Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Loc wordt niet vast gehouden in de Ecos centrale na invoer ervan.

Gestart door Cavia maandag 30 december 2024, 18:47:53

Loc wordt niet vast gehouden in de Ecos centrale na invoer ervan.
Beste mensen,

Het volgende doet zich voor:

Als ik de Marklin Loc 37635 (MFX) in leest in de Ecos centrale dan meld hij zich aan als MFX adres 62 etc.
Maar als ik de centrale opnieuw gaat opstarten is de loc Marklin 37635 helemaal verdwenen uit de centrale.

Andere MFX loc van Marklin het zelfde type MAK hebben geen last, wie weet waar het aan kan liggen.
Heb ook al de loc naar fabrieksinstellingen teruggezet echter zonder resultaat.

Jullie alvast hartelijke dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,
Rob
Re: Loc wordt niet vast gehouden in de Ecos centrale na invoer ervan.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Hoe heb je de loc ingelezen? Gewoon loc op de rails en MFx zijn gang laten gaan, of op het programmeerspoor, loc uitlezen als "Nieuwe loc" met adres 62?
Beste 1200 Blauw,

Ik heb de loc via het programmeerspoor laten inlezen ecos geeft M4 aan, dus MFX loc.
Als de loc is ingelezen geeft deze adres 62 aan als ik hem uitleest.
Ik kan met de loc rijden etc. Maar als ik de ecos centrale weer opstart dus rebout, dan is de loc verdwenen uit de centrale.
Adres 62 is ook niet meer te vinden in de Ecos. Andere loc van het zelfde type hebben geen last hiervan.
Wat gaat er fout, jullie alvast hartelijke dank voor de medewerking.

Met vriendelijke groet,
Rob

Wiki Redactie

"62" is het DCC- of Motorola-adres denk ik. Het MFx-adres zou vier cijfers moeten zijn, doorgaans beginnend met "10". Vandaar mijn vorige vraag.
Hoeveel MFx-locs staan er tegelijk op je baan? Met meer dan een stuk of vijf kun je ook dit soort problemen krijgen. Wat gebeurt er als je alle MFx-locs verwijdert en enkel deze machine op de baan zet na een herstart van de ECoS?

Ik ben geen expert, maar geef aan wat ik zelf zou proberen in een dergelijke situatie.

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

Hallo Rob,

Sluit je de ECOs af op de manier zoals het hoort?
Stopknop ingedrukt houden tot hij gaat afsluiten en de veranderingen sinds de laatste opstart opslaat.
(fout die ik ook als eens gemaakt heb, doe je dat niet is hij de lok weer kwijt bij de volgende keer opstarten).

Gr. Ragoem
MFX adressen beginnen niet altijd met 10 .MFX kijkt welk adres er vrij is en vergelijkt met het zijne en geeft dan een adres .MFX adressen kunnen liggen tussen 1-64000.Heb hier verschillende MFX loks op de ecos en die hebben allemaal een laag adres die niet bezet was door een andere lok.

Ps : staat zelfs in de wiki
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Ragoem op dinsdag 31 december 2024, 13:32:48Sluit je de ECOs af op de manier zoals het hoort?

Psies Ragoem, dit is de crux!
Beste mensen,

Ter eerste ik sluit ecos af zoals het hoort, dmv stop knop etc.
Wat mij wel opvalt als ik een andere MFX loc wil aanmelden dan lukt het wel, met een ander adres.

Het adres 62 komt echt maar 1x keer voor in de ecos centrale, heb alles nagelopen ook de MFX loc aders via wijzigen adres bekijken.
Er staan nu twee loc op de baan met een MFX adres etc. en als ik de loc 62 met MFX wil aanmelden dan lukt het wel maar bij herstart van de Ecos is deze er weer uit.

Het blijft een vreemd iets, ik hoop dat iemand de oplossing heeft.
Nogmaals hartelijke dan k voor het meedenken en een goed jaarwisseling gewenst.

Met vriendelijke groet,
Rob

Wiki Redactie

Citaat van: bellejt op dinsdag 31 december 2024, 13:43:01MFX adressen beginnen niet altijd met 10 .MFX kijkt welk adres er vrij is en vergelijkt met het zijne en geeft dan een adres .MFX adressen kunnen liggen tussen 1-64000.Heb hier verschillende MFX loks op de ecos en die hebben allemaal een laag adres die niet bezet was door een andere lok.

