Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

vlakke baan 225 x 165 simpel

Gestart door yves vrijdag 24 mei 2024, 21:24:55

yves en 2 gasten bekijken dit board.
Re: vlakke baan
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Ik zou zeggen: begin dit draadje een van voor af aan door te lezen en weeg alle gemaakte opmerkingen eens af tegen dit laatste ontwerp. Dan kom je denk ik tot verrassende inzichten. Ik ga eerder gemaakte opmerkingen niet opnieuw maken, hoezeer dit ontwerp er ook toe uitnodigt.

beter connectie tss onder- en boven rangeersectie

BLIJ dat ik analoog RIJ

Hallo Yves, als voorbereiding op je automatiseringsavontuur moet je eerst eens met een vinger over je plan heen "rijden" en dan eens kijken of je er achter kan komen welke pijltjes er verkeerd staan.

Citaat van: Hanzi op donderdag 12 september 2024, 13:34:13Hallo Yves, als voorbereiding op je automatiseringsavontuur moet je eerst eens met een vinger over je plan heen "rijden" en dan eens kijken of je er achter kan komen welke pijltjes er verkeerd staan.

eens "vingeren" dus

eens gemuisd (niet gevingerd) over de pijlen.

finale

Bravo!
Het langste stuk zichtbare deel vrije spoor is de aanvankelijk niet geplande zijlijn.
Voor de rest is het bijna één aaneengeregen wisselstraat.
Met alle in en uitgangen op het lage niveau doet het geheel mij denken aan de "Marmottenbak" van Avro's Wiekentquiz, pakweg 40-50 jr. geleden.
Je wist nooit welk gat de marmotten kozen, zo kun je hier de treinen ook in een gat naar keuze "mikken" en dan kijken waar ze weer te voorschijn komen.
lazuli
gast

Misschien moet Yves overstappen naar een trambaan, dan kan het nog iets ingewikkelder  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Citaat van: Baanloos op donderdag 12 september 2024, 18:22:06Het langste stuk zichtbare deel vrije spoor is de aanvankelijk niet geplande zijlijn.
Voor de rest is het bijna één aaneengeregen wisselstraat.
Met alle in en uitgangen op het lage niveau doet het geheel mij denken aan de "Marmottenbak" van Avro's Wiekentquiz, pakweg 40-50 jr. geleden.
Je wist nooit welk gat de marmotten kozen, zo kun je hier de treinen ook in een gat naar keuze "mikken" en dan kijken waar ze weer te voorschijn komen.

Mwa, dat vind ik allemaal nog wel meevallen:
de portalen aan de achterzijde zijn niet zichtbaar
en het is toch nog beter dan baan-loos ...  :wink:

Groeten,

Erik.

Citaat van: lazuli op donderdag 12 september 2024, 18:47:10Misschien moet Yves overstappen naar een trambaan, dan kan het nog iets ingewikkelder  ;)
Uiteraard is het de bedoeling zoveel mogelijk spoortjes op een zo klein mogelijk oppervlak te persen. Mijn advies is dan ook over te stappen op spoor Z. Dat scheelt een factor 3.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: yves op donderdag 12 september 2024, 16:18:02finale
Pijltjes staan goed; bijna dan :P !

Eerder hadden we al terminus bereikt en nu dan de finale. En tóch heb ik geen glazen bol nodig om te weten dat er nog de nodige verbeteringen (?) volgen >:-D .

To be continued :-) !

Citaat van: Hanzi op donderdag 12 september 2024, 19:23:47
Citaat van: yves op donderdag 12 september 2024, 16:18:02finale
Pijltjes staan goed; bijna dan :P !

Eerder hadden we al terminus bereikt en nu dan de finale. En tóch heb ik geen glazen bol nodig om te weten dat er nog de nodige verbeteringen (?) volgen >:-D .

