Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

probleem met terugmelddecoder nr 6 van Viessmann 5217 OPGELOST!! :) :)

Gestart door Mark147 zaterdag 24 januari 2026, 00:31:47

probleem met terugmelddecoder nr 6 van Viessmann 5217 OPGELOST!! :) :)
Een raar probleem. Geen koploperprobleem dus ik post het hier.
Terugmelddecoder nr 6 is de laatste die ik heb toegevoegd. Echter er komen, en in koploper en in de IB, geen bezetmeldingen binnen.

Hoe heb ik het aangesloten:
Vanuit decoder nr 5 gaat een verloopstekker RJ45 plus UTP kabel met pijltje richting nr 6, in de aansluiting met de melding "richtung digitalzentrale" met het pijltje van de verloopstekker dus precies andersom.
In de IB het aantal modules ingesteld op 7.
In koploper bij "onderhouden digitale onderdelen" het aantal bezetmelders ook op 7 gezet.

Als test heb ik de UTP kabel vervangen door een kant en klare nieuwe. Beide kabels met een tester getest en zouden beide moeten werken.
Ook de stekkers heb ik door meerdere vervangen.
Daarna de 5217 zelf vervangen.
Vervolgens heb ik als test ook ook de draad die aangesloten was op terugmelddecoder 6.16 aangesloten op (er zijn er nog een paar vrij) tmd 5.16. En daar krijg ik wel normaal een goede terugmelding op de IB en in Koploper.

Het enige vreemde is dat in TMD nr 4 één stekker met het pijltje andersom zit. Deze zou naar de centrale moeten wijzen maar wijst juist andere kant op richting TMD 5. Als ik deze stekker wissel door een optisch juiste zit mijn hele baan vol met spookmeldingen. Hier heb ik toendertijd mijn hoofd ook over gebroken. Zou hier een deel vh probleem in kunnen zitten? Wat wel vreemd is omdat de rest in TMD 5 wel feilloos werkt.

Paar foto's met instellingen een aansluitingen erbij.

Wat kan ik nog meer doen?
Wie herkent dit en of weet een oplossing?

Tnx alvast

Re: probleem met terugmelddecoder nr 6 van Viessmann 5217

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Meet je op één van de geïsoleerde railstaven van decoder no 6 een spanning van ca. 5 volt met ingeschakeld systeem?

Groet, Anne W
Hoi Anne,

Geen idee, ik heb geen multimeter en zou ook niet weten hoe deze te moeten instellen.

Echter test met lampje is, op ene railstaaf fel en de andere railstaaf maar half zo fel.

graag een glaasje wijn

het juiste overgangsblokje gebruikt ?
 @citaat Daar ga ik wel vanuit, zie de foto.
Maar ook daar heb ik de blokjes lopen wisselen of er toevallig een verkeerde bij zat.

graag een glaasje wijn

normaal moeten de pijlen bij alle blokjes hetzelfde zijn : Let op: sluit de adapters en de decoders zo aan dat ALLE witte pijlen in de richting van de centrale wijzen!

Beste Mark,

Dan hup, even naar de bouwmarkt en een eenvoudige multimeter kopen, zijn niet echt duur, "meten is weten". Verder wat je ziet met dat lampje duidt ook op een "fout". Controleer alle railisolaties t.o.v. de buurrailstaven en ook t.o.v. de puko's, alles spanningsloos en met losse draden.

Groet, Anne W

graag een glaasje wijn

multimeter = 10 euro en neem er eentje met een diodemeting lawaai op
Moet of kun je in de IB ook instellen dat je nu 6 bezetmeldermodules gebruikt ?
Of ben ik abuis ?

Jos

graag een glaasje wijn

zelfs al zet je dat op oneindig zou het moeten werken.Eentje meer is altijd mogelijk
Anne, met diodetruuk is het toch logisch dat een lampje dan minder fel brand?