Ps : staat zelfs in de wiki

In mijn ECoS zijn alle MFx-adressen zoals ik aangaf vier cijfers, beginnend met "10". Ik weet dat het anders kan zijn, vandaar mijn aanduiding "doorgaans". Had je die gemist?
ik ga af op het moeten dat erbij staat.Al de rest die er opvolgt heeft dan weinig nut.Kijk in de handleiding van de M lok en daar zie je een standaard adres staan waar de MFX zich eerst probeert mee aan te melden.Is dat bezet gaat hij een ander adres kiezen en dat wordt gekoppeld aan zijn SID voor later.Meestal liggen die in het laag gedeelte omdat die ook voor de kleinere M centrales gebruikt kunnen worden

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Misschien stom, maar zie je wel de hele loclijst?
Per ongeluk een categorie uitgevinkt?
Groet,
Jan
Beste mensen,

Ik kan er nu helaas niet mee aan de gang met alle oplossingen die jullie hebben aangedragen dank hiervoor alvast.
Wij zijn momenteel bij vrienden dus ik helaas niet bij mij Ecos.
Zodra ik terug ben ga ik er zeker mee aan de slag en zal jullie op de hoogte houden.

Maar mocht iemand nog een andere oplossing weten dan hoor ik dit graag van jullie.

Wens iedereen alvast een voorspoedig 2025 toe.

Met vriendelijke groet,
Rob

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Is het een nieuwe lok of een gebruikte?

Groet, Anne W
Hallo Anne,

Het is lok die al een tijdje in de kast heeft gestaan, dus gene splinternieuwe lok.

Het betreft Marklin 37635 ACTS MAK diesel locomotief.

Met vriendelijke groet,
Rob

Is hij als nieuwe lok in de kast terechtgekomen?

Groet, Anne W
Goedemorgen Anne,

Ten eerste u de beste wensen voor 2025 gewenst.

De Marklin loc is nieuw in de kast gekomen, lang geleden dus geen garantie meer.

Wij hebben ook al alles naar fabrieksinstellingen terug gezet via de Ecos, echter dit mocht niet helpen.
Andere loc kunnen we zonder probleem aanmelden (MFX) op de Ecos en deze blijven beschikbaar via de Ecos centrale.

Ik denk misschien als enige optie een nieuwe decoder erin plaatsen in de Marklin 37635, maar welke ?
U alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Anne W op dinsdag 31 december 2024, 22:31:26Is hij als nieuwe lok in de kast terechtgekomen?

Soms wil een MFX decoder wel weer wakker worden zoals het hoort, in de ochtend op de baan zetten en lang laten staan met spanning aan, wie weet.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Rob,

Allereerst de beste wensen voor 2025.
Ik denk niet dat dit een decoder probleem is.
Meldt de loc zich gewoon weer opnieuw aan, nadat je de ECOS uit en weer aan hebt gezet?
Heb je de mogelijkheid om de loc op een andere controller/centrale te laten aanmelden, om te zien wat er dan gebeurd?

als er maar een "v" voor op staat

Hoi Rob,

De allerbeste wensen voor 2025 :thumbup:

De lok 37645 heeft geen MFX decoder volgens de fabrikant dus aanmelden zit er niet in, zelfs niet als de Ecos op M4 staat.
Zet het protocol MM maar aan, dat je dan de lok wel kunt besturen.

M.v.g.

Hans V200.0
het is dan ook niet 645 maar 635 en die heeft wel MFX

Oeps ja verkeerd gekeken!

Probeer de lok ook eens analoog te testen.
Dan zie je tenminste of de lok functioneert en of de stroom opname dan niet vervuild is.
Als de lok analoog rijd dan zou ik eerder kijken naar de centrale, in dit geval de Ecos en naar de instellingen.

M.v.g.

Hans V200.0

Beste Rob,

Ik zou eens kijken of je een kennis in de buurt hebt met een:

analoge Märklin trafo
een 6021 Märklin centrale
een CS of een andere Ecos

Ook kun je eens kijken of er een club of een stamtafel bij je in de buurt zit.

