Nieuws:

We hebben gedoneerd materieel te koop gezet in onze 3rail shop! Lees meer erover in -dit topic-.

Welk gips voor een landschap?

Gestart door PieterB vrijdag 18 oktober 2024, 11:52:24

Welk gips voor een landschap?
Er zijn zo veel soorten materialen dat ik niet weet waar ik moet beginnen om bergen/heuveltjes te maken en door de bomen het bos niet meer zie...

Ik kan me wel voorstellen wat het verschil is tussen papier mache (bv. WC papier met PVA lijm of krantenpapier met behanglijm) en gips, maar van die laatste zijn er zo veel soorten...
Mijn eerste experimentjes waren met SES gietgips (bedoeld om eenhorens te maken voor de kinderen om te beschilderen :) ) maar ik vroeg me af wat behalve de zeer uiteenlopende verwerkings/droogtijd het verschil is qua resultaat en hanteerbaarheid van de verschillende soorten gips: simpel giet/modelleergips (SES of bv. raysin 200), keramiekgips (keraflott), gips voor op de muur (goldband/mp75) or speciale producten (faller hydrozell, mifoshape, ...)

Hebben jullie ervaring met verschillende producten en waarvoor het best het een of het ander gebruikt kan worden?
Re: Welk gips voor een landschap?
In verband met het gewicht (doorzakken) gebruik ik Polyfilla F220. Is readymix. Duurder dan de rest, maar voor kleine oppervlakten prima bruikbaar. Overschilderbaar, schuurbaar na 2 uren. Voor grote oppervlakten zou ik wat anders nemen, maar voor mij werkt het goed. Is me indertijd door een schilder aanbevolen.

Swiss rail .. what else?

Gietgips en keramiekgips zijn zeer fijn en drogen snel op. Het resultaat is een heel harde gipslaag die zich lastiger laat bewerken. Dan kun je beter gips uit de bouwmarkt gebruiken. Zelf gebruik ik Mifoshape (op een ondergrond van piepschuim of xps). Dit is wel veel duurder dan gips maar heeft een langere droogtijd en laat zich makkelijk (na)bewerken. Belangrijk verschil met gips is dat resten veel beter en zonder vlekken te verwijderen zijn. Dus minder knoeiboel.

Groeten,
Wico

graag een glaasje wijn

ik gebruik als ondergrond de noch landschaps crepe en dan modelbouw gips.Of je kan op andere ondergrond speciale gipsrollen gebruiken zoals ze in ziekenhuizen voor gebroken delen hebben.Voorbeeldje :

IB 2 met koploper

Ik gebruik gewoon roodband uit de bouwmarkt. Met piepschuim een beetje de vormen bepalen en dan verdund een paar keer erover uitsmeren. Zo heb ik ook een soort ruïne gemaakt. Tenslotte met sterk verdunde verf een paar keer kliederen tot de gewenste kleur bereikt is.

gr Gerard
Speciale Gast

Ook ik heb veel Roodband gips gebruikt, heeft een langere verwerkingstijd dan modelbouwgips (mijn ervaring) en is goedkoop.
In meerdere hoeveelheden te verkrijgen; o,8 kilo, 2,5 kilo, 10 kilo en 20 kilo (en misschien nog wel andere hoeveelheden)
Is heel gemakkelijk te schilderen met acrylverf en houtverf hecht ook prima erop voor bijvoorbeeld de groenvoorziening.

Fantasietjes op de baan

Zelf gebruik ik, net als Wico Mifoshape, met ondergrond van XPS.

doe maar een treintje

ik ben eigenwijs  :D en plak gispverband op kippengaas met daaronder een houten frame
Daarna rotsen uit gipsmallen op het gipsverband lijmen en/of in combinatie  met "Woodland scenics" "carving plaster" rotsen maken en vormen.

gr. Ruud

Swiss rail .. what else?

Ruud,

Bedankt voor de tip. Die rotsmallen heb ik ook nog ergens in een doos liggen. Nooit aan gedacht. Die zoek ik op voor mijn volgende stuk scenery :thumbup:.
Citaat van: PieterB op vrijdag 18 oktober 2024, 11:52:24Hebben jullie ervaring met verschillende producten en waarvoor het best het een of het ander gebruikt kan worden?

