Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gaan delta en ESU decoder samen?

Gestart door Coltvirus maandag 24 juni 2024, 19:24:17

Gaan delta en ESU decoder samen?
Ik heb een Marklin 34664, NMBS bolle neus in dubbel tractie. Deze heeft een simpele delta decoder gekoppeld aan een soundmodule.
De decoder heeft natuurlijk geen funkties en dient enkel om digitaal te rijden en de soundmodule aan te sturen. Van het moment de loc stroom krijgt heb je geluid en verandert met de snelheid.
Nu zou ik er een esu functie decoder  (of mss lokpilot) willen insteken om de lichten en geluid te kunnen schakelen.
Nu komt de vraag, als ik de esu fx decoder op het zelfde adres instel als de delta gaan die geen conflicten geven?
Re: Gaan delta en ESU decoder samen?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wanneer twee decoders met hetzelfde adres worden aangestuurd zullen deze ieder hun eigen ding doen. De decoders weten namelijk niets van elkaar, zo intelligent zijn ze niet. Dus op zich geeft dat geen problemen. Je zal er alleen voor moeten zorgen dat de aangestuurde functies van beide decoders volledig van elkaar gescheiden zijn. Dus het geluid en motor op de Delta en verlichting op de ESU kan.
Alleen zie ik het nut daarvan niet zo in. Een fx decoder is niet veel goedkoper dan een lokpilot5. Terwijl die LoPi5 veel betere rijeigenschappen geeft dan de Delta decoder. Ik zou die hele Delta eruit gooien en de soundmodule aan, bijvoorbeeld, F2 koppelen. Dan heb je F0 voor verlichting voor en achter en andere F-functies voor andere lichtbeelden zoals sluitlichten uit, rangeerverlichting, cabinelicht etc.
Probleem is dat de soundmodule niet gewoon een aan/uit functie is maar gestuurd wordt met het stuursignaal van de motor output van de delta module (via de licht uitgang)

De lichtuitgang van een Delta decoder is toch ook een aan/uit schakelaar. Of vergis ik mij nu sterk? In mijn beleving wordt het licht bij een Delta ook apart geschakeld en brand onafhankelijk van de snelheid. Heb het nu over de DeltaControl 4F dan.
Zonder de modificatie branden de lichten met de sterkte van de snelheid van de motor en zijn ze niet schakelbaar.

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

Er is een mogelijkheid om deze loc te digitaliseren met een losse decoder, maar ik moet even spitten in mijn archief.
Er is nl een serie omgebouwd naar volledig digitaal met de toen actuele 60901 decoder. Ook een prettige bijkomstigheid is, dat je het geluid dan kan uitzetten.

Mvg
Marcel
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hi Rudy,

Ga niet lopen "klooien" aan die delta decoder, om het licht digitaal te maken, dat is ie het niet waard.
Koop ipv een Fx decoder een Lopi V5 en vervang de motor door een 60901, dan loopt ie ook nog veel mooier. :)
Speciale Gast

Trans Europ Express

Bijgevoegd een afbeelding van de soundmodule. In principe zijn er vier draden die hem aansturen oranje, violet en de gele en grijze draad van de verlichting.
Bron: https://www.bogobit.de/sound/34664/

Neem een 21pins MTC decoder met adapterplatine. Dan kun je de paarse draad (decodermassa) aansluiten aan pen 20 van de MTC print.
Voor de oranje kun je gewoon blauw pakken. Edit 02-08 twijfel uitspraak >>>>voor verlichting van de delta (geel/grijs) zou ik combineren en een vrije functiedraad pakken om de sound te schakelen.<<<<
Dan kun je vervolgens de ESU met de lokprogrammer zelfs een geluidsicoontje geven bij de functie om het netjes af te toppen.
Alles er uit, ESU sound decoder 5 er in. Dat is de kortste klap zonder al te veel geklier.
Citaat van: JPSholland op vrijdag 16 augustus 2024, 12:19:09Alles er uit, ESU sound decoder 5 er in. Dat is de kortste klap zonder al te veel geklier.

