Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin 6699 informatie

Gestart door TreinenKlaas zondag 16 maart 2025, 18:51:31

Marklin 6699 informatie

Marklin 6699 informatie
Sinds kort 2 stuks 6699 besturing gekocht. Omdat ik geïnteresseert ben in hoe die werkt heb ik het open gemaakt en een stuk 'reverse engineering' toegepast. Hier een foto en zelf gemaakt elektronisch schema.
Het maakt gebruik van phase aansnijding in de wisselspanning zodat de motor een 'stukje' van de spanning krijgt. De omschakel puls is hier 48volt! Erg hoog. Nieuwere locs met digitale besturing zullen hierdoor beschadigt kunnen raken.

De oudere locs reageren mooi en kunnen al behoorlijk langzaam rijden. Ze zijn ook stiller.
Re: Marklin 6699 informatie
SL440 ipv PL440

Hoi
mijn baan Specificatie:
Märklin M rails, Bovenleiding, baanleiding Analoog verkeer

Ik heb vorige week 2 rijregelaars 6699 op een witte trafo 6002 (230V) aangesloten. de rijregelaar 1 op baan 1 en rijregelaar 2 op baan 2.
Onderling zijn de banen met BRUIN (rails) verbonden.

Het blijkt dat de omkeerschakelpuls te hoog is daar ik inmiddels 2 locs heb die niet meer reageren op de omschakelpuls bij gebruik van de rijregelaar 6699
en op de 6647 (witte rijregeltrafo 230V) (Dit heb ik apart getest nadat ik de nieuwe verbindingen heb aangesloten)

Je gaf aan dat jouw rijregelaar 48V spanning levert bij het omschakelen.

Hoe kun je deze hoge spanning terugbrengen tot de normale schakelspanning van 24 V?

Kan het zijn dat door gebruik te maken van 1 trafo (6002) met 2 rijregelaars, dat deze samen de 48 volt leveren?

Ik heb de gele en bruine draad van de rijregelaar(6699) gewisseld op de trafo (6002). Maar de trafo (6002) begon toen aardig te brommen.

Indien het zo is dat de rijregelaars aangesloten op de lichttrafo 48 V leveren, dan kan er maar een oplossing zijn: je kunt per trafo (6002) of rijregeltrafo (6647) 1 rijregelaar 6699 aansluiten.

In de handleiding wordt aangegeven dat je 2 6699 rijgelaars op 1 lichttrafo kunt aansluiten maar gelet op mijn huidige ervaring levert dit problemen.

Wellicht kan iemand mij hierover informeren.
Bijvoorbaat dank
Henry

IK zie nu op de tekening dat beide rijregelaars 6699 op een gele uitgang en een bruine uitgang van de lichttrafo is aangesloten?
Dus de splitsing vindt maar over 1 zijde van de lichttrafo plaats. Is deze redenering juist?
De regelaars gaan niet 48v leveren omdat ze met zijn tweeën op een trafo zijn aangesloten. Ze maken niet méér spanning.

De hoge puls zal veroorzaakt worden door de buffer die in de 6699 (langzaam) wordt opgebouwd en steeds heel kort wordt losgelaten op de rails als je knop naar links draait om om te schakelen.

Met pure analoge omschakelrelais is er geen enkel probleem, digitale locs kunnen er niet omgaan, maar ik vrees dat de decoders ook niet overweg kunnen met de gewone rijspanning die de 6699 op de rails zet. Ik denk dat dat ook voor schade zorgt. Dus gewoon geen digitale modellen inzetten op dergelijk spoor. Die kunnen wel weer op de gewone wisselstroomtrafo's rijden, zolang ze maar gebouwd zijn voor 230v. Simpel gezegd: de witte trafo's met 5 cijferige catalogusnummers.

De regelaars 6699 zijn echt alleen bedoeld om puur analoog op te rijden.

Groet

Peter
Ja, de redenering is juist. Ik zie hier geen probleem mee. Beide regelaars regelen hun eigen baan. Ik Lees dat er 2 locs stuk zijn. Zijn dit analoge locs? En wat is er stuk?
Voor de regelaar 6699 en 6600 wordt geadviseerd om hier geen locomotieven met een decoder mee te bedienen. Kan blijvende schade aan de decoder veroorzaken!!
Mooi werk, dat schema  :thumbup:   Altijd handig om te hebben.

Als je de omschakelspanning omlaag wilt brengen, zul je de spanning op die 1000uF condensator omloag moeten brengen, en deze misschien ook wat verkleinen.  Ik kan niets vinden over die 1gp120, ik vermoed dat het een zenerdiode is.  Als je daar een ander type van neemt, kun je misschien de spanning verlagen.
Hoi Erik. Die diode ga ik nog eens bekijken. Ik kan er ook niets over vinden. Zou een zener kunnen zijn om de spanning niet te hoog te laten oplopen. Misschien ga ik die eruit nemen en nameten.