Volgens de Märklin Produkte website is dit een lok uit 2008 en een decoder met "Spielewelt" voorzieningen, ik denk dat de Ecos hier niet "lekker" mee om kan gaan, verder heb ik er geen kennis/ervaring mee, dus kan ik er niets over zeggen.

Groet, Anne W

Hoi Anne,

Je stamtafel idee is altijd goed

Spielewelt decoders zijn MFX+ en niet gewoon MFX.
Dat werd veel later dan 2008 geïntroduceerd.

M.v.g.

Hans V200.0

Ik vond het al een beetje vreemd, maar het staat wel onder de downloads. Vandaar mijn opmerking. Maar ergens schiet er een "bitje verkeerd" zoals mijn goede vriend wijlen Marco Raptor placht te zeggen, die overigens helemaal niets van MFX, Railcom e.d. wilde weten, allemaal prachtig, maar alleen in een opstelling met vaste verbindingen en niet onbetrouwbare dingen als slepers en wielen.

Groet, Anne W
Beste Cees en andere,

Ik heb jullie adviezen en suggesties allemaal gelezen en ga ermee aan de slag, als ik weer thuis ben en beschikt over Ecos en Lok.

Jullie allemaal alvast heel heel hartelijke dank voor alle medewerking.

Met vriendelijke groet,
Rob
Beste Rob,
Check ook eens hoeveel volt je op je Ecos hebt staan.
Het is geweten dat M4 (MFX) graag een goede 18 volt lust voor een vlotte werking
op de Ecos.
De standaard Esu voeding met regelknop durft weleens wat te schommelen.
En wie weet heb je misschien een gevoelige decoder.
Mvg
Olivier 77 

Beste Rob,

Als je er weer aan toe komt, maak dat het stuk rail/puntcontacten, de wielen en de sleper eens goed schoon, suggestie van Hans V200

Andere vraag: heb je wel met de lok gereden voordat hij de kast in ging, zo ja, met welke centrale?

Als laatste: het is waarschijnlijk ver gezocht, maar je kon wel eens slachtoffer zijn van de scheiding tussen Esu en Märklin, Märklin is toen de software in de decoders gaan veranderen (weet ik omdat ik daar met mijn Raptor ook last van had), het zou, zou kunnen dat er nog een fout in zat die maakt dat de Ecos niet geaccepteerd word.

Zo je hebt weer genoeg om te testen, schrijf alle suggesties netjes op en werk ze allemaal af, overigens ben ik een "vijand" van het resetten van decoders......

Groet, Anne W

Citaat van: Cavia op maandag 30 december 2024, 18:47:53Als ik de Marklin Loc 37635 (MFX) in leest in de Ecos centrale dan meld hij zich aan als MFX adres 62 etc.
Maar als ik de centrale opnieuw gaat opstarten is de loc Marklin 37635 helemaal verdwenen uit de centrale.
Andere MFX loc van Marklin het zelfde type MAK hebben geen last, wie weet waar het aan kan liggen.
Hoi Rob,

Ten eerste: MFX heeft geen enkel adres zoals in de protocollen DCC en MM, een decoder moet zich aanmelden en dan pas krijgt hij een positie toegewezen.
Dit is dus geen adres :warning: , en daarin verschilt MFX met DCC en MM, waar de adressen wel vastliggen verankerd.
Adres 62 is dus een Marklin Motorola of een DCC adres.

Zoals Ragoem ook zei:

Juist afsluiten van je Ecos centrale is voor een goede opstart van belang voor een goede werking, immers een pc sluit je ook correct af, door de pc af te sluiten in het scherm en niet via de stekkerverbinding.
Als je software afsluit op incorrecte wijze, dan krijg je een window te zien dat er schadelijke gevolgen kunnen komen als je de software dwingt tot afsluiten.
Zo ook de Ecos dus, al zal de schade beperkt blijven tot het onthouden van de bedrijfstoestand, de Ecos draait ook niet op Windows ;)

Wat ik bedoelde in de mail die ik naar Anne (om dit topic niet teveel te verwarren), is dat als je de lok analoog test je in ieder geval zeker kan zijn dat het niet zozeer aan de decoder ligt, als eventueel slecht contact.

Voor nu kunnen we wachten tot er meer door Rob "gesleuteld" is :D

M.v.g.