Niet echt klassiek om maar zo te zeggen: Sculptamold en Mifoshape van Shape Supplies. Sculptamold is een zeer licht mengel van cellulose en gips. Dat komt uit Amerika. Was in Nederland eerst niet goed te krijgen. Op verzoek heeft Bentink in Apeldoorn het toen weer opnieuw geïmporteerd uit de States. Het is licht en lang te bewerken. Uit ervaring met Sulptamold is Mifoshape ontwikkeld. Een goed alternatief, komt uit Europa beter leverbaar en ook goedkoper dan Sculptamold. Ik vind het fijn werken. Blijft lekker lang bewerkbaar. Maar hard goed uit. En is zeer licht.

doe maar een treintje

@citaat  @citaat even een zijsprong;
momenteel bezig met deze rotspartij , bestaande uit "Woodland scenics" gipsmallen met daarom heen zelf aangesmeerde rotsen.
Citaat van: Rudibeer op vrijdag 18 oktober 2024, 18:18:10Daarna rotsen uit gipsmallen op het gipsverband lijmen en/of in combinatie  met "Woodland scenics" "carving plaster" rotsen maken en vormen.

Je kan eventueel ook met het maken van "proppen" van aluminium folie en dan weer uit vouwen en in een vorm maken (half ornd). Dan deze vullen met gips. Dan heb je dus een mal van aluminium folie.
Ik heb alleen ervaring met Mifoshape, ik heb niet eens getwijfeld over wat anders want de resultaten waren prachtig. Afhankelijk hoeveel water je toevoegd kan je rotsen maken of hele landschappen. is vrij lang nog na te bewerken en geeft eigenlijk nihil rotzooi.

IMG20240212151318 by Sander Zuurbier, on Flickr
Ik had er een topic over gemaakt.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=93635.0
Bedankt allemaal!

Ik denk dat ik maar met mifoshape (voor het betere werk) en goldband (voor grotere volumes/oppervlaktes, alhoewel het wel zwaar is) aan de slag zal gaan om te experimenteren...

Zelf niet ik horrengaas op de houten constructie en daaroverheen gaat gewoon heel simpele roodband gips. Met modelbouwgips van Knauf giet ik rotsen in de mallen van Noch (als ik me niet vergis) en die druk ik dan in de nog natte roodband. Vervolgens een klein bakje water erbij en met een natte brede kwast smeer cq strijk ik de roodband glad en zorg ik er voor dat het netjes aansluit op de rotsblokken.

Ben hier zelf zeer tevreden over.

if we don't try we will never know

Op mijn vorige modelbaan heb ik mijn bergen en landschap vormgegeven door XPS te gebruiken. Je kunt er prachtige bergen meen maken en je hoeft het daarna alleen nog maar te schilderen in de kleur die jij wil. Het grote voordeel van XPS ( ik gebruik dakisolatie van 10 cm dik) is dat het vele malen minder rommel geeft dan Piepschuim en dat er geen geklieder met gips bij komt. Bovendien is het superlicht. Een ander groot voordeel is dat je bomen, hekwerken lantaarns en noem maar op er zo in kunt drukken. Geen gedoe met gaatjes boren in het gips en staat er iets niet op de juiste plaats dan druk je het 5 cm links of rechts in het XPS. Gootjes laat het nauwelijks achter.
Ik ben mijn nieuwe baantje aan het bouwen en heb gelukkig nog een voorraadje XPS liggen. Het is een aanrader.

groet, Wim
Citaat van: PieterB op maandag 21 oktober 2024, 10:10:26Ik denk dat ik maar met mifoshape (voor het betere werk) en goldband (voor grotere volumes/oppervlaktes, alhoewel het wel zwaar is) aan de slag zal gaan om te experimenteren...

Gewoon XPS als basis gaan gebruiken, dan hoef je maar een dun laagje Mifoshape aan te brengen. Je kan eventueel met iets van rotsmallen aan de gang.

Citaat van: ronaldk op maandag 21 oktober 2024, 13:24:21Je kan eventueel met iets van rotsmallen aan de gang.
Waarom zou je dat doen als je door het grof wegbreken en inkerven van de XPS de meest prachtige rotsformaties kunt creëren. Er hoeft ook geen Mifoshape te worden aangebracht. Dat belet het insteken van bomen alleen maar.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

@citaat
Inderdaad: zo min mogelijk 'nat' werken is ook mijn motto  :thumbup:
Al dat vocht moet uiteindelijk weer verdampen  ... :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: WimFPU op maandag 21 oktober 2024, 16:12:23Waarom zou je dat doen als je door het grof wegbreken en inkerven van de XPS de meest prachtige rotsformaties kunt creëren. Er hoeft ook geen Mifoshape te worden aangebracht. Dat belet het insteken van bomen alleen maar.

