Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

LSModels 17502 RAM-TEE digitaal verlichtings schakel probleem

Gestart door rdedr zondag 25 augustus 2024, 10:58:12

LSModels 17502 RAM-TEE digitaal verlichtings schakel probleem
Heb een paar weken geleden een 2de hands LS Models 17502 TEE-RAM aangekocht. De verkoper gaf aan dat de verlichting niet helemaal goed was, maar ik dacht dat dit wel op te lossen viel met de decoder.
Helaas niet zo simpel. Heb van alles geprobeerd, verschillende CV waarden met ESU Programmer, LokPilot 3 vervangen door LokPilot 5, maar het maakt allemaal geen verschil.

Probleem:
De verlichting brandt altijd wat een beetje raar is, mogelijk is het nog in een soort van analoge mode. Echter the signalering is ook niet goed.
De wisselende frontlichten (3 witte en 2 rode) wisselen wel maar aan beide zijden enkel 1 wit en 1 rood licht, of 2 witte en een rode. Klopt dus niet echt, het lijkt of er een conflict is en mogelijk dat er 1 wit licht aan een kant kapot is omdat die nooit aangaat. De rode lichten blijven ook aan als de witte lichten branden.

Ik hoop dat iemand een vergelijkbaar probleem heeft gehad of gezien, of hetzelfde model heeft of een LSM model uit 2008/2009 met dezelfde printplaat zodat we kunnen vergelijken wat anders is. Of misschien een beschrijving heeft van de draadkleurtjes. Mogelijk heeft iemand wat verwisseld?
Ook de bruggetjes zitten op de juiste plaats volgens afbeelding 8 van de handleiding (zie foto's bijgevoegd).

Heb ook van alles geprobeerd met beide decoders en functiewaarden en de ESU LokProgrammer, maar resultaat is altijd hetzelfde probleem.

Tips en ideeën zijn meer dan welkom, ik heb van alles geprobeerd. Heb trouwens ook LSM een email gestuurd een week of twee terug, maar helaas niets van terug gehoord.
Het is een heel mooi treinstel, maar het verlichtingsprobleem vind ik heel jammer voor zo'n mooi stel. Daar moet toch iets op te vinden zijn?
Re: LSModels 17502 RAM-TEE digitaal verlichtings schakel probleem
Zit je decode4 wel goedom ingeprikt?
Citaat van: Hero op zondag 25 augustus 2024, 17:10:57Zit je decode4 wel goedom ingeprikt?

Bedoel je dat het andersom erin moet? Hoe weet ik dat het geen kortsluiting of andere problemen oplevert. De handleiding zegt er niets over en ik heb de decoder zo aangetroffen.
Ik kon de decoder in ieder geval programmeren zoals die er nu inzit.
Chris heeft de stekker inderdaad andersom zitten. Zie laatste plaatje op deze pagina.
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/lsmodels/345-lsmodels-tee-de-iv?showall=&start=4

Als je deze achtpolige stekker (nem 652) verkeerd insteekt, gaat er meestal niks stuk. De stroomafnamepolen (rood en zwart) wisselen slechts van plek, zodat er nog steeds stroom wordt afgenomen en je dus kan programmeren. De motoraanslutingen (oranje en grijs) wisselen slechts van plek, zodat de motor nog steeds draait. Maar de verlichting raakt in de war, omdat de gemeenschappelijke plus (blauw) en aux1 (groen) verkeerd worden aangesloten.
Dus precies wat je beschrijft. Verlichting in de war.

Als ik in je handleiding kijk zie ik een van de acht aansluitingen van de decoder met een vierkantje.
Dat is normaal de rode aansluiting.
Bij jou zit de zwarte draad daar.

Kortom. Draai hem eens om. En kijk of je licht het dan wel normaal doet.
Citaat van: Hero op zondag 25 augustus 2024, 22:13:13Dus precies wat je beschrijft. Verlichting in de war.

Als ik in je handleiding kijk zie ik een van de acht aansluitingen van de decoder met een vierkantje.
Dat is normaal de rode aansluiting.
Bij jou zit de zwarte draad daar.

