Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Meer doorstroming

Gestart door jfve dinsdag 24 juni 2025, 14:00:56

Meer doorstroming

Meer doorstroming
Beste allemaal,
Bijgesloten mijn baanplan.
Na veel zwoegen uiteindelijk deze baan, digitaal met Marklin M rails, gebouwd.
Nu ik ga kijken naar de routing kom ik tot de conclusie dat er 1 deel van de baan ten alle tijden gebruikt gaat worden, uitgezonderd enig pendelvekeer. Rechtsondering is het baanvak dat altijd gebruikt wordt in geval van het rijden van en rondje.
Ik wil de keerlus niet kwijt maar hebben jullie tips tav dit baanplan. Doel is meer efecientie en dus meer treinen tegelijk laten rijden.
Hebben jullie tips t.a.v dit probleem of opmerkingen over de baan in zijn geheel.

Hartelijk dank,
Jan van Eeden
Noordwijk
Re: Meer doorstroming

doe maar een treintje

@citaat ik zie 3 stations vlak bij elkaar op een redelijk klein oppervlak en klopt dit?

groetjes, Ruud

Beste Ruud,
Dank voor je reactie.
De stations zijn slechts een idee, heb ze nog niet daadwerkelijk geplaatst omdat ik worstel met het baanplan. Minder stations is altijd een optie.
Dankjewel,
Groeten
Jan

Je kunt vanaf linksonder een extra parallelspoor aanleggen dat rechtsboven weer aansluit. De gebogen wissel die daar nu ligt moet dan ietsje naar beneden. Dan kom je ook beter uit met de twee sporen die rechtsboven te dicht naast elkaar liggen. Hoop dat het duidelijk is zonder tekening.

Simpele tekening
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Als je die S rechts halverwege afknipt en laat aansluiten op de diagonaal ben je dat rare strak tegen elkaar liggende stukje rechtsboven kwijt en zou je evt. je noordelijke station kunnen verlengen of verleggen. Verder vind ik het een heel basic baantje. Als je met langere treinen met lange rijtuigen wilt rijden snap ik je keuze voor de lange rechte trajecten en is het best een doeltreffend ontwerp. In alle andere gevallen zou ik eens op het forum rondstruinen of je niet een speelser ontwerp kunt "lenen" ergens.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 24 juni 2025, 22:07:10Als je die S rechts halverwege afknipt en laat aansluiten op de diagonaal ben je dat rare strak tegen elkaar liggende stukje rechtsboven kwijt...
Klein nadeeltje: je ben dan tevens je keerlus kwijt :roll: .
Wiki Redactie

@citaat Volgens mij niet. Je maakt 'm alleen korter. Als je start op de diagonaal kom je daar toch ook via de ingekorte boog op terug?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt, maar als je eenmaal linksom rijdt is er toch geen mogelijkheid meer om te keren ;) ?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jan.

Misschien kan je het eens vragen aan Franky?
(Aka: @Lapjeskat )
Hij geeft onderbouwde inzichten en doordachte baanontwerpen! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Wiki Redactie

Citaat van: Hanzi op woensdag 25 juni 2025, 09:24:07Klopt, maar als je eenmaal linksom rijdt is er toch geen mogelijkheid meer om te keren ;) ?
Ah, de andere lus staat dezelfde kant op. Daar had ik even niet op gelet. Ik moet ook niet "even snel" reageren in dit soort draadjes :D

doe maar een treintje

het is ook moeilijk om te reageren als je niet weet of je met bijvoorbeeld tunnels kan werken, eventueel ook met 2 of meerdere lagen en wat het thema van het spoorplan is  :?
Lapjeskat
gast

Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 25 juni 2025, 14:07:26Misschien kan je het eens vragen aan Franky?
Sorry, maar hier pas ik voor. Toch voor het aanpassen.
Wat ik mij wel afvraag is wat het nut is van zichtbare keerlussen. Een keerlus dient om de illusies op te wekken dat een trein ergens naartoe rijdt en er van terugkeert.
Zichtbare keerlussen zijn iets voor rangeerterreinen en trambanen.

Dank allemaal,
Even een kleine toelichting. De keerlus (s-bocht) is overdekt en zie je dus niet. Ben het eens met het feit dat het geen spectaculaire baan is en dat op een tafel van 4,10 x 130. Ik heb geen spoorplan (tot nu toe) op de tweede verdieping gepland omdat dat weer tot gevolg heeft dat een groot deel van de baan op de " begane grond" overdekt raakt. En dat vind ik weer lastig als het gaat om het erbij komen als dat nodig is. Je merkt, ik worstel hier echt mee. Elke vorm van hulp is daarom van harte welkom.