Persoonlijk vind ik allesn XPS niet zo mooi als een rots van Mifoshape / gips. Dat is puur persoonlijk. Het beletten van het insteken van bomen: Valt wel mee. Mogelijk eenmalig even met iets scherps door de laag heen en dan zit je in het XPS. Dan kan het gewoon. Met het begrassen (ondergrond zand) heb ik ook een harde laag, dat is ook even doordrukken maar dan ben je er door.

Ieder zijn voorkeur Ronald maar mijn bezwaar tegen Mifoshape of Gips of Sculptamold is dat je nadat je door het kerven, bekrassen en breken van de XPS al een fantastische bergstructuur hebt verkregen waar je vervolgens de hiervoor genoemde substanties op gaat smeren die je daarna ook nog weer eens moet gaan modelleren. En dat nog afgezien van de rommel en het vocht dat het met zich brengt.

groet, Wim
Citaat van: WimFPU op dinsdag 22 oktober 2024, 18:37:27Ieder zijn voorkeur Ronald maar mijn bezwaar tegen Mifoshape of Gips of Sculptamold is dat je nadat je door het kerven, bekrassen en breken van de XPS al een fantastische bergstructuur hebt verkregen waar je vervolgens de hiervoor genoemde substanties op gaat smeren die je daarna ook nog weer eens moet gaan modelleren. En dat nog afgezien van de rommel en het vocht dat het met zich brengt.

Het kerven van het XPS hoeft dus niet bij het gebruik van Mifoshape / Sculptamold. De XPS gebruik je om de basis te maken. Dan doe je er een klein laagje over. Die modelleer je (inkrasen, kerven, met spatels bewerken e.d.). Het voordeel van Mifoshape / Sculptamold is dat je niet heel veel hoeft aan te maken. Ik doe het normaal in een klein bakje. Het is niet echt smeren. Gewoon uit de zak. Dan rustig wat water bijvoegen tot een papje. Die breng je op. Dan is het nog wel 30 tot 60 minuten goed bewerkbaar. Dat is het mooie. Met een goede dag of twee is de MifoShape / SCulptamold goed droog.

Ik vindt het minder geklooi dan met gips.  :)

Fantasietjes op de baan

@citaat Wim FPU: je hebt een punt , daarom maak ik die groeven/ krassen extra breed en dan mifoshape of scuptamold erover en dat nog wat bij shapen

Het zal duidelijk zijn dat Wim en Ronald en ook ik zo hun eigen methoden hebben die de voorkeur heeft. Dat geldt voor iedereen die aan het hobbyen is. En dat is maar goed ook want anders zouden wij hier nu onze voorkeur aan Pieter niet kenbaar kunnen maken. Het gaat erom dat Pieter nu een aantal keuzes is voorgelegd. Hij moet vooral doen waar hij zich prettig bij voelt en waarmee hij voor hem het mooiste resultaat boekt.

groet, Wim
Ik heb ook met de diverse materialen gewerkt en getest. Er is nog een product dat eveneens heel goed was en aangenaam om lang mee te werken (geen geklieder ook zoals met gips) en dat was hydrofibre. Dat was verkrijgbaar bij ER-decor, veel gebruikt in B maar in NL wsch nauwelijks bekend. Helaas is de zaakvoerder Rony Eggermont eind vorig jaar onverwacht overleden. Ik kom het nog tegen op internet maar weet ik niet of het hier gaat om nog onverkochte restanten, dan wel dat iemand het verder produceert.
Dat materiaal ER-decor komt me bekend voor als ik een beschrijving lees; ik denk dat dat (of een voorloper ervan?) is wat we ~20j geleden gebruikt hebben om een berg te maken; Heel gemakkelijk te bewerken maar het wordt niet zo hard als plaaster (en niet zo mooi te beschilderen dacht ik?).
Ik vond dat fijn omdat er heel gemakkelijk/snel mooie resultaten mee gehaald kunnen worden, maar het ziet er toch iets minder realistisch uit vind ik dan gegoten rotsen (en omdat het materiaal nogal verschillend is, is het moeilijk om met die gegoten rotsen te combineren). Anderzijds kan ik er misschien wel wat WOSA punten mee scoren?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: PieterB op maandag 28 oktober 2024, 09:30:22Anderzijds kan ik er misschien wel wat WOSA punten mee scoren?

Pieter, ik denk dat dat enkel opgaat wanneer je kranten met behanglijm toepast ...  :roll:

Groeten,

Erik.