Kortom. Draai hem eens om. En kijk of je licht het dan wel normaal doet.
Bedankt voor jullie reactie, hoewel ik wat meewarig was in eerste instantie. Wie draait dat om? Dus was even schrikken toe ik je foto's zag. Heb 'm nu omgedraaid, maar helaas lijkt dat niets uit maken, wat erg vreemd is. Licht gedrag nog steeds hetzelfde. Mogelijk dat er al iets kapot gegaan is op de printplaat? Er zit vast geen reset op zoals met de esu decoders?

Heb voor de zekerheid ook even mijn instellingen bijgevoegd. Die vond ik in een draadje bij de buren. Maar wat ik ook instel, de achterlichten op de voorkant (motor) blijven aan ook als de voor verlichting aan is (wit en rood aan). Dat geld ook andersom voor de achterkant.

Jammer, reset de decoder eens naar de standaardinstellingen. Dan moet het werken.
De draadbruggen staan zo te zien goed.
En ja, het kan dat verkeerd aansluiten tot schade leidt. De voeding van de functies wordt immers verkeerd aangesloten. Meestal zorgen de fabrikanten er echter voor dat bij verkeerd aansluiten de boel alleen niet werkt.

Zo te zien ook wel slordig van LSM. De gebruikelijke manier om de juiste positie van de stekker aan te geven is door op de print pin 1 (oranje draad) aan te geven met een 1 of een *. Dat was bij het uitkomen van het stel al zo en ik zie nergens een dergelijke aanduiding.
bij LSM is de aansturing van de lichten altijd afwijkend van de rest, daarom dat ze ook apart decoders verkopen specifiek voorgeprogrammeerd voor hun modellen;
iemand met hetzelfde model kan je misschien helpen, anders is het eindeloos zoeken of de juiste decoder kopen;

mvg,
Michel
Dat is waar, maar bij dit treinstel uit 2008 is dat nog niet zo. Function mapping stond nog in de kinderschoenen. Volgens mij moet het met de toen gebruikelijke instellingen van de decoder werken.
zoek iemand met een programmer en probeer elke aux apart of zoek even uit op de print met wat de connector pins verbonden zijn.Zo doe ik het meestal en heb al bijna elke lok de configuratie gevonden.
Je hebt wel rare instellingen.

Start eens met
F0.  Vooruit. Front licht
F0   Achteruit rear  light

F1.aux 3.    Gokje sluitseinen aan één kant
F2 aux 4.          Sluitseinen andere zijde ?

Of deze mapping opslaan en de standaard mapping restore geven.
Aux4? NEM 652 kent maar drie functie-uitgangen. Standaard zijn de eerste twee rijrichtingafhankelijk ingesteld en reageren op f0, de derde functieuitgang zet je standaard aan en uit met f1. Zo worden decoders nog steeds afgeleverd trouwens.
Er wordt hier teveel gedacht vanuit moderne decoders met tig functieuitgangen en uitgebreide mapping. Daarvoor is dit stel uit 2008 helemaal niet ontworpen. Frontseinen aan de ene kant en sluitseinen aan de andere kant waren destijd in de regel op dezelfde functieuitgang aangesloten.

Als ik de bespreking op Groterdam lees, dan zet je de kop- en sluitlichten aan met f0 en die zullen dan rijrichtingafhankelijk functioneren. Zoals toen te doen gebruikelijk. Vooropgesteld dat de stekker goed zit en de decoder in de fabrieksinstellingen staat.

