Nieuws:

Kom je ook op zaterdag 17 oktober naar de De stichting 3rail Gastendag 2026 bij de MSG in Den Bosch?

Nieuwe br 44/43

Gestart door Jasperkc donderdag 08 mei 2025, 22:20:56

Nieuwe br 44/43

mooie 44er bij de VSM

Nieuwe br 44/43
Hallo allemaal,
Ik heb 2 modellen van de nieuwe serie br 44 oliestook en kolenstook. Alle modellen die ik heb (waarschijnlijk ook alle andere modellen) hebben lichtlekkage bij de tender. Als de loc achteruit rijdt dan schijnt de ledverlichting door 2 gaatjes naar de rails. Hoort dit of is dit een tekortkoming in de afwerking. Relatief eenvoudig is dit mijns inziens op te lossen door in de gaatjes een staafje te doen. Waardoor de gaatjes dicht zitten en het probleem over is? Maar dat weet ik niet precies. Zijn er leden die dit probleem ook al hebben gezien en het op hebben gelost door de gaatjes af te dichten? Of ben ik de enige die dit opvalt? Ik snap ook eigenlijk niet waarom deze gaatjes er eigenlijk zitten?
Groet, Jasper
Re: Nieuwe br 44/43

als er maar een "v" voor op staat

Volgens mij zaten die gaten er voor een lok met Telexkoppeling, daar ging de bedrading doorheen.

mooie 44er bij de VSM

Hallo Hans en andere geïnteresseerden,
Ik heb het één en ander opgemeten en inderdaad gezien dat deze gaten er zijn voor de telexkoppeling. Omdat mijn locs ze niet hebben vind ik de gaatjes storend. Ik heb dan ook vanavond een balkje erover heen gelegd en met dubbeltape vastgezet. Zo is het altijd weer te verwijderen indien er wel een telexkoppeling geplaatst gaat worden. Het resultaat is dat de lichtlekkage weg is. Voor mij is het probleem daarmee opgelost. Wat ik eigenlijk wel raar vind is dat Märklin zelf geen oplossing gegeven heeft voor deze gaatjes. Ik vind voor een model met een adviesprijs van €550,- het wel gek dat ze niet iets van een plaatje meeleveren die in de gaatjes passen om de lichtlekkage te voorkomen.
Groet, Jasper.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Dit is een soort van traditie bij Märklin. Bij de oudere locs die zijn voorbereid op een rookgenerator schijnt er ook standaard licht van het gloeilampje door de schoorsteen.
Eenvoudig zelf op te lossen met een zwart tape-je aan de binnenkant van de ketel; maar dat had M toch ook wel even kunnen doen ;) .
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Jasper,

Gaat het hier om de nieuwe constructie van de Br 44 met motor in de ketel etc?

Als ik zo zie is tender van de br 44 van kunststof en niet van metaal zoals bij de nieuwe br 44 modellen. Maar een locnummer doet wonderen. Verder reed een br 44 stoomlocomotief niet of nauwelijks achteruit. Maar mijn oude br 44 modellen hebben geen zichtbare schroef onder de tender. Waar is de beschermkap?

Edit ja het is een nieuwe br44 toch.

mooie 44er bij de VSM

Hallo Kappa en David,
Ja het gaat hier om de nieuwe constructie met de middenmotor in de ketel. Al deze modellen zijn voorbereid voor de inbouw van een Telexkoppeling alleen heeft märklin deze niet geplaatst. Beter had ik het gevonden dat Märklin een plaatje had geleverd die over de gaatjes gelegd kan worden zodat er geen lichtlekkage is naar de rails toe. Ik zou dat mooi vinden als ze dat alsnog deden voor zo'n mooi model.
Groet, Jasper