Vriendelijke groet
Jan
Lapjeskat
gast

Is die 1m30 de maximum breedte? Zo ja, dan wordt er hier toch al fors buiten de lijntjes gekleurd... Of heb je nog wat reserve?

Hoi hoi,
Met dit plan kom ik precies uit op 1,30. Eventueel verbreden is een optie.
Dank

Met verbreden zou ik oppassen vanwege de bereikbaarheid. Of kun je om de hele tafel lopen? Dan is er wel meer mogelijk, maar toch niet breder dan 150cm.

Het huidige ontwerp is niet zo spannend en biedt niet de illusie die ik leuk vind van modelspoor, namelijk dat treinbedrijf en scenery de werkelijkheid zo goed mogelijk benaderen, zijn het 87 keer kleiner.

Dat kun je realiseren op het beschikbare oppervlak. Er past een aardig station op. Je kunt dit in een simpel ovaal leggen en het schaduwdeeel verbergen onder een stad die verhoogd achter het station ligt.

Kun je er aan beide lange zijden bij, dan is een fysieke scheiding in het midden voldoende om aan iedere kant een leuk station te plaatsen en kun je naar hartenlust pendelennof rondjes rijden. En misschien past er wel ergens een 'onderaardse' keerlus.

Er zijn best veel mogelijkheden!

Groet,

Peter

graag een glaasje wijn

bereikbaarheid is toch geen probleem als je mangaten tussen de bogen maakt

Tafel staat op wielen..

Beste allemaal,
Nogmaals dank voor alle reacties. Kom wel tot de conclusie dat het anders moet. Ik mis de inspiratie volledig om iets neer te leggen dat inderdaad leuker is dat datgene dat ik nu heb.
Ik zou erg geholpen zijn met een schetsje oid die op deze plaat gemaakt zou kunnen worden....
Dankjewel
Jan

graag een glaasje wijn

google eens op sporen plannen of 100 sporenplannen en zelfs hier op de site is een topic met massaal veel plannen en pas er daar eentje van aan naar je zin.Basis bij downloads :  https://www.modelspoorh0.nl/
Lapjeskat
gast

Je wil veel treinen tegelijk laten rijden, maar hoe denk je dat te doen, manueel of (gedeeltelijk) automatisch?
Puur manueel kom je dan wel uit bij meerdere ovalen. Automatisch kunnen best veel treinen tegelijk rijden op gemeenschappelijke baandelen. En computergestuurd kan nog veel meer.
Met andere woorden missen we nogal wat informatie om je op een zinnige manier te kunnen helpen.
Citaat van: jfve op zaterdag 28 juni 2025, 20:10:45Ik mis de inspiratie volledig om iets neer te leggen dat inderdaad leuker is dat datgene dat ik nu heb.
En meestal is dat een gevolg van het ontbreken van het antwoord op de vraag: Wat wil ik?

Helaas zie ik veel mensen in de valkuil stappen en direct beginnen met het tekenen in om het even wat voor software pakket, zonder zich af te vragen: Wat wil ik?

= Geografische omgeving (Nederland, Duitsland etc.)
= Gewoon (zoveel mogelijk) treinen zien rijden?
= Een deeltraject van een nevenbaan?
= Rangeren op bv industrie terrein of haven gebied?
= Een station aan een hoofdlijn met een aftakking naar een nevenlijn?
= Een station aan een hoofd/nevenlijn met goederen afhandeling?
= etc.
Ik denk dat als je dát antwoord hebt, die inspiratie (al dan niet met input van anderen) vanzelf komt.
En vergeet daarbij niet "out of the box" te denken om er voor te zorgen dat je een afwisselende, onvoorspelbare treinenloop, bv door het aanleggen van een "ondergrondse" doorsteek.
Veel ontwerpen komen neer op een alternatieve vorm van "rondjes rijden". Ieder zijn plezier, maar daar zou ik snel op uitgekeken zijn.

Vaak geldt: Less is more

doe maar een treintje

@citaat
onderstaand kan wat mij betreft in de Wiki staan.
Is duidelijk en geeft de juiste info.  :thumbup:

gr. Ruud

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Je kan je baan ook voeden met treinen vanuit een onderstation.
Dan kan de rest wat rustiger over komen.