Reset de decoder dus eens en kijk wat er gebeurt.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Heeft de trein standaard sleperomschakeling? Dan is waarschijnlijk Aux 3/4 normaal hiervoor in gebruik. Maar omdat het een oudere decoder betreft zal dit 1 of 2 kunnen zijn. Met F0 worden de licht-functies aangestuurd. Dit zijn in principe ook Aux-en, Lv/Lh, rijrichting afhankelijk geprogrammeerd en gekoppeld aan functie-toets F0.
Aan F1 zou Aux1/2 met de interieur verlichting kunnen zijn geprogrammeerd.
Je zou de originele decoder kunnen resetten (uitgaande van het feit dat deze deels is afgeschermd tegen onbedoelde programmeer-acties, zodat deze weer in de fabrieksinstellingen komt.
Als dat is gedaan, zou je voor het mooie, de decoder op een decoder tester moeten plaatsen, waarbij de instellingen per Aux zichtbaar worden.
En dit is weer belangrijk om de verdere aansturing van de decoderprint in de loc te doorgronden.
Dan kan je bv ook een andere decoder op gelijke wijze programmeren.
Even tot zo ver...
Mvg. Marcel
Bedankt voor alle reacties, dat geeft weer wat moed.
Wat betreft de decoder, de decoder die met het treinstel kwam is waarschijnlijk een lopi3, maar de kan ik niet uitlezen met de ESU programmer die ik heb. Niet duidelijk of decoder misschien kapot is of zoals werd gezegd deze misschien geblokkeerd is. Ik heb niet de ESU decoder tester helaas, misschien toch eens bestellen.
Dus ik werk nu met een hagelnieuwe ESU DCC Lopi5 erin.

Probleem met verlichting testen start met wat ik ook probeer de sluitlichten op de motorbak en de kopverlichting op de sluitwagen is altijd aan zodra er stroom is, zonder functie gekozen te hebben. Dit is volgens mij al niet normaal.
Heb wat zitten proberen met de instellingen van Hero en uitgevogeld dat Front Light (1) het gedimde top sein aan zet op de motorbak.Echter de twee rode sluitseinen zijn ook aan wat natuurlijk niet klopt.

Met een weekend vogelen kan ik inderdaad waarschijnlijk wel de verschillende instellingen voor de verlichting achterhalen, maar ik maak me zorgen dat op de een of andere manier frontsein op sluitwagen en sluitsein op motorbak 'bevroren' zijn en niet langer omschakelen. Dit mogelijk als gevolg van de oude decoder die er verkeerd om opzat. Ik kan (zie ook eerdere foto) niets zien wat kapot is op de printplaat, maar vermoed dat de zwarte boxen de relais zijn waar mogelijk het probleem is. Zat te denken om het stel terug in analoge mode te zetten en decoder te verwijderen en dan zien of het de verlichting wel schakelt. Is dat misschien het proberen waard?
Andere ideeën om vast te stellen wat er aan de hand is en uitvoerbaar in komend weekend zijn ook welkom.

Marcel, overigens er is geen interieur verlichting aanwezig en de trein heeft sleper omschakeling heb ik begrepen. Rijden en omschakelen gaat echter goed, het lijkt alleen de verlichting.

Nog twee foto's bijgevoegd van de motorbak (met sluit en front verlichting aan, moeilijk te zien op de foto) en de sluitwagen (waarvan het rechter front sein niet werkt, maar het rechter en linker sluitlicht wel). Op de foto zie je echter niet dat het linker sluitlicht ook aan is.
al geprobeerd de v3 uit te lezen met de oudere software ?
Ja, zelfde resultaat. Kan het niet uitlezen. Kon wel het loc adres veranderen door direct naar de CV te schrijven.

Je woont aan de ander kant van de wereld, als ik het goed zie... Dan is het nog lastiger.
Als je de nieuwe Lokpilot v5 er in doet,
Wat gebeurt er dan als je alleen rijdt? (Geen functies aan)
Werkt de sleperomschakeling dan, of branden je lichten dan ook, en schakelt er dan verlichting met de rijrichting mee?
En als je lichten mochten branden, verandert dat als je F0 aan zet?

Dit model is een SBB uitvoering dus met Zwitserse seinenbeelden.
De fysieke aansturing van de leds gebeurd via de hoofdprint. Indien de oude lopidecoder door LS Models beveiligd is kan je deze niet volledig uitlezen. Dan is enkel het lokadres aan te assen. Oude decoder erin en in cv8 de waarde 8 wegschrijven (reset naar fabrieksinstelling)

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Je hebt een lokpilot5 DCC en je rijdt marklin/3rail?

Volgens mij werkt dat niet.

