Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NOHAB rijgedrag Marklin 39670/1/2/3/4 CV instellingen

Gestart door Prail zondag 27 oktober 2024, 19:24:06

NOHAB rijgedrag Marklin 39670/1/2/3/4 CV instellingen
Collega's mijn Marklin 39673 (CFL 1600) NOHAB rijdt slecht, mechanisch is er niks te ontdekken. Naar mijn idee zit het in de decoderinstelingen, een decoder reset levert helaas niks op.

Ik ben even benieuwd of een van jullie de decoderinstellingen van een goed lopende NOHAB evt kunnen uitlezen en delen. Het rijgedrag doet mij denken aan een net ingebouwde LOPI voor je de instellingen aanpast aan motortype etc....wat mij overigens bij een LOPI altijd lukt maar met deze MFX niet....

- stottert bij optrekken en afremmen
- snelheids-sprongen bij lage snelheden
- lage top snelheid ook na verhogen in de ECOS bij de MFX instellingen.

Wellicht kan iemand helpen, alvast dank voor het meedenken!
Re: NOHAB rijgedrag Marklin 39670/1/2/3/4 CV instellingen
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Heeft ie altijd al slecht gereden, of is het iets van de laatste tijd?
Deze loc heeft een middenmotor en het kan best zijn dat deze versleten is, maar dat zie je niet aan de buitenkant.
Ha Ad, lok heeft altijd een beetje 'stug' gereden, motor etc. zijn naar mijn idee ook nog prima in orde, lok heeft ook nog geen 20 uur op de 'teller'. ik ervaar het als een decoder instellingen probleem, helaas is een MFX decoder voor mij minder 'leesbaar' dan een LOPI. vandaar even de speurtocht naar referenties qua instellingen.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Met wat voor centrale doe je de wijzigingen?

Groet, Anne W
Ha Anne, hier draait de ECOS 2 met de laatste update.

@citaat

De decoder kent geen DCC, dus CV's in DCC wijzigen zal niet gaan, Motorola kent wel wat register instellingen, maar alleen de simpele, volgens mij  zit er in de Ecos ook een menu om motorinstellingen in M4 te wijzigen, maar zonder iemand met ervaring zou ik daar niet aan beginnen.

Groet, Anne W
Citaat van: Prail op zondag 27 oktober 2024, 22:06:30lok heeft altijd een beetje 'stug' gereden, motor etc. zijn naar mijn idee ook nog prima in orde

"Heeft altijd een beetje stug gereden..." dus er was al een probleem toen hij nieuw was?
Ontkoppel de motor van decoder en test de motor en mechanische overbrenging met een gelijkstroombron.  Wanneer de motor en mechanische overbrenging goed functioneren kan je pas besluiten dat het aan de decoder (instellingen) ligt.
Soms zijn de CV's van een Märklin mfx-decoder uit te lezen met de ESU LokProgrammer.

Willy
Forum Moderator

De 39670 is van 2014/2015 en ik heb hier de NS 1200 37128 "175 jaar NS) en die is ook van 2014/2015 en heeft hoogst waarschijnlijk dezelfde mfx decoder en die rijdt ook niet lekker.
Als je de loc bij lage snelheid tegen houd, gaat deze ineens versnellen.
Rijeigenschappen zijn niet denderend.
Ik wil de decoder dan ook een x updaten, maar dat moet via een CS2/3 en die heb ik niet.
Ik vermoed dat het bij de 39670 hetzelfde probleem is.

@citaat

De cruise control werkt dus goed, snelheid wordt door omstandigheden minder, meer spanning/stroom op/naar de motor.

Groet, Anne W
Ik heb de Marklin service ook even gevraagd, nog geen antwoord... Ik ga wat experimenteren met de instellingen waar ik wel bij kan: K en I parameter. max snelheid lijkt niet te wijzigen.
Nog te vroeg om er een LOPI in te prkken...

Ben nog wel benieuwd naar de instellingen, dus mocht iemand een  goed lopende Marklin 39670/1/2/3/4 hebben en even naar de instellingen kan kijken.

mvg en mooie avond

Citaat van: Prail op dinsdag 29 oktober 2024, 21:39:43max snelheid lijkt niet te wijzigen.

Ik heb geen 39670 (of soortgelijke locomotief).
Ik heb hier wel de 39692 en via het menu op de ECoS II kan ik wel de maximum snelheid CV05 uitlezen en wijzigen.

