Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

vraag over Gras Master en zelf bomen maken

Gestart door BR24 woensdag 20 november 2024, 09:02:10

vraag over Gras Master en zelf bomen maken
Ik ben op zoek naar echt leerzame filmpjes over het maken van bomen.
Heb al heel wat gezien en, of ze gebruiken uitsluitend dure materialen van Noch en Heki
of het resultaat is niet mooi.
Voor mijn baan wil ik grote hoeveelheden naald- en loofbomen maken.
En kan iemand mij een advies geven over de Gras Master?
Ik wil daar ook "blad" mee gaan strooien om loofbomen te maken en ik begreep dat dat niet met elke Gras Master kan.
Zit er verschil tussen de diverse types en is zo'n ding van Ali iets?
Ik begreep al wel dat naarmate de spanning hoger is, dat het dan beter werkt.
Re: vraag over Gras Master en zelf bomen maken
Heb je de methode al gezien met een ijzerdraadje en sisaltouw?
Bomen maken hoeft niet veel te kosten, je zit alleen met de strooisel maar deze kunnen behoorlijk wat bomen maken met 1 zakje.

Hoe hoger de spanning van de grasmaster des te grotere stukjes deze kan verwerken (hiervoor heb je een hogere statische spanning nodig).
Een lagere spanning werkt prima met kortere en kleinere stukjes dus die zijn niet perse slechter te noemen, het is dus vooral hoe groot zijn de stukjes die je wilt kunnen verwerken.
Ik heb methodes gezien met tuindersdraad = groen geplastificeerd ijzerdraad
koperdraad, echte takken, etc

Kun je echt blad, en dan gedroogd en vermalen, ook gebruiken?
Er ligt nu veel blad op straat met een mooie gele kleur.

graag een glaasje wijn

zonder fantasie ook geen creativiteit

Kijk ook eens op dit topic  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=79265.msg1354264#msg1354264

of met de zoekfunctie linksbovenaan het scherm met de trefwoorden 'gedroogde thee' vindt je veel info om daar zelf loof van bomen te creëren.

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

Blad strooien met de Grasmaster gaat volgens mij nooit lukken
Grasvezels zijn van zichzelf al statisch en dat wordt versterkt door de grasmaster met bijv. 35Kv.
Foliage wat statisch is of wordt door een voltage bestaat denk ik niet maar zou je altijd het beste aan de fabrikant kunnen na vragen zoals bijvoorbeeld Lars op 'Hof die zeker een eerlijk antwoord zal geven.
Denk ook niet dat het doelmatig is om foliage op een boom te schieten maar mooier is om het er op te laten "dwarrelen"
Je kan wel eerst wat lange grasvezels met de grasmaster op een boom schieten zodat de foliage daar op komt te liggen.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Jan.

Voor deftige loofbomen heb ik foliage van Jaap & Jarno Vriend (forumnaam @vriend) toegepast.
Zij verkopen potjes met gevriesdroogde eendenkroos: ideaal en met één potje heb je voldoende voor zo'n 3 grote loofbomen.
Daar heb ik destijds maar €1,00 voor betaald!

P.S.: ik heb de bomen met de koperdraad methode gemaakt, zie hier

Groeten,

Erik.
dag Erik
Jouw bomen zien er mooi uit! Zeker een methode die ik eens ga proberen.
Voor bomen: Artikel Realistische bomen. En ook deze prutsvlog van Huib Maaskant.

Citaat van: BR24 op woensdag 20 november 2024, 09:02:10Heb al heel wat gezien en, of ze gebruiken uitsluitend dure materialen van Noch en Heki

Tja wat is duur... Kant en klare bomen zijn duurder. Je hebt toch ook vezels en strooimateriaal nodig. Dat zal je toch moeten aanschaffen. Klooien met gekleurd zaagsel of eendenkroos is niet alles. OF het goed blijft is dan vraag twee.

Citaat van: BR24 op woensdag 20 november 2024, 09:02:10En kan iemand mij een advies geven over de Gras Master?

Neem een RTS Greenkeeper. De lichtere versie is aardig voor kleine vezels. De 25 kV is beter voor de langere vezels. Als is de 35 kV en de 55 kV helemaal mooi voor de 12mm en verder.

Citaat van: BR24 op woensdag 20 november 2024, 09:02:10Ik wil daar ook "blad" mee gaan strooien om loofbomen te maken en ik begreep dat dat niet met elke Gras Master kan.

Blad strooien daarmee moet je niet doen. Dat doe je met de hand. Niet te moeilijk doen.

Citaat van: BR24 op woensdag 20 november 2024, 09:02:10Zit er verschil tussen de diverse types en is zo'n ding van Ali iets?

Aan die dingen van Ali niet beginnen. Zeker als je al wat grasvezels van Noch en Heki te duur vindt. Dan wordt je alleen maar teleurgesteld door zo'n ding van Ali-express. Je wilt ook goede apparatuur hebben. Je moet er meewerken. Vele modelverzamelaars van het type 3raik kopen zonder blikken of blozen een digitale centrale of een treintje van een paar 100 euro. Om die zonder te rijden in de doos te houden of in een vitrine. Dan is een investering voor een mooi leuk en landschap zo gek nog niet. Daar heb je dan veel meer plezier van.
Er zijn al wat reacties bij gekomen, deze was ik nog niet tegengekomen ertussen (die met sisaltouw)

De familie Vriend heb ik ook gezien en ook een demo van gehad i.c.m. het forum. Het was een leuke en leerzame tijd.
Peter heeft van een andere sessie ook een aantal foto's gedeeld, deze zijn gelijk aan die van Erik
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg432525#msg432525