Hallo allemaal, Ik ben recent met een Maerklin baan aan de gang, en heb een volledig digitale installatie gebouwd met een CS3, 4 M83 en 4 S88 modules. Deze configuratie stuurt 13 wissels, 14 blokken met bijhorende seinen en 3 ontkoppelrails aan. Ik werk met 3 locs waarvan er over het algemeen slechts 2 locs tegelijk op de baan rijden. Alles werkt nar behoren met uitzondering van de ontkoppelrails.
De aansturing van alle modules werkt prima dat is niet het probleem, het probleem is de pulslengte van de ontkoppelrails. Ik heb de ontkoppel rails aan vrijblijvende M83 adressen aangesloten. (13 wissels over 4 M83's betekent 3 ongebruikte aansluitingen op de laatste M83). Aangezien alle M83's in mijn baan als standaard configuratie opgenomen zijn betekent dit dat de laatste 3 adressen ook met wisselfunctie opereren vandaar de korte puls als ik een van deze adressen activeer. Dit heeft tot gevolg dat de ontkopperails slechts even omhoog komt en meteen weer wegvalt wat betekent dat de te ontkoppelen koppeling op precies het juiste moment op de juiste plek moet zijn. Dat lukt vaak maar zeker niet altijd. Dus ik wil graag de pulslenge van de betreffende adressen verlengen...
Nu mijn vragen:
1 kan ik van de betreffende M83 in de bestaande baan de CV waardes manipuleren? of moet de M83 elektrisch geïsoleerd worden voordat ik de CV waardes kan aanpassen?
2 als 1 = isoleren moet ik dan van mijn CS3 de programeer rails uitgang gebruiken om de M83 (in DCC formaat) te voeden en aansturen?
3 als 1 = isoleren, kan ik isoleren voorkomen (aangezien fysiek lastig) door de hele baan aan de CS3 programeer rails te koppelen, en slechts de betreffende M83 in DCC formaat (dipswitch 10 on) te zetten terwijl al de andere modules op MM formaat blijven? Als dit een mogelijkheid is dan neem ik aan dat alle locs etc van de baan gehaald moeten worden voordat ik dit zo ga proberen.
4 kan ik bij één M83 module slechts 1 adres met wisselfunctie houden en de overige 3 adressen (groen en rood --> dus 6 schakelbare uitgangen) configureren? Of is het alle 4 de adressen van één M83 dezelfde soort functie?
Ik heb veel gelezen in de verschillende draadjes en ook een aantal Maerklin documenten over M83 programmeren doorgenomen maar ben tot nu toe nog niet in staat geweest enige aanpassing in de CV waarden van een M83 te veranderen. Meestal krijg ik de boodschap "CV leesfout"
Alle ideeën zijn welkom, bij voorbaat dank.
PieterJan Spijkerman