Citaat van: PePo op donderdag 14 augustus 2025, 19:56:58Kan iemand mij uitleggen hoe ik de hoogtes zichtbaar krijg in Wintrack?
Wat daar flink voor meehelpt is in de 3d weergave de "grid mode" optie (

) te activeren. Dan kun je door het landschap wat Wintrack intekent heenkijken, en dus goed zien hoe dicht alles op elkaar ligt.
Ook de "Hoogte controle" optie (

) kan enorm veel helpen. Die kun je middels het dialoog wat daarna opent configureren op een minimum hoogte, standaard staat die geloof ik op 90. Maar 90 is echt het absoluut minimale, en 110 is eigenlijk beter.
Alle plekken waar je dan te weinig hoogte hebt, zal er een rode lijn met hoogte verschijnen. Daarmee kun je eenvoudig zien waar je te laag zit met de bovenliggende laag.

In het geval van de ingetekende rail van #61: Als je vanaf de tunnel links gaat rekenen qua lengte, tot het punt van kruizen van de ingetekende rail, dan kom je op om en nabij 1 meter a 1 meter 20 aan spoor. Gaan we uit van een dalingspercentage* van 3%, dan heb je daar dus tussen de 3 en 3,6 centimeter gedaald (100 * 0.03 a 120 * 0.03). En wetende dat je
minimaal 9 centimeter nodig hebt, is al snel duidelijk dat dat niet haalbaar gaat zijn. Ook niet met de 20 centimeter extra breedte (0.6mm extra hoogte).
Let op: Bovenstaande gaat er van uit dat je van 0% meteen naar 3% gaat, zonder afvlakken van de helling. Meestal is het absoluut noodzakelijk om het begin en einde van de helling wat af te vlakken, zodat de knik minder groot word voor de treinen. Maar zoals gezegd: Dit plan is vooral uit de losse pols getekend als inspiratie/basis, en bevat waarschijnlijk wel meer haken en ogen die bij eventueel bouwen in de weg zouden kunnen zitten.

PS: Om een beetje gevoel te krijgen bij die hoogtes die je kunt winnen en op welke afstand, kun je het beste met wat stukken rails een helling uitleggen die je met bijvoorbeeld lego blokjes ondersteunt. 5 2200 rails is ongeveer een meter, dus met 3% zou je dan 3 centimeter verschil hebben in de hoogtes van de uiteinden.
* Dalingspercentage omdat ik reken vanaf de tunnelingang onder het station. En er dus vanaf daar gedaald wordt richting het schaduwstation.