Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Spiegeltjes op lichtseinmasten

Gestart door Butselboy woensdag 04 februari 2026, 20:56:45

Spiegeltjes op lichtseinmasten
Hallo,

ik heb om mijn baan verschillende lichtseinen van M* staan, die juist georiënteerd zijn vanuit het oogpunt van de machinisten, maar tegen sommige seinen kijkt ik helaas zelf vanuit mijn "besturingspost" tegen de achterkant van die seinen waardoor ik de lichtkleur ervan niet kan zien (uiteraard zie ik het wel op mijn controlepaneel op het CS3-scherm, maar dan moet ik telkens de juiste pagina van het sporenplan op het scherm oproepen). En omdat ik automatisch rijd met verschillende treinen tegelijk, waarbij de seinen regelmatig worden geschakeld, zou ik graag op elk moment de seinkleur vanuit mijn besturingspost willen zien (voor mijn eigen geruststelling...).

Ik denk dan aan kleine (liefst meer-vlakkige) spiegeltjes of glasstukjes die ik eenvoudig op de dunne seinmast kan bevestigen (al dan niet met een flinterdun staafje), en die dus naar opzij/ naar achter reflecteren.
Ik heb het al geprobeerd met kleine aluminium strips (geknipt uit huishoudelijke aluminiumfolie) maar ik krijg dit niet gelijmd: ze vallen er vroeg of laat steeds af (waarschijnlijk omdat het lijmvlak veel te dun is - ik heb al veel soorten lijm geprobeerd :( ).

Weet iemand waar ik dergelijke spiegeltjes zou kunnen vinden (ik denk aan afmetingen van ca. 2mm x 2 mm). Of zijn er alternatieven?

Bedankt alvast om dit even te willen bekijken!

Jos
Re: Spiegeltjes op lichtseinmasten

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jos.

Een discobol heeft mooie kleine spiegeltjes  :idea:
Maar er zijn ook van die tandarts spiegeltjes,
die staan ook al mooi op een 'paaltje'. :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Butselboy op woensdag 04 februari 2026, 20:56:45ik denk aan afmetingen van ca. 2mm x 2 mm
Dat is wel erg klein. Ik zit zelf al te priegelen met objecten van 2 x 4 mm. Maar zouden stukjes plexiglas of andere doorzichtige kunststof niet dienst kunnen doen? Het spiegelt niet maar verstrooid wel. Verder is het met de juiste lijm goed te verlijmen en is goed op dergelijk klein niveau te bewerken. Hetzij met figuurzaag, Dremel of vijl. Verder is het te koop in diverse diktes. Voor dit doeleind zou ik uitgaan van 1 mm of dunner.
Waarom niet een spiegel(tje) tegen de wand?
het is misschien een idee om een rood en groen lampje te verbinden met de lampjes van de seinmast en deze op de voet plakken