Zoals ik al in het begintopic schreef, op het moment dat ik een bezetmelding ipv op TMD 6 maar op 5 aansluit werkt ie wel.
Dus de sectie waarop ik dit probeer is goed aangesloten lijkt me.
Dus 5.16 werkt en als ik draadje naar 6.16 verplaats, is er geen response.
Citaat van: Jos op zaterdag 24 januari 2026, 11:38:30Moet of kun je in de IB ook instellen dat je nu 6 bezetmeldermodules gebruikt ?
Of ben ik abuis ?

Jos

Hoi Jos,

Dit maakt in principe niet uit, ooit werd aangeraden om altijd eentje meer in te stellen.
Wbt jouw vraag, die had ik al staan in het begintopic, toch dank je voor het meedenken!!!
Citaat van: bellejt op zaterdag 24 januari 2026, 11:29:28multimeter = 10 euro en neem er eentje met een diodemeting lawaai op

Johnny, wat is een diodemeting lawaai????

graag een glaasje wijn

dan maakt je meter een geluidje als er contact is. Standje met een diode en vertrekkende lijntjes
Ik heb deze even bij de buurvrouw geleend (haar man was niet thuis om het uit te leggen hoe en wat)

Kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit moet instellen?

graag een glaasje wijn

2 klikjes naar links is dat symbooltje en dan piept het als er contact is.De draden steek je zwart in  COM en rood in de rechtse. De linkse 20A enkel voor stroommeting is.

handleiding
Ok, bij iedere rail krijg ik idd een piepgeluid te horen.
Echter, de getallen op het beeldscherm doen het maar af en toe maar staan dan op 5.65 tot 5.69.
kan ik ook op één of andere manier de uitgang van de 5217 doormeten? dus de 5 decoder met uitgang naar de 6e.

graag een glaasje wijn

hoe meet je want tussen decoders kan je niet meten volgens mij
De rode op de puko's en de zwarte op de railstaaf.

Wat moet ik verder nog meten? Probleem ligt volgens mij niet in/onder de rails.
Er staat stroom op, de rail die geïsoleerd is (met diodetruuk) geeft met de meter niks aan, echter een gewoon lampje brand dan half zo fel (wat zou kloppen omdat die geknepen is door de diodetruuk).

Of bedoel je iets anders met je vraag hoe ik meet?

graag een glaasje wijn

koppel eens alles af want dan mag het juist niet piepen want geeft een verbinding aan tussen je pukos en de rails
Als je decoder nr 5 lostrek.
En de nieuwe daarvoor in de plaats aansluit.
Werkt ie dan wel?

De doorlus van de 5e decoder zou niet goed kunnen zijn.

Nou komtt mijn zwakheid boven water: ik moet dingen zien gebeuren om te kunnen beoordelen of iets goed is, de waardes die je meet zijn goed, waar heb je de "com" kabel op?

Groet, Anne W
Citaat van: Hero op zaterdag 24 januari 2026, 14:42:06Als je decoder nr 5 lostrek.
En de nieuwe daarvoor in de plaats aansluit.
Werkt ie dan wel?

De doorlus van de 5e decoder zou niet goed kunnen zijn.

Had ik ook al geprobeerd, maar dan werkt de vervanger van 5 prima, echter de nieuwe nr 6 doet niks.
Anne, wat bedoel je met de "com" kabel?
Bedoel je de utp/netwerkkabel hiermee? Deze zit aan de uitgang nr 5 (dus niet richting centrale) naar nr 6, en bij nr 6 zit deze wel op uitgang richting centrale.

Wat ik niet begrijp is dat alle decoders op zelfde manier aangesloten zijn en het werkt. Alleen bij nr 6 zit een totaal niet reageren probleem.
Citaat van: bellejt op zaterdag 24 januari 2026, 14:31:30koppel eens alles af want dan mag het juist niet piepen want geeft een verbinding aan tussen je pukos en de rails

Johnny, bedoel je met loskoppelen alle utp kabels die de decoders verbinden of echt alle kabeltjes qua geïsoleerde blokken?
Dat laatste is nogal een klus daar ik niet overal goed bij kan. hetzij het goed kan zien

graag een glaasje wijn

je moet toch ergens een probleem hebben van TM 5 naar TM 6 .Al eens ander UTP gebruikt ? Wat niet logisch is : een overgang met pijl in andere richting .Zou daar eens naar kijken en mss eens proberen op TM 6 een ground aan te sluiten op de zijkant connector
Mark,

Als dat zo is zou je ddnken :

Dan is of je kabel tussen 5 en 6 niet goed.
Of je leest toch maar 5 modules uit.

