Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer minimaal € 25 euro in onze Stichting 3rail Shop en krijg de 3railforum jaarkalender 2026 gratis!!

hulp bij baan ontwerp

Gestart door PePo dinsdag 12 augustus 2025, 19:59:06

Re: hulp bij baan ontwerp

Van wal steken met #50 zou ik zeggen, Pepo rijdt met kortere treinen de >3% zullen wel geen issue zijn.
En er zijn geen korte stukjes gebruikt, positief.
Ik mis nog een rangeerzone(tje) maar Pepo is daar mss geen vragende partij voor.
Citaat van: Lapjeskat op woensdag 13 augustus 2025, 21:59:00@citaat  @citaat Lekker interessant voor een forum, vertellen dat je achter de coulissen wat schetsen voor hem zal maken...
Mogen we dan niet mee genieten? Zijn wij er hier te veel aan?

Ik spreek hem liever eerst persoonlijk. Of hij daarna de ideeën op het forum zet is aan Peter.
Lapjeskat
gast

Toch jammer dat je ondanks je vele commentaren zelf nooit iets laat zien op het forum...
Wij willen ook wel iets bij leren.

Duitsland TP III/IV

Kijk eens in zijn onderschrift. Ik ken Ronald een klein beetje en ik weet wat hij kan. En dat is heel veel!
Lapjeskat
gast

Wat heeft dat er nu mee te maken? Of je Ronald nu kent of niet, ik heb het over het feit dat ik ook wel graag eens iets van zijn hand zou zien.

Citaat van: Giant op woensdag 13 augustus 2025, 23:20:30Edit: Toch even een stukje gepast en gemeten, en zoiets zou waarschijnlijk kunnen (Hoogtes zijn mogelijk een issue bij dalingspercentage van 3%).
baanplan.jpg

Dalingspercentage van 3% is geen probleem. Had ik bij mijn vorige baan ook en de treinen hadden daar geen moeite mee. Ik heb geprobeerd om het .tra bestand in Wintrack (versie 13) in te laden maar hij hij geeft aan dat het een ongeldig bestand is. Ik zou graag willen zien hoe de twee lagen op elkaar aansluiten en evt. een 3D plaatje. Is mijn Wintrack versie te oud? Ik zal straks dan nog wat ideeën intekenen.

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 14 augustus 2025, 08:38:01Wat heeft dat er nu mee te maken? Of je Ronald nu kent of niet, ik heb het over het feit dat ik ook wel graag eens iets van zijn hand zou zien.

Dan kijk je even hier

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.0

En dat is nog maar een klein beetje van wat Ronald allemaal doet(nee ik ken hem niet)
Lapjeskat
gast

Ik zou graag willen zien wat hij met de situatie zou doen waar we het over hebben in dit draadje...
Waar zijn we anders over aan het praten?

Daar heeft ie toch antwoord op gegeven?

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 14 augustus 2025, 15:54:07Ik zou graag willen zien wat hij met de situatie zou doen waar we het over hebben in dit draadje...

Franky, ik leg het nog één keertje uit: Ik leg dat namelijk liever eerst uit aan Peter in persoon zelf dan dat ik het hier neerzet. Menselijk contact gaat makkelijker dan praten via de mail of forum. Dus als je elkaar toevallig op een beurs kan ontmoeten levert dat meer op dan continue blijven berichten op een forum. Dat overlegt 100 keer sneller. Want dan kan je direct van gedachten wisselen. Even sparren met de andere persoon. Daar komt altijd meer uit dan via het papier / mail of app communiceren. Dat is altijd zo geweest. Als ik Peter heb gesproken is het aan hem of hij het in het draadje wil zetten. Ook dat is geen verplichting. Als een klein kind blijven zeuren en op je kop gaan staan maar daar gaat het niet anders van worden. In tegendeel, bij mij wordt het dan alleen maar erger. Daar ga ik opstandig van worden. Dus spaar je energie voor andere zaken. Wacht gewoon maar af of er iets geplaatst wordt. Je bent geen klein kind hoop ik.

