Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

2 x LED Parallel

Gestart door GTIBert dinsdag 02 juli 2024, 12:02:17

2 x LED Parallel

Ecos-2

2 x LED Parallel
Ik heb een kleine BR 34 waar ik in de tender LED verlichting heb gemaakt   (34972)
Er zit een LS-5 van ESU in en de LED's zijn aangesloten op de blauwe en de gele draad.
Als ik nu ga schakelen dan werkt de verlichting, maar als ik uitschakel dan zijn de LED's niet geheel UIT.
Is dit de oorzaak van het parallel verbinden, of moeten de LED's in serie komen?

Wie heeft er tips??

Ik hoor het graag.

MVG Bert
Re: 2 x LED Parallel

graag een glaasje wijn

zou niet mogen uitmaken maar ik zet ze steeds in serie.Als ze "nagloeien" zit je ergens met verlies

Parallel trekt meer stroom dan serie, maar nog steeds vrij weinig. 

Probeer eens een andere uitgang van de decoder en kijk dan eens of het opgelost is. Zo ja, dan is er een probleem met de uitgang die je eerst gebruikte.

Ecos-2

Zou het kunnen zijn dat er een verbinding met front/back verlichting is.   draad wit/geel
De front verlichting is een glimmer lampje 19V, en de tender verlichting is 2 x LED parallel.
Ik ga toch een een ander uitgang op de LED's zetten, kijken of dat helpt. de groene draad

Mvg Bert

graag een glaasje wijn

als het een LS locsound is heb je toch  uitgangen genoeg om dat te splitsen

Ecos-2

Heren.

Ik heb een andere uitgang genomen en het probleem is hierdoor verholpen.
bedankt voor alle reacties in deze.

Mvg Bert.

Min of meer off-topic, maar het parallel schakelen van LEDs zoals je boven schetst is geen goed idee. Alleen als de drempelspanningen precies gelijk zijn zullen ze beide evenveel stroom trekken. Beter is parallelschakelen van LEDs met ieder zijn eigen voorweerstand.

Jeroen

@citaat Leg eens uit, ik zie het verschil niet. Waarom is het geen goed idee?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Een LED is een stroom gestuurde lichtbron en geen spanning gestuurde. Bij parallel schakelen stuur je met de spanning, bij serie schakelen stuur je met de stroom. Want door in serie geschakelde verbruikers loopt altijd dezelfde stroomsterkte. En dat is juist voor een LED de ideale omstandigheid.

Zo had ik het nog niet bedacht, dacht dat het niet veel uit zou maken voor de werking.

En wat gebeurt er als een van de leds IN SERIE de geest geeft?
In modellen af fabriek stel ik vast dat elke led meestal (zo niet altijd) zijn eigen voorschakelweerstand heeft.

Willy

En hoe groot schat jij die kans in? Ik werk al met LEDS sinds ze op de markt zijn en de enige die kapot zijn gegaan is door eigen schuld. Een LED die eenmaal goed is aangesloten met een voorschakelweerstand gaat niet zomaar kapot. Nog nooit meegemaakt. Wat niet wil zeggen dat het niet kan gebeuren maar die kans is zo klein.

Citaat van: flyerman op zaterdag 06 juli 2024, 12:00:21@citaat Leg eens uit, ik zie het verschil niet. Waarom is het geen goed idee?

Met wat overdrijving is de redenering als volgt:

Stel dat de ene LED een drempelspanning van 2,2 V heeft en de andere een van 2,1 V, dan gaat bij toenemende spanning als 2,1 V bereikt wordt stroom lopen door de LED van 2,1 V, en die houdt vervolgens de spanning op 2,1 V door eventueel meer stroom te trekken (zonder voorschakelweerstand wordt dat dan alleen begrensd door het kapotgaan van de LED), dus de andere LED blijft donker. Met voorschakelweerstanden voor beide LEDs heb je dit probleem niet.

Jeroen

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 06 juli 2024, 18:57:07En hoe groot schat jij die kans in? Ik werk al met LEDS sinds ze op de markt zijn en de enige die kapot zijn gegaan is door eigen schuld. Een LED die eenmaal goed is aangesloten met een voorschakelweerstand gaat niet zomaar kapot. Nog nooit meegemaakt. Wat niet wil zeggen dat het niet kan gebeuren maar die kans is zo klein.

Dit beantwoordt niet mijn vraag.

Willy

Ik begrijp dat Willy de vraag stelt wat er gebeurt als een van twee parallel geschakelde LEDs de geest geeft, terwijl Henks antwoord gaat over LEDs die netjes elk een eigen voorschakelweerstand hebben. Antwoord op de vraag van Willy: dat is een hypothetisch geval; LEDs moet je niet parallel willen schakelen (zie mijn uitleg boven).

Jeroen

Zie mijn "gecorrigeerde" bijdrage #11, Jeroen.