To be continued :-) !

breng me niet in de verleiding ;) van de ontelbare combinaties op deze oppervlakte heb ik er toch een serieus aantal de kans gegeven en ben ik niet over één nacht ijs gegaan. Dat kan ik me ontzeggen. Maar ja verbeterd kan er steeds.
En een aaneengeregen wisselstraat en ingewikkeld? In 3D ziet het er toch nog redelijk uit, op plan lijkt het drukker wegens de compacte weergave. Het is nu eenmaal compact niets aan te doen.
Wat variatie mag toch, anders kon ik ook een concentrische ovaal neergelegd hebben :-)  :-)  :-)
lazuli
gast

Ik snap echt niet dat je de pijltjes die ik in 't rood heb bijgetekend weglaat, maar dat zal wel aan mij liggen  ;)

@citaat Dat is de kunst van het weglaten.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat Zoals ik al zei, Edmart :-) :
Citaat van: Hanzi op donderdag 12 september 2024, 19:23:47Pijltjes staan goed; bijna dan :P !

Citaat van: basjuh1981 op donderdag 12 september 2024, 20:48:34@citaat Dat is de kunst van het weglaten.
Ja, als er iemand die kunst beheerst is het Yves wel :thumbup: .

Hoe staat het ondertussen met je takelinstallatie Yves? Of moeten we daarvoor naar het topic treinbaan voor kleinbehuisden?

Citaat van: lazuli op donderdag 12 september 2024, 20:43:39Ik snap echt niet dat je de pijltjes die ik in 't rood heb bijgetekend weglaat, maar dat zal wel aan mij liggen  ;)
't is maar een woord

550x782.jpg
lazuli
gast

Nu eens iets helemaal anders, hoe denk je met een trein terug te keren van het station boven? Zou je daar niet beter iets voorzien om een lok te laten omrijden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat hèhè ik zit er al een tijd op te wachten maar eindelijk komt er iemand met dat idee :-) .

In de groene spoortjes past dat nog wel, maar de blauwe zíjn al zo kort.
Met Yves talent gaat dat vast lukken! :thumbup: !
lazuli
gast

Ik veronderstel dat de blauwe voor personenvervoer zijn, daar kunnen treinstellen of railbussen ingezet worden, maar voor de goederen zal toch iets moeten voorzien worden om een lok van achter de wagons te krijgen. Of heeft Yves een lokwissel gepland?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Daar heb jij weer gelijk in.
Perfect, another problem solved :thumbup: !
Voor een locwissel heb je een extra loc nodig (ja, je verzint het niet hè); dan zou het wel handig zijn als er een opstelspoortje voor aanwezig is daar in het hooggebergte :idea: !
lazuli
gast

Of een extra keerlus  ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Bereikbaar via een helix 8o yesyesyes  :mrgreen: !

Sorry Yves, je enthousiasme inspireert ons kennelijk :thumbup: .

Citaat van: lazuli op donderdag 12 september 2024, 21:48:10Ik veronderstel dat de blauwe voor personenvervoer zijn, daar kunnen treinstellen of railbussen ingezet worden, maar voor de goederen zal toch iets moeten voorzien worden om een lok van achter de wagons te krijgen. Of heeft Yves een lokwissel gepland?

Ik begrijp maar half wat hiermee bedoeld wordt ik vermoed dat je bedoelt dat er op geen van de 4 kopsporen boven kan gekeerd worden, het zijn heen- en-weer sporen zonder keermogelijkheid althans zo had ik het in gedachten.
Groen is goederen (zoals beneden) en blauw is personen idd, mss op te lossen door blauw en groen om te draaien?
Een goederenlok kan toch wagons naar boven trekken en terug naar beneden duwen?
Niettemin wil ik het wel eens onderzoeken wat op dat plateautje mogelijk is maar het is wel zeer mini mini qua mogelijkheden.
lazuli
gast

Ja, een lok kan een goederentrein naar beneden duwen, meer nog, als je enkel de wagons bovenaan een duwtje geeft komen ze vanzelf naar beneden 😉
Ik steek er verder geen moeite in, je moet gewoon doen wat jij het beste vindt, maar ik zou als machinist bij het naar beneden rijden vanaf de voorkant van de trein zicht willen hebben op de baan, en dat zal met een lok achteraan dik tegenvallen...

