Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ervaringen gevraagd Keizer Willem II loc (2681)

Gestart door Robert Kpev donderdag 23 oktober 2025, 12:22:22

Ervaringen gevraagd Keizer Willem II loc (2681)
Ik heb de mogelijkheid een set met loc en wagens aan te schaffen voor een redelijke prijs.
Nu hoor ik van verschillende kanten dat de loc niet bepaald een pluim verdiend waar het de techniek betreft.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met de loc?
Verneem graag!
R
Re: Ervaringen gevraagd Keizer Willem II loc (2681)
kijk eens op het stummis forum
In ieder geval er zijn geen onderdelen van verkrijgbaar,
Heeft een slechte tandwiel overbrenging.

mvgrt jo
Dank voor je reactie, Jo.
Welke gevolgen heeft dat?
Lawaaierig? Geen trekkracht? Snelheid niet kunnen vasthouden? Om maar iets te noemen.
veel overbrengingen gaan stuk problemen met de tandwieltjes.
Dat klinkt alleen niet erg wanneer ik de loc enkel voor vitrinedienst wil inplannen.
Voor het overige maakt het een aankoop behoorlijk twijfelachtig.
Lees ook dat de loc nogal last heeft van lakschade. Iemand hier iets aan toe te voegen?
Model is gevoelig voor lakschade en de overbrenging was niet optimaal. Zoek je een soortgelijke loc kijk dan naar Marklin 37192 die stoomloc loopt mooi en kan 4 rijtuigen trekken, maar een trekwonder is het niet.
Dank voor je reactie, David123.
Mijn forumnaam doet het al vermoeden: alles jonger dan tijdperk I komt er hier niet in😇
Als ik al een alternatief voor de loc 2681 zou willen, zou het eerder de variant van Fleischmann (390901) zijn.
Helaas kom ik die eigenlijk nooit tegen....
De Marklin 37192 kan je verkrijgen zo tussen de 150 en 200 euro. Ik heb 4 of 5 Marklin br 17 stoomlocomotieven.
Maar ik wìl helemaal geen BR17. Ik wil een S10! (Kpev, géén DRG)
Op Stummi.de lees ik helaas geen al te positieve verhalen over de loc.
Er is schijnbaar door Marklin een soort van terugroepactie geweest waarbij de aandrijflijn vervangen werd door een betere. Verkoper weet helaas niet of dat bij deze loc is uitgevoerd.
Ik denk dat ik naar alternatieven moet gaan uitzien...
Ik heb ze wel eens gerepareerd. Rare constructie heeft trix! toen bedacht.

Maar als je niet teveel last achter deze lok hangt blijft hij wel heel.

Bart
De Hofzug komt erachter. 6 rijtuigen. Lijkt me een recept voor een ramp. Dus....
Moet kunnen, en anders de "versnellingsbak" naar me opsturen.

Er zijn nog altijd personen die de wielen met de hand proberen door te draaien. Dat moet je bij deze lok dus absoluut niet doen.

Bart
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de "versnellingsbak", Bart.
Bouw je deze locs om met een betere aandrijflijn?
Alle "waarschuwingen" ten spijt, heb ik toch een nieuw uit de doos set 2681 aangeschaft. De wagens zien er uit om door een ringetje te halen. De loc is, zoals je kunt raden, een heel ander verhaal. De rijeigenschappen zijn ronduit miserabel. Ze houdt de ingestelde snelheid niet vast en met slechts een wagen aan de haak overmeestert ze de stijging van iets meer dan 3% nauwelijks om vervolgens op topsnelheid het heuveltje af te racen. Denk niet dat dit met de slechte overbrenging te maken heeft, maar met de oude decoder die vermoedelijk geen lastregeling heeft. Zeker weten doe ik het niet. En natuurlijk laat ook de lak los en breken de leidingen op de ketel er af zodra je er alleen al naar kijkt. Kortom: domme, hele domme actie van ondergetekende. Gelukkig was de prijs ernaar en zijn alleen de wagens het betaalde wel waard.
Nu maar op zoek naar de Fleischmann variant.
Citaat van: Robert Kpev op zaterdag 25 oktober 2025, 16:04:44Kortom: domme, hele domme actie van ondergetekende. Gelukkig was de prijs ernaar en zijn alleen de wagens het betaalde wel waard.
Al bij al niet zo dom dus, en bovendien, je hebt je zin gedaan, is ook iets waard toch?  ;)
Oef, dat is lang geleden dat ik deze set aanschafte, ik denk ergens in 2002. De loc liep voor geen meter en sloeg 'vast' tijdens het rijden en die heb ik teruggezonden. Na 'reparatie' was het probleem niet verholpen en de loc wederom ingediend voor herstel. Na ruim 2 jaar kreeg ik hem terug met compleet andere aandrijving, zie loc 37193 die in 2009 op de markt kwam. De loc loopt nog steeds niet lekker, bovendien was een schroef van de aandrijfstangen niet goed vastgezet en die raakte ik dus kwijt. Andere schroef besteld maar de draad correspondeerde niet en sindsdien blijft het behelpen.
Ik zou de loc solo een aantal ronden laten rijden en als ie vastslaat of anderszins mankementen vertoont direct opsturen naar Duitsland. Het probleem moet daar bekend zijn en reparatie zou gratis moeten zijn.
Het positieve: de wagons zijn prachtig hoewel een F2 decoder van 1 wagon ook niet meer werkt. Ook retour gezonden maar beroerde reparatie. Eigenlijk alleen goed geschikt voor de vitrine.
Hoi Robert,

