Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3weg wissel schakelen in Ecos via DCC Next

Gestart door Ton D vrijdag 06 juni 2025, 19:14:22

3weg wissel schakelen in Ecos via DCC Next
Ik heb mijn wissels aangemaakt in de ecos en dat werkt prima. Alleen de 3weg wissel doet niet mee. Schakelen via een DCC decoder. Links prima, rechtdoor symbool gaat trein naar rechts  en rechts symbool gaat trein rechtdoor... Wat doe ik verkeerd? Heb de beide aandrijvingen naast elkaar aangesloten en als adres ingevoerd op 1 poort.  Dus poort 1 adres, poort twee geen adres.
Re: 3weg wissel schakelen in Ecos via DCC Next
Voor een drieweg wissel heb je twee adressen nodig.
hoi Martin,

Hoe kan ik dan onder het symbool op de ecos twee adressen invoeren? Hij staat gemeld onder adres 11, eerste wisselaandrijving, schroefpoort 1-2, tweede aandrijving onder schroefpoort 3-4 zou dus adres 12 zijn in de DCC-Next.
Dat weet ik nu even niet, ben ook niet thuis om te kijken, ik heb het nog nooit met de DCC next gedaan, wel met een zelfbouw wisseldecoder. Dat is gewoon 2 adressen invoeren. 

Maar zoals gezegd, ben niet thuis en kan dus niet in mijn Ecos kijken.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Zouden niet gewoon de beide blauwe draden van de rechter aandrijving verkeerd om aangesloten kunnen zijn?
ik ga het proberen...
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Als je een tweetal losse wissels aanmaakt met de twee zeker adressen, doet het het dan wel?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

graag een glaasje wijn

super tip want dan moet hij maar ff 141 pagina's doorbladeren :)

Is eigenlijk niet zo moeilijk. Je gebruikt in de instellingen het symbool van de drie-wegwissel. Vervolgens geef je hem het adres dat overeenstemt met het dekoder-adres. Aangezien een drie-wegwissel met 2 adressen werkt gebruik je het LAAGSTE adres. De ecos weet dat er bij een 3-wegwissel nog een 2de adres moet komen maar dit moet je niet ingeven. Bij het ingeven van een volgende wissel mag je een adres overslaan.
Voorbeeld : je 3wegwissel heeft adres 11. Je geeft in de ecos adres 11 in bij de configuratie. Volgende wissel die je vervolgens ingeeft heeft adres 13. Adres 12 moet je niet ingeven want de ecos weet dit ALS je het symbool van de 3-wegwissel hebt gebruikt natuurlijk. Gebruik je een ander symbool dan werkt het niet. Bij het selekteren van de wissel zul je zien dat je zowel links als rechts kunt bedienen om zo de rijrichting te bepalen.
De beide aandrijving werken gewoon. Maar volgens de beschrijving van Ecos moet een drieweg wissel via 1 en het opvolgende adres werken. Klopt, alleen de stand klopt niet.
Speciale Gast

Dan moet je draden wisselen, als dat het echt is.

graag een glaasje wijn

Als de stand van het wissel niet overeenkomt met de stand op het Central Station/ ecos, kunnen de beide blauwe draden van de desbetreffende aandrijving eenvoudig worden verwisseld.
Ondertussen werkt het zoals het moet! Dank voor de uitleg!
Speciale Gast

En wat was nou het probleem? En wat heb je hieraan gedaan? Is informatie die erg gewaardeerd wordt, zodat de volgende die zoekt, tegen komt hoe jij het hebt opgelost.
nou het probleem was de draden omwisselen! Er zijn twee aandrijvingen aangesloten. Nou dat is eindeloos draaien en draaien, weer proberen en draaien.... :D  Maar uiteindelijk gelukt!