Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bollenwagens NS, 46632

Gestart door pajomaho woensdag 31 december 2025, 14:00:38

Bollenwagens NS, 46632

Klein Jünkerath

Bollenwagens NS, 46632
Gisteren kon ik de 3 bollenwagens ophalen. En natuurlijk zou Märklin Märklin niet zijn, als er niet een foutje in zou zitten  :P
Het zijn 2 wagens Uces en 1 wagen Ucs-y. Wat was er nu verkeerd? De 2 Uces-wagens zien er gelijk uit, de Ucs-y wagen ziet er anders uit. Maar op die ene anders uitziende wagen zaten nummerschilden van een Uces wagen en op één van de gelijke wagens zaten schilden van de Ucs-y wagen.
Verkeerd om gemonteerd dus.

Gelukkig is dit zelf te verhelpen: je kunt de schilden eruit wippen/voorzichtig eraf trekken en dan op de juiste wagen monteren.
Was vast weer een maandagmorgen/vrijdagmiddag setje.
Als er nog meer mensen zijn die dit setje (besteld) hebben, dan daar dus even op letten.
Op de foto's zitten de schilden inmiddels op de goede wagens.

Groet, Paul
Edit: zie verderop: de plaatjes zaten af fabriek kennelijk wel op de juiste wagens
Re: Bollenwagens NS, 46632
Wiki Redactie

Goed te weten, dankjewel! Ik heb mijn oog ook op deze set laten vallen, dus dit nuttige info voor mij.

Dank voor de info. Vanmiddag een mail gehad dat ze binnen waren.

Gr. Andre

Windhoven

Ik vraag me af of dit wel een foutje is. Als je bij de eerdere sets met silowagens kijkt 46623, 46626 en 46625 (en ook 28452) dan zie je ook dat de types door elkaar worden gebruikt wagons met verschillend leidingwerk hebben zelfde type. Geen idee hoe het precies zit met de type aanduidingen voor die wagons. Zelfs met meer speurwerk kom ik er niet uit of iets nu fout is of niet. Meer informatie over het type wagon: http://spoorhistorie.com/goederenwagens-ucs.html
Gelukkig als het rondrijdt op de baan zal het niet zo snel opvallen.  ;)  O:-D

Klein Jünkerath

Het lijkt er op, dat de nummerborden af fabriek toch op de juiste wagens zaten: op de wagen is het nummer ook gedrukt.
Ik heb ze dus weer teruggeplaatst op de (oorspronkelijke) juiste wagen. En mijn melding van een verwisseling van de bordjes klopt dus niet en vervalt hierbij.

@citaat De wagens van Märklin komen op bovenvermelde website voor. De set bevat de nummers 912 1 218-7 en 912 1 637-8, beide Uces uit de serie 3810(2) respectievelijk 3840. De Ucs-y heeft als nummer 910 5 236-9; die komt ook uit de serie 3840.
Dan lijkt het te kloppen, dat de wagens 912 1 637 en 910 5 236, beide uit serie 3840 er hetzelfde uitzien, maar toch andere typeletters hebben. De 912 1 218 (serie 3810) zal er dan anders uitgezien hebben, en die wijkt ook inderdaad af bij Märklin, maar kan toch een Uces zijn.
Tjonge, dat het zo uit te vinden is... Bedankt Johan.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Ik heb ze zo een 20 jaar gelost, deze wagens. (Ucs-y) In eerste instantie altijd 2x14m3 en 2x15m5 bollen. Los-opening aan één zijde aan de onderzijde. Gevuld met ongebluste kalk, 2-0.2mm korrelgrootte. Een zg afvalproduct dat vrij kwam bij de productie van ongebluste kalk na het breken en zeven. De grote brokken gingen in de Tals-en. De grote brokken worden gebruikt in het staalproces, de poederkalk in het droog/verwerkingsproces van slib uit het staalproces.
Later toen er veel wagens afgevoerd werden ivm gebreken, kwamen de 2x17 m3 wagens ter vervanging:evenals de koplossers.
De laatste jaren is het restant van de wagens overgenomen door EVA. Het NS logo was op deze wagens weggeschilderd. Er is ook nog een uitvoering geweest met een Railion sticker.
Even tot zo ver.

Mvg. Marcel
De 17m3 wagens bevonden zich in 3830 serie en waren voorzien van een groen bord met daarop vermeld het woord Kalk. De NS koos ervoor om wagens middels gekleurde borden zichtbaar te maken voor welk vervoer de bollenwagens geschikt waren. Zo werden bollenwagens ingezet voor Kaoline, Rasoriet, Soda, Borax, Kalk en Cement. Er zijn bij wijze van proef ook een aantal bollenwagens geschikt gemaakt voor het vervoer van brandstoffen. De reden daarvoor was dat er een tekort aan ketelwagens waren. Om een drie productentrein te kunnen realiseren mag een bollenwagenset ten behoeve van het kalkvervoer niet ontbreken. Uiteraard horen daar ook nog een aantal wagens van het type Tals bij.