Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Geluid laten afspelen via koploper

Gestart door zuyderduyn zondag 05 januari 2025, 16:31:30

Geluid laten afspelen via koploper
Goedemiddag,

Ik heb een sound module (zie foto, let niet op het gras er tussen :-). Werkt mooi. Er zitten 3 luidsprekers bij en elke 'unit' heeft een usb ingang om een MP 3 in te laden. De groene en gele draad gaan naar een drukknop en daarmee kan ik het geluid activeren.

Ik wil nu graag dat de drukknop vervangen wordt door een decoder zodat ik via koploper kan instellen dat op een bepaald moment (trein rijdt blok binnen) het geluid geactiveerd wordt. Ik heb gelezen over relais, is er een simpele relais (zonder te hoeven solderen) die naar bijvoorbeeld een seindecoder kan?

Alvast hartelijk dank,
Groeten Hans
Re: Geluid laten afspelen via koploper

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Natuurlijk zijn die er. Bijvoorbeeld de Viessmann relais 5551 en 5552. Die zijn echter wel stevig aan de prijs. In principe is ieder 12Volt relais geschikt hiervoor. Dan moet je op de power ingang van de decoder wel 12Volt aansluiten anders krijgt dat relais de te hoge wisselspoel spanning op zijn donder. Bij Conrad of andere elektronica zaken zijn best goede relais te vinden met schroefaansluitingen. Dan hoef je niet te solderen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Andere vraag is moet die drukknop kort ingedrukt worden om het hele geluid af te spelen of zo lang als het geluid duurt. In het eerste geval heb je helemaal geen relais nodig. Je kan met de decoderpuls het geluid starten, mits de spanning daarvoor niet te hoog is. Dat moet je dan weer meten.
Je zou er ook een optocoupler tussen kunnen zetten om de stroomkringen galvanisch te scheiden.
Hartelijk dank beide. Bij mij is inderdaad het eerste het geval. Een keer indrukken en het bestand speelt af. Ik had hem al even rechtstreeks op de seindecoder aangesloten maar hij reageerde niet op een commando vanuit de multimaus. Wat is wijsheid?

De soundmodule wordt gevoed door een usb kabel die gewoon via een adapter in het stopcontact gaat (mocht dit relevant) zijn.

Bedankt, groeten Hans

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Naast de aansluitingen van je schakelaar zitten de opto aansluitingen.
Ik denk bedoeld om te starten vanaf een decoder oid.

Wat zegt de handleiding over deze aansluiting ?

Een 12v dc aansluiting voor een opto coupler om via dcc te sturen.
Hartelijk dank voor de tips!

Ik had het al geprobeerd op een Littfinski wisseldecoder. Dit gaf geen resultaat. Vandaar de verdere vragen hier.
Vanavond eens aangesloten op een WDD van Rosoft, en dat bleek het verschil te zijn. Ik dacht dat dergelijke decoders hetzelfde werkte. Maar op de PB aansluiting van de module reageert de module op de afbuigende wisselkeuze op de multmaus. Zodoende kan ik het dus mooi automatiseren via koploper.

Hartelijk dank!

Groeten Hans

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.