Nieuws:

Er zijn nog ENKELE 3railforum kalenders 2025 te koop! Bestel hem nu het nog kan in de Stichting 3rail Webshop!

NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update 27-12-2024

Gestart door stephan vrijdag 25 oktober 2024, 22:28:50

NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update 27-12-2024
Hallo allemaal,

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met versie 2 van een NS 2600 Beel uit de 3D printer te maken. ( de tekeningen zijn uit het Onshape programma, maar nu door mij aangepast tot een werkend 3 rail model)
Ik heb ongeveer 1 jaar geleden al een versie gemaakt maar deze was op basis van een 2 rail loc (Athearn) en het werkte maar daar hield het ook mee op.

Nu heb ik het volledige chassis zelf ontworpen met als basis de draaistellen van een tante M Ludmilla, deze kwamen redelijk overeen met de wiel basis van een NS 2600, beter heb ik in ieder geval niet kunnen vinden.

Verder heb ik alle onderdelen van het model uit het Onshape programma dusdanig aangepast (lees verdikken) en de nozzle van mijn filament printer aangepast naar 0.2mm.
Daardoor kon ik het chassis en bijna de hele kap uit de Filamentprinter halen (die is bij mij groot dus uit 1 geheel) en de fijne en kleine onderdelen uit mijn "kleine" resin printer halen.

Het is redelijk wat trial en error werk geweest maar het viel mij uiteindelijk niet tegen hoe snel ik een zeer goed rijdend model kon maken. (met grote dank aan de originele ontwerpers van dit model, dat maakte dit werk een stuk makkelijker omdat ik de basis al kon gebruiken)

Ik heb voor dit model gebruik gemaakt van een complete aandrijving (draaistellen, motor en cardanassen) van een tante M Ludmilla, besteld als reserve onderdelen. ( dit model heb ik staan dus het converteren voor de NS 2600 was een kwestie van meten, meten en nog eens meten.
Daarbovenop moest er een gewichtsbak in waar 200 gram vislood inzit waardoor het model een uitstekende trekkracht heeft. (op het filmpje rijd hij met 4 wagons maar het dubbele doet hij zonder problemen maar dat past niet op mijn baantje :))
Het grote voordeel van het gebruiken van tante M reserve onderdelen voor dit model zin de volgende:

*Ik kon de draaistellen dusdanig verbouwen zodat de zichtkanten van een NS 2600 zijn maar ze wel eenvoudig los te schroeven zijn.
*Een sleper wissel gaat net zo makkelijk als bij een origineel tante M model (klik verbinding sleper)
*antislipbandje zitten er standaard op en ook met standaard slipbandjes te vervangen.
*het allerbelangrijkste: het rijdt super op mijn Marklin C rail baan. (hij heeft er inmiddels 5 uur en 48 minuten rij tijd in iTrain erop zitten)

Verder zit er een M MLD 3 decoder ingebouwd en komt er een rookgenerator in.
De basis van de elektronica zit er al in, wat rest is de inbouw van de verlichting, rookgenerator en de afwerking. (plamuren, verven, losse onderdelen plaatsen, decals etc)
Een sound decoder zou ook kunnen maar daar moet ik nog even over nadenken. (ik heb wel genoeg geluid maar het is wel leuk als hij het kan :D )

Wat ik nog wel leuk vind is om te vermelden is dat hij vanaf het begin rijdt met mijn zelf ontworpen cardanassen, welke geprint zijn (resinprinter) met ESun hard-Tough resin.
Dit Resin is meer dan sterk genoeg gebleken voor dit soort taken.

Het model zelf is me ASA filament geprint.

Voor beide 3D print filament/ Resin geldt dat het UV bestendig, hittebestendig en makkelijk te bewerken is.
ASA filament printen doe ik op 260 graden met een heated bed op 100 graden.
Zowel mijn  filament printer als mijn Resin printer zijn volledig ingepakt tijdens het printen. ( filamentprinter: kartonnen ombouw, voorflapz: vuilniszak, warmte binnen houden... Resinprinter : kartonnen doos, licht buiten houden)

Voor mij werkt dit goed al zijn er altijd wel extra bewerkingen nodig.
Aankomende week heb ik geen tijd hiervoor maar daarna ga ik hier weer mee verder.

Bijgevoegd een filmpje van het rijdende model, foto's volgen erna.