Zo is dat.  De beste oplossing.
En de luidspreker in de dummy is 8 ohm en dus ook best te gebruiken met de huidige ESU decoders (of eventueel andere).
Er is lid of dit forum (of is het op een ander forum) die een aangepast esux-geluidsbestand heeft voor deze NMBS diesel.

Willy

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Ik mis wat in dit draadje, gelukkig staat het er 2 jaar eerder (2022) wel bij:
Delta locs zijn in het algemeen met een wisselstroommotor uitgerust, en ongetwijfeld heeft Esu daar ook een decoder voor.
Al maken de meeste digitaal rijders een andere keus, in zo'n geval.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 17 augustus 2024, 17:44:03Delta locs zijn in het algemeen met een wisselstroommotor uitgerust, en ongetwijfeld heeft Esu daar ook een decoder voor.
Uhhm, nee. Die heeft ESU niet (meer). En wel omdat met wisselstroommotoren geen lastregeling kan worden toegepast. Lullige beperking hoor.
Welke motoren zitten er in? Volgens mij kan je daar een ander, 5-polig, anker in zetten met een permanent magneet. Dan is het een gelijkstroom motor en die werken prima met Esu decoders.

Dat is inderdaad de beste optie. De ombouwsetjes die Märklin hiervoor Heeft (had) worden niet meer gefabriceerd en liggen bij veel handelaren in de uitverkoop. Sla je slag nu het nog kan. Over korte tijd wordt het soebatten om de juiste componenten bij elkaar te scharrelen.
@Coltvirus:

Koop:
1x Märklin ombouwset 60941 voor standaard Märklin DCM-motor van wissel- naar gelijkstroom (alle ombouwset voor de Märklin DCM, LFCM en SFCM zijn nog steeds leverbaar)
1x (ESU of...) geluidsdecoder

Luidsprekertje in dummy kan hergebruikt worden.

Willy

graag een glaasje wijn

ombouwsetjes van marklin heb je niet nodig.Esu heeft die dingen ook in assortiment.Ik heb voor alle zekerheid van de 3 verschillende setjes er 3 gekocht in promo.Kwam op 25 euro per stuk.Heb je wel de 5* versies
Forum Moderator

Citaat van: bellejt op zondag 18 augustus 2024, 11:31:12Esu heeft die dingen ook in assortiment.
Waar zie je die dan John?

graag een glaasje wijn

ze hebben geen 5* maar wel de passende magneten.Verder een voorraadje aanleggen van de M zoals ik gedaan heb.Hier verschillende gewoon omgebouwd met het 3* anker en esu magneet en die rijden voortreffelijk.Enkel degenen die rangeren zet ik 5* in of degenen die mijn reinigingssets trekken
Forum Moderator

@citaat Dacht ff dat je bedoelde dat ESU ook complete motorsetje in hun assortiment had opgenomen. ;)
Forum Moderator

Citaat van: Lobomotion69 op zaterdag 17 augustus 2024, 18:27:32Uhhm, nee. Die heeft ESU niet (meer). En wel omdat met wisselstroommotoren geen lastregeling kan worden toegepast. Lullige beperking hoor.

Niet helemaal waar. Uhlenbrock heeft wel een decoder gehad met lastregeling. Nummer was 76200. Helemaal perfect was deze zeker niet. Daarbij maakte de loc best wel geluid en dat was niet van een geluidsdecoder. Het werkte in ieder geval best aardig

Inderdaad niet helemaal waar, jouw verhaal dan he. Een goede lastregeling wordt geregeld met behulp van de tegen-EMK van de motor. Een wisselstroom motor levert geen tegen-EMK dus kan er ook geen lastregeling plaats vinden. Wat Uhlenbrock had gedaan was met een omweggetje de 'last' op de motor berekenen maar dit was zeer onnauwkeurig en gaf geen goede resultaten. Niet voor niets dat die decoder weer vrij snel uit de markt is genomen.