Je hebt volgens mij een lokpilot5 multiprotocol nodig.
Citaat van: loc1200 op dinsdag 27 augustus 2024, 17:22:52Je woont aan de ander kant van de wereld, als ik het goed zie... Dan is het nog lastiger.
Als je de nieuwe Lokpilot v5 er in doet,
Wat gebeurt er dan als je alleen rijdt? (Geen functies aan)
Werkt de sleperomschakeling dan, of branden je lichten dan ook, en schakelt er dan verlichting met de rijrichting mee?
En als je lichten mochten branden, verandert dat als je F0 aan zet?

Ja, even langskomen is er niet bij ;-)
Als de loc alleen rijdt is de verlichting aan, maar statisch, schakelt niet mee.
Heb nog niet getest of de sleper omschakeling daadwerkelijk werkt, dat zal ik ook proberen over het weekend.
Als ik op de LoPi5 (dus niet de originele) een functie aan f0 heb verbonden dan schakelt dat.

Citaat van: jojoman2003 op dinsdag 27 augustus 2024, 17:44:37Dit model is een SBB uitvoering dus met Zwitserse seinenbeelden.
De fysieke aansturing van de leds gebeurd via de hoofdprint. Indien de oude lopidecoder door LS Models beveiligd is kan je deze niet volledig uitlezen. Dan is enkel het lokadres aan te assen. Oude decoder erin en in cv8 de waarde 8 wegschrijven (reset naar fabrieksinstelling)
Ik vermoed dat het Franse seinbeelden zijn, gegeven waar de trein werd ingezet. Tussen Brussel en Parijs volgens het handboekje.
CV8 is een tip die ik nog niet eerder gezien heb. Zal die zeker ook eens proberen, maar nadat er een paar draadjes los hebben gelaten aan de connector van de decoder heb ik daar ook nog een soldeerjob aan te doen.
Ga me niet vervelen dit weekend ;-)

@treinhenk, het is een DCC decoder van ESU. Die werkt ook met de ESU50200 die ik heb en de Marklin CS3 op Marklin 3-rail AC.

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Oké, maar waarom DCC en geen multiprotocol/motorola?

Dit vond ik op Catawiki.nl:  LSModels H0 - LS 17502 - Treinstel (1) - RAm 501, digitaal - NS, SBB CFF FFS

NS is Nederland en SBB is Zwitsers.

Deze trein heeft tussen Amsterdam en Geneve/Zurich= gereden.
De TEE RAM is er in een Zwitserse uitvoering en een Nederlandse.
Het seinbeeld moet dus Nederlands en/of Zwitsers zijn.

Kijk ook hier eens: https://www.facebook.com/search/top?q=trans%20europ%20express

Het handboekje klopt niet.

Henk
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 27 augustus 2024, 22:56:47Oké, maar waarom DCC en geen multiprotocol/motorola?
In dit geval omdat ik wel een DCC decoder had liggen en niet een multi-protocol! Het werkt gewoon goed, alleen geen MFX.

Wat betreft uitvoering dwalen we een beetje af van het topic. Lijkt dat boekje en jezelf allebei gelijk hebben volgende wikipedia: Wikipedia TEE
Er zijn twee uitvoeringen, maar de uitvoering die ik heb reed op het traject Parijs/Brussel. Waarschijnlijk inderdaad Zwitsers seinbeeld dan, maar niet echt duidelijk.

Mijn probleem is dat het seinbeeld niet om schakelt ongeacht van wat het seinbeeld zou moeten zijn.
Het juiste seinbeeld wordt gevormd door een combinatie van actieve en of niet-actieve functietoetsen die dan op hun beurt de uitgangen sturen. Vb. F0 + notF2 zet frontlicht en aux3 aan. Dus indien de oude decoder nog werkt moet je bijvoorbeeld starten met F0 en kijken wat er gebeurt, daarna F0+F1,dan F0+F2 .... enzovoort. Steeds kijken wat er verandert. Dit alles noteren en dan kan je een Lopi5 of loso5 programeren.
Weekend is weer gekomen, dus weer aan de gang met de TEE.
Heb nu twee dingen getest, de originele decoder lijkt de geest te hebben gegeven, de trein wil niet meer rijden. Heb nog wel geprobeerd om CV8 met 8 weg te schrijven. Dat geeft een reactie met een blinkend licht op de trein maar verder niet. Dus dat lijkt een dood spoor. Voor de zekerheid weer even de nieuwe decoder erin om zekere te weten dat trein nog rijdt. Dat is het geval, niets veranderd.

