruiken die niets aan elektronica in zich hebben.
 @citaat dat is de juiste beschrijving van mijn 12 locomotieven ;-)
En daarbovenop nog 4 blauwe transfo's :lol:
Citaat van: hermanvk op zaterdag 14 maart 2026, 21:01:32En daarbovenop nog 4 blauwe transfo's :lol:

Jouw situatie is anders. Jij hebt een converter er tussen zitten die de 110 - 120 volt omzet naar 220 volt in jouw geval. Jij zorgt met de extra converter tussen dat je altijd op de juiste spanning werkt waarvoor de blauwe trafo was bedoeld.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dat maakt secundair dus 1 volt uit en dat is nou net niet de boosdoener; de omschakelpuls van die blauwe trafo's lag sowieso te hoog voor de tedere zieltjes van veel decodertjes.
Oké, dat ene voltje extra is natuurlijk ook niet fijn, maar is niet de hoofdoorzaak van rokende decoders.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Heren Deskundigen, zouden jullie niet even het antwoord van de vraagsteller afwachten voordat jullie elkaar "overtoepen"

Groet, Anne W

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat  :|
Citaat van: Tijdperk|| op zaterdag 14 maart 2026, 14:10:34Kan ik een lok met decoder rijden met mijn oude regeltrafo en werkt dan ook mijn omschakeling vooruit/achteruit.

Op verzoek van Anne W even wat duidelijkheid voor hem en voor jou: Je kan met een witte transformator / rijregelaar van Märklin je digitale treintjes van Märklin sowieso laten rijden. Decoders van andere merken willen nog wel eens last krijgen van de hogere spanning door de omschakelpuls. Je zal moeten kijken in de handleiding van de desbetreffende decoder wil je het echt zeker weten.

Oude blauwe rijregelaars en transformatoren: Niet meer gebruiken en ook niet meer kopen. Die kunnen ook je Märklin-decodertjes naar de knoppen helpen door een nog hogere omschakelpuls.Daarnaast hebben ze een metalen behuizing die onder spanning kan komen te staan als iets inwendig kapot gaat zoals het snoer. De metalen behuizing is al een tijdje niet meer wenselijk voor speelgoed. Dat is het en blijft het.
Heren hier kan ik een analoog clublid mee van diensten zijn.
Ik zelf ben een twee rail rijder en voldoende dcc kennis aanwezig.
Maar nu nog een aanvullende vraag hoe werkt de overspanning voor de omschakeling van de motor polariteit met een decoder bij marklin treinen.
Grt.Wim.

De decoder herkent de 24 volt spanning en verandert de rijrichting.
Net zoals een decoder herkent wat er moet gebeuren bij een oplopende wisselspanning en natuurlijk digitale informatie kan begrijpen en omzetten in een actie. Het zijn slimme dingen, die decoders.  :D

BLIJ dat ik analoog RIJ

Maar nogmaals: niet iedere decoder is geschikt om op analoog AC te rijden. Het is dus belangrijk om te achterhalen welke decoder er in zit en in de specs te checken wat de mogelijkheden zijn.
Een LoPi-micro "lust" bv absoluut geen analoog AC; geen kwestie van "last van hebben", maar gewoon niet mogelijk.
Decoders zijn net mensen: de één is wat slimmer dan de ander ;) .
 @citaat als ik dat allemaal lees, lijkt het mij een stuk makkelijker om lekker analoog te blijven rijden met alleen analoge locs..  ;-)
Maar dat -denk ik- gaat steeds moeilijker worden in de (nabije?) toekomst 🤔
Citaat van: hermanvk op maandag 16 maart 2026, 18:59:44@citaat als ik dat allemaal lees, lijkt het mij een stuk makkelijker om lekker analoog te blijven rijden met alleen analoge locs.. 

Ligt er aan wat je makkelijk vindt  :D  Zelf vind ik digitaal rijden met meerdere loks makkelijker (en leuker). Zeker met meerdere op hetzelfde spoor, geen moeilijke stroomkringen allemaal nodig om met meerdere treintjes te rijden. Dat is een persoonlijke keuze.