En de diode blijkt een gewone 1n4001 1000V 1A te zijn.

Bedankt voor al jullie reacties.
Ik ben de topic gestart met:
mijn baan Specificatie:
Märklin M rails, Bovenleiding, baanleiding Analoog verkeer.

De locs zijn analoog dus geen decoders ingebouwd. De besturing vindt plaats of met rijregelaar/trafo 6647 en rijregelaar/trafo 6631. Deze heb ik gebruikt om de werking van de 2 locs te testen nadat ik de 6699 heb gebruikt.
De rijrichtingsomschakeling van 2 locs werkt niet meer. Voordat ik de locs heb aangesloten, zoals eerder omschreven, deden de locs het wel op de rijrichtingomschakelaar van de normale trafo'/rijregelaar.

De vraag blijft: wat is niet goed gegaan?
Je gaf helaas niet aan om welke locs het gaat.  Het lijkt erop dat je relais doorgebrand zijn, vermoedelijk door de hogere omschakelspanning van de 6699 (48 Volt DC in plaats van 24 Volt AC).

Normale Märklin relais zijn voor een habbekrats te krijgen.  Speciale relais (bijvoorbeeld voor Telex en de 33xx serie met bokkensprong beveiliging) zijn wat lastiger.

Hallo Erik
Ik ben nu totaal confuus!
BlikkenTinus geeft aan: "De regelaars gaan niet 48v leveren omdat ze met zijn tweeën op een trafo zijn aangesloten. Ze maken niet méér spanning."

Waar haal je die 48 volt DC nu vandaan? (48 Volt DC in plaats van 24 Volt AC).???

Op de rijregelaar 6699 staat max ingang 16V AC. Uitgang O-L= 16 V AC en O-B: 4-16 Volt AC.
De relais waar het over gaat zitten in een Duitse krok en een E loc 141. Als ik ze aansluit op een normale trafo en schakel de rijrichting om, dan doen ze het niet.
Vandaar de vraag naar aanleiding van de TS: "De omschakel puls is hier 48volt! Erg hoog."
Op Stummiforum wordt de werking van deze apparaten ook besproken en ook daar wordt een omschakelpuls van 48v DC vermeld. Die produceert de 6699 dus zelf uit de 19v AC uit de trafo.
Het hoort prima te werken met de oude vertrouwde AC omschakelrelais, vooral ook om dat de puls heel kort is.

Waardoor de betreffende locs het niet meer doen, vind ik vooralsnog mysterieus. Maar als er schade is, moet die toch zichtbaar zijn?

Groet,

Peter

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wellicht zijn het locs met omschakelelectronica of met omschakelrelais met antbokkesprong-electronica?
Een conventioneel relais zal denk ik niet snel kapot gaan door de hoge omschakelpuls omdat deze zeer kort is.
Weet je de artikelnummers van de loc's?

Bedankt allen voor het meedenken.
De rijregelaars heb ik 2e hands gekocht en geprobeerd een aantal jaar geleden.

Ik heb gisteren de 3 rijregelaars (ik heb er 3) opengemaakt. Allereerst valt op dat mijn exemplaren ouder zijn dan de foto van de TS. Bij mijn regelaars ontbreekt de PL440 en de brugcel is bij mij 4x 1N4148 zie de foto

De output heb ik gecontroleerd met een multimeter en afgestemd op AC
1 rijregelaar heeft bij het omschakeling een output van 60V AC, de 2e heeft een output van 72 V AC en een doorgebrande zener op dezelfde plaats als nummer 3
De 3e , zie de foto, heeft een doorgebrande zenerdiode 1N4064 en hiervan heb ik niet de output gemeten want die begon te fikken. (er blijken 2 zeners boven elkaar te zitten)

De Duitse krok heeft Märklin nummer 3022 en de e loc is van het type 141.

Het is vreemd dat de multimeter AC registreert terwijl er brugcel diodes worden gebruikt. Ik wist niet dat deze regelaars DC stroom geven maar doordat ik de units heb opengemaakt en heb gezien dat er brugcellen inzitten (4x 1N4148 diodes in carré) is deze vraag opgelost.

Ik heb trouwens alle diodes en onderdelen doorgemeten en behoudens de doorgebrande zenerdiode denk ik dat alles verder goed is.