Volgende stap, ombouw naar analoog. Heb twee draadbrugjes nodig en er is er maar een. Dus draadbrugje maken van een stukje ijzerdraad van Faller Car System, dat was fijn genoeg om in de printplaat te krijgen en kon ik met wat tangen en pincetten buigen.
Trein rijd op analoog, maar verlichting deugt ook nu niet, voor brandt rood en wit. Omschakelen, Wit licht schakelt maar rood blijft branden aan de andere kant. En... wil niet rijden! Weer omschakelen en rijdt weer dezelfde kan op. Dus achteruit rijden werkt niet in analoog. Er is echt iets mis met deze print. Ook nog even de draadbrugjes omgewisseld om dat ook uit te sluiten,

Lijkt erop dat er nog maar twee opties over zijn:
1) Nieuwe decoder terug erin, draad brugjes weer naar digitaal en maar accepteren dat verlichting niet deugt
2) Kijken of verlichting misschien direct op de decoder kan worden aangesloten.

Voor optie 2 lijkt dat in de motorwagen misschien nog wel te doen, echter hoe werkt dat voor de sluitwagen? Kan de bestaande bedrading gebruikt worden?
Iemand al eens geprobeerd om de verlichting te vervangen of rechtstreeks op decoder aan te sluiten? Enig idee wat het schema zou moeten zijn? De LS Model draad kleurtjes zijn niet de ESU kleurtjes volgens mij.

Geel en blauw lijken de LS Model kleuren voor de verlichting, maar er is geen derde aansluiting voor de wisseling van de lichten. Lijk erop dat logica voor dat op de printplaat zit ofzo. Hele verlichting printplaatje vervangen is ook nogal een karwei dat een beetje te ver gaat voor mijn kunde denk ik. Andere ideeën?
Ik heb nog eens goed naar de foto van dat printje gekeken.
Aan de rechter kant lijkt er iets te zijn weggekrast.
Ter hoogte dat er een draad slordig op is gesoldeerd.

Kun je nog eens een scherpe foto van dat printje maken.

Liefst met de decoder eruit zodat al t soldeer werk goed zichtbaar is.
al eens geprobeerd rear light (1) te gebruiken ? Met die instellingen zal je moeten spelen en doen zoals ik zeg : maak een copy met uitprint van huidige instellingen en zet alle aux uit.Voeg dan 1 aux per keer toe en je ziet welk licht er aangaat.Duurt wat langer maar dan weet je waar de lichten op zitten.Zo doe ik het al jaren en heb alle loks goed gekregen zelfs die rare dingen van van biervliet
@bellejt Op dit moment even aan het proberen via analoge mode, omdat dat ook niet goed werkt. Het lijkt erop dat het omkeerrelais niet goed werkt ofzo. Waarschijnlijk niets met digitaal te maken of er zijn meerdere problemen met dit treinstel, ook niet uit te sluiten. In dat geval ga ik weer met de decoder instellingen verder aan de gang. Zoals gezegd is het probleem niet dat ik de juiste instelling niet kan vinden, maar meer dat wat ik ook instel, de rode sluitverlichting gewoon blijft branden welke kant ik ook oprijdt en alleen de witte schakelt, ook in analoog met het verschil dat in analoog de trein ook niet achteruit wil rijden, maar wel alleen het witte licht omschakelt. Het is niet als alles uit staat in digitaal dat dan de verluchting ook uit staat. Het is een vreemde puzzel.

@Hero Ik weet niet wat je ziet op de printplaat en ik heb ook zitten turen. Maar goed, twee zien meer dan een. Bijgevoegd twee foto's met de hoogste kwaliteit die ik uit de camera kon krijgen en ook hier kon uploaden.
Sorry, had een of ander upload probleem en nu zijn ze twee keer toegevoegd.
Hoe dan ook, wanneer ikzelf de foto's terugkijk hier merk ik op dat er een plek is die er niet lekker uitziet.
Heb deze nog eens extra uitvergroot en beter belicht. Ook valt op dat de connectie erboven geen draad gesoldeerd heeft.