Willy
Ha Willy, Ik kan via de ECOS wel de maximum snelheid wijzigen, het heeft alleen geen invloed op de lok. Ben benieuwd of er nog feedback uit Goppingen komt
Forum Moderator

Citaat van: Anne W op maandag 28 oktober 2024, 22:22:06De cruise control werkt dus goed, snelheid wordt door omstandigheden minder, meer spanning/stroom op/naar de motor.
Uh, nee eigenlijk niet, want hij gaat teveel versnellen als je de loc enigzins tegenhoud, terwijl de cruiscontrol de snelheid juist gelijk moet houden.

Citaat van: Prail op woensdag 30 oktober 2024, 19:55:09Ben benieuwd of er nog feedback uit Goppingen komt
Heb maar een paar weken geduld vrees ik en de loc is al 10 jaar oud, ik denk dat ze je gewoon een nieuwe decoder gaan adviseren.

@citaat

is volgens mij (logisch denkende techneut) perfect normaal.

Groet, Anne W
Citaat van: Prail op woensdag 30 oktober 2024, 19:55:09Ha Willy, Ik kan via de ECOS wel de maximum snelheid wijzigen, het heeft alleen geen invloed op de lok. Ben benieuwd of er nog feedback uit Goppingen komt

Ja, de 39670 is van 2014 en de Märklin mfx decoders zijn inmiddels verder doorontwikkeld.
Toch raar dat de maximum snelheid niet is in te stellen, en andere parameters wel.
Heb je de locomotief al eens compleet uit de ECoS II database verwijderd en opnieuw aangemeld?  Vast wel, neem ik aan...

Komt Märklin met een oplossing?  Het zou kunnen van niet omdat je een parameter probeert te wijzigen met een niet-Märklin stuurapparaat.

Willy

EDIT Ad: dubbel citaat; één verwijderd
Forum Moderator

Citaat van: nmbssncb op donderdag 31 oktober 2024, 12:06:02Het zou kunnen van niet omdat je een parameter probeert te wijzigen met een niet-Märklin stuurapparaat.
Dat maakt natuurlijk niet uit, want elke controller/centrale stuurt precies hetzelfde commando (volgens protocol) naar de locdecoder en die ziet niet van welk merk, of type centrale het commando verstuurdt wordt.

Citaat van: Prail op woensdag 30 oktober 2024, 19:55:09Ha Willy, Ik kan via de ECOS wel de maximum snelheid wijzigen, het heeft alleen geen invloed op de lok. Ben benieuwd of er nog feedback uit Goppingen komt
Deze opmerking is dubbelzinnig: Bedoel je nu dat de loc er niet sneller of langzamer door gaat rijden, of dat de slechte rijeigenschappen er niet door verbeteren?
Citaat van: Kappa op donderdag 31 oktober 2024, 18:29:41
Citaat van: nmbssncb op donderdag 31 oktober 2024, 12:06:02Het zou kunnen van niet omdat je een parameter probeert te wijzigen met een niet-Märklin stuurapparaat.
Dat maakt natuurlijk niet uit, want elke controller/centrale stuurt precies hetzelfde commando (volgens protocol) naar de locdecoder en die ziet niet van welk merk, of type centrale het commando verstuurdt wordt.

Deze opmerking is dubbelzinnig: Bedoel je nu dat de loc er niet sneller of langzamer door gaat rijden, of dat de slechte rijeigenschappen er niet door verbeteren?

@Kappa:
Maakt inderdaad niet uit, Ad.  Mijn punt is dat Märklin wellicht geen antwoord geeft (kan of wilt geven) omdat het om een niet-Märklin stuurapparaat gaat (IB).
Uit het commentaar van P-rail begrijp ik dat het CV05 wijzigen de maximum snelheid niet verandert.

Willy

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: nmbssncb op vrijdag 01 november 2024, 13:00:37Uit het commentaar van P-rail begrijp ik dat het CV05 wijzigen de maximum snelheid niet verandert.
Dan begrijp jij de uitspraak van P-rail niet goed. Met CV 5 wijzig je wel degelijk de maximum snelheid. Maar het zal wel zijn zoals altijd. Märklin doet wat Märklin wil en trekt zich van standaarden niets aan. Ze zijn immers marktlijder.

Dit is een decoder die geen DCC verstaat, dus maximum snelheid instellen met de Motorola 6021 methode of de M4 instellingen van de Ecos of koop een oude Mobile Station.

@citaat

Is het nou lekker elke keer schelden?

Groet, Anne W