Ik dacht eerst om de locloods te draaien maar op de manier zoals hij nu staat heb je goed/mooi zicht op de treinen die er staan. Net nog een keer de ruimte opgemeten en ik zou de tafel (makkelijk) 20 cm naar links kunnen uitbreiden zodat dat wellicht plaats komt voor industrie.
@PePo Goed bezig  :thumbup: Dat gaat al een kant op.  :thumbup:  Je ziet dat je nu een aantal rails erg dicht langs de rand hebt liggen. Dat zou ik niet zo snel doen. Je ziet nu ook dat je tafel iets aangepast mag worden. Dat komt allemaal vanzelf.
Lapjeskat
gast

Citaat van: ronaldk op donderdag 14 augustus 2025, 16:03:58Je bent geen klein kind hoop ik.
Ik hoop van wel, zijn we dat niet allemaal als we op onze leeftijd nog met treintjes spelen  ;)
Maar je bedoelt vast iets anders, net zoals ik. Ik zeur niet tegen jou maar heb het wat lastig met mensen die zelfs in jouw plaats roepen wat je allemaal kan, dat interesseert mij echt niet, iedereen kan wat, wat mij wel interesseert is wat jij in de gegeven situatie zou doen en dat liefst in overleg met andere forumgebruikers. Ik vind dat geeneens een zo eigenaardige vraag in deze rubriek baanontwerp.
Een 1 op 1 tussen jou en de topicstarten is toch iet interessant voor een forum? Proberen we hier niet samen tot een oplossing te komen?
't Kan ook zijn dat ik de essentie van een forum niet snap...
En alhoewel ik ook best wat leuke ideeën heb zal ik mijn mond dan maar houden, ik ga niet naar Houten komen om met jou te overleggen...
Beste Franky,

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 14 augustus 2025, 17:33:22Een 1 op 1 tussen jou en de topicstarten is toch iet interessant voor een forum? Proberen we hier niet samen tot een oplossing te komen?

Ik beantwoord netjes de vraag van Hanzi. Ik heb inderdaad afgesproken met Peter, dat geef ik netjes aan. Ik heb geen zin om uitgebreid hier op het forum van alles neer te zetten. Daar komt 9 van 10 keer toch niets uit omdat men verdrinkt in alle "suggesties". Het is beter om mensen zelf te laten nadenken. Je ziet dat Peter nu al zelf met ideeën komt al dan niet met wat hulp.

Citaat van: Lapjeskat op donderdag 14 augustus 2025, 17:33:22En alhoewel ik ook best wat leuke ideeën heb zal ik mijn mond dan maar houden, ik ga niet naar Houten komen om met jou te overleggen...

Als je gewoon eens een kop koffie wil hebben of gewoon een praatje dan ben je altijd welkom als ik op een beurs ben. En ik ben regelmatig op diverse beurzen in Nederland en buitenland. Als je naar Dutch US Convention in Aalten wil komen kan zelfs speciaal voor jou toegang geregeld worden. Dat kan dan via een PB gedaan worden. Zo idioot ben ik dan ook wel weer. Als we elkaar zien gaan we het niet over de baan van Peter hebben.

@PePo: Wat ik al aangaf, we ontmoeten elkaar op Houten aanstaande  :)  Dat komt goed. Je bent al goed op weg met een aantal dingen in het ontwerp. Aan de hand van het ontwerp van de micromodules van Ronald H kan ik wel wat dingen laten zien en uitleggen.

@Giant zou u de tra bestanden van schaduw en hoofdbaan nog een keer kunnen plaatsen? Ik krijg de huidige niet in mijn versie van Wintrack. Ik zou ook graag de 2 lagen in 3D willen zien om zo meer een indruk te krijgen hoe de sporen aansluiten. Ben nog steeds erg gecharmeerd van dit ontwerp maar meer input en/of andere ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.
@ronaldk uiteraard ben ik op de beurs in Houten
Forum Moderator Los forumlayout Banditos

Citaat van: PePo op donderdag 14 augustus 2025, 15:27:42Dalingspercentage van 3% is geen probleem.
Ik doelde er ook niet op dat de 3% het probleem is. Ik doelde er op dat je met 3% niet voldoende hoogte kunt winnen om er met het extra spoor naar de draaischijf overheen te kunnen.

