Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ecos zonder internet

Gestart door Jos maandag 17 november 2025, 14:48:43

Ecos zonder internet

Ecos zonder internet
Hallo,

Een treincollega belt mij zojuist op.
Hij heeft een Ecos en altijd via de pc met Koploper gereden.
Nu is die pc stuk, en hij had nog een pc zonder internet, maar heeft natuurlijk geen verbinding.
Is het nu niet mogelijk om met de Ecos en de pc te rijden ?
Kan hij het IP adres nu niet in de pc ingeven ?

Hoe kan die collega dat evntueel oplossen ?

Jos
Re: Ecos zonder internet

Andere pc aanschaffen?

Normaal gesproken zou ik Google aanraden om op zoek te gaan naar oplossingen, maar dat is natuurlijk lastig op een pc die niet op het internet is aangesloten.

Daarom kan ik geen ander advies geven dan de pc gewoon op internet aan te sluiten, net als bij de vorige pc. Kabel erin en klaar.

graag een glaasje wijn

Pc rechtstreeks via crossover ethernet kabel aan ecos aansluiten.

Geef ecos adres 192.168.1.1  mask 255.255.255.0  GW 192.168.1.2
Geef PC  adres 192.168.1.2  mask 255.255.255.0  GW 192.168.1.1

Of koop voor een paar euro een tweedehands router en maak een netwerk dat alleen voor de treinbaan bedoeld is. 

Hallo Johnny,
Helaas kan hij nog steeds niet via de pc rijden.

Hallo Albert,
Hij heeft juist een pc eraf gedaan omdat hij niet meer internet wil.
Je moet toch gewoon met de ECOS rechtstreeks via de pc met Koploper of Itrain of wat dan ook kunnen rijden.

graag een glaasje wijn

de juiste kabel gebruiken : crossover en niet een straight. Zoals ik het aangeef werkt het hier al jaren en niks internet op de koploper PC.

Zo te horen heeft hij er niet al te veel verstand van. Dat geeft niet maar dan kan hij beter iemand met wat PC en netwerk kennis erbij halen. Die kan wel iets regelen met een cross cable en de juiste instellingen.

Koen

Een crosskabel heeft hij, had hij bij de vorige pc ook al in gebruik.

Dan is het alleen maar een kwestie van de netwerk instellingen op zijn pc goed zetten.

Koen

graag een glaasje wijn

netwerk instellingen in ipv4 en niet ipv6 is ook zo een ding. Instellen op de juiste interface en werkt bij honderden gebruikers waar ik het zo doorgestuurd heb.

PS : crosskabel naar een router ??  Kan het nooit gewerkt hebben tenzij hij een autosensing router had.

Ik zal proberen om in het weekend zelf eens bij de collega te gaan kijken.
Hij woont helaas niet naast de deur.

Jos

mooie 44er bij de VSM

Bij ons op de club in Arnhem werken wij al jaren met een Pc zonder internet. Gewoonweg omdat onze verhuurder ons geen internet geeft. We hebben de Ecos aangesloten aan de pc en op deze pc staat Rocrail en die geeft de bevelen door aan de Ecos en die stuurt op zijn beurt weer de treinen aan. De Pc controleert via Rocrail of de baan vrij is. Het enige waar we nu een internet aansluiting voor zouden moeten hebben is als we de Ecos willen updaten. Maar dat kan dus ook door het bestand op de pc te zetten en dat dan in de Ecos te laden. Ook daar hebben we dus niet direct een internetverbinding voor nodig. Al met al is een internet verbinding dus geen must en kan je goed zonder een pc die aan het internet hangt.
Groet,
Jasper
Citaat van: Jos op maandag 17 november 2025, 17:24:55Hij heeft juist een pc eraf gedaan omdat hij niet meer internet wil.
Je moet toch gewoon met de ECOS rechtstreeks via de pc met Koploper of Itrain of wat dan ook kunnen rijden.
Een router aansluiten betekent niet dat je ook met het internet verbonden bent. Het betekent alleen dat je (in dit geval) een apart netwerk hebt voor je modelbaan die niet met het internet verbonden is. Een voordeel daarvan is dat de communicatie tussen de Ecos en de PC gaat zoals je modelspoorvriend gewend was.
Een ander voordeel is dat je er ook andere draadloze toepassingen op de Ecos aan kunt sluiten zoals sinds kort WiThrottle. Met deze draadloze handregelaar op je telefoon kun je de locomotieven in de Ecos vanaf elke locatie naast je baan laten rijden.
Ik heb op deze manier een netwerk dat niet met het internet verbonden is waardoor ik ook geen last heb van (bijvoorbeeld) spontaan updaten van de computer. En omdat ik met Rocrail werk kan ik een draadloze Wlanmaus en bijvoorbeeld nog 9 Android apparaten verbinden om op afstand treinen en wissels te besturen. Helaas kent Koploper dit niet.

Hoera, heb zelf weekend.

Hij heeft zelf alles aan de praat gekregen, ook de verbinding met koploper is goed.

Allen bedankt voor het meedenken.

Prettig weekend, Jos