Mvg Stephan

Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter
Foto's kwamen toch in 1 keer mee  :D
Supertof!

Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar het is gewoon fantastisch!
Ik kan het mij voorstellen wat een gepruts het is (geweest) maar uiteindelijk telt het resultaat en dat mag gezien worden.

Succes verder! En deel nieuwe vorderingen, als je wilt. Ik word er in elk geval blij van.

Groet,

Perer
Dank je wel Peter.

Het gepruts is mij achteraf wel mee gevallen met in mijn achterhoofd de eerste versie, die heeft mij veel meer hoofdbrekens gekost met als resultaat een net aan rijdbaar model maar wel ontzettend veel van geleerd waar ik met deze versie dankbaar gebruik heb gemaakt!
Deze overtreft ook mijn verwachtingen qua rij eigenschappen maar ik ben er heel erg blij mee.  :D  :D
Ik zal de vorderingen zeker tonen hier!

Mvg Stephan

Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd verder gegaan met mijn NS 2600 Beel.
Het volgende heb ik gedaan:

*De decoder (Marklin MLD 3, ik hoef geen geluid, dat heb ik al genoeg) plus bedrading in het Chassis verwerkt.

*Rookgenerator ingebouwd.

*Het Chassis plus binnenkant kap zwart geschilderd.

*Een klein stukje van het Chassis geschilderd met Kleinspoor Blauw als proef, valt mij helemaal niet tegen. :)

*De belijning met schilders tape uitgezet en het dak alvast een eerste laag aluminium verf gegeven (ik wil daar absoluut geen primer O.I.D hebben omdat daar teveel details zitten die dan verdwijnen, de verf dekt goed dus dat is geen probleem)

*De kap her en daar extra geplamuurd en ontvet.

*De NS Beel in iTrain gezet en proef gereden, inmiddels volgens iTrain 10.784 KM en 15.14 uur gereden naar volle tevredenheid.

Het volgende wat ik ga doen is:

*De kap verder afwerken zodat deze volledig glad is. (met name de zijkanten zit een groef die eruit moet)

*Lichthouders voor de front en sluit verlichting maken en verlichting plaatsen (de sluit verlichting zit voor een nette belijning te hoog in het oorspronkelijke ontwerp, die ga ik dus aanpassen, vandaar de proef belijning zoals op de foto)

*De kap in zijn goede kleur steken.

Bijgevoegd nog een paar foto's van de stand van zaken nu.

NS Beel update 1.jpgNS beel update 2.jpgNS beel update 6.jpgNS beel update 4.jpg

Mvg Stephan   

Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update
Weer verder gegaan met mijn NS 2600 Beel.

Het volgende heb ik gedaan:

*De hele kap op het dak na, in een speciale epoxy gezet, welke alle printlijntjes opvult.
Deze epoxy heb ik al eerder naar volle tevredenheid gebruikt bij mijn eerder gebouwde spoor 1 modellen.

*De front en sluitseinen opnieuw uitgeboord zodat ik er koperen hulsjes in kon plaatsen.
Dit voorkomt licht lekkage (denk en hoop ik) en deze hulzen zijn perfect rond.
Uit de 3D printer kwamen deze er meer ovaal uit dus dat wou ik aanpassen.
Bijkomend voordeel is dat er nu bij de frontseinen originele lampglaasje van Marklin in passen.
Dat vind ik toch beter dan ze met Kristal klear te behandelen.
De sluitseinen krijgen wel glaasjes van Kriatal klear omdat deze veel kleiner zijn.

*Ik moest nog iets verzinnen om de kap onzichtbaar aan het chassis te bevestigen, het liefst een simpel systeem zoals 1 schroef in de kap wat Marklin deed/ doet.
Na lang nadenken heb ik uiteindelijk 2 dak roosters van de kap geschuurd (was een vast onderdeel van de kap dus deze heb ik opnieuw moeten tekenen/ maken, deze weer opnieuw geprint en 1 daarvan weer op zijn plek gelijmd.
Daardoor zit deze weer op gelijke hoogte met zijn niet gelijmde broertje waar nu een verzonken schroefgat met versteviging in de kap verstopt zit.
Dit dak rooster heb ik voor nu met een stukje tapijttape weer semi vastgezet. (de foto met het rode rondje, daar moet het tenminste voor doorgaan, is het verzonken schroefgat)

Het werkt maar ik zou daarvoor wel een mooiere oplossing willen. (iemand tips?)

