Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wisselaandrijving 74490/1 werkt maar half

Gestart door Markschie vrijdag 18 april 2025, 09:23:15

Wisselaandrijving 74490/1 werkt maar half
Hoi,

In mijn c-rails baan zitten 15 wissels die met aandrijving 74490 of 91 en decoder 74460 of 61 via keyboard 6040 worden aangestuurd Een drietal wissels werkt slecht. Soms doen ze het kort een paar keer, meestal doen ze het half. Schakelen een kant op, dus handmatig de andere kant weet op.
De oorzaak ligt bij de aandrijving en niet bij de decoders. Baanpositie maakt niet uit.
Weer iemand een oorzaak,of beter, een oplossing?
Gr Mark
Re: Wisselaandrijving 74490/1 werkt maar half

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Doen ze het annaloog (dus zonder decoder) wel goed ?

groet
Harald

graag een glaasje wijn

al eens gezocht naar de oplossing in de wiki ? Eindafschakelaars

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Zeer bekend probleem: eindafschakelaars ingebrand, oplossing: overbruggen.

Groet, Anne W
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Grap is dat de 90 er maar 1 heeft.
CiteerEen drietal wissels werkt slecht
Dat is ook meervoud
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Citaat van: Laurent op vrijdag 18 april 2025, 10:53:10Grap is dat de 90 er maar 1 heeft.

Volgens mij is dit een 90. Daar zie ik er toch echt twee, voor iedere richting eentje...
Op het bovenste exemplaar zijn de eindschakelaars trouwens vervangen door PTC's, volgens de Rainer Lussi-methode. Dat is een iets veiliger oplossing dan gewoon doorsolderen.

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Dit is 90:
Wiki Redactie

Vreemd. Ik ken alleen deze (zo liggen ze hier ook voor mijn neus):

ricardo.ch

Ik zie duidelijk de twee eindschakelaars door de gaatjes in de behuizing. Wellicht twee versies in omloop?

graag een glaasje wijn

typisch marklin : nieuwe versie met oud nummer.Was idem met bepaalde wissels en loks enzovoort :)

Een doel zonder plan is slechts een wens - AdSE

Oude wijn in nieuwe zakken  ;)
Ze zullen al nieuwe doosjes gehad hebben lang voor de nieuwe wisselaandrijvingen er waren, van geen wonder dat iedereen zegt dat de nieuwe even slecht zijn als de oude...
Wiki Redactie

Die dubbele met nummer 90 deugen ook niet. Ik heb ze alle al gereviseerd zoals eerder aangegeven. Daarna werken ze vrijwel (99,9%) zonder problemen.
99,9% zonder problemen zolang het duurt. Na de ingebrande eindafschakelaars, begeven de spoeltjes het of het plastic mechaniek.

Rücksichtslos vervangen door servo's of motoren is echt de beste optie.

Ik las dat Ruud (Rudibeer) ook problemen ondervindt met de aandrijvingen op zijn mooi aangelegde baan. Zo spijtig!

Groet,

Peter
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Het is een bekend probleem, dat ze zelfs met de laatste updates niet uit de wereld lijken te krijgen. Het is wel fors minder, zeker met een decoder die gelijkrichter heeft, met helemaal uit de wereld is het nog niet.
Wiki Redactie

Het juist afstellen van de decoder is sowieso een goed plan, vooral het instellen van de schakeltijd (de tijd dat de puls wordt doorgegeven). Bij decoders van ESU (die heb ik toevallig, ik weet niet hoe dat bij andere merken zit) zijn er drie plaatsen waar je de pulstijd kunt instellen: in de software (Rocrail in mijn geval), in de centrale èn in de decoder (dmv de betreffende CV-waarden). Die laatste overrulet alles, dus dat is beslist een punt van aandacht. Te lange pulstijd betekent op termijn een defecte eindafschakeling. Mijn leergeld daarvoor was een stuk of tien defecte decoders, die het overigens na de revisie gelukkig weer doen.

Overigens zijn servomotoren ook niet de heilige graal heb ik begrepen (iets met niet de volledige uitslag kunnen gebruiken?), dus het is kennelijk kiezen uit kwaden. Ik werk nu al een paar jaar met de PTC-oplossing en dat gaat tot nu toe goed (knock on wood). Daar blijf ik dus nog even bij voorlopig.

Zorg in ieder geval dat je overal goed bij je wissels blijft kunnen. Bewegende delen kunnen altijd stuk, wissels dus ook.

doe maar een treintje

BlikkenTinus
CiteerIk las dat Ruud (Rudibeer) ook problemen ondervindt met de aandrijvingen op zijn mooi aangelegde baan. Zo spijtig!
klopt maar dat was met 2 wisselaandrijvingen van de 50 wissels op de baan en met de oude baan meegerekend waren ze minimaal 5 jaar oud.
Wil niet zeggen dat ze robuust en duurzaam zijn maar met het weghalen van de eindschakelaars kan je de boel wel redelijk stabiel krijgen 

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.