Op jouw foto's hier: https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/lsmodels/345-lsmodels-tee-de-iv?showall=&start=4 lijkt er een zwarte draad op te zitten, kan je dat bevestigen. Enig idee waar dat naar toe leidt.
Krijg een sterk vermoeden dat iemand hieraan heeft zitten hobbyen maar niet echt wist wat ze aan het doen waren.
Als je aan die kant van de print naar rechts gaat lijkt het of er een zwarte en rode draad bij elkaar zitten.
Citaat van: Hero op zondag 01 september 2024, 08:50:21Als je aan die kant van de print naar rechts gaat lijkt het of er een zwarte en rode draad bij elkaar zitten.
Dat is ook zo. Kijk maar naar plaatje drie in mijn eerste post. Die zwarte draad hoort waarschijnlijk aan de andere kant. Maar ik vermoed nu dat het zo gedaan is omdat de andere kant waarschijnlijk kapot is. Verklaart het verlichtings- of omschakel probleem denk ik?
Heb jij (of iemand anders) misschien een foto van wat er hoort te zitten op het deel van de printplaat wat waarschijnlijk kapot is? Mogelijk kan zoiets nog vervangen worden al zal dat niet makkelijk zijn.
aan het soldeerwerk te zien is dit niet door de makers gedaan maar door iemand anders.Dan zouden de draden wel eens verkeerd verbonden kunnen zijn. Ook de draadbruggetjes juist gezet ?
De draadbruggetjes staan correct, zie de handleiding van mijn eerste post. Het lijkt er inderdaad op dat er gerommeld is. De vraag is of dat gebeurt is om het probleem te omzeilen of het probleem heeft veroorzaakt. Het lijkt op het eerste. Waar het probleem deel is is duidelijk waar de omschakeling gebeurt op de printplaat als je naar de draadbruggetjes functies kijkt en naar de verbindingen.
nog ff gezocht en mss kan je de foto's hier uitvergroten en de jusiet aansluitingen achterhalen : https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/lsmodels/345-lsmodels-tee-de-iv?start=4
Het is duidelijk dat de zwarte draad aan de andere kant hoort waar bij mij geen draad zit. Wat ik op die foto's niet kan zien wat er origineel op de print zat op de plaats waar ik het probleem heb.
Zoek dus nog een andere foto of het printschema. Zat ook te denken om de hele printplaat te vervangen. Bv. met een van de printplaten zoals: https://johnsoldeert.nl/index.php/decoderadapters/tee-ram-mtc. De vraag is of dat gaat werken, helaas is de auteur van genoemde printplaat momenteel niet beschikbaar.
Dit is een 3railmodel neem ik aan? Op de Groterdamsite gaat het om een 2railmodel. Dan kijken we mogelijk naar een verschil in de bedrading van een 3railmodel en een 2railmodel. Bij een 3railmodel moet de stroomafname van de wielen aan één kant van de print worden aangesloten. De sleper hoeft maar op één plek aan de andere kant van de print te worden aangesloten.
Je kan het controleren door de kijken of die zwarte en rode draad inderdaad naar de stroomafnemers op de wielen gaan.

Je opperde zelf eerder om de lichtprintjes direct op de decoder aan te sluiten als je er uiteindelijk niet uit komt. Je kan in ieder geval de draden naar het lichtprintje losmaken en eens proberen hoe die werkt. Wel voor de zekerheid altijd een weerstand tussenschakelen. :D
Bedankt voor het opmerken van het verschil. Mijn model is inderdaad 3-rail. De zwarte draad aan de voorkant gaat inderdaad naar de wielen.

En ja, het lijkt dat die licht printjes op 5.5v werken, als ik kijk naar het grote zwarte blok op de printplaat. Kan dus niet direct op de decoder AUX. Wordt te ingewikkeld voor mij denk ik.
Kan een beetje solderen, maar printjes met weerstanden is een brug te ver.

Lijkt? Je kan om te beginnen eens gaan meten op welke spanning de lichtprintjes werken. Kan je gelijk meten welke de plusdraad voor het hele printje is en welke draden leds aansturen.