*Tot slot nog de hele kap weer opnieuw geschuurd, ik zag na de behandeling toch nog teveel onregelmatigheden naar mijn zin in de kap om het zo te laten.
De epoxy droogt hoogglans op en als deze onder een Felle lamp staat vallen ineens echt alle onregelmatigheden op, dus weer overnieuw. (liever nu dan als al het spuitwerk er op zit)

*Cabine interieur geschilderd. (moet nog een machinist in)

*Front schorten rood gemaakt. (als proef, heeft ook nog wel wat werk nodig voordat dat strak is)

Nog te doen:

*"raamkozijnen" ronde ramen plaatsen

*Fijne onderdelen als deurgrepen, raam randen boven de ramen en ruitenwissers plaatsen

*Led verlichting plaatsen en aansluiten. (Front, Sluit en cabine verlichting)

*Nog een keer epoxy, plamuur, belijning/ decals, spuiten, lak, raamglas etc.

*Losse onderdelen plaatsen.

Wordt vervolgd.

Mvg Stephan

IMG_20241119_104312_HDR.jpgIMG_20241119_104322_HDR.jpg 
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update 3
Hallo allemaal,

afgelopen week bezig geweest met het maken van de deur en handgrepen van de fronten (met verenstaal het originele ontwerp vond ik te grof), de kleine ronde raampjes her ontworpen en printen ( deze pasten niet zoals op het grote voorbeeld dus maar aangepast),de kap eindeloos in de vullende primer gezet en geschuurd waardoor ik nu wel een zo goed als strakke kap heb op her en der een kleine bewerking na.
Deze doe ik ergens deze week nog wel even.
De cabines bewerkt voor mijn ontwerp van het onderstel en hun verf gegeven.

nog een paar foto's toegevoegd van de situatie nu.

Mvg StephanNS Beel update 3.3.jpg

NS Beel update 3.2.jpgNS beel update 3.1.jpg 
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter klaar voor de spuiter
De afgelopen tijd bezig geweest met plamuren en schuren, en plamuren en schuren etc.

Ik dacht vandaag het de eind kleur te kunnen spuiten maar ik zag toch nog iets wat bijgewerkt moest worden dus maar weer plamuren en schuren...
Vervolgens de laatste laag zandgeel erop gespoten en na drogen de biezen uitgezet.

Het dak heb ik daarna opnieuw geschilderd in een aluminium kleur, de zandgele bies over het hele model heb ik er inmiddels ook opzitten.

Morgen zodra mijn kinderen op school zitten hoef ik alleen nog maar het zandgele "dak lijntje" te plakken en nog eenmaal ontvetten en dan kan eindelijk het blauw gespoten worden. :D

Tussen het schuren en plamuren heb ik ook een paar aanpassingen aan het chassis gedaan.

De rook generator paste net niet lekker en de stekker verbinding tussen kap en chassis was te lomp, dus maar JST stekkers besteld en dat past na aanpassing van de gewicht bak wel netjes.
(Op de foto het resultaat aan de chassis zijde)

Bijgevoegd een paar foto's van de stand van zaken nu.

Mvg Stephan1000000392.jpg1000000387.jpg1000000388.jpg1000000389.jpg1000000390.jpg1000000391.jpg     
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter klaar voor de spuiter
Even andere foto's, ik heb nu een echte telefoon volgens mijn vrouw met een veel betere camera maar dat zag ik even niet terug. :D beel 7.jpgbeel 6.jpgbeel 2.jpgbeel 5.jpgbeel 4.jpgbeel 3.jpg

Mvg Stephan     
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter 1e laag blauw jasje
Hallo allemaal,

Vandaag even tijd gehad om mijn Beel in zijn eerste laag van zijn toekomstige blauwe jasje te spuiten.
Op het eerste gezicht ben ik er zeer tevreden mee, maar nu even afwachten hoe het droogt en er moet zeker nog een tweede laag op.

1000000399.jpg1000000405.jpg 

Mvg Stephan
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter ik stop ermee
Dag allemaal,

Ik heb al langer geprobeerd om deze tak van onze hobby onder de aandacht te brengen.
Helaas lijkt dat niet te lukken en schijnt er geen animo voor te zijn, daarom heb ik besloten om verder geen info meer te geven over de modellen die ik bouw.
Dat geldt voor zowel spoor 1 als spoor H0.
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden.

