Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Heeft iemand al eens een AC omkeerder gemaakt

Gestart door nicoverduin zaterdag 07 februari 2026, 15:09:46

Re: Heeft iemand al eens een AC omkeerder gemaakt
En dat kan met een tantaal condensator even goed, zelfs voor meerdere uren. Daar heb je echt geen programmeerbare chips voor nodig.
Ik heb echt niks gemist  ;)
Bert, kijk zelf nog eens goed naar de omkeerder uit Elektuur waar jij over begon en dan zie je dat de tantaal elco juist dient omdat ze geen chips hadden die iets kon onthouden. En dat kon evengoed op een decoder.
Citaat van: AlbertJan op zaterdag 04 april 2026, 12:16:29Dag Erik.
Hartelijk dank voor je verhelderende reactie! :thumbup:
Maar hoe werkt dan zo'n elektronische omkeerder die geen batterij hebben?

Met een moderne microcontroller waar een E2PROM geheugen inzit (kost ~1eur) lukt dit ook.
Als er toch een microcontroller inzit is de verleiding echter groot om ook het digitale signaal te interpreteren en werkt de omkeerder voor hetzelfde geld ook als digitale decoder (eventueel met nog wat extra transistoren om ook functie-uitgangen te hebben) :)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Beste Franky,

Het gaat om de eerste decoders van Märklin die geen "richtingbit" hadden.......huidige decoders hebben die wel......en we hebben het hierover de digitale techniek uit het "stenen tijdperk".

Groet, Anne W
Dat weet ik allemaal Anne, dat is van de tijd dat ik mijn ndecoders nog zelf bouwde op het Elektuur printje  ;)

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Had jij destijds Märklin niet kunnen helpen?

Groet, Anne W
Waar slaat dat nu weer op Anne? Mag er nu zelfs nog niet gezegd worden dat ik het vreemd vind dat Marklin daar niet aan gedacht heeft? Man, dat is nog erger dan de aanbidding van het gouden kalf...