Bij witte en zwarte rook denk ik zelden aan de benoeming van een nieuwe paus.
Dat komt omdat mijn partner en ik tot 1983 bij de Wagons-Lits werkten ("Rijdende gastvrijheid"),
een firma die binnenlands stewards (kellners) op de intercity en buitenlands conducteurs had op lig- en slaapwagens.
#6 is dan ook geen AI maar een herinnering aan het werk, een directe associatie, en daarom off topic.
Zo staat het er ook. Off-topic.
De reden om die associatie toch te plaatsen is de hint om ook in restauratie wagens een stoominzet te plaatsen, en, als je digitaal rijdt, een decoder om wel/geen stoom te produceren. En het geeft ook aan wanneer stoom niet geproduceerd mag worden.
Daarop is gereageerd door Kappa, met de vraag hoe dat dan zat met stoomlocs.
Mochten die onder de kap wel stomen? Of werden ze doorgereden tot net voorbij de kap. Op die vragen kwam geen antwoord.
En inderdaad, het is en blijft off topic, maar desondanks wel relevant voor mensen die met stoom rijden.
Voor mij dus niet want ik heb alleen diesel en elektrisch.
De kernvraag is al die tijd: hoe maak je zwarte rook, en kun je dat doen door een bepaalde rookvloeistof te kopen, of moet je zelf iets mixen.
En daarop weet ik het antwoord ook niet. Jouw vraag is niet de mijne.
Bij zelf mixen moet je iets van chemie (scheikunde) weten, en volgens mij hoort die vraag in dat geval thuis op het wetenschapsforum, niet hier. Bij bepaalde rookvloeistof geeft RonaldK je het juiste antwoord: die bestaat er niet (voor zwarte rook).
Bij mij (diesel) gaat het nog een stap verder: wat is zwarte rook (roet), en waarom is er zwarte rook (geen roetfilter) en sinds wanneer is dat roetfilter verplicht (nog niet zo heel lang geleden). Een van mijn buurttuiniers kwam bij mij met de vraag waarom roet dan ding (een ex-NS loc) zo verschrikkelijk. Hij had iets aan mijn tips, won een proces, en de loc is inmiddels aangepast (met een roetfilter).
De pechvogels hadden mazzel. Hij was vergeten schadeloosstelling voor gederfd woongenot te bedingen. Ze kwamen er goedkoop mee weg ...
En heel eerlijk: aan al deze zaken komt geen AI te pas ! Maar aan jouw verhaal wel.