Nieuws:

Heb je nog geen treinenplaatje in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Reden ICR buurland/binnenland rijtuigen wel eens in 1 stam in de jaren 90?

Gestart door Steem donderdag 15 januari 2026, 18:50:51

Reden ICR buurland/binnenland rijtuigen wel eens in 1 stam in de jaren 90?
Ik ben mijn bestelling bij PB models aan het aanpassen vanwege de extra nummers, en zie nu dat ik destijds alleen buurland rijtuigen heb besteld. Maar ik vraag mij nu af waarom. Als buurland en binnenland rijtuigen wel eens samen hebben gereden in 1 stam, kan ik ze beide bestellen. Ik wil namelijk op mijn eigen baan met 2x een stam van 5 rijden, maar op een stamtafel een mooie stam van 8 kunnen inzetten. Om dit enkel met buurland rijtuigen te bewerkstelligen zou ik 2 nummers dubbel moeten bestellen (PB models heeft 8 verschillende buurland ICR) om aan 10 rijtuigen te komen. Maar als ze wel door elkaar werden gebruikt, dan kan ik er prima 2 (of meer) binnenland rijtuigen bij bestellen.
Re: Reden ICR buurland/binnenland rijtuigen wel eens in 1 stam in de jaren 90?

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik meen dat de buurland rijtuigen zich oa onderscheiden met de binnenland rijtuigen ivm de wegklapbare treden, en dat deze van hout moesten zijn, zodat deze makkelijker versplinterden bij een aanvaring. Ws ivm de toenmalige ruimte tussen trede en perron. Ik denk dat bij te korten of onderhoud de buitenlandse rijtuigen wel in het binnenlandse verkeer werden gebruikt.
Ik zou het moeten nakijken in één van mijn boeken.

Mvg. Marcel
Ja ik kan mij voorstellen dat de binnenland rijtuigen nooit het buitenland in mochten ivm regels, maar als het technisch mogelijk was zie ik niet in waarom buurland rijtuigen niet mee konden rijden met een binnenland dienst.
De intercity Den Haag-Keulen werd met icr rijtuigen gereden, dat moeten buurland rijtuigen zijn geweest. De trein werd bij Venlo ingekort tot ongeveer 4 rijtuigen, dat heb ik in ieder gaval 1x zien gebeuren.
Er hebben zelfs icr in Benelux=kleuren in binnenlandse treinen gereden.