Citaat van: PePo op donderdag 14 augustus 2025, 19:04:23zou u de tra bestanden van schaduw en hoofdbaan nog een keer kunnen plaatsen?
Dat kan ik! Ik gebruik zelf Wintrack 15, maar onderstaande tra bestand zou moeten kunnen werken in Wintrack 13. Schaduwstation zit op laag 9, station op 11 en de berg halte rechts op 12.
Let trouwens op dat jouw idee uit #61 zeker niet haalbaar is. Het onderste nieuw ingetekende spoor zal op +/- 5cm boven het spoor liggen dat richting je schaduwstation daalt.

En eerlijk is eerlijk: Ik zou persoonlijk de variant zonder het extra spoor naar de draaischijf kiezen, want zoals eerder gezegd: Deze optie voelt voor mij best wel geforceerd.

Tot slot nog even een kleine huishoudelijke melding...

*moddervreter pet op zetten doet*
@ronaldk @Lapjeskat zullen we dat misschien niet in dit topic uitvechten?

Ik heb het probleem dat dingen niet goed kan visualiseren. Iemand kan mij vertellen hoe bijv. iets gebouwd moet worden maar ik zie dat dan niet voor me. Ik heb het bestand binnen kunnen halen en de baan in 3D kunnen zien. Samen met de schaduwbaan. Nu begrijp ik ook waarom #61 niet haalbaar is.  Behalve misschien dan als ik de baan daar 20 cm groter maak.

Citaat van: PePo op donderdag 14 augustus 2025, 19:56:58Kan iemand mij uitleggen hoe ik de hoogtes zichtbaar krijg in Wintrack?
Wat daar flink voor meehelpt is in de 3d weergave de "grid mode" optie (grid-modus.PNG)  te activeren. Dan kun je door het landschap wat Wintrack intekent heenkijken, en dus goed zien hoe dicht alles op elkaar ligt.
Ook de "Hoogte controle" optie (hoogte-controle.PNG) kan enorm veel helpen. Die kun je middels het dialoog wat daarna opent configureren op een minimum hoogte, standaard staat die geloof ik op 90. Maar 90 is echt het absoluut minimale, en 110 is eigenlijk beter.
hoogte-controle-opties.PNG

Alle plekken waar je dan te weinig hoogte hebt, zal er een rode lijn met hoogte verschijnen. Daarmee kun je eenvoudig zien waar je te laag zit met de bovenliggende laag.
potentiele-hoogte-issues.PNG

In het geval van de ingetekende rail van #61: Als je vanaf de tunnel links gaat rekenen qua lengte, tot het punt van kruizen van de ingetekende rail, dan kom je op om en nabij 1 meter a 1 meter 20 aan spoor. Gaan we uit van een dalingspercentage* van 3%, dan heb je daar dus tussen de 3 en 3,6 centimeter gedaald (100 * 0.03 a 120 * 0.03). En wetende dat je minimaal 9 centimeter nodig hebt, is al snel duidelijk dat dat niet haalbaar gaat zijn. Ook niet met de 20 centimeter extra breedte (0.6mm extra hoogte). ;)

Let op: Bovenstaande gaat er van uit dat je van 0% meteen naar 3% gaat, zonder afvlakken van de helling. Meestal is het absoluut noodzakelijk om het begin en einde van de helling wat af te vlakken, zodat de knik minder groot word voor de treinen. Maar zoals gezegd: Dit plan is vooral uit de losse pols getekend als inspiratie/basis, en bevat waarschijnlijk wel meer haken en ogen die bij eventueel bouwen in de weg zouden kunnen zitten. ;)

PS: Om een beetje gevoel te krijgen bij die hoogtes die je kunt winnen en op welke afstand, kun je het beste met wat stukken rails een helling uitleggen die je met bijvoorbeeld lego blokjes ondersteunt. 5 2200 rails is ongeveer een meter, dus met 3% zou je dan 3 centimeter verschil hebben in de hoogtes van de uiteinden.

* Dalingspercentage omdat ik reken vanaf de tunnelingang onder het station. En er dus vanaf daar gedaald wordt richting het schaduwstation.

Dank voor de zeer heldere uitleg. Had inmiddels wel 20 cm aan de baan geplakt maar dat heeft , misschien alleen voor wat scenery, niet zoveel zin dus.

doe maar een treintje

met een pakweg 20 cm langere rails win je 6 mm hoogte.
Kan net genoeg zijn.  ;)

gr. Ruud

Oh, op de manier zoals jij hier de 20cm toevoegt, zou het door jou ingetekende spoor denk ik net wel kunnen. Ik dacht dat je de 20 cm van links naar rechts toe wou voegen, niet aan de onderzijde.

