Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin spoorwegovergang 7592K icm massadetectie

Gestart door Kappa zondag 05 oktober 2025, 12:31:36

Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi,

Ik denk dat ik het antwoord wel weet, maar gooi het hier toch even in de groep, gewoon omdat ik het leuk vind. :)

Kan ik een Märklin spoorwegovergang 7592K inzetten in secties met massadetectie?
Ik heb K-rail.
Je moet namelijk één rail onderbreken en als ik de niet geïsoleerde rail gebruik (dus onderbreek), werkt massadetectie naar mijns inziens niet meer naar behoren.
En als ik de geïsoleerde rail onderbreek, werkt de massadetectie in die sectie niet meer naar behoren en werkt ook de spoorwegovergang niet en lijkt me ook niet gezond voor de massa detectiepoort op de module, omdat er dan een stroom gaat lopen van de gele draad door de spoel van de slagboom door de rail en richting de massa detectiepoort.

Of zijn er andere mogelijkheden om de spoorwegovergang in een secties met massadetectie werkend te krijgen?
Re: Märklin spoorwegovergang 7592K icm massadetectie

graag een glaasje wijn

aansturen vanuit je programma met een decoder
ik heb iets gemaakt met lichtsluisjes en een arduino. Werkt in beide richtingen.

MarklinCS3+/ Itrain /DR5000-YD7001-YD7010-Arcomora

Beste Kappa
jij weet het , voor de forumleden , het antwoord is neen.
ik heb hier in juni 2024 een DIY project gepost.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=94584.msg1546576#msg1546576
google naar @guy3rail daar staan ze ook
vr gr
guy
Ik zie niet goed in waarom de geïsoleerde railstaaf niet gemeenschappelijk zou kunnen zijn voor de overweg en de S88 ingang, de 2 zijn toch makkelijk met diodes te scheiden?
En moest de overweg niet werken op DC dan zet je er toch een relaistje tussen?
overweg.jpg
Te simpel?

Fantasietjes op de baan

Je kan ook 2 blokken maken, 1 voor en 1 na de overweg....
Nog altijd te simpel om enige reactie los te weken  ;)
Enfin, dan maar het grove geschut, met een Siemens Simatic S7 kan het ook...
Citaat van: guy1846 op woensdag 08 oktober 2025, 16:52:58Beste Kappa
jij weet het , voor de forumleden , het antwoord is neen.
ik heb hier in juni 2024 een DIY project gepost.
Mag ik dan als forumlid ook eens weten waarom het antwoord neen is? Ik, en waarschijnlijk nog vele anderen kijken er naar uit waarom het neen zou zijn want volgens mij is het nog altijd ja...

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

In heel vroeger dagen, 1979-1988, heb ik gewerkt met een bloksysteem met impulsbreedband modulatie, 16 volt (omschakelen met het Märklin relais in de lok), en een massa detectiesysteem op 5 volt gelijkspanning. In beide gevallen was één geïsoleerde spoorstaaf ook massa voor beide spanningen. De beide uitgangen van de systemen waren voorzien van een diode, zodat er geen stroom van het ene systeem naar het andere systeem kon lopen. Het bloksysteem werd aangestuurd door dezelfde dingen die in een computer zitten, logische poorten, echter bij mij waren de ingangen van die poorten aan elkaar gesoldeerd, een gesoldeerde computer dus, reden waarom ik na de verhuizing in 1988 digitaal gegaan ben met de Edits en uiteindelijk bij de Raptor ben uitgekomen.
Ja, je kunt dus twee systemen op één rail zetten, zo lang je er voor zorgt dat het ene systeem het andere systeem niet kan voeden.

Groet, Anne W
@citaat Blijkbaar is die basis kennis tegenwoordig verloren gegaan... 't Kan tegenwoordig niet ingewikkeld genoeg zijn om me uit te pakken, met een koppel diodes scoor je niet meer  ;)
Maar ik kijk nog altijd met belangstelling uit waarom het volgens sommigen niet zou kunnen... Zien wij iets over het hoofd?

Dwarsliggers op de rails sporen niet

En als je nou eens hier begint?
Dat is een topic uit 2018.

En dat draadje eindigt met een schema van Hero (en de vraag: en, werkt het al?):

Kunnen we daarna alsnog deze discussie over de welles-nietes vraag voeren, is het niet?
En over de vraag wat de reden is, dat dit wel kan bij C-rails en misschien niet kan met k-rail,
met een overweg in plaats van met Busch knipperlichten?
Hoi Ad,

Je kan de bruine draad onder de overwegdelen los solderen van de metalen lip en dan zijn de overwegdelen massaloos van de rail(s). Op je rail(s) kan dan gewoon massadetectie gebruikt worden. Van de overwegdelen de bruine draad aansluiten op een normaal massapunt en de gele draad van de overweg via een M84 decoder aansluiten op 1 van de 4 uitgangen . Als je een treinbesturingsprogramma gebruikt is dit zo aan te sturen. Als je het brommen van de overwegbomen wilt uitsluiten dan kan je ook nog het volgende doen: De 4 uitgangen van de M84 mogen elk een eigen voeding hebben. Als je een 12V DC voeding gebruikt dan sluiten de bomen vrijwel geruisloos. Wel dan de bruine draad van de overweg ook naar de DC voeding halen.
Simpel: relais er tussen.
Ipv direct de overweg te activeren, laat je een relais activeren.
Met het ene contact van het relais neem je de bezetmelder over, met het andere activeer je de overweg.
Dubbelspoor: Gewoon 2 relais, waarbij de contacten voor de overweg parallel staan.

Deden we 30 jaar geleden bij M-Track ook al (en nu nog steeds)