Mvg Robin
Robin en Johnny,

Heb 2 volledig nieuwe utp kabels, dus geen zelf gemaakte (op maat maken doe ik pas als de boel technisch werkt), geprobeerd. Beide ook nog eens met een utp kabel tester getest, geen foutmeldingen.
Op de IB staan 7 modules ingegeven en in koploper ook ( zie de foto's)

Een eventuele ground aansluiten, ik kan het proberen maar dit zou niet uit moeten maken toch?
Ik kom er zo op terug, ga dat eerst maar eens proberen.
Helaas, ground aangesloten maar dat maakt idd niet uit, geen reactie.
Zou ik het probleem kunnen omzeilen door een 2e loconet s88 adapter te plaatsen. En vervolgens daar weer de utp kabel aan te hangen?
Via loconet telt het systeem toch gewoon door qua aangesloten decoders wissels en seinen?
Er zijn twee verschillende verkopers van utp naar die 6 polige plugjes.
Een 6 polig naar utp.
En een utp naar 6 polig.

Gebruik je twee dezelfde werkt je kabel ook niet.
 @citaat bedoel je over de gehele string dat ze allemaal van dezelfde verkoper/maker moeten zijn of per decoder dezelfde erin zetten?
Ik heb als eerste nog de DR4088LN van voormalig fabrikant Digikeijs eraan hangen.
Nu weet ik dat ik daar een begin adres heb moeten programmeren. Logisch anders weet loconet niet waar ie moet beginnen.
Echter, en dat weet ik niet meer, zat daar ook een max in wat ik heb moeten ingeven??? Wellicht dat daar het probleem dan inzit?

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Dag Mark,

Bij een LN-terugmelddecoder geef je twee getallen in.
Het eerste getal is het adres waarmee de eerste aansluiting begint.
Het tweede getal is het aantal aansluitingen dat je gaat gebruiken.
Het tweede getal is maximaal 256.
Achter een LN-decoder kun je maximaal 15 decoders van 16 aansluitingen aanhangen.
Er van uitgaande dat de LN-decoder er zelf ook 16 heeft is dat 16 (decoders) maal 16 (aansluitingen) is 256.
Daarna moet je met een nieuwe LN-decoder beginnen en de eerste aansluiting krijgt dan adres 257 (t/m 512).
Er wordt verder niets gedaan met "lege" aansluitingen op een decoder en niet aangesloten decoders.
Je kunt dus rustig een max van 256 ingeven.

Je hebt dus een max ingegeven en ik zou je willen adviseren om de LN-decoder opnieuw te programmeren met de getallen 1 en 256.

Henk

Beste Mark,

Ik bedoel de "com" aansluiting op de meter, nu Loconet boven water is gekomen onthoud ik me verder van bijdragen, ik heb geen ervaring met Loconet, de ontwerper van de Raptor, een industrieel ontwerper was een grote aanhanger van het principe "keep it simple stupid"

Groet, Anne W
@Henk,

Waarschijnlijk is dat het probleem dan inderdaad. Ik weet niet meer hoeveel ik als max heb ingevoerd, feit is dat ik er nu niet meer goed bij kan hahaha.
Dus ik ga een 2 ln terugmelddecoder aanschaffen, die laat ik dan starten vanaf 5x16 = 91. Of moet ik dat voor de zekerheid maar op 257 doen?

