Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Märklin gouden modellen, zoals Big Boy 39400

Gestart door ralph1980 woensdag 11 februari 2026, 13:23:27

Märklin gouden modellen, zoals Big Boy 39400
Wat vinden jullie van de 39400? En van de andere "gouden" versies die er zijn?
Re: 39400

graag een glaasje wijn

mooi vitrine model .De krokodil is daarentegen eentje die nog kan rijden op gewone banen

lelijk

Het is maar net wat je aanspreekt, en daarin is iedereen (gelukkig) anders.

Voor M* als bedrijf is het uitstekend dat deze modellen gretig aftrek vinden, want de marge is gewoon een stuk hoger.

Wel is het duidelijk dat 'gewone' modellen alleen niet meer voldoende is om alle potentiële klanten aan te spreken. Denk aan o.a. de AC/DC lok.

Zelf werd ik helemaal lyrisch van zoiets als de recente Northlander, maar deze lok doet mij eigenlijk helemaal niks.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Het begon al met de 3035 in 1962.

Verzilverd en verguld.
Als cadeau aan de Italiaanse vakhandel die een bepaalde verkoophoeveelheid haalde.
Daarvan zijn er ca 20-25 uitgeleverd.

En dat is alweer bijna 65 jaar geleden...

https://www.marklinfan.net/3000/424GOLD005-9.jpg

Er is hier vast wel iemand die hem in zijn verzameling heeft; en anders bij de Duitse buren.

Mvg  Marcel

Zo lang daar kopers voor zijn en de hoge winst besteed wordt aan het ontwikkelen van nieuwe betaalbare modellen is het voor mij helemaal OK. Sponsors houden toch overal de boel betaalbaar voor de gewone man  ;)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Er zit zelfs een vergulde sleper onder.
Dan wordt het goudstofzuigen na een rondje rijden. :D

M* en bezig te digitaliseren

Ik zou die gouden Big-boy wel 's in het echt willen zien!
De combinatie van goud en mat-zwart staat best chique, op de plaatjes.
Dat geldt overigens ook voor de krokodil. Die is er ook in platina uitvoering.
Er is zover ik weet ook nog een Vt11.5 TEE uitgebracht in de combinatie Bordeaux-goud, maar die zie je niet zo vaak.
Wat er nog meer in H0 met een gouden jasje is uitgebracht weet ik zo even niet.
Ik dacht ook nog een BR80 ergens jaren geleden, maar daar heb ik nooit een plaatje van gezien.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik vind 'm eigenlijk best mooi... maar niet mooi genoeg (gelukkig maar ;) ).

Citaat van: robkop op donderdag 12 februari 2026, 22:10:44Ik dacht ook nog een BR80 ergens jaren geleden, maar daar heb ik nooit een plaatje van gezien.
Klik

@citaat

Het staat er vol van bij de oosterburen  :idea:

En voor wie denkt een 'investering' te doen is het ook leerzaam  ;)

Ik kon er mij niets bij voorstellen, dus even op zoek gegaan en dan..  8o
Voor de prijs van $2,799.95 CDN
En ik vind dat nog oerlelijk ook.. maar weerom: over smaak en goesting... ;-)

Ben ook nog 's op zoek gegaan en vond nog een onbekende: 2 goudkleurige promo-loc's
De 34969 & 33049.
Maar dat is geheel goudkleurig, toch echt iets anders dan "mit 24 karat beschichtet".

Ik zie dat de link niet meer werkt. Zal 's kijken; of ik daar mss iets aan kan doen.

https://ccrape.cashfoot.click/index.php?main_page=product_info&products_id=1808081

Deze lok's zijn overigens voorzien van gewone wielen.

Lijkt mij wel een goede investering gelet op de stijgende goud prijzen.
maar ik vind het wat te kitscherig en prijzig.