Overigens maakt het leds niet veel uit welke spanning erop staat. De spanning mag niet lager zijn dan de zogenaamde spanningsval van 2 tot 3 volt, maar hoger maakt niet uit. Leds hebben een maximaal stroomverbruik en dat regel je met een weerstand. Wat ik bedoel is het lichtprintje losmaken en eens op het gemak bekijken. Ik denk dat er al weerstanden op de print zitten, maar dan mogelijk bedoeld voor vijf volt. Vervolgens proberen hoe het printje werkt met een gelijkspanning van pakweg 12 volt en een losse weerstand van om te beginnen 10K. Die zal eerder te groot dan te klein zijn. Als je op die manier de juiste weerstand vindt, dan plaats je die uiteindelijk in de positieve draad naar het ledprintje. Het is niet nodig aan het printje zelf te solderen.

Is in ieder geval een stuk gemakkelijker dan een poging de print van John soldeert te gebruiken die waarschijnlijk sowieso niet geschikt is. Die is bedoeld voor het Märklinmodel uit de jaren zestig.

Ik zou eens beginnen met andersom te denken, oftewel, begin eens bij de leds, volg hoe die aangesloten zijn op de print.

Je kan nu van alles proberen, maar dat is allemaal aannames. Als je terug werkt, weet je hoe het zit 
Maakt het een stuk makkelijker om aan de gang te krijgen.

Succes
Ik zal van het weekend eens kijken naar de licht printjes en wat doormeten. Niet mijn hobby dat soort dingen, maar de moeite waard voordat ik de stroom naar het licht maar gewoon verbreek.
Ok, multi-meter gevonden. De gele en de blauwe draad gaan naar de lampjes (zie x1 en x2 op de foto). Zodra er spanning op de rails komt gaat de verlichting aan (alle leds) en staat er 2.9 volt op, zeg 3 volt.
Dus het lijkt erop dat 1 massa is en de ander stroom. Had gehoopt dat de ene draad voor rood zou zijn en de andere voor wit en dan massa van het frame. Niet dus.
De andere twee draden aan de voorkant zijn de oranje draad is massa van de wielen en de zwarte draad gaat naar de sleper.
De gele ledjes zijn de witte lampjes, de witte ledjes geven de rode kleur.

Als ik het voorste rijtuig los koppel van de rest dan rijdt dat nog wel (een kant op) maar de verlichting is altijd uit, ook bij omschakelen. Dat is enigszins raadselachtig voor mij betreft de verlichting. Het lijkt erop dat de verlichting op de een of andere manier de andere wagens nodig heeft. Het is dus duidelijk gescheiden van de rijstroom.

De vraag is nu hoe we rechtstreeks schakelen tussen de twee rode ledjes en de drie gele ledjes (met 2 draadjes). Heb geprobeerd het printje in de foto eruit te krijgen, maar dat lukt niet erg en ik durf er niet teveel druk op te zetten. De vraag is of dat meer van de werking prijsgeeft. Kan iemand van het printje op de foto lezen hoe het schakelt in combinatie met bovenstaand info? Dat met het idee om het printje direct op de decoder aan te sluiten en zo de sluit en koplichten te schakelen. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Uiterste optie is om een heel nieuwe printje met ledjes erin te zetten, die gewoon apart zijn geschakeld zijn net als de meeste Marklin locomotieven. Moet dan wel een derde draadje komen.
Ben trouwens nog steeds geïnteresseerd of iemand het schema van de grote printplaat heeft of een duidelijke foto ervan. Mogelijk is dat makkelijker te repareren indien we weten wat er kapot is (weerstandje?)
Heeft het lichtprintje maar twee aansluitdraden? Dan werkt het kennelijk door ompolen van de aangevoerde spanning. Dat compliceert de boel, want decoders werken zo niet.
Verder een rechtoe-rechtaan printje met vijf leds, twee weerstanden van 1000 ohm (102) en drie weerstanden van 100 ohm (101). Zo te zien staan alle leds met hun weerstand parallel geschakeld. Alleen die voor de frontseinen dan andersom geschakeld dan die voor de sluitseinen. Op de print is ook bij iedere led aangegeven waar de positieve kant van de led (anode) zit. X1 is aangesloten op alle weerstanden. X2 is aangesloten op alle leds. De frontseinen branden als X2 positief is. De sluitseinen als X1 positief is.