Citaat van: Giant op donderdag 14 augustus 2025, 21:30:01Oh, op de manier zoals jij hier de 20cm toevoegt, zou het door jou ingetekende spoor denk ik net wel kunnen. Ik dacht dat je de 20 cm van links naar rechts toe wou voegen, niet aan de onderzijde.

Heb het bericht even aangepast met het tra bestand
Nou, intussen zijn er heel wat vorderingen! Het zo veel mogelijk uit het zicht houden van de krappe buitenbogen oogt heel prettig.

Misschien nog even goed nadenken over het depot met draaischijf. Ik neem aan dat de behandelingssporen ten noorden liggen, naast de stationssporen.

Is die extra boog in het zuiden van het emplacement wel nodig?

Ik weet dat het fijn is als het depot makkelijk toegankelijk is en locs elkaar kunnen passeren zonder hinder. Maar dit Bw is heel bescheiden in omvang, net als het station. Heel terecht op dit oppervlak.

Misschien kan de plaats waar nu die bocht ligt wel benut worden door een laadperron of goederenloodsje. Dan heb je er een rangeer optie bij en het ziet er natuurlijker uit naar mijn mening.

Succes!

Peter

Duitsland TP III/IV

Ik zou de boog die in het zuiden bevind laten zitten en wel hierom; je zal een in- en uitrijdspoor nodig hebben in een Bw, hoe klein deze ook is. Het laadperron zou ik niet in de buurt van een Bw maken omdat dit niet logisch is. Wat wel mogelijk is dat er een Geräteschuppen(gereedschappenloods) in de nabijheid van de loods zou kunnen komen maar dan dient er ook een Lokwerkstatt(Locomotievenwerkplaats) in het Bw geplaatst te worden. Maar deze zijn hier niet aan de orde vanwege de kleinschaligheid van het Bw. Deze is er hoofdzakelijk om de locs van verse kolen, water en zand te voorzien voor de terugreis. De loods is puur voor de overnachtingen en pauzes voor de locs.
Waar de loods met goederenspoor wel zou kunnen is aan de linker- of rechterkant van het station, daar is nog ruimte voor een spoor en je zit weer gelijk op de hoofdbaan.
Je zou ook even kunnen kijken of je de gebieden in de cirkels kunt aanpassen zodat een loc die zich op spoor 1 bevind ook naar het Bw kan komen.
En ik heb een vraag over het rode spoor, wat is hier de bedoeling van?
PePo.jpg
Lapjeskat
gast

Citaat van: ronaldk op donderdag 14 augustus 2025, 17:50:57Het is beter om mensen zelf te laten nadenken.
Dat is zeker, 100% akkoord.

Citaat van: DB69 op donderdag 14 augustus 2025, 23:18:56En ik heb een vraag over het rode spoor, wat is hier de bedoeling van?
PePo.jpg

Misschien kan het spoor doorgetrokken worden als een paradebaan?

Citaat van: DB69 op donderdag 14 augustus 2025, 23:18:56Je zou ook even kunnen kijken of je de gebieden in de cirkels kunt aanpassen zodat een loc die zich op spoor 1 bevind ook naar het Bw kan komen.
In TP3 was het in Duitsland nog best gebruikelijk om even het hoofdspoor te moeten misbruiken voor een rangeer beweging, zeker op een wat kleiner forenzenstation als dit. ;) Gezien de dichtbij liggende tunnel ingang aan de zuidzijde, vermoed ik trouwens wel dat dat voornamelijk via de noordzijde zal worden gedaan in dit spoorplan.

