Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Vraag over M83 programeren met CS3

Gestart door PJSpijkerman donderdag 12 februari 2026, 11:01:22

Vraag over M83 programeren met CS3
Hallo allemaal, Ik ben recent met een Maerklin baan aan de gang, en heb een volledig digitale installatie gebouwd met een CS3, 4 M83 en 4 S88 modules. Deze configuratie stuurt 13 wissels, 14 blokken met bijhorende seinen en 3 ontkoppelrails aan. Ik werk met 3 locs waarvan er over het algemeen slechts 2 locs tegelijk op de baan rijden. Alles werkt nar behoren met uitzondering van de ontkoppelrails.

De aansturing van alle modules werkt prima dat is niet het probleem, het probleem is de pulslengte van de ontkoppelrails. Ik heb de ontkoppel rails aan vrijblijvende M83 adressen aangesloten. (13 wissels over 4 M83's betekent 3 ongebruikte aansluitingen op de laatste M83). Aangezien alle M83's in mijn baan als standaard configuratie opgenomen zijn betekent dit dat de laatste 3 adressen ook met wisselfunctie opereren vandaar de korte puls als ik een van deze adressen activeer. Dit heeft tot gevolg dat de ontkopperails slechts even omhoog komt en meteen weer wegvalt wat betekent dat de te ontkoppelen koppeling op precies het juiste moment op de juiste plek moet zijn. Dat lukt vaak maar zeker niet altijd. Dus ik wil graag de pulslenge van de betreffende adressen verlengen...

Nu mijn vragen:

1 kan ik van de betreffende M83 in de bestaande baan de CV waardes manipuleren? of moet de M83 elektrisch geïsoleerd worden voordat ik de CV waardes kan aanpassen?
2 als 1 = isoleren moet ik dan van mijn CS3 de programeer rails uitgang gebruiken om de M83 (in DCC formaat) te voeden en aansturen?
3 als 1 = isoleren, kan ik isoleren voorkomen (aangezien fysiek lastig) door de hele baan aan de CS3 programeer rails te koppelen, en slechts de betreffende M83 in DCC formaat (dipswitch 10 on) te zetten terwijl al de andere modules op MM formaat blijven? Als dit een mogelijkheid is dan neem ik aan dat alle locs etc van de baan gehaald moeten worden voordat ik dit zo ga proberen.
4 kan ik bij één M83 module slechts 1 adres met wisselfunctie houden en de overige 3 adressen (groen en rood --> dus 6 schakelbare uitgangen) configureren? Of is het alle 4 de adressen van één M83 dezelfde soort functie?

Ik heb veel gelezen in de verschillende draadjes en ook een aantal Maerklin documenten over M83 programmeren doorgenomen maar ben tot nu toe nog niet in staat geweest enige aanpassing in de CV waarden van een M83 te veranderen. Meestal krijg ik de boodschap "CV leesfout"

Alle ideeën zijn welkom, bij voorbaat dank.

PieterJan Spijkerman 
Re: Vraag over M83 programeren met CS3

Mijn testbaan 260x200

Dag PieterJan,

Op een wisseladres kan je 2 ontkoppelrails aansluiten. In jouw geval kan je er dus 6 aansluiten.

Programmeren van een M83 moet deze op het programmeerrails aangesloten zijn en in DCC format staan.
In artikellijst bewerken moet het adres van de betreffende ontkoppelrail ook in DCC format staan. Alleen die is voldoende.
Dan rechtsonder klik je op de pijl. Klik op configureren en klik dan rechtsboven op de 3 streepjes.
Kies dan cv-sjabloon laden. En klik dan op 60831_dcc_m83.cs2 
scrol naar beneden. Bij cv 114 zie je periode. Deze cv regelt de pulslengte. Zo ook de cv's 117,120,123,126,129,132 en 135.
Bij de juiste cv vul een waarde in. 20 voor 1sec. 40 voor 2s. 60 voor 3sec. enz.
Dan sluit je af en zet het adres van de ontkoppelrail weer op MM format en ook de M83 weer op MM format.
Om de pulsherrie van de ontkoppelrail te verminderen kan je een kleine elco over de aansluiting zetten met de + in het midden.

Veel succes.
Beste Leen, hartelijk dank nog één openstaande vraag voor mij

1 moet ik de te programmeren M83 loskoppelen de baan isoleren of kan ik mijn hele baan aan de CS3 programmeer uitgang koppelen, en dan de ontkoppelrails(en) en de betreffende M83 voor DCC protocol instellen terwijl de overige componenten gewoon in de baan blijven?

dank

Mijn testbaan 260x200

Dag  PieterJan,

Ik had die vraag gelezen maar het is niet gebruikelijk dat te doen. Ogenschijnlijk lijkt dat de makkelijkste oplossing maar heb geen idee
of dat nadelige gevolgen kan hebben. Ik zou het in ieder geval niet doen. In de handleiding staat wel dat het onder POM (in bedrijf) kan.
Het lijkt mij toch verstandiger alleen de m83 aan het programmeerspoor te hangen.
Leen, hartelijk dank voor je hulp. Uiteindelijk allemaal via programmeerspoor gelukt.
Groet PieterJan
ank, dit document had ik al in mijn bezit, maar alsnog dank voor de herinnering. :)

Mijn testbaan 260x200

Dag  PieterJan,

Heb je het nog geprobeerd met een kleine elco om de herrie te verminderen?
10 microFarad 25V zal genoeg zijn. Die schroef je ook vast in de klemmetjes van de M83. De + in het midden.
Mooi dat het gelukt is.
Leen, dank voor je hulp. Alles werkt nu goed. Ik houd je elco advies in gedachten.

Groet. PieterJan

Mijn testbaan 260x200

Graag gedaan PieterJan. Veel plezier.