Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

kleur van gereserveerde Rijwegen op Rocrail

Gestart door GoethalsA donderdag 12 juni 2025, 20:56:03

kleur van gereserveerde Rijwegen op Rocrail
Hallo,
Ik probeer te vinden waar de kleur van een gereserveerde rijweg kan veranderd worden.
Standaard is dit geel, maar bij één Loc is de kleur blauw. Hoe ik dit aangepast heb weet ik niet meer, en ik vind hier niets over in de online documentatie.
Ook video Rocrail deel 25 van Albert brengt geen opheldering.
Ter illustratie, afdrukje van wat ik bedoel, links rijweg van BR 218 in de gele standard kleur, rechts, rijweg van de DHG-700 in blauw.

Vermits de kleur maar bij één Loc veranderd is, heb ik gezocht in de eigenschappen van de Loc maar ik staar me blijkbaar blind...

Bedankt,
Alain
Re: kleur van gereserveerde Rijwegen op Rocrail
Ik heb totaal geen ervaring met Rocrail, maar Google is je beste vriend. Ik stelde de volgende vraag: wanneer wordt een rijweg in Rocrail blauw.....

... en dit is het antwoord:
Een rijweg in Rocrail wordt blauw wanneer een Rangeer route een sein passeert. Het karakter van de route wordt dan ook cursief en blauw getoond.

Dom geredeneerd  misschien van mij, maar de kleuren lijken mij indicatief en niet in te stellen.

Re: kleur van gereserveerde Rijwegen op Rocrail
Bedankt voor de hint Onno,
De trein stond inderdaad in "rangeren aan" stand. In Rocrail kan je 3 types snelheden aanmaken per locomotief: Vooruit, achteruit en rangeren.
Ik gebruik momenteel de rangeer snelheid nog niet, dus zag ik geen verschil. Waarschijnlijk heb ik, via het interactief menu, een verkeerde klik gedaan, en toen werd het blauw...
Albert legt Rangeren haarfijn uit in zijn video  "Rocrail deel 64: Treinen samenstellen en rangeren om locomotieven te verwisselen".
Probleem dus opgelost.

Bedankt