Mvg Stephan

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat is jammer Stephan. Ik volgde je verrichtingen altijd met veel plezier. Waarom denk je dat er geen animo voor is?
Knap werk, daar gaat veel tijd in zitten. Ik snap je gevoel wel, weinig reacties op je berichten (zie de bouw nu ook pas voor het eerst  8o ).

Maar petje af voor wat je maakt, heel erg leuk, dat je er nog veel plezier aan mag hebben.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Ik vind dit ook een leuk draadje om te volgen, maar ik heb er zelf nul ervaring mee en kan er weinig zinnigs over zeggen. Jammer dat je ermee wilt stoppen. Misschien brengen deze reacties je nog op andere gedachten?
het is niet omdat er geen antwoorden komen dat we niet volgen hoor.Een topic hoeft niet te gaan zoals eentje dat 2000 antwoorden heeft en verder niks betekend
Citaat van: stephan op donderdag 12 december 2024, 00:21:16Helaas lijkt dat niet te lukken en schijnt er geen animo voor te zijn, daarom heb ik besloten om verder geen info meer te geven over de modellen die ik bouw.

Jammer dat je dat besluit genomen hebt. Ik vind het een interessante ontwikkeling. Ook de vraag of ik wel een 3D-printer erbij moet nemen. Ik volg bijvoorbeeld ook graag Hans63 met zijn bouwsels met de 3D-printer. Voor dit project heb ik niet veel in te brengen. De Beel is bij BNLS al heel veel voorbij gekomen tijdens de ontwikkeling van de 2rail-versie. Deze 3rail-versie vind ik wel knap dat je het ontwerp zo aanpakt.

Succes ermee!
Ik volgde dit ook met veel respect voor wat je doet, heb ook naar meer info over de 2600 Beel gegoogled n.a.v. je posts.
Waarschijnlijk had ik meer duimpjes moeten geven, dan merk jij ook dat je berichten gewaardeerd worden.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Laat ik voorop stellen dat ik niets heb met de Ludmilla, en dus dat draadje uit 2008 ook al niet heb gevolgd. Ik rijd geen NS, nog een reden om dit draadje niet a priori te willen volgen.

Maar nu ik mezelf ertoe dwong, valt me een aantal zaken op. Allereerst dat je wel aangeeft wat je doet, waarom, en hoe, maar niet waar je terecht kunt voor onderdelen, welke er nog zijn, en wat dat dan zo'n beetje kost, vandaag de dag, bij tante M:

E408905 motor € 30,-
E289244 draaistel voor € 48,-
E289246 Treibgestell hinten € 48,-
E119658 cardanas  34,4 lang 2 St € 7,50
E226495 Schleifer 6 St € 25,50

om maar even iets te noemen.

Dat Ebay ook een kans bood kwam in me op, en ja, de laatste motor
Märklin E408905 engine with flywheel BR 185 + BR 146 + Ludmilla 36XXX 16/31 € 26.99 (de allerlaatste).

Eerlijk gezegd had ik dat soort info bij je eigen project verwacht, gewoon als het gekozen lijstje onderdelen.

Voor de rest kan ik alleen bewondering opbrengen voor wat je aan het maken bent.
En ik kan me niet voorstellen dat je daar nou op zit te wachten.
je gaat hoe dan ook gewoon door toch?

Vergeet ook niet dat dit het Märklin forum is, Het merendeel van de mensen hier zijn fervente Märklin fans en die gaan niet verder dan in de doos uit de winkel op de baan en karren maar. Iets veranderen aan een Märklin lok is al een schande want dan is ze niet meer origineel en zelf bouwen gaat boven de pet. Helaas knalharde feiten.
Met dergelijke projectjes zul je bij de buren veel meer succes hebben. Daar zijn veel meer modelbouwers actief die zelf wat wrochten. Daar krijg je veel meer respons op je activiteiten maar houdt er dan ook rekening mee dat dat ook heel kritisch kan zijn.
In het verleden heb ik zelf ook loks ge- en omgebouwd maar de daarvoor benodigde motoriek en het zicht zijn niet meer goed genoeg. Jammer, maar dat is het gevolg van oud worden. Dus beperk ik mij nu maar tot de wat eenvoudigere dingen. Heb ik ook mijn plezier in.
Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter overweldigende reactie's
Zo dat is nog eens veel feedback.
Ik moet zeggen dat dat wel goed doet en dat ik dit eigenlijk niet meer verwacht had.