Je zou M's 37192 kunnen overwegen, en deze met andere schildjes omzetten "naar vroegere tijden"?

Klopt dan nog niet helemaal, maar in modelspoor klopt er wel meer niet...

https://www.stummiforum.de/t227872f35-Lok-aus-Kaiser-Wilhelm.html

Welke Fleischmann-loc bedoel je? De 390901 neem ik aan?

Groeten,
William
Dat heb ik ook uit de bijdragen op Stummi kunnen opmaken. Is een optie.
Liever nog ga ik op zoek naar de S10 van Fleischmann, inderdaad de 390901
Ik ken dat,

Ik had mij goed ingelezen en heb ook de gok genomen maar dan met de lok uit set  2881

Mijne heeft precies dezelfde heuvel. 8o

Ik wil er nog een keer een andere decoder in leggen om te kijken of dit dan beter loopt
Met de cs3 werkt de lok niet echt soepeltjes.
Nou kom ik dit wel vaker tegen met bijvoorbeeld delta lokjes, en vaak met een marklin of esu decoder is het dan al veel beter.

Qua lak, i.d.d. her en der een chip weg. (wat ik op forums al had gelezen)
Alhoewel hoop ik een beetje dat ik dit wel redelijk weg kan werken met wat geduld en wat verf op kleur.

Voor nu is het eerst een vitrine model met een paar bijbehorende wagons.
Als aanvulling voor mijn Pruisische P8 lokjes,  een andere S10 in tijdperk 1 moet je ook net maar tegen aanlopen in 3rail uitvoering. 

Ik heb de afgebladderde lak op de ketel (zwarte deel vooraan) redelijk goed kunnen bijwerken met een markeerstift.
Welke S10-en heb jij dan allemaal in KPEV uitvoering?
Zo te zien alleen maar 2 modellen van Fleischmann:

Overzicht S10-modellen
Haha!

Roco komt met een S10_1, ook voor AC!
TS heeft het pand verlaten, dus die zal niet meer reageren. :|
Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 15 januari 2026, 11:53:53Haha!

Roco komt met een S10_1, ook voor AC!

Q4 als het meezit. Vanmiddag besteld!

Volgens de winkelier gewoon een Fleischmann heruitgave van een aantal jaar terug.
Nou... Dat is niet helemaal waar. Kijk naar de sierstrepen op de tender. Die zaten er bij het Fleischmann-model niet op... En zo zal er nog wel meer anders zijn. Ik twijfel nog een beetje, weet eigenlijk niet waarom...
Nu ongeveer 4 weken de S10 van Marklin/Trix hier rondrijden en het valt me alleszins mee wat de loc presteert. Het vertragen (heuvel op) en racen (heuvel af) lijken me geen issues veroorzaakt door de slechte aandrijflijn.
De locomotief heeft 3 Fleischmann 4-assers aan de haak met een gering gewicht dat volgens mij niet het uiterste van de aandrijflijn vraagt.. Zou hier een moderne lopi v5 decoder uitkomst kunnen bieden?