Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

brekina brandweer en politie auto's

Gestart door eduardo zondag 17 augustus 2025, 17:47:42

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

goededag allemaal, ik heb in 2024 mijn baan afgebroken, ben verhuisd en wil hem nu opnieuw opbouwen. Mijn geheugen is niet zo sterk meer en ik heb geen flauw idee hoe ik de zwaailichten op de brandweer en politie auto aan de praat krijg.
De auto's hebben alle 2 gele en 2 bruine draden en er zat ook een blauw doosje bij met 2 gele en 2 bruine draden. Op internet vind ik niets, op dit forum eveneens niets. Iemand iets dergelijks op zijn baan en kan mij helpen?

groetjes
Ed/Spanje
Re: brekina brandweer en politie auto's
Zo uit de losse pols heb ik geen antwoord voor je maar volgende week is er weer beurs Houten; ik zal kijken dat ik iets kan vinden waarmee ik je verder kan helpen.
Heb je iets van een foto, wellicht met een (bestel)code?

Mocht iemand het wel paraat hebben, zet het vooral hier neer :D

dom dat ik geen foto heb meegestuurd, bij deze dan.

ed
brandweer wagen.jpg
Heb je een foto van de onderkant van dat blauwe kastje, kan het open?

op de onderkant staat niets en open kan ook niet, sorry.
Ik heb er thuis nog wel één liggen met een aansluitschema, maar ik ben nu nog 2 weken op vakantie.
Als je dan nog geen antwoord hebt van een ander kan ik er dan naar kijken.  :)
Ik heb even gezocht op internet en heb gevonden dat het een Viessmann 5035 of 5036 (oude versie) moet zijn.
Ik weet dat de draden aan de ene kant naar de trafo gaan en de andere kant naar het knipperende lampje.
Welke waar naar toe weet ik even niet, maar van proberen kan je leren en anders zoals ik hierboven schreef even wachten tot na mijn vakantie

dat zou geweldig zijn, een gele en een bruine draad naar de trafo en een gele en bruine naar het voertuig levert geen resultaat op. Verder kan ik op internet niets vinden.

ed

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Eduardo.

Als ik zo de componenten en hun bedrading bekijk,
lijkt mij dat de bruine draden naar de voeding moeten,
de gele draden van het kastje aan de gele van de auto
en de zwarte draden aan de auto aan een luidspreker.

Althans, dat lijkt mij zo voor de hand liggen.
Maar ik kan het natuurlijk ook onjuist hebben ... :roll:

Afijn, nog twee weken wachten tot Martin terug is
van vakantie is ook een optie  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Vinkendrecht op maandag 18 augustus 2025, 21:39:02...maar van proberen kan je leren....

Van zomaar wat draden aansluiten aan een trafo kan je het ook slopen. En al zou je het daarna wel goed aansluiten heb je de kans dat het dan ook niet meer werkt.

Resultaat tot nu toe: alle bruine (2 van het kastje en 2 van het wagentje) naar het bruine aansluitpunt op de trafo. dan 1 gele van het wagentje in het gele aansluitpunt van de trafo en de andere gele van het wagentje met let op: 1 gele van het kastje, dan branden de koplampen en achterlichten, maar verbind ik hem met de andere gele van het kastje, dan gaan de koplampen en achterlichten knipperen, ipv het zwaailicht.

rara politiepet

ik heb het kunnen oplossen door proberen, draadjes kruisen enz. zie foto's. De bruine draadjes uiteraard in de bruine aansluiting op de trafo.
Dan 1 gele en 1 zwarte van de auto in de gele aansluiting op de trafo en 1 gele en 1 zwarte aan de gele draadjes van het blauwe Viessmann "doosje".

Eigenlijk heel simpel.

ed

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat @eduardo
De aanhouder wint! :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Citaat van: eduardo op woensdag 20 augustus 2025, 13:09:31ik heb het kunnen oplossen door proberen, draadjes kruisen enz. zie foto's. De bruine draadjes uiteraard in de bruine aansluiting op de trafo.
Dan 1 gele en 1 zwarte van de auto in de gele aansluiting op de trafo en 1 gele en 1 zwarte aan de gele draadjes van het blauwe Viessmann "doosje".

Eigenlijk heel simpel.

ed

Mooi dat het gelukt is. kan ik nog even rustig verder gaan met vakantie vieren.  :P  :P
Gelukkig wel want op de beurs heb ik helemaal niks gevonden wat hier op leek.