Toen ik 3 jaar geleden begon met zelf bouwen met behulp van een 3D printer leek het mij leuk om die ervaringen hier neer te zetten zodat anderen misschien ook die stap zouden gaan zetten.
Nog belangrijker hoopte ik juist Feedback te krijgen over mijn bouwsels over of ik bepaalde dingen niet beter anders kan doen of dat ik op de goede weg zit. (uiteraard bepaal uiteindelijk zelf wanneer ik het goed genoeg vind maar ik vind feedback nu eenmaal ook belangrijk)
Ook voor mij zijn deze projecten allemaal "nieuw" en op basis van trial en error.

Ik was dan ook wel een soort van teleurgesteld dat eigenlijk maar weinig gebeurde.
Van Henk kreeg ik wel een aantal keren Feedback (over de NS 2200 spoor 1) waar ik nog steeds blij mee ben dat hij dat gaf. Bedankt Henk :D
Daarbovenop ben ik niet echt handig met posten, foto's toevoegen etc, het lukt me wel maar is gewoon niet echt mijn ding.
Vandaar dat ik dacht dat als het hier toch niet interessant genoeg is waarvoor mezelf dan vermoeien om alles hier te posten.

Ik zal in ieder geval hier doorgaan met posten totdat de Beel af is, dat is tenslotte bijna en misschien zelfs dit jaar nog af.
Mijn volgende projecten (Kleinspoor NS 1500 van een fatsoenlijk rijdend onderstel voor 3 rail voorzien en een NS motorpost in schaal 1) zie ik daarna wel weer.

Ik ga even het rijtje van reactie langs, in ieder geval allemaal bedankt voor de hartelijke woorden!

@Henk, (Lobomotion69)

Ik weet dat jij altijd wel meelas en waar nodig met feedback kwam. waarvoor dank en waardering!
Ik heb dat mijn uitleg van hierboven meer duidelijkheid geeft waarom ik ermee wou stoppen.

@Sjoerd,

De spijker op zijn kop, veel werk en weinig reactie's
Dank je wel voor je waardering en ik heb er erg veel plezier in om hier op deze manier mee bezig te zijn en ik ga er zeker mee door. :D

@1200Blauw,
Fijn om te lezen dat je het leuk vind om te lezen, ik doe ook gewoon maar wat met weinig ervaring.
Bovenstaande reactie's hebben er in ieder geval voor gezorgd dat ik het project Beel tot het einde hier neer zet.

@bellejt,

Ik weet welk topic je bedoelt en daar was ik ook al klaar mee. :D
Ik hoef ook zeker geen 2000 reactie's maar als het er standaard echt heel weinig zijn waarom mezelf vermoeien door de moeite die het mij kost om het hier te plaatsen.
Wel fijn om te lezen dat er genoeg mensen zijn die wel meelezen en reageren hoeft ook echt niet altijd. ( dat lukt mij ook lang niet bij alle topics die ik volg)

@ronaldk,

Juist om deze reactie leek het mij leuk om mijn ervaringen/ vorderingen hier neer te zetten!
3D printer erbij nemen is een persoonlijke keuze maar ik heb er geen spijt van (Ik heb er zelfs 2) en ik kan je ook alleen maar mijn gekleurde mening geven...
De Beel is overigens een project wat ik over wou doen maar dan goedwerkend voor 3 rail, maar mijn besluit is meer gebaseerd op ook eerdere draadjes die ik gestart was. ( O.A NS 2200, NS Sik, Kleinspoor 1500, NS bovenleidingmast H0)

@paulhout,

Dank je wel Paul. :D 
Ik kreeg inmiddels het idee dat ik net zo goed tegen een muur kon praten (spreekwoordelijk dan) en altijd reageren is ook echt niet nodig maar het is inderdaad wel fijn om het idee te krijgen dat anderen het leuk vinden.

@Jan22,

Ik verwacht ook niet dat iedereen dit volgt, mede om de reden dat ze gewoon niets hebben met de NS of 3D printen of zelfbouw etc, etc.
Ik volg ook niet alles omdat het mijn interesse gebied niet is.