WaT KAN ER FOUT ZIJN GEGAAN?
Ik heb 2 regelaars aangesloten: regelaar A op baan A  en regelaar B op baan 2. Het enige dat fout zou kunnen zijn gegaan is dat ik de MASSA(bruin) van baan A en B met elkaar heb verbonden. Beide regelaars zijn op 1 lichttrafo 6002 aangesloten geweest. Maar dit kan geen probleem zijn want dit staat ook in de handleiding (zie foto eerder).

Hoi allemaal
Op het web kwam ik een Frans artikel tegen met daarin een schema dat ik jullie niet wil onthouden. De Franse tekst heb ik ook vertaald en deze sluit ik in PDF format bij.
Inmiddels ben ik erachter, dankzij het Franse artikel, dat de doorgebrande componenten geen zeners zijn maar diodes en wel de 1N4001. De diodes in mijn apparaten 6699 heb ik vervangen door nieuwe diodes en de apparaten opnieuw getest. Een 6699 brandde gelijk weer door. De 2e gaf weer een te hoge spanning van tegen de 70V en de 3e geeft dan weer een hoge puls van 65V dan weer een lage puls van 15 V. Heelveel variaties en ik vind het te link om deze schakelaars te gebruiken. Dit is ook de slotsom van het Franse artikel: teveel risico's.

Ik heb mijn "kapotte" locs opengeschroefd. Wat blijkt? De veer verbonden aan het relais is door de hoge stroompuls los gesprongen. De veer weer goed aangesloten en de loc functioneert weer.
Helemaal tevreden en wederom een lesgeleerd.

Dat flash klopt wel dus  :-)

Fijn dat je de locs eenvoudig weer hebt kunnen repareren  :thumbup:

Op de condensator staat 63V, ik vermoed dat dat ook de uitgangsspanning is als hij niet begrensd wordt.

63V is wat hoog; Als ik mij niet vergis moeten die twee diodes, samen met de twee condensators (100u 25V en 1u of1000u 63V) een spanningsverdubbelaar (chargepump zoals TreinenKlaas op zijn schema heeft gezet) zijn; dan staat er (diodeverlies niet meegeteld) uiteindelijk 16*sqrt(2)*2 = 45V op de uitgang tijdens de omkeerpuls. Digitale decoders kun je best niet aan dat ding aansluiten :)

Ik zie dat pagina 2 en 3 niet geladen zijn via postimage. Daarom geef ik hierbij de platte tekst van de vertaling:

Bron: FERRO FLASH nr 69 maart 1982
Club Ferroviaire du Centre Rail Miniature Mosan
Concept, gebruik en beperkingen

Sinds enkele jaren brengt de firma Märklin een elektronische regelaar op de markt die de variabele aftakking van de traditionele transformator vervangt.
Dit apparaat moet worden aangesloten op een wisselstroombron van 16 V die gemeenschappelijk kan zijn voor het hele netwerk.
Märklin en Titan kunnen dergelijke transformatoren leveren, maar er is ook goedkopere apparatuur beschikbaar zoals de EREA E40TR50.
(https://erea.be/nl/transformatoren/e-40tr50.html)

De regelaar nr. 6699 kan worden vergeleken met puls-genererende voedingen waarbij we meer afhankelijk
zijn van de variaties in de duur van het signaal dat naar het kanaal wordt verzonden dan van de amplitude ervan.

Omdat de momentane amplitude van deze pulsen altijd groter is dan die van een equivalente effectieve spanning, ontwikkelt deze een onmiddellijke verlaging die beter in staat is mechanische (wrijving) en elektrische (collectorborstel contacten) weerstand te overwinnen.

Het praktische resultaat: beter startverloop en beter stationair draaien, ten koste van, afhankelijk van het merk, een verhoogd motorgeluid.
In de huidige implementatie gebruikt Märklin een halfgeleider TRIAC die in staat is om gelijktijdig de twee wisselingen van een wisselstroom te regelen.

Het bedieningsapparaat is vrij klassiek; het werkt feitelijk op de amplitude en duur van de stroom.
Op het voorbeeld dat ik bezit, levert de MIN-positie van de regelaar fracties van halve sinusgolven met een amplitude van 14 V en 2,6 mS, terwijl in de MAX-positie de amplitude 24 V bereikt met een duur van 7,4 mS.

Fig. 1 toont het principeschema van deze regelaar.