Willy

BLIJ dat ik analoog RIJ

Even dwars er tegenin, identieke led's zijn prima parallel te schakelen. Electrotren doet dat ook in haar locs.
Ik ben er nu eentje aan het ombouwen met twee-kleurenleds zodat er ook rode sluitlichten zichtbaar zijn.
En ook die twee-kleurenleds functioneren prima, zelfs met 3 parallel op Ć©Ć©n weerstand.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: nmbssncb op zaterdag 06 juli 2024, 18:16:13En wat gebeurt er als een van de leds IN SERIE de geest geeft?
In modellen af fabriek stel ik vast dat elke led meestal (zo niet altijd) zijn eigen voorschakelweerstand heeft.

Willy

Ik heb een marklin-loc waar de 3 ledjes echt niet allemaal hun eigen voorschakelweerstand hebben en gewoon in serie staan.
Zijn inmiddels wel kapot, zowel voor als achter :? .
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Ik zie het nut niet van leds parallel te schakelen.
De stroom door de voorschakelweerstand is dubbel zo hoog en de spanningsval over de voorschakelweerstand wordt ook nog eens groter.
Hierdoor heb je een zwaardere weerstand nodig, om het vermogen te dissiperen, wat alleen maar resulteert in een hoger stroomverbruik en onnodige warmte ontwikkeling.
Dan kan je zeggen, wat is nou die extra 10 of 20mA, maar het hoeft niet, dus gewoon niet doen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klopt allemaal, maar twee-kleurenleds met 3 pootjes zijn wat lastig in serie te zetten...

Citaat van: Hanzi op donderdag 11 juli 2024, 19:45:37Even dwars er tegenin, identieke led's zijn prima parallel te schakelen. Electrotren doet dat ook in haar locs.
Ik ben er nu eentje aan het ombouwen met twee-kleurenleds zodat er ook rode sluitlichten zichtbaar zijn.
En ook die twee-kleurenleds functioneren prima, zelfs met 3 parallel op Ć©Ć©n weerstand.

Ja, identieke LEDs, maar je hebt geen garantie dat LEDs uit verschillende batches echt identiek zijn. Mijn voorbeeld was opzettelijk wat overdreven, maar ook zonder groot verschil in drempelspanning is er verschil in output, al of niet opvallend waarneembaar. De enige besparing bij het weglaten van individuele voorschakelweerstanden zit in de weggelaten weerstanden en 1 extra soldeerverbinding per LED, misschien dat Electrotren dat daarom doet, maar elegant is anders.

Jeroen

BLIJ dat ik analoog RIJ

Electrotren hanteerde sowieso een
nogal bijzondere schakeling (klikkie).

Waar hebben we het over.. alle leds hebben tolerantie specs waar ze binnen dienen te vallen, verschillende batches kunnen inderdaad verschillend zijn.

Bij een verschil van 0.2V drempel spanning en 10mA door de led is dat 2mW extra warmte over de weerstand.

Citaat van: flyerman op zaterdag 13 juli 2024, 10:02:39is dat 2mW extra warmte over de weerstand
Daar zou je zomaar een Faller huiskamer mee kunnen verwarmen.

Willy, je hebt denk ik nog geen antwoord op jouw vraag: wat gebeurt er indien 1 van de in serie geschakelde leds defect raakt.

Los van " het gebeurt bijna nooit":
Indien de led sluiting maakt krijgt de andere een grotere stroom voor zijn kiezen met de kans dat die ook defect raakt.
Bij een onderbreking zal de andere logischerwijze uit zijn.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Tja, er valt altijd wel wat over te zeggen.
De motorpost heeft de onderste 2 gele leds (maar ook de rode leds parallel staan.
Vervolgens gaat de printbaan van de gele leds naar de bovenste gele led en daarmee in serie.
En het werkt prima. Leds zijn even fel.

Mvg. Marcel

Citaat van: Bert1955 op zaterdag 20 juli 2024, 14:34:23Willy, je hebt denk ik nog geen antwoord op jouw vraag: wat gebeurt er indien 1 van de in serie geschakelde leds defect raakt.

Los van " het gebeurt bijna nooit":
Indien de led sluiting maakt krijgt de andere een grotere stroom voor zijn kiezen met de kans dat die ook defect raakt.
Bij een onderbreking zal de andere logischerwijze uit zijn.
Dat klopt niet. 

Wanneer er een in serie geschakelde led kapot gaat, loopt er door die led geen stroom meer. Dus door die andere, die er mee in serie staat, ook niet.

Die blijft heel, maar brand niet.

@citaat  Dat schreef ik toch ook.....

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.

Ja, maar volgens mij klopt je redenering dat naar toe niet.

Het zal aan mij liggen Martin maar ik begrijp jouw reactie niet.
<redenering dat naartoe>??
Ik had het over 2 opties:

1. Led heeft sluiting( zelf nog nooit meegemaakt bij de honderden leds die ik in de handen heb gehad) dan krijgt led2 een opdonder.
2. Led is onderbroken. ( een enkele keer voorgekomen door onoplettendheid) Dan doet led 2 niets en raakt uiteraard niet defect.

Wat is hier verkeerd geredeneerd?

Denk dat punt 1 niet klopt. 2 uiteraard wel.