Citaat van: PePo op maandag 18 augustus 2025, 20:59:22Misschien kan het spoor doorgetrokken worden als een paradebaan?
Dat zou in dit geval onlogisch zijn, je paradebaan eindigt dan op je draaischijf. Het rode spoor was meer om aan te tonen hoe geforceerd/gek het zou voelen om de 2232 te vervangen in het plan uit #47 zoals Hans eerder voorstelde. ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Variant 1
baanplan.jpg

BLIJ dat ik analoog RIJ

Variant 2:baanplan (1).jpg

graag een glaasje wijn

mooi maar hopelijk heb je geen rijtuigen op schaal 1/87 want zou op de bruggen in de bocht wel eens krap kunnen worden

BLIJ dat ik analoog RIJ

En -ter overdenking- ook nog variant 3:
baanplan (2).jpg

Door omstandigheden helaas vandaag niet aanwezig kunnen zijn op de beurs. Balen! Daardoor ook niet kunnen spreken met @ronaldk. Nu net nog wel wat aan het brainstormen geweest. Ben even met het idee van @Hanzi aan de slag geweest. Denk dat ik het plan wat er nu ligt moet laten gaan. Denk dat de positie van draaischijf niet handig is.  Heb nog wel wat getekend. Station meer naar links omdat daar de ruimte is en er misschien wat meer spoor kan komen.
Maar ik kom ook steeds weer terug op mijn vorige baan ontworpen door Rob (@spelenmettreintjes)

Citaat van: PePo op donderdag 14 augustus 2025, 15:27:42Is mijn Wintrack versie te oud?
Ik vermoed van niet. Mijn versie van Wintrack is 9 en daar heb ik geen problemen mee.

Dat was al opgelost

Mijn overdenking bij het schaduwstation: kun je, door een andere layout, het station langer maken zodat je twee treinen achter elkaar kunt opstellen?
Dan is het jouw keuze of je 10 treinen op 5 sporen gaat opstellen of 6 treinen op drie sporen. In dat laatste geval scheelt dat 4 wissels.

Just my two cents

Dank voor uw input. Kunt daar een schets van maken? Zoals eerder gezegd kan ik dingen heel moeilijk visualiseren. Hoop eigenlijk dat er iemand komt met een totaal ander plan. Draaischijf hoeft ook niet per sé op de baan.

Wat zou je in ieder geval in het plan terug willen zien?
Hoeveel verschillende treinen wil je laten rijden en hoe lang zijn die maximaal?
Met of zonder elektrische loks (wel/geen bovenleiding)? Dat doet iets voor doorrijhoogtes en maakt dat oplossingen soms wel of juist niet passen.
De afmetingen van het laatste ontwerp is dat ook de beschikbare ruimte?

@citaat

Tijdperk III - IV
Geen bovenleiding
Simpele schaduwbaan
Industrie met evt een draaischijf
Station met een dorpje
Kleine heuvel/berg evt met een niveau hoger
Ruimte voor scenenery

Ik rij met Duitse treinen. Twee kleine stoomlocomotieven, twee kleine diesels en dan de BR 216. De sleep zijn hooguit 4 wagonnetjes.
Ik wil graag een rondrijder waar de treinen af en toe verdwijnen naar de schaduwbaan of een klein bergje met een tunnel in gaan. Ik zou graag de draaischijf willen plaatsen maar denk dat deze teveel ruimte gaat innemen. Scenery op de baan vind ik belangrijk. In het midden van de baan zou denk ik een klein station moeten komen met het liefst twee sporen. Daarnaast zou een klein dorpje kunnen komen. De plaats rechtsonder waar anders de draaischijf zou komen wil ik graag industrieel. Iets met een raffinaderij. Daar zou een rangeer spoor ook goed passen denk ik. Rechtsboven zou dan een heuvel/berg moeten komen met wat groen etc.
Zoals de tafel nu getekend is is de max afmeting die ik mag gebruiken ;-)
Heb eerder een tafel op wielen  gehad van 300x140. Dat past ook. Zie terug in het topic. Dat is een ontwerp wat nog steeds kriebelt. Vond onder meer de schaduwbaan een mooi ontwerp

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Voor zo'n leuke oppervlakte heb je maar een klein lullig stationnetje hoor. :|
Dat kan echt anders.

Positioneer het station over de andere diagonaal en dan die diagonaal volledig benutten.
Dan ben je al die rare bochten ook kwijt en kun je de draaischijf ook logischer plaatsen.
Je kunt zelfs het station licht gebogen maken.

Dank voor uw input. Zou u evt een schets kunnen maken wat u in gedachten heeft?
Zat er zelf ook aan te denken om de stationssporen meer naar links te leggen  en inderdaad meer diagonaal. Denk dat de  de ruimte op de baan dan meer efficiënter gebruikt gaat worden.

Citaat van: Tjoekedoris op zondag 24 augustus 2025, 21:09:22Voor zo'n leuke oppervlakte heb je maar een klein lullig stationnetje hoor. :|
Dat kan echt anders.

