Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wissel aandrijving

Gestart door Henk Dijkstra woensdag 12 juni 2024, 21:23:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel aandrijving
Lid sinds: 2024

offline
Wissel aandrijving
Hallo mijn baan heeft jarenlang op zolder opgeslagen gelegen.
Als je wat rails uitlegt hapert de trein ook veel in het begin maar dat gaat wel over als er een half uur continu over is gereden.
Maar ik had destijds de meeste wissels van aandrijving voorzien en daar haperen er ook veel van.
Hoe los ik dat op?
Re: Wissel aandrijving
C, M, of K rails???
Re: Wissel aandrijving
C rails
Re: Wissel aandrijving
Hoi Henk,

Als je zoekt op wisselaandrijving c-rails dan vind je heel erg veel mbt tot dit onderwerp.
Zelf ben ik inmiddels overgestapt op servo's.
Wellicht dat de nieuwere versies wel beter zijn, maar dan zal je alles moeten vervangen, en daar hangt een kostenplaatje aan.
Overigens, overstappen op servo's natuurlijk ook.

Verder kan je de andere aangedragen oplossingen ook proberen uiteraard :)
Re: Wissel aandrijving
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Wissel aandrijving
Tja helaas, aan nagenoeg alles wat je op de modelbaan doet hangt een kostenplaatje. Maar dat kun je redelijk beperkt houden met de juiste keuzes.

Die C-rail wisselaandrijvingen is echt een probleemgeval. In heel veel gevallen werken ze niet of gebrekkig. en Märklin is niet bij machte om dat te verbeteren. Reeds twee maal zijn er nieuwe versies uitgebracht en nog steeds is het zwaar prut. Inmiddels heb ik nagenoeg al mijn wissels voorzien van servo aandrijvingen (enkele hebben er nog een MTB motor) en dat werkt betrouwbaar en probleemloos. Ook het inbouwen van servo's is niet zo heel erg moeilijk als je een beetje handig bent in knutselen (iets wat in deze hobby toch wel een must is). En de kosten hiervan zijn vele malen lager als die van de originele aandrijvingen. In ieder geval toch voor het digitaal bedrijf maar ook voor analoog zijn er prima oplossingen. Voor ideeën en tips kijk eens in mijn bouwdraadje "Baanbouw Rehausen".
Re: Wissel aandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wissel aandrijving
Het zijn volgens mij vooral de eindafschakelingen die problemen veroorzaken.  Ik heb ze bij mijn wissels allemaal doorverbonden.
Re: Wissel aandrijving
Citaat van: ErikW op donderdag 13 juni 2024, 08:39:30Het zijn volgens mij vooral de eindafschakelingen die problemen veroorzaken.  Ik heb ze bij mijn wissels allemaal doorverbonden.

Heb op wissel aandrijving doorverbinden gezocht en zogoed als alle antwoorden zijn ik heb het gedaan maar een hoe en wat staat er niet tussen.
Begrijp dat er een soort van micro switch tussen zit en die moet er uit.
Re: Wissel aandrijving
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wissel aandrijving
Of overbruggen.
In de wiki staat de variant verwijderen goed uitgelegd.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving
Let niet teveel op de wel zeer persoonlijke mening van de auteur.  :D
Re: Wissel aandrijving
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel aandrijving
Beste Henk,

Omdat het jarenlang in de opslag heeft gelegen kan het ook gewoon mechanische stroefheid zijn, een poosje flink bewegen met de hand, als dat kan met C-wissels, wil dan wel eens helpen, een heel klein beetje electroclean ook, maar denk er om geen smeerolie of zo.

Elektrisch is het overbruggen van de eindschakelaars een standaard oplossing.

Groet, Anne W
Re: Wissel aandrijving
Heb een de switch er uit gehaald 2 en hij schakelt als een raket nu wel kleine brom tijdens schakelen.