Leg uit

Voorbeeld: 2 leds in serie met spanningsval van 1,2V over elke led. Voeding schakeling is 12,4V. Stroom door de leds bepalen we op 10mA. Dus voorschakelweerstand is 1000 ohm. Want 12,4V - (2x1,2V)= 10V. 10V:10mA= 1000 ohm. 1 led ligt in kortsluiting, gevolg is dat er maar 1,2V van de 12,4V afgetrokken wordt. Dus 12,4-1,2=11,2. 11,2:1000=11,2mA. Deze stroom is nog steeds kleiner dan de maximale stroom die door de led mag gaan. Voor de maximale stroom wodt gewoonlijk 20mA gerekend. Gevolg de 2de led zal blijven branden met een iets feller licht. Maar dat zal bijna niet opvallen.

@citaat
Weet je dat heel zeker? Volgens mijn berekening heb jij een rekenfout gemaakt. Je mag het ook een denkfout noemen. Aan jou de keus.

graag een glaasje wijn

Maar Johnny, daar heb je toch geen calculator voor nodig? Al kan dat voor sommigen best handig zijn.  :D
De principiƫle denkfout die Jojo maakt is dat hij bij een parallelschakeling met twee maal de spanningsval rekent in plaats van twee maal de stroomsterkte. En dan krijg je behoorlijk afwijkende uitkomsten. En dat afgezien van het feit dat je de niet kenner helemaal op het verkeerde been zet. En die vorm van misinformatie verspreidden is nog het ergste naar mijn mening.

graag een glaasje wijn

ik niet want ben elektronicus maar voor sommigen is die calculator makkelijk en worden er weer geen gekke dingen geplaatst :) . Voer in hoe je ze gebruikt en je hebt de juiste info.Tot vervelens toe worden hier soms dingen geplaatst die totaal verkeerd zijn keer op keer.Net zoals sommigen beweren dat leds spanning gestuurd zijn  :biggrin:

Sorry mijnheren, ik heb het hier over de serie schakeling waarover beweerd wordt dat de 2de led sneuvelt wanneer de 1ste led in kortsluiting ligt. Opmerking van mij, lees de tekst eens rustig door voor alleer te reageren. Mijn reactie is een uitleg geven aan Bert1955 waarom Flyerman punt 1 van Bert1955 fout vindt.

@citaat  De aanname van 1,2V per Led is veel te laag, dat zit eerder op 2,2V en hoger.
En dan ligt het ook sterk aan de voedingsspanning. Reken hetzelfde maar eens uit bij 5 V voeding en 2,2V per Led.
Boem ;)

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.

Heren,

De vraagstelling is wat het beste is, de parallel of de serie schakeling van leds bij een locomotief. Ik denk niet dat de leds met een spanning van 5V wordt gevoed door een decoder of door een analoge schakeling. Indien dit al zou gebeuren,zal ik nooit meerdere leds in serie zetten omwille van de te kleine voedingsspanning van 5V tegenover de spanningsval over de leds. Vraag eens de datasheets op van rode, groene, geel, witte en blauwe leds. De eerste 3 zitten rond de 1,2V, de laatste 2 rond de 3V.

Ik had het algemener bedoeld dan alleen toepassing in een loc.
Net als jij ben ik een electronicus, weet een klein beetje waar ik het over heb.

De leds die ik gebruik hebben de genoemde doorlaatspanning, en ik ga overigens met die low current exemplaren niet hoger dan ongeveer 3mA. En ik gebruik 5V overal op Witmoos voor leds.

Verder wil ik er geen woorden meer aan vuil maken.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: Bert1955 op dinsdag 17 september 2024, 21:58:25En ik gebruik 5V overal op Witmoos voor leds.
Hoi Bert, wat is witmoos? ;)

graag een glaasje wijn

ter info bij deze zie je de spanningen van de leds die ze ongeveer nodig hebben.De stroom bepaal je zelf maar veel millis zijn er tegenwoordig niet nodig of je wil ze gebruiken als schijnwerper :).
https://www.eclecticsite.be/elec/ledserie.htm

Citaat van: Kappa op vrijdag 20 september 2024, 15:14:10Hoi Bert, wat is witmoos?
Dat is het modeltreinproject waaraan momenteel gewerkt wordt door Bert.

Johny: Dat zijn de spanningen die ik ook meet over een LED van de juiste kleur. en ik gebruik ze veel en graag met een stroomsterkte tussen de 1,5 en 3,5 mA. Meer is absoluut niet noodzakelijk. Je kan iedere kamer in een compleet, drie verdiepingen tellend, herenhuis inclusief verkoop ruimte op de begane grond, apart van licht voorzien met minder dan 15mA. En dan gebruik ik meerdere kleuren LED's om de juiste sfeer te creƫren.

Citaat van: Kappa op vrijdag 20 september 2024, 15:14:10
Citaat van: Bert1955 op dinsdag 17 september 2024, 21:58:25En ik gebruik 5V overal op Witmoos voor leds.
Hoi Bert, wat is witmoos? ;)
Inderdaad zoals Henk opmerkte, zie draadje hieronder.

Witmoos is een bijnaam van het erf waarop we wonen. Vaak worden hier in de omgeving bewoners met de bijnaam genoemd ipv hun echte achternaam.