Mvg. Marcel
Citaat van: loc1200 op zondag 29 juni 2025, 14:35:44Je kan je baan ook voeden met treinen vanuit een onderstation.
Dan kan de rest wat rustiger over komen.
Dat is ook precies wat ik in mijn ontwerp (RhB) heb gedaan.
ca 2/3 van de rail lengte ligt "onder de grond" in de vorm van 2 keerlussen en een aantal wacht/opstelsporen.
Daarbij een 2 tal 'by passes' en 'doorsteken'.
Zichtbaar zijn (sorry worden tzt) slechts: Een station, een stuk vrije baan en een passeerspoor.
Berglandschap met totaal 5 tunnel ingangen.
Door de verstopte doorsteken en het rijden in "random modus" weet je straks nooit welke trein waar te voorschijn komt.
Bij het station een volledig van de hoofdbaan afgezonderd raccordement waar ik tzt naar hartelust kan "spelen"

@citaat that's the way you do it!

Hoewel totale onvoorspelbaarheid qua treinenloop mij weer iets minder kan boeien. In de echte wereld is er immers een dienstregeling.

Natuurlijk kan er van alles misgaan waardoor die orde verstoord wordt en soms worden treinen omgeleid. Dat leidt tot leuke waarnemingen. Het is aan de modelspoorder hoe hij dat wil vormgeven.

Het rijtje met punten van aandacht van Rob vind ik ook waardevol bij de planning: wat, waar, wanneer en hoe zijn voor mij belangrijk. Het maakt het verschil tussen een speelgoedbaan en een modelbaan.

Maar ieder zijn ding, zal ik maar zeggen. Er zijn ook mensen die het helemaal niet boeit. Ik vrees alleen dat die geheel vastlopen... Als je alles even leuk vindt en geen keuze maakt, kom je moeilijk tot een boeiend resultaat.

Groet,

Peter

Die onvoorspelbaarheid is natuurlijk een eigen keuze, ik stuur met RocRail en daar kan ik tzt natuurlijk ook een dienstregeling in stoppen.
Ik denk dat het een combinatie wordt van dienstregeling waar af en toe dan een goederentrein tussendoor komt of zo.
Daarbij overweeg ik een pendeltraject (doorlopend) en dat schreeuwt natuurlijk om een dienstregeling.

Op rondjes rijden zou ik snel zijn uitgekeken, maar ik ben me bewust dat niet iedereen de ruimte heeft die ik heb (een L van 550x275, 100 breed)

Dank voor de complimenten overigens

Ik heb deze aanpak ook gevolgd nadat ik de knoop had doorgehakt helemaal overnieuw te beginnen (behalve m'n rollend mat, is alles [M-Track mod) bij brand verloren gegaan).
Uiteindelijk met input van een mede hobbyist een paar maanden bezig geweest eer het baanplan "gestempeld" kon worden.
Begonnen met een principe schets: Blokjes op een A4: Station, Passeerspoor, Opstel, Keerlus etc. etc.
Vervolgens de verbindingen aanbrengen en traceren hoe je uitkomt.
Pas toen begonnen met de zaak te tekenen in (in mijn geval) AnyRail
Lapjeskat
gast

Citaat van: R.C.Grootveld op zondag 29 juni 2025, 13:36:19Wat wil ik?
Grappig, "ik wil", "ik wil", maar is het niet veel belangrijker eens te toetsen "wat kan er" en bovenal "wat kan ik"?
Citaat van: Lapjeskat op zondag 29 juni 2025, 19:08:14maar is het niet veel belangrijker eens te toetsen "wat kan er" en bovenal "wat kan ik"?
Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, die neer komt op doe ik "Top down" (wat is het probleem) of "Bottom up" (wat heb ik voorhanden).

Maar ieder mag voor zichzelf bepalen welke aanpak hij neemt.
Persoonlijk ben ik van de Top Down methode: Wat is het probleem (in deze: Wat wil ik) en hoe los ik dat op (in deze: wat kan resp. moet er gebeuren en kan [ik] dat)
De bekende stip op de horizon zeg maar. Maar dat zal wel met m'n vak te maken hebben.

Als je niet weet wat je wilt, loop je vaak al snel vast en krijg je draken van banen.
Er stond ooit een prachtige cartoon in de Miba: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107906.0

Heren,
Dank voor jullie uitvoerige reacties.
Ik herken veel van de zaken die besproken worden. Wat haal ik hier uit..?
Bepalen wat ik wil binnen de kaders die kunnen. Dat is een mooie klus voor de komende periode.
Groeten
Jan
Graag gedaan, succes - Rob