Het overspanningsapparaat is op zijn beurt origineler, maar het gebruik ervan vereist, onder bepaalde bedrijfsomstandigheden, duidelijke voorbehouden.
In feite heeft de regelaar geen 24 V AC-bron nodig, wat de constructie of de keuze van de transformator kan vereenvoudigen.
De afstandsbediening wordt bediend door een hoogwaardige, zware condensator te ontladen, die vooraf is opgeladen met behulp van een dubbele spanningsblokkering. 
Dit resulteert in een spanning over de condensator van 16 x 2√𝟐 ≈ 46 V

Met een "vacuüm" transformator of een enigszins algemene sector bereiken we gemakkelijk 50 V en dit is uiteraard het eerste bezwaar.
De modelbouwer die enigszins een elektronica-expert is, komt inderdaad in de verleiding om zijn locomotieven uit te rusten met afstandsbedieningen, geluidssystemen etc. die het risico lopen deze overspanning te ontvangen.

Nummers 62 en 64 van FERRO FLASH  hebben uitgebreid zogenaamde elektronische relais beschreven die bedoeld zijn om conventionele elektromechanische relais te vervangen of om te worden getransformeerd voor het Märklin-systeem van 2-railapparatuur.

De fabrikanten van deze elektronische relais garanderen een correcte werking tot 30 V AC voor S in M of tot 28 AC voor MWS en HAG wat respectievelijk overeenkomt met 42 of 40 V piek. Een overspanning met een amplitude van 50 V kan onder deze omstandigheden een destructief effect hebben.

Laten we nu eens kijken naar het functionele plan. Het belangrijkste bezwaar tegen het achteruitrijden met afstandsbediening, zoals dat door Märklin wordt toegepast, ligt in de kleine sprong voorwaarts en de flits van koplampen die met deze manoeuvre gepaard gaan, geven  onrealistische en onesthetische effecten.

Deze verschijnselen zijn het gevolg van de vertraging bij het inschakelen van de elektromechanische relais, en dus van de vertraging bij het onderbreken van het hulpcontact dat de motor beschermt tijdens het omkeren.

Met de hier beschreven regelaar is de werking van het Märklin-locomotiefrelais duidelijk, zonder overslaan, en is de genoemde vertraging verminderd dankzij de grote initiële amplitude van het stuursignaal.

Bovendien voorkomt het geïmplementeerde principe het onbedoeld in stand houden van de overspanning op de relaisklemmen, wat een verstandige voorzorgsmaatregel is.
Aan de andere kant nemen we bij een ROCO-locomotief, of een Jouef  (onze serie 18) getransformeerd met het ROCO-accessoire, een nieuw fenomeen waar: een sprong in de tegenovergestelde richting van de oorspronkelijke beweging die dus optreedt na de omkering.

Herhaalde tests met een fictieve belasting (weerstand 51 Ohm/5W) hebben aangetoond dat na het ontladen van de condensator de uitgangsspanning rond de 10 V DC blijft, wat voldoende is om de meeste locomotieven te laten werken (behalve misschien enkele Märklin die niet graag willen starten..)

Een eerste poging bestond uit het introduceren van een weerstand van 390 Ohm (aangegeven in het diagram) tussen de gelijkrichter en de condensator om de restspanning na ontlading terug te brengen tot ongeveer 3V. Er is sprake van een verbetering, maar niet van de eliminatie van het fenomeen.

Vervolgens werd de aandacht gevestigd op de ontlaadtijd van de condensator: deze is vrij langzaam en het omkeercontact van de regelaar blijft tenminste ongeveer 160 mS ingeschakeld (fig.2).

Het resultaat is dat na de omschakeling zelfs de spanning van de condensator de zone binnenkomt waar de beveiliging van het overspanningsapparaat niet langer werkt, en waar de resterende ontladingsspanning daarom op de motor wordt aangelegd.

Deze diagnose wordt bevestigd door het observeren van de ontladingscurve die twee niveaus vertoont:
1) de belasting wordt gevormd door het inversiesysteem, 
2) het opnieuw aansluiten van de motor versnelt de ontlading: hier moet de oorsprong van de waargenomen fout worden gevonden.

In feite is dit defect algemeen, maar wordt bij Märklin-locomotieven niet opgemerkt, gezien de vertraging bij het vrijgeven van het omkeerrelais en een niet te verwaarlozen startweerstand.

Conclusie:
Tenzij uitsluitend Märklin-rollend materieel wordt gebruikt, zonder een extra elektronisch apparaat, moet dit type omschakel commando absoluut worden afgewezen.
Als de transformator een 24V-aansluiting heeft (dit is het geval voor de genoemde E40TR50) verdient het de voorkeur om de gelijkrichter en de condensator te verwijderen en te vervangen door een directe aansluiting op de 24V-bron.

Ik vond de specs voor de triac die in de 6699 zitten
Dat er 63V op de 1000uF condensator staat wil zeggen dat maximale waarde die condensator aankan 63V is.