@Anne W
Juist het simpele van loconet sprak mij erg aan. Plus ik had in het begin ontzettend veel last van spookmeldingen wbt onterechte bezetmeldingen.
Loconet heeft daar bij mij tot nu toe geen last van.
Helaas, omdat het hier zolang stilgelegen heeft, ben ik gewoon stomweg vergeten te vermelden dat alles via loconet, toch ene soort van plug and play, loopt.

Ik kwam erachter toen ik diverse handleidingen even aan het doornemen was, iets met een startadres programmeren, en toch ging er een lampje branden dat ik wellicht ook een eindadres in moest voeren.
In ieder geval dank je voor het meedenken.!! Wat uiteraard voor iedereen geld!!!

Ik neem aan dat het probleem hier zit, dus ik wacht even af of de oplossing hier op deze manier gaat komen.
OPGELOST!!!!

Het probleem lag idd bij het niet juist ingevulde eindadres, dwz ik heb kennelijk ooit gedacht dat ik aan 6 decoders qua bezetmeldingen genoeg zou hebben. 8o  8o  8o
Kennelijk niet gedacht dat ik er zoveel nodig zou hebben.
Handleiding digikeijs gevolgd en het werkt weer zoals het moet.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de goede raad.

Morgen eerst maar een snookertoernooi in Den Haag en dan gaan we daarna wel weer verder prutsen!

digikeijs handleiding programmeren.JPG

Re: probleem met terugmelddecoder nr 6 van Viessmann 5217 OPGELOST!! :) :)
ja blijkt nogmaals dat juiste informatie heel belangrijk is en als men dat niet vermeld gokken we en komen eigenlijk achteraf als lullen over. Loconet is heel wat anders dan gewone S88 string

Beste Mark,

De Raptor was nog simpeler, gewoon de eerst eenheid aansluiten en daarna alle andere, voor spookmeldingen zat er wel een geintje in de Raptor waar de gebruiker niets van wist: elke melding werd opgeslagen in een register en als dan de volgende melding niet identiek was dan werden beide meldingen weggegooid.

Succes verder, groet, Anne W

Beste Mark,

Om elektrische stroom een klein beetje te begrijpen, kun je het voorzichtig vergelijken met een waterleiding: waterdruk = spanning, waterstroom = elektrische stroom, een kraan is een regelbare weerstand en een één richting klep is een diode.

Zoals je waarschijnlijk niet weet moet elektrische stroom altijd terug naar zijn eigen bron, daarom heeft een elektrische stekker altijd twee pinnen, dit geldt ook voor water: water uit de kraan komt in zee, zeewater verdampt, regent op het land, wordt grondwater en daar maken wij weer water uit de kraan van.

Groet, Anne W
Citaat van: bellejt op zondag 25 januari 2026, 09:59:36ja blijkt nogmaals dat juiste informatie heel belangrijk is en als men dat niet vermeld gokken we en komen eigenlijk achteraf als lullen over. Loconet is heel wat anders dan gewone S88 string

Klopt, maar als ik je nu zeg dat ik dat zelf ook vergeten was  8o
Stom, maar ja, zolang geleden dat ik daar mee bezig was.
 @citaat

Misschien een idee om dit soort instellingen in een document vast te leggen?
Van de instellingen van je centrale kun je wellicht een nbackup maken.

Ik bouw zelf loks om van analoog naar digitaal.
Daarvoor koop ik ESU-decoders en die programmeer ik met de lokprogrammer.
Het bestand wat ik wegschrijf naar de lokdecoder sla ik op op de computer.
Het heeft mij al ene paar keer gered.
En ik heb al een basis voor een volgende ombouw.

Henk
 @citaat Henk, goed idee. Al heb ik al ontzettend veel opgeslagen.
Kan vast nog wel wat bij hahaha

Het belangrijkste is niet het opslaan, maar je herinneren dat het ergens staat.

Groet, Anne W
 @citaat

een herinnering vervaagt; totdat je, helaas, helemaal niets meer weet (dementie).

Je kunt het dan beter ergens vastleggen, in een bestand op papier of de computer.

Henk