Meet eens of de aansluitdraden inderdaad ompolen bij wisselen van rijrichting. Zo ja, dan is het lichtprintje niet in orde. Zo nee, dan is er iets mis op de hoofdprint.
Heb je die kleine 3 volt gemeten op die aansluitdraden of op een individuele led?

In ieder geval lijkt er electronica op de hoofdprint aanwezig die niet zomaar is te omzeilen met een decoder.
Speelt het omschakelrelais misschien een rol bij de lichtwisseling?
Nou ja, het wordt een beetje gokken zo op afstand.
Er zijn inderdaad maar twee aansluitdraden, dus schakelen met ompolen is een goede kandidaat. Het gekke is echter dat beide rode en witte leds tegelijk branden, alleen de witte schakelen uit als je omschakelt.
Het is erg onduidelijk zonder de logica van de hoofdprint te weten en te weten wat er precies kapot is zoals zichtbaar in mijn eerdere posts.

Domme vraag misschien maar hoe meet je of iets gewisseld is van pool? Mijn multimeter geeft geen + of - aan.  Gemeten op de draadjes.

Misschien maar gewoon aansluiten op de decoder dat de verlichting alleen maar brandt in een rijrichting als dat lukt, de andere kant gewoon uitschakelen met functie ofzo. In ieder geval beter dan een kerstboom met alle lampjes aan de voorkant aan. Begint een beetje een moeilijk geval te worden geloof ik. B)
zwart is min op je meter.Als er niks voor het getal staat dan is het de juiste aansluitings methode dus de rode klem van je meter is de plus pool.Staat er een - voor dan is het anders om.
Citaat van: bellejt op zaterdag 07 september 2024, 09:24:20zwart is min op je meter.Als er niks voor het getal staat dan is het de juiste aansluitings methode dus de rode klem van je meter is de plus pool.Staat er een - voor dan is het anders om.
Probleem is dat ik geen min te zien krijg.  :warning:  ik heb geen elektronica achtergrond.

Heb wel IT achtergrond, even een kort filmpje gemaakt op een ovaaltje op de tafel om te laten zien hoe het eruit ziet. Trein is in analoge mode, dus zonder decoder. Rijdt maar een kant op in analoog, maar verlichting schakelt wel. Niet zo als het zou moeten echter.
https://renate.ddns.net/s/GnwsbGyHnPXCLrT
Je multimeter staat op de stand gelijkspanning?
Nee, op wisselstroom, op gelijkspanning dus? Zal eens kijken wat dat oplevert.
voor het schema mss even mailen op hetgroterdamproject.
Citaat van: bellejt op zaterdag 07 september 2024, 10:22:24voor het schema mss even mailen op hetgroterdamproject.
Dat is een goed idee. Het proberen waard.

Citaat van: henkv op zaterdag 07 september 2024, 10:14:12Je multimeter staat op de stand gelijkspanning?
Ok, staat nu op gelijkspanning en inderdaad als je de pennetjes omdraait gaat het van plus naar min. ;)
Helaas gebeurt er helemaal niets als de trein omschakelt. Geen wisseling van + naar -. Het voltage is wel wat hoger dan eerder gemeten met wisselstroom stand op multimeter. Is nu 4.5 to 4.6v.

Bij Marklin in geval van de 3071, brandt rood altijd, en wit wordt geschakeld. Als wit brandt, dan overruled deze rood, waardoor je rood niet ziet. Misschien is dat hier ook toegepast?

Ook is op de foto met de rode draad, net daaronder een mosfet verwijder, en 5 van de 8 vlakken met elkaar verbonden. Dit geeft een continu schakeling.

Mvg. Marcel
@Marcel.
Jij bent mij voor.Ik zat daar ook juist aan te denken.Bij mijn 3070 is dat ook zo.
De bakken moeten ook gekoppeld zijn.Anders rijdt hij niet goed.Heeft te maken met de sleperwissel.
Dat is misschien hier ook het geval.
Alhoewel ik veronderstel dat in het decodertijdperk,het ingewikkeld schakelrelais van de 3070/3071 tot het verleden behoort.