Hans V200.0
Beste mensen,

Vandaag bij mijn collega alle oplossingen die jullie hebben aangedragen uit geprobeerd echter zonder resultaat.

We hebben de loc ook via Marklin MS geprobeerd en daar wordt de loc automatische herkend als MFX en aangemeld ook na in en uit schakelen blijft de loc hierin staan.

Wat mijn wel opviel loc meld zich niet vanzelf aan maar via optie aanmelden MFX loc van de Ecos, dan pas wordt de loc ingelezen.
Ter info in de ecos staan momenteel 12 MFX loc aangemeld, weet niet of niet het probleem kan zijn.
Mocht iemand nog iets weten dan houden wij ons aanbevolen voor info.
Ik denk dat wij volgende week maar een mail sturen naar Esu met de vraag hoe hun hier naar kijken.

Jullie nogmaals allemaal heel hartelijke dank voor de info.

Met vriendelijke groet,
Rob
Je kan je probleem ook melden op het ESU forum.

Willy
Cavia:
CiteerWat mijn wel opviel loc meld zich niet vanzelf aan maar via optie aanmelden MFX loc van de Ecos, dan pas wordt de loc ingelezen.

Dat lijkt er naar te wijzen dat er een probleem met de decoder is. De MS is een 'onbekende' centrale voor de decoder, en moet zich dan opnieuw aanmelden. Dit doet ie dus goed, maar bij t terugplaatsen op de Ecos baan moet de decoder dit opnieuw doen, omdat dit weer een 'onbekende' centrale is.

Kijk eens of de optie 'snel aanmelden' bij M4 protocol (Ecos settings, Setup 1, Spoor icoon pagina, links onder in) aan staat. Deze optie zorgt er voor dat decoders bij t terug plaatsen enkel een nieuw opvolgnummer krijgen, en de rest van de gegevens uit t geheugen van de Ecos wordt geladen. Handig als je met een lok soms op een clubbaan rijdt, maar zou nu wel eens de boel kunnen frustreren.

Om te checken, lok weer eerst op de MS baan zetten (dan zou de lok zich weer opnieuw moeten aanmelden), en daarna terug plaatsen op de Ecos baan.
Meldt de lok zich niet opnieuw aan bij de MS, dan weet je dat de lok de Ecos niet heeft herkent als centrale.

Jan-Peter

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar is je Ecos wel voorzien van de meest actuele update:  4.3.0 ?

Jan
Hallo Jan-Peter,

De eventuele oplossing die u aangaf hebben wij ook gisteren uit getest.
Lok aanmelden op de MS van marklin deze wordt gelijkt gelezen als MXF en werkt.

Vervolgens loc op de Ecos baan gezet en er gebeurt niets, loc wordt dus niet automatische herkend als MFX lox.
Pas als wij via aanmelden "via M4 aanmelden op de Ecos klikken wordt het inlezen gestart.
Je ziet ook het groenbalkje inlezen M4, als het klaar is kan men de loc zien en bedienen.

Maar als met het ecos netjes afsluit en opnieuw opstart is de Loc weer helemaal verdwenen uit de loc lijst en Ecos.
Wij denken om volgende week maar contact op te nemen met Ecos Duitsland vai de mail en kijken of zij een oplossing weten, of dat het in de loc zit.

Jan-Peter jij wel heel hartelijke dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Rob

Ps de info van nummer 34 (Jan) de update 4.3.0.zit er nog niet in de Ecos

Ben je wel op een firmware nieuwer dan 3.7 ?
Dat is wel van belang,
Jan
In reactie #12 gaf Jan/Zofman de tip om te kijken naar aan/uitschakelen van loclijsten. Schakel alle loclijsten (1, 2 en 3 en stoom, diesel en E-loc) eens uit, dan zou je nl. alle geladen decoders in de loclijst zien. Staat je loc er dan tussen, klik hem aan en wijzig de loc door 'm bijvoorbeeld aan loclijst 1 toe te wijzen.
Ik ben ook wel eens een loc kwijt geweest, en die bleek niet aan een loclijst te zijn toegewezen (komt ook met dubbeltractie wel eens voor).

Het aantal locs maakt niet uit, bij mij staan er minstens 80  M4/Mfx/Mfx+ decoders in de Ecos.

Groet, Paul