Ik ben benieuwd of dit model goed gaat verkopen... vooral in Denemarken gaat dit model als zoete broodjes denk ik... :P

Opgedampt goud heeft helemaal geen beleggingswaarde, je kunt het zelfs niet weer omsmelten naar puur goud.
Het is dus een heel slechte investering.
Re: Märklin gouden modellen, zoals Big Boy 39400

Dan is 't voor de belangstellenden, goed dat de prijs van deze Bigboy niet meegaat met de huidige ontwikkelingen van de goudprijs.
Overigens zou het ont-gouden van een verguld voorwerp wel galvanisch kunnen, doen ze ook met afgedankte telefoons.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

@citaat Beetje absurd om een loc van €1800,- van goud te ontdoen.
Er zit waarschjnlijk niet eens één gram goud van laag karaat op, dat levert hoogstens een paar tientjes op.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ach, alle kleine beetjes zijn meegenomen, en als je er maar genoeg hebt :mrgreen: ...

De speciale prospectus van de 39400 Bigboy komt er niet, hoorde ik vanmiddag van m'n leverancier.
De brochure staat wel vermeld in de nieuwe modellen2026 folder.
Jammer. Toch maar even een mailtje richting Märklinservice er aan gewaagd.
Ben benieuwd naar hun antwoord.

Citaat van: Franky op zondag 15 februari 2026, 10:02:22Opgedampt goud heeft helemaal geen beleggingswaarde
Het is dus een heel slechte investering.
....
Het gaat zover ik begrijp, bij dit soort objecten niet om de intrensieke waarde van het materiaal waarvan het is gemaakt, maar toch meer om de waarde van het voorwerp op zich & bijvoorbeeld de zeldzaamheid /schaarste.
Neem bijvoorbeeld de tassen van Birkin, bij mij volledig onbekend, maar zag toevallig dat de schaatskampioene Jutta, er 1 heeft gescoord bij Hermes in Milaan, deze week. Toen werd uitgelegd dat daar een wachtlijst voor bestaat en dat zo'n stuk leer wordt verkocht voor een bedrag tussen €9000 & €13000 ! En tweedehands voor nog meer, vanwege de schaarste. (RTL-Z nieuws)
Zo iets heb ik ook gezien bij de vergulde Krokodil van Märklin. Zie ook EBay vergulde Krokodiil
Dat zegt overigens niks over andere bijzondere treinen.
Forum Moderator

Ik heb al prijzen gezien voor de vergulde krokodil, 32560, voor 1600 eu en meer. Prijs was 999, zelf 899 betaald. Maar weg doen doe ik niet.
Citaat van: robkop op zaterdag 21 februari 2026, 21:45:08de zeldzaamheid /schaarste...
Neem bijvoorbeeld de tassen van Birkin, bij mij volledig onbekend, maar zag toevallig dat de schaatskampioene Jutta, er 1 heeft gescoord bij Hermes in Milaan, deze week. Toen werd uitgelegd dat daar een wachtlijst voor bestaat en dat zo'n stuk leer wordt verkocht voor een bedrag tussen €9000 & €13000 ! En tweedehands voor nog meer, vanwege de schaarste.
Wow, dit is toch echt appels met peren vergelijken... Schaarste als er meer dan 1700 identieke exemplaren van gemaakt zijn ? Je gelooft nu toch zelf niet dat die handtassen waar jij het over hebt in dergelijke aantallen aan de lopende band gemaakt worden?

Van de vergulde Krokodil zijn er maar liefst 3500 gemaakt !
@Franky Ik denk dat @robkop eerder het principe wou verduidelijken, eerder dan appels met peren te vergelijken... Volgens mij had hij het meer over fruit in het algemeen, dan wel in detail over appels en peren (of welk ander fruit dan ook).

BTW: neem fruit, appelen en peren hier niet letterlijk, aub.  ;-)
Ik had het over 'zeldzaam', enfin wat ik zeldzaam vind en waar ik mijn centen wel wil in steken en dat is zeker geen modeltreintje dat aan de lopende band gemaakt wordt, verguld of niet, ik investeer mijn centen in unieke stukken of kleine reeksen, van 6 of van 8, maar dat zijn dan natuurlijk geen treintjes.
Bovendien vind ik een modeltreintje in een kleur waarin het voorbeeld nooit bestaan heeft geen model meer voor een modeltreinliefhebber maar een lokmiddel om mensen die totaal niks met modeltreinen hebben er toch maar bij te betrekken.
Dus om te antwoorden op de openingsvraag, het vergulden van een modeltrein maakt er in mijn ogen een waardeloze prul van.
 @citaat Ik volg je gedeeltelijk: om bij het onderwerp te blijven: dat vergulden vind ik persoonlijk ook maar niets... en ik zou er zeker mijn geld niet aan besteden - modeltreinen of iets anders.
Dat er een kleurtje wordt gegeven aan een model, zonder dat die in realiteit heeft bestaan, vind ik dan wel OK...
Maar wederom: over smaak en goesting valt nu eenmaal niet te discussiëren... of om even op de klassieke toer te gaan  ;-):
De gustibus et coloribus non est disputandum
CiteerJe gelooft nu toch zelf niet dat die handtassen waar jij het over hebt in dergelijke aantallen aan de lopende band gemaakt worden?
Ik denk dat je je daar wel eens vies in kan vergissen. Hele ateliers vol zitten die tasjes in elkaar te stikken.
De meeste komen alleen nooit beschikbaar maar gaan gelijk naar de rijken der aarde. De restjes zijn voor het gepeupel die vele malen meer moeten betalen dan een gerenommeerde klant.

