Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Wielassen

Gestart door Damswim maandag 16 december 2024, 11:51:03

Wielassen

Wielassen
Kan mij iemand vertellen waar en welke wielassen ik moet bestellen.
Ik heb een Marklin c rail systeem met oa personenrijtuigen uit de NS intercity klasse en  SBB (4123)
Ik wilde vanwege het teveel ontsporen alle wielen vervangen. Ik heb ze allemaal al wel een keer in de ultrasoon reiniger gedaan en regelmatig over de Lux wielenreiniger laten rijden maar dat geeft niet veel verheldering
Misschien heeft iemand een oplossing voor mij.
Re: Wielassen

Raar.
Zijn het gewoon Märklin-rijtuigen?
Zitten er wel de originele wielen onder?
Waar ontsporen ze? Steeds op dezelfde plekken?
Welke bochten gebruik je? Liggen deze in een bv S (slinger).
Gebeurt het op een wissel?

Kortom, beetje gokken zo :)

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Tja, het lijkt wel een raadspelletje he. Waarom zou je de assen gaan vervangen bij ontsporingen? Controleer eerst eens de wielafstand op de as.Dat is een veelvoorkomend euvel. Daarvoor heb je wel een schuifmaat nodig. Sommige gereedschappen zijn onmisbaar als modelspoorder. De afstand tussen de wielen bij 3-rail dient tussen 13,8 en 14,0 mm te zijn. Met een schuifmaat kun je dat heel snel meten en met een wielpers corrigeren.

Hallo Henk dank voor je bericht
Uiteraard heb ik n schuifmaat en zal het eens controleren. Het zijn originele Marklin rijtuigen. Ging er van uit dat dat wel goed zou zitten.
Ik heb soms wel eens het idee dat de wagons te licht zijn en bij meerdere rijtuigen als het ware uit de rails worden getrokken zeker wanneer er onder de rijtuigen ook nog een sleper zit waardoor de weerstand in verhouding tot het gewicht de trein uit het spoor trekt.
Ik ga aan de slag

Ga eerst de flens afstanden controleren zoals een collega opgeeft, ik zelf houd een iets ruimere flensafstand aan--->>>14.2---14.4 mm Je kan soms door langzaam het materieel over de rails te laten lopen zien wat er gebeurt voor een ontsporing, meestal is het niet het gewicht van het rijtuigen stel.