Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter

Gestart door stephan vrijdag 25 oktober 2024, 22:28:50

henkv en 1 gast bekijken dit board.
NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter

Hallo allemaal,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met versie 2 van een NS 2600 Beel uit de 3D printer te maken. ( de tekeningen zijn uit het Onshape programma, maar nu door mij aangepast tot een werkend 3 rail model)
Ik heb ongeveer 1 jaar geleden al een versie gemaakt maar deze was op basis van een 2 rail loc (Athearn) en het werkte maar daar hield het ook mee op.

Nu heb ik het volledige chassis zelf ontworpen met als basis de draaistellen van een tante M Ludmilla, deze kwamen redelijk overeen met de wiel basis van een NS 2600, beter heb ik in ieder geval niet kunnen vinden.

Verder heb ik alle onderdelen van het model uit het Onshape programma dusdanig aangepast (lees verdikken) en de nozzle van mijn filament printer aangepast naar 0.2mm.
Daardoor kon ik het chassis en bijna de hele kap uit de Filamentprinter halen (die is bij mij groot dus uit 1 geheel) en de fijne en kleine onderdelen uit mijn "kleine" resin printer halen.

Het is redelijk wat trial en error werk geweest maar het viel mij uiteindelijk niet tegen hoe snel ik een zeer goed rijdend model kon maken. (met grote dank aan de originele ontwerpers van dit model, dat maakte dit werk een stuk makkelijker omdat ik de basis al kon gebruiken)

Ik heb voor dit model gebruik gemaakt van een complete aandrijving (draaistellen, motor en cardanassen) van een tante M Ludmilla, besteld als reserve onderdelen. ( dit model heb ik staan dus het converteren voor de NS 2600 was een kwestie van meten, meten en nog eens meten.
Daarbovenop moest er een gewichtsbak in waar 200 gram vislood inzit waardoor het model een uitstekende trekkracht heeft. (op het filmpje rijd hij met 4 wagons maar het dubbele doet hij zonder problemen maar dat past niet op mijn baantje :))
Het grote voordeel van het gebruiken van tante M reserve onderdelen voor dit model zin de volgende:

*Ik kon de draaistellen dusdanig verbouwen zodat de zichtkanten van een NS 2600 zijn maar ze wel eenvoudig los te schroeven zijn.
*Een sleper wissel gaat net zo makkelijk als bij een origineel tante M model (klik verbinding sleper)
*antislipbandje zitten er standaard op en ook met standaard slipbandjes te vervangen.
*het allerbelangrijkste: het rijdt super op mijn Marklin C rail baan. (hij heeft er inmiddels 5 uur en 48 minuten rij tijd in iTrain erop zitten)

Verder zit er een M MLD 3 decoder ingebouwd en komt er een rookgenerator in.
De basis van de elektronica zit er al in, wat rest is de inbouw van de verlichting, rookgenerator en de afwerking. (plamuren, verven, losse onderdelen plaatsen, decals etc)
Een sound decoder zou ook kunnen maar daar moet ik nog even over nadenken. (ik heb wel genoeg geluid maar het is wel leuk als hij het kan :D )

Wat ik nog wel leuk vind is om te vermelden is dat hij vanaf het begin rijdt met mijn zelf ontworpen cardanassen, welke geprint zijn (resinprinter) met ESun hard-Tough resin.
Dit Resin is meer dan sterk genoeg gebleken voor dit soort taken.

Het model zelf is me ASA filament geprint.

Voor beide 3D print filament/ Resin geldt dat het UV bestendig, hittebestendig en makkelijk te bewerken is.
ASA filament printen doe ik op 260 graden met een heated bed op 100 graden.
Zowel mijn  filament printer als mijn Resin printer zijn volledig ingepakt tijdens het printen. ( filamentprinter: kartonnen ombouw, voorflapz: vuilniszak, warmte binnen houden... Resinprinter : kartonnen doos, licht buiten houden)

Voor mij werkt dit goed al zijn er altijd wel extra bewerkingen nodig.
Aankomende week heb ik geen tijd hiervoor maar daarna ga ik hier weer mee verder.

Bijgevoegd een filmpje van het rijdende model, foto's volgen erna.

Mvg Stephan


Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter
Foto's kwamen toch in 1 keer mee  :D
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter
Supertof!

Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar het is gewoon fantastisch!
Ik kan het mij voorstellen wat een gepruts het is (geweest) maar uiteindelijk telt het resultaat en dat mag gezien worden.

Succes verder! En deel nieuwe vorderingen, als je wilt. Ik word er in elk geval blij van.

Groet,

Perer
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter
Dank je wel Peter.

Het gepruts is mij achteraf wel mee gevallen met in mijn achterhoofd de eerste versie, die heeft mij veel meer hoofdbrekens gekost met als resultaat een net aan rijdbaar model maar wel ontzettend veel van geleerd waar ik met deze versie dankbaar gebruik heb gemaakt!
Deze overtreft ook mijn verwachtingen qua rij eigenschappen maar ik ben er heel erg blij mee.  :D  :D
Ik zal de vorderingen zeker tonen hier!

Mvg Stephan