Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in dit topic.

Marklin 47313

Gestart door hmmglaser zondag 21 december 2025, 16:00:06

Marklin 47313

Marklin 47313
Had me altijd al afgevraagd waarom er een afbeelding van bordessen stond op de verpakking, maar deze er niet bij zaten.

Totdat ik gister bij MBTrains op de stand in Zutphen de zakjes zag liggen, en we hier een gesprek over hebben gehad.

Deze toen maar meegenomen.
Re: Marklin 47313

Windhoven

In de tijd dat de set uitgebracht werd kon je bij Marklin de onderdelen aanvragen kreeg je ze zo toegestuurd.
Wiki Redactie

Leuk dat je ze nog hebt kunnen vinden! :) :thumbup:
Begrijp ik goed dat zo'n setje (2x railing en 2x koppelingsverlenger) per twee wagens €15,- kost, dus €7,50 per wagen? Dat zou wel heel duur zijn!

Volgens de afbeelding hebben 2 wagons per set ze maar, dus kost het je 15 euro per set.
Het is dus maar net wat je er voor over hebt.

En misschien is de prijs onderhandelbaar bij afname van meerdere.

Ik heb deze set ooit gekocht bij een winkel in Gouda. De eigenaar vertelde toen dat Marklin ze na ging leveren. Heb er daarna nog een paar keer naar gevraagd maar hij wist telkens van niets qua levertijd.
Later heb ik begrepen dat deze setjes er inderdaad zijn, maar op dit of en ander forum heb ik ook eens gelezen dat deze Nederlandse wagens van dit type helemaal geen bordes hadden. Dus ik heb het maar zo gelaten.

Koen
Wiki Redactie

Ik heb de informatie over deze setjes even opgenomen in de Wiki. Daar stond al iets over deze bordessen, maar nu staan de artikelnummers er ook bij. @hmmglaser Met jouw goedvinden zet ik er ook een paar van jouw foto's bij.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 24 december 2025, 01:24:45Het is dus maar net wat je er voor over hebt.
Dat is natuurlijk helemaal waar. :) :thumbup:

Citaat van: KNed op woensdag 24 december 2025, 09:08:00Ik heb deze set ooit gekocht bij een winkel in Gouda. De eigenaar vertelde toen dat Marklin ze na ging leveren. Heb er daarna nog een paar keer naar gevraagd maar hij wist telkens van niets qua levertijd.
Dat verhaal heb ik destijds ook gehoord, met hetzelfde verloop en uiteindelijk ook hetzelfde resultaat. Ik vind het voor nu wel best eigenlijk.

Citaat van: KNed op woensdag 24 december 2025, 09:08:00[...] op dit of en ander forum heb ik ook eens gelezen dat deze Nederlandse wagens van dit type helemaal geen bordes hadden. Dus ik heb het maar zo gelaten.
Op Spoorhistorie kun je zien en lezen dat er wel degelijk een bordes op dit soort goederenwagens hoort. Volgens mij staat de "b" in Gbs daar ook voor. Een paar jaar geleden heeft Märklin deze set opnieuw uitgebracht, ditmaal met "Frico"-opschriften. Bij die wagens is het bordes wèl aangebracht.

Citaat van: 1200Blauw op donderdag 25 december 2025, 12:15:17Op Spoorhistorie kun je zien en lezen dat er wel degelijk een bordes op dit soort goederenwagens hoort. Volgens mij staat de "b" in Gbs daar ook voor. Een paar jaar geleden heeft Märklin deze set opnieuw uitgebracht, ditmaal met "Frico"-opschriften. Bij die wagens is het bordes wèl aangebracht.

Oeps, dan had ik het mis. Nou ja. Ik heb nu 2 van deze setjes, ik vind het wel best, ga maar geen bordessen aanschaffen. Als ik het me goed herinner zijn de bordessen ook iets lichter van kleur dan de wagens dus dat vind ik ook niet mooi.

Koen

Het klopt dat de bordessen lichter van kleur zijn omdat deze niet geweatherd zijn.

Wat ik had begrepen van de Marklin dealer/handelaar dat ze uit de inboedel van Kneuterman komen.

En dat ze eigenlijk nageleverd hadden moeten worden maar dat is nooit gebeurt.

..

Bedankt voor de onderdelen Frans!
Heel fijn dat ik deze wagon set eindelijk helemaal compleet kan maken :) 

Volgens verschillende bronnen op internet zijn er ook GBs-en geweest zonder bordes.
Zie oa op Somda en bij de spoorwegmuseum

Citaat van: KNed op woensdag 24 december 2025, 09:08:00
Op Spoorhistorie kun je zien en lezen dat er wel degelijk een bordes op dit soort goederenwagens hoort. Volgens mij staat de "b" in Gbs daar ook voor. Een paar jaar geleden heeft Märklin deze set opnieuw uitgebracht, ditmaal met "Frico"-opschriften. Bij die wagens is het bordes wèl aangebracht.

Betekenis GBs:

H - Gesloten wagens tot invoering schuifwandwagens
G - Gesloten wagens
b - Bij grootvolume wagens met enkele assen, een laadlengte van meer dan 12 m en volume van meer dan 70 m³

In de set zit 1 wagen beginnend nummer met 150.1 zonder bordes, wagens met beginnend met 150.0 hadden een bordes.
Er waren meer wagens met bordes dan zonder iets van 500+ met en 400 zonder.
s - Maximale snelheid van 100 km/uur (beladen).
Wiki Redactie

@citaat Het citaat was van mij, niet van @KNed. Dank voor je aanvulling. Ik geloof je helemaal. Als je naar de afbeelding op de deksel van de set kijkt zie je ook twee wagens mèt en eentje zonder bordes. Dat ondersteunt nogmaals wat je zegt. Het verklaart ook waarom Märklin setjes aanbiedt met twee bordessen ipv drie. Dat leek me al heel onhandig.