Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Kappen van R800 en TT800 na val in stukken gebroken. (zinkpest?)

Gestart door AlbertJan donderdag 02 oktober 2025, 17:40:02

Kappen van R800 en TT800 na val in stukken gebroken. (zinkpest?)
Beste mensen.
Tot mijn grote schrik is na een val doos met oude onderdelen en lockappen, de kappen van de R800 en TT800 in vele stukken en stukjes gebroken! :(
Deze kappen had ik bewaard om ooit eens hier weer complete modellen van te maken maar aangezien het nogal moeilijk is om alle onderdelen bij elkaar te krijgen, nog niet van gekomen.
Ook door de ellende met door zinkpest aangetaste onderdelen is ook veel verlopen gegaan.

Maar nu mijn vraag:
Is het mogelijk dat deze beide kappen, die tot die tijd volkomen gaaf en zonder zichtbare zinkpest waren, in zoveel stukken en stukjes breken of betekent dit altijd zinkpest?
Ik heb namelijk nog veel meer locs, kappen, onderstellen en onderdelen.
Ook brak er zomaar een wiel doormidden tijdens het testen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Kappen van R800 en TT800 na val in stukken gebroken. (zinkpest?)
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hey AJ,

Dit lijkt verdacht veel op zinkpest hoor, vooral die scheurtjes rondom dat schroefgat.
Om het goed te kunnen zien zijn je foto's te klein, kun je geen grotere scherm vullende foto's plaatsen?
Hoe zou een kap nu in zoveel stukken kunnen breken als het geen zinkpest is? Ik kan echt niks anders verzinnen... Wie wel?
Inderdaad: zinkpest. Niet alleen goed te zien rond het schroefgat op de laatste foto, maar ook als je inzoomt op de 2e foto. Het materiaal is broos geworden, vol met al dan niet zichtbare scheurtjes.
Normaal gesproken blijft zo'n kap heel bij een val of hooguit verbuigt er wat; en als er dan iets afbreekt zal dat zeker niet in zoveel stukken zijn.
Zonde en helaas niks aan te doen 😥 ...
Beste forummers.
Hartelijk dank voor jullie antwoord, het leek mij ook wel dat dit zinkpest moest zijn maar nu heb ik wel zekerheid.
Altijd erg jammer wanneer zinkpest zich openbaart maar beter nu dan nadat ik alles weer in elkaar had gezet! :(

@Kappa.
Ik dacht dat dit het max. formaat was en ik weet ook niet hoe ik grotere foto's moet plaatsen.
Zal nog eens iets groters proberen!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.