Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

Probleem met ARNOLD serie 81xxx decoders op printplaat

Gestart door easyconn donderdag 18 juli 2024, 20:53:48

Probleem met ARNOLD serie 81xxx decoders op printplaat
Goede avond,

Allereerst de huidige situatie;
Spoorbreedte N en rij digitaal met Uhlenbrock IB II en IB IR in combinatie met Railware
Het probleem is nu dat ik nog een aantal oude Arnold lok's met de oude printplaat decoders van arnold serie 81xxx.
Deze worden echter niet meer herkend door de boven genoemde DCC-centrales met de melding "Geen Lok ".  Ik maak hierbij gebruik van een programmeer rails.
Ze rijden wel analoog
Ik kan ze ook niet resetten naar de fabrieksinstellingen met CV 8
Heeft iemand hiermee ervaring mee, om dit op te lossen.
Het zou toch leuk zijn om weer eens met deze lok's te kunnen rijden.

mvg

Loek
Re: Probleem met ARNOLD serie 81xxx decoders op printplaat

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Beste Loek,

Aangezien dit een 3-rail forum is zitten er hier heel weinig mensen met kennis van 2-rail en nog minder met kennis van N-spoor. Zelf had ik mijn N-spoor al omgewisseld naar H0 voor digitalisatie zijn intrede deed. Dus daar heb ik ook totaal geen kennis van.
Beste advies wat ik je kan geven is stel je vraag bij de buren op het BeNeLux forum. Daar zit wel veel kennis hieromtrent.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Het zijn decoders uit de oertijd van DCC. Vergelijkbaar met de Märklin C82. Werken op 14 rijstappen. Zijn niet uit te lezen of met cv's te programmeren. Wel met registerprogrammering. Ik weet niet of de IB dat beheerst. Adressen tot en met 99.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

De IB kan zeker wel met register programmering omgaan. Zit een apart menu voor ingebouwd.
Ik had al wat gezocht op internet. Het is een SO-instelling voor het IB. Goed, het zijn hele oude decoders. Volgens mij oorspronkelijk van Lenz. DCC 14 rijstappen en zal inderdaad tot adres 99 gaan.
Bedankt voor de info en jullie medewerking

De IB 2 heeft inderdaad een mogelijkheid register programmering.
Zal de handleiding raadplegen voor meer info.
Ik zal mijn bevindingen op dit forum melden.

mvg
Loek
Voor de zekerheid geen waarden hoger dan 99 programmeren. Ik weet niet hoe dat bij deze Arnolddecoders zit, maar bij de Märklin C82 is het na een poging hoger dan 99 te programmeren over en uit.
Er zat overigens wel enige ontwikkeling in de printplaatdecoders van Arnold.
Hier een update over deze uitdaging.

Vond nog het boek van Georg Fuhs "Das Arnold Digital Handbuch"
Hier stond wat meer informatie over deze decoderversie

Het is me gelukt om de Lok op IB IR is te programmeren in de reeks 1-99 met de optie register programmering)
Kan hem ook uitlezen met de IB Ir.
Maar de lok rijdt niet digitaal met deze centrale, maar met een analoge trafo wel.

Het vreemde is nu dat ik hem op IR II in de register versie niet kan uitlezen en programmeren.
Heeft hier iemand een verklaring voor ?

Wat betreft de "Sonderoptionen" heb ik niets kunnen vinden in de handleiding wat hierop betrekking kan hebben.
mvg
Loek