Bart
Mbt M* en schaarste, dat willen ze zelf creëren door modellen in een beperkte oplage uit te brengen. Nog los van of er wel of geen goud op een model is aangebracht.

Maar door zo verschrikkelijk veel verschillende modellen in een beperkte oplage uit te brengen, verwaterd het begrip exclusiviteit ondertussen wel behoorlijk. Jaarlijks worden er wel 10 (of meer) modellen in een beperkte oplage uitgebracht. Niet alleen het gouden spul, maar ook insider modellen, MHI spul, de zwarte e-locs en weet ik wat allemaal nog meer.

Tja, dus hoe bijzonder is het zoveelste exclusieve model dan nog?
En op die vraag mag iedereen voor zichzelf een antwoord vinden. Ondertussen verkoopt M* ze allemaal binnen no-time.
Citaat van: hermanvk op zondag 22 februari 2026, 20:17:39over smaak en goesting valt nu eenmaal niet te discussiëren... of om even op de klassieke toer te gaan  ;-):
De gustibus et coloribus non est disputandum
Klopt, maar de TS vraagt dan ook niet om er over te discussiëren, hij vraagt enkel wat we er van vinden en dat probeer ik duidelijk te maken. Wat een ander er van vind interesseert mij dan ook niet.
Waarom moet tegenwoordig iedereen ergens iets van vinden?

Bart
Als je het leuk vindt, koop het, als je het niks vindt laat het staan is mijn motto.
Maar bij andere mensen is het blijkbaar belangrijk wat anderen er van vinden om te beslsiisen of ze het wel dan niet kopen, dat is nu eenmaal zo en zal altijd wel zo blijven...
De 'gouden' Br80 stond op de beurs in Houten te koop. Op het doosje stond inderdaad iets van 'Präsentationsmodell'. De prijs heb ik niet gekeken, maar ik vond die er niet mooi uitzien, want het is een goudverf in plaats van verguld. Ik dacht dat de krokodil wel in 24-karaat verguld werd, maar dat heeft inderdaad voor de goudwaarde weinig invloed, want bladgoud is heel weinig gewicht aan goud. Was een model in schaal Z niet eens echt van massief goud? Dat is dan wel flink in waarde gestegen.
Het is geen bladgoud maar gegalvaniseerd.

Het enige model met bladgoud dat marklin ooit heeft uitgebracht is een wagon uit het millenium setje.

Bart
Heb de gouden Bigboy al gezien op een filmpje op YouTube. Er zit ook een vitrinekast bij waarin je de loc kan neerzetten en daarna eventueel ophangen aan de muur. Voor de rest is het een mooi model geworden.

Het was even zoeken op Yt, maar bij Lippe vond ik de "unboxing" van de 39400.
Ziet er best goed uit, alleen die ophang-oogjes van de vitrine zou ik niet vertrouwen.
Verder begerenswaardig..

Bij Conrad hebben ze geen boodschap aan de adviesprijs,
Bigboy bij Conrad
die vragen gewoon €135,- meer.
De Bigboy 39400 staat gepland voor Q2 dit jaar, maar het lijkt sneller te gaan.
@citaat Als ik die prijs zie...  8o :roll:
En dat voor een display model???

In het echt is dat natuurlijk een fantastische locomotief - er zijn aardig wat video's daarover beschikbaar...
Blijkbaar werd die gebouwd 1941-1944...