Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Promoot ons mooie forum op evenementen, stamtafels en op beurzen : Stichting 3rail Shop

Voorsein Märklin 7038 in combinatie van hoofdsein 7039-7041

Gestart door Holz1 donderdag 12 september 2024, 12:02:06

Voorsein Märklin 7038 in combinatie van hoofdsein 7039-7041
Beste spoorders

Kan iemand mij vertellen hoeveel schakelstroom de bediening van het voorseinen en hoofdsein samen hebben?

De Ohmse weerstand van het voorsein 7038 (van bruin over geel= 6 Ohm, bruin over blauw  ca 140 Ohm)
Het hoofdsein 7041 = bruin over blauw  ca 116 Ohm.

Stel dat ik deze seinen samen wil schakelen via een TRIAC:
1. welke TRIAC kan deze waarden dan moeiteloos schakelen en
2. naar welke waarden in het factsheet moet ik kijken?
3. stel ik wil beide schakelen met BT136, wat zijn hierbij de kritieke data?

Ik zie graag jullie reacties tegemoet
Groet
Re: Voorsein Märklin 7038 in combinatie van hoofdsein 7039-7041
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hallo Henry,

Waarom kies je voor een triac om je seinen aan te sturen?
Wil je een analoge schakeling maken die door railcontacten wordt aangestuurd, of wil je digitaal aansturen?
DE RMS On-state current van de BT136 is 4 ampère, wat voldoende is om één spoel aan te struren.
In AC bedrijf zal een triac bij elke nuldoorgang van de wisselspanning uit geleiding raken en moet dan telkens opnieuw met een puls op de gate weer in geleiding worden gebracht, dus 50x per seconde, gedurende de "open" tijd.
Het is veel eenvoudiger om bijvoorbeeld een Darlington transistor BD682 te nemen en in DC te werken, want je zal toch een AC/DC moeten maken om de aansturing te laten werken.
Bedankt voor je reactie Ad,
Ik rijd analoog maar ik gebruik infrarood sluizen om accessoires te schakelen. Verder zijn er wensen om accessoires met Arduino te gaan schakelen. Maar dit gaat later spelen en is van latere zorg.

Als topic had ik feitelijk moeten starten met: Ik wil graag seinen schakelen die geen rijwegfunctionaliteit hebben. Dus voornamelijk alleen maar een sein dat "beweegt". (Hieruit kunnen heel veel reacties komen, en dat ben ik me bewust).

Enige tijd geleden kwam ik een module tegen gebasseerd op de SN74LS123 (ONE-SHOT rising en falling edge trigger). Deze heb ik aan mijn wensen aangepast en een timer-delay toegevoegd aan de Falling-EDGE zijde. Hierdoor kan ik de puls van de falling edge vertragen. Vervolgens heb ik een module gemaakt op basis van Solid State Relais en een MOC3041 Opto-coupler.
De triac gebruik ik als schakelaar. Alnaar gelang de sein schakelfuncties moeten er 2 of meerdere SSR gebruikt worden.

Nu is de vraag of ik een 2e sein op dezelfde uitgangen als het eerste sein kan aansluiten? Hiervoor heb ik dus data nodig om er zeker van te zijn dat ik de heleboel niet opblaas.
Groet
Henry