Jouw opmerking over hoe en waar onderdelen en kosten vind ik goud waard en daarvoor veel dank.
Ik heb daar helemaal niet bij stilgestaan dat dat wel handig zou zijn maar eigenlijk te logisch voor woorden!
Juist dit soort feedback had ik meer op gehoopt en zal ik zeker meenemen!
(voor de Beel zal ik aan het einde nog even een overzicht van de kosten en beschikbaarheid maken)

Henk,

Wijze woorden (weer) Dank daarvoor.
Als je het zo bekijkt is het inderdaad wel logisch, ik ben zelf niet zo'n fervente Marklinist meer en langzaam heb ik steeds meer loc's van andere merken die op zijn minst even goed en vaak beter zijn.
Ik zit al een eeuwigheid hier dus het was voor mij het meest logisch om het hier te plaatsen.
Ik zie het niet zitten om op 2 forums alles te plaatsen 1 is voor mij genoeg :D
Ik lees inderdaad wel vaak bij de buren over zelfbouw, daar gebeurd inderdaad veel meer en de kritiek kan ik wel waarderen. :D
(daar is ook iemand met een motorpost bezig en ik weet nu al dat mijn motorpost dat niveau niet gaat halen :))

Allen bedankt voor jullie reactie's!

Mvg Stephan

Re: NS 2600 Beel schaal 1/87 zelfbouw met 3Dprinter update 27-12-2024
Hallo allemaal,

Nog op de valreep van het jaar een update.

Inmiddels zitten de ronde raampjes aan de zijkanten en de cabine interieurs ook in de kap,
Gespoten in het blauw van Kleinspoor voor dit model met de zandgele bies en een rode bovenrand.
De zilveren "rondjes" om de frontseinen heb ik gemaakt met een Edding 780 lakstift.
De frontseinen zijn standaard lampglaasjes van Marklin (E761 600), de sluitseinen met Kristal klear en de raampjes van plastic verpakkingen die ik bewaard heb.

Ook heb ik de led verlichting (front, sluit en cabine verlichting)er in gemaakt en alles met 2 JST stekkertjes verbonden waardoor de kap er nog makkelijk af kan.
Alles werkt nu, alleen omdat er een ouder type Marklin MLD decoder inzit schijnt het zo te zijn dat ik de verlichting niet kan dimmen met een Ecos 2 :| .

Dus er gaat later nog maar een Esu in.

Nu nog alle handgrepen, de decals (kleinspoor, heb ik liggen) en schildjes (ook Kleinspoor moet ik nog bestellen) aanbrengen en in de zijdeglans lak zetten en dan is hij aardig af.  :)
Hij heeft zelfs al een Machinist in de cabine gekregen. :D  :D

Bijgevoegd nog een paar foto's, de cabine velichting lijkt heel erg blauw maar dat valt in het echt wel mee.
Deze moet nog wel gedimd worden als er een Esu in zit.

beel 12.jpg beel 11.jpgbeel 10.jpgbeel 8.jpgbeel 9.jpg 
beel 13.jpg

Allemaal een goede jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2025 toegewenst!

Mvg Stephan

Zo, dat is een pracht geworden. Ziet er erg sexy uit.
Maar weet je zeker dat dat zandgeel is? Lijkt mij meer kanariegeel. Volgens mij is zandgeel wat lichter en meer naar beige. Maar het kan aan de foto, belichting, monitor, whatever liggen.
Hoi Henk,

Het is echt zandgeel, bijna beige maar nu ik zelf de foto's zie schrik ik van de harde gele kleur.
Als hier de zon eindelijk eens gaat schijnen zal ik nog eens een foto maken, kijken of de kleur dan dichter bij de werkelijkheid komt.

Mvg stephan

Heb er nog even een voorbeeld bij gezocht. Dit zijn de geeltinten. RAL 1002 is zandgeel. Jouw geel komt dichter bij 1003.
Zie net dat je een reactie hebt geplaatst. Ik weet dat kleuren op de foto soms sterk afwijkend kunnen zijn.
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi geworden Stephan  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Dank je wel Peter :D

Mvg Stephan
Ziet er strak uit Stephan!  :thumbup:
Geslaagde en unieke lok Stephan!
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Fraai stukje huisvlijt.
Jos, Frank-103 en laurent,

Hartelijk dank voor de lovende woorden, deze worden gewaardeerd. :D
Ik hoop hem ergens deze week of volgende week helemaal af te hebben maar dat hangt ook een beetje af van wanneer ik de goede schildjes binnen heb.
Wordt nog vervolgd. :D

Mvg stephan