Positioneer het station over de andere diagonaal en dan die diagonaal volledig benutten.
Dan ben je al die rare bochten ook kwijt en kun je de draaischijf ook logischer plaatsen.
Je kunt zelfs het station licht gebogen maken.
De maat van het station is nog een ding maar je opmerking triggerde mij wel:
Het station in het schuine deel, rechts-boven. Het kopstation hoger, op de plek waar nu de draaischijf ligt en dan kun je op de plek van het huidige station een mooie paradebaan maken. De puristen maken dan links onderin nog een optische scheiding tussen het kopstation en de paradebaan.

PePo; Hoeveel hoogte heb je? Moet er rekening gehouden worden met een schuin dak, bijvoorbeeld?
Dan kunnen we kijken of zoiets past.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat ik geloof niet dat Tjoekedotis het station rechts-boven had bedacht.

Maar... kom maar op met jullie alternatieve ontwerpen :) !

Alleen het stukje rechts boven is beperkt tot ongeveer 130 cm. Maar zelfs daar is nog wat marge. Vandaar ook de schuine hoek. Lijkt mij ruim zat. Verder geen beperkingen in hoogte. Wederom dank voor jullie hulp.
Lapjeskat
gast

Ik sta toch iedere keer versteld hoe men er in slaagt op zo een grote oppervlaktes een zo benepen plannetje te tekenen... Het lijkt hier wel taboe om grote boogstralen te gebruiken , waarom altijd die veel te korte bochten aan elkaar geregen door wat rechte stukken? En dan lijkt het meestal nog alsof het maar nauwelijks op de plaat past.
Met K-rail kan echt wel meer dan met M-rails hoor.
Ik zie zelfs 2221 tegenbogen waar plaats zat is  :(

Gister nog even overleg gehad met mijn echtgenote. Aan de rechterkant zit een raam. Deze hoeft eigenlijk niet open omdat we genoeg andere ramen op zolder hebben. Ik zou dan de mogelijkheid hebben om een U te maken. Rechter poot wordt dan doorgetrokken tot 350. Linker poot wordt iets ingekort tot 350.Volgens mij geeft dat veel meer mogelijkheden Nu aan het werk. Zal het vanavond tekenen.

Gekeken naar je wensen. Je wilt kunnen rondrijden, korte treinen, ruimte voor station, simpel schaduwstation en mogelijkheid voor heuvel.
Je rijdt met korte treinen, dus kan de 2221 prima.
In mijn beleving zijn jouw wensen in deze schets wel mogelijk. Extra is paradespoor aan de voorzijde van je tafel (kun je weglaten). Het lijkt mij een schets met voldoende mogelijkheden voor scenery.
Wel aan de onderzijde buiten de lijntjes gekleurd van jouw maten.
De rode kruising zou je kunnen vervangen door een Engelsman. Hierdoor kun je van rijrichting veranderen.
Het schaduwstation heeft 3 opstelsporen, omdat ik gemakshalve ervan uit ga dat toch wel twee treinen rijden of 1 staat te wachten in het station.
Station heeft 3 sporen, zodat je ook een trein constant over het paradespoor kunt laten gaan.
Schaduwstation aan de voorzijde van de tafel, zodat het goed bereikbaar is.
Eventueel kun je misschien onderin nog iets met de draaischijf.
Ik ben nog aan het puzzelen om het paradespoor als brug aan de bovenzijde te krijgen, maar die puzzel is nog niet klaar.

Zichtbare gedeelte:

Hellingen plus schaduwstation:

Lapjeskat
gast

Citaat van: Cor op maandag 25 augustus 2025, 09:56:57Je rijdt met korte treinen, dus kan de 2221 prima.

Ook voor korte treinen ogen grote boogstralen beter hoor.

Hallo Cor. Dank voor uw inzet. Hier word ik blij van. Is het ook mogelijk om dit in de door mij voorgestelde U vorm te gieten. Denk dan dat er dan nog meer ruimte is. Blij met mijn meedenkende echtgenote. Als het te veel moeite is dan begrijp ik dat hoor.

Ook mijn duitje in het zakje.
Lapjeskat
gast

@citaat Zo eentje tussendoor om eens goed te lachen zeker?