Citaat van: hermanvk op maandag 16 maart 2026, 18:59:44;-) Maar dat -denk ik- gaat steeds moeilijker worden in de (nabije?) toekomst 🤔

Daar heb je zeker gelijk in. Voor echte analoog rijders wordt het zeker moeilijk in de toekomst. Daarin heeft Märklin het voor de echte analoog rijder niet gemakkelijk gemaakt door vanaf een bepaald jaar alleen maar digitaal spul uit te brengen. Bij de meeste 2rail-merken heb je nog een keuze om een lok digitaal te maken of niet. Märklin heeft destijds al de keuze voor de Märklinliefhebber gemaakt en dat is jammer.  Je hoeft namelijk geen rekening te houden met een omschakelrelais. Daarnaast heb je de keuze uit gelijkstroommotoren en kan je makkelijker ook voor het 2rail-zustermerk Trix je treintjes uitbrengen. Wat nu ook veel gebeurd. Vanuit bedrijfsoogpunt zeker te begrijpen. Of het voor de echte liefhebber ook zo voelt is de vraag.
 @citaat mooie samenvatting, wat mij betreft  :thumbup:
Dank je!
Ook nog: waar ben ikzelf in zeg maar 10 jaar...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Het is niet Marklin die het de analoog-rijders moeilijk maakt, hooguit duur (want: alles digitaal).
Maar iedere nieuwe Märklin loc rijdt nog altijd perfect analoog; in mijn ervaring beter dan bv ESU.
@citaat Ben heel even verder gaan zoeken en vond deze commentaar:
Als je een digitale loc op een analoge baan zet, waarbij de rails direct worden gevoed door een analoge transformator (zoals een oude Märklin-trafo), dan werkt de loc meestal analoog, mits de decoder in de loc dat ondersteunt.  Veel digitale Märklin-decoders (zoals Delta, Digitaal, FX, MFX) zijn backwards compatible en kunnen zowel digitaal als analoog rijden

Iets verder stond dan nog:
Zet de decoder in de loc op analoog rijden (meestal via dipswitches: allemaal uitgeschakeld voor analoog rijden met lichtfunctie)

En ik neem aan dat jij ( @Hanzi ) hier wel degelijk ervaring mee hebt, gezien je gedeeltelijk digitaal rijdt? Of toch niet? 🤔

Als dat allemaal klopt en ik (misschien) ooit eens op een digitale loc "bots" (en koop? ;-)), dan is dat goed om weten, maar de verwittiging blijft - dacht ik:
De omschakelpuls kan de decoder(s) beschadigen, wegens de hoog??? 🤔

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja met die blauwe trafos blijft dat riskant. Maar jij kan de primaire spanning evt terugschroeven tot je een nette 24V omschakelspanning hebt. Mits de rijspanning dan weer niet te laag wordt.
Je kan ook nog iets met een externe 24Vac verzinnen om om te schakelen dmv een drukknop met wisselcontact: standaard is dan de rijspanning en bij bedienen drukknop overschakelen naar 24Vac. Moet je nog wel de omschakelspanning van je trafo's blokkeren. Lijkt een heel gedoe, maar valt mee. Kortom: er zijn oplossingen ;) .

Moderne M decoders herkennen analoog of digitaal bedrijf automatisch. Delta decoders moet je met dipswitches instellen op analoog of op een digitaal adres; sommige Delta decoders doen dat overigens ook automatisch.
Bij decoders van andere fabrikaten zal je eerst het type moeten vaststellen en checken of analoog AC ondersteund wordt.
Uit een van de vele publicaties bij de intruductie van DELTA (decoder).

BLIJ dat ik analoog RIJ

Sorry trouwens topicstarter Wim, het wordt inmiddels wellicht een beetje  :offtopic: .
Tegelijkertijd verwacht ik dat jouw vragen inmiddels beantwoord zijn (?).
Ik denk dat we nog redelijk on-topic waren, toch? Als we het over decoder(s) hebben, zitten we toch gelijk op het digitale spoor... maar toch analoog willen rijden?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Hanzi op maandag 16 maart 2026, 21:50:23Je kan ook nog iets met een externe 24Vac verzinnen om om te schakelen dmv een drukknop met wisselcontact: standaard is dan de rijspanning en bij bedienen drukknop overschakelen naar 24Vac

Bijkomend voordeel van een analoge drukknop met relais aanpak is dat je ook over andere dingen kunt nadenken zoals pendelen en rangeren op basis van de puls van een schakelrails (in plaats van een drukknop).
Ja mijn vragen zijn volledig beantwoord.
Grt.Wim.