BLIJ dat ik analoog RIJ

Knipsel (2).PNG

○Goederentrein rijdt omhoog naar goederenstation
○Machinist pakt een pint
○Goederen worden gelost/geladen
○Wagons loskoppelen van loc
○Loc vanaf locspoortje wordt aangekoppeld
○Treintje weg en achtergebleven loc rijdt naar locspoortje, klaar voor de volgende klus
○Machinist pakt een pint

Sommige hobbyisten kunnen hier dagen mee zoet zijn (met name in het vergezellen van de machinisten) :thumbup:

Mocht dit teveel van je laptopruimte afsnoepen dan kan je het wissel ook wat hoger leggen met het locspoortje bovenop de tunnelingang.
lazuli
gast

Idem voor personenvervoer. Je kunt de 2 blauwe sporen afwisselend gebruiken, tegelijk 2 sporen met rijtuigen lijkt mij toch wat teveel van het goede, terwijl de lok gewisseld wordt is er tijd genoeg voor opstappen en afstappen.

Je lacht je toch een bult !!!!!
Wagons naar BOVEN trekken en naar BENEDEN  duwen !!!!!!!!!!!!

Cees

dit zou het kunnen verhelpen: trein komt op groen linkerspoor aan tot op einde spoor, duwt dan de wagons terug op de rode sporen, ontkoppelt en rijdt terug naar boven op de andere groene sporen en rijdt terug naar onder naast het rode spoor waar de wagons staan tot aan de andere kant van de wagons en koppelt daar terug aan en vervat zijn trip naar beneden.
Geldt eveneens voor het groen rechterspoor boven.

Citaat van: Hanzi op vrijdag 13 september 2024, 08:47:58Knipsel (2).PNG

○Goederentrein rijdt omhoog naar goederenstation
○Machinist pakt een pint
○Goederen worden gelost/geladen
○Wagons loskoppelen van loc
○Loc vanaf locspoortje wordt aangekoppeld
○Treintje weg en achtergebleven loc rijdt naar locspoortje, klaar voor de volgende klus
○Machinist pakt een pint

Sommige hobbyisten kunnen hier dagen mee zoet zijn (met name in het vergezellen van de machinisten) :thumbup:

Mocht dit teveel van je laptopruimte afsnoepen dan kan je het wissel ook wat hoger leggen met het locspoortje bovenop de tunnelingang.

deze oplossing vergt 2 locs, met #1279 kan het met één maar is wel ingrijpender in railgebruik

BLIJ dat ik analoog RIJ

Nou en? je hebt toch loc's zat begreep ik eerder, die je bovendien graag op je baantje wil tonen. Mijn oplossing vergt slechts één wisseltje en die van jouw -chapeau!- maar liefst 4.
Knap dat het je toch weer gelukt is om van iets eenvoudigs iets ingewikkelds te maken.

graag een glaasje wijn

als je bij de bovenste groene wissels de linkse een spoor naar beneden zet en de rechtse groene vervangt door een kruiswissel dan spaar je een wissel uit en heb je nog meer mogelijkheden on al die sporen te bereiken.

Citaat van: bellejt op vrijdag 13 september 2024, 12:23:18als je bij de bovenste groene wissels de linkse een spoor naar beneden zet en de rechtse groene vervangt door een kruiswissel dan spaar je een wissel uit en heb je nog meer mogelijkheden on al die sporen te bereiken.

zo dan neem ik aan? Maar ik zal de mogelijkheid die Hans biedt ook nog eens onderzoeken

Citaat van: Hanzi op vrijdag 13 september 2024, 12:19:14Nou en? je hebt toch loc's zat begreep ik eerder, die je bovendien graag op je baantje wil tonen. Mijn oplossing vergt slechts één wisseltje en die van jouw -chapeau!- maar liefst 4.
Knap dat het je toch weer gelukt is om van iets eenvoudigs iets ingewikkelds te maken.

ik probeer dat ook nog eens

Hans'oplossing, geen afsnoeping vrij gebied
Weliswaar is dit afkoppelen aan één kant en terug aankoppelen met andere loc aan andere kant slechts voor één goederenspoor bruikbaar of er moet toch nog een kruiswissel en overloopwissel tussen de groene sporen komen zoals in #1283, waarmee dit dan eigenlijk hetzelfde is maar met een extra opstelpoortje voor 1 loc

graag een glaasje wijn

kan je combineren met die van mij en zijn er 3 sporen bereikbaar

BLIJ dat ik analoog RIJ

.

combinatie van Hans en laatste bemerking, passagierssporen vereenvoudigd

1 blauw spoor passagiers zal wel volstaan in het hooggebergte

BLIJ dat ik analoog RIJ

Maar heb je daar dan wel 3 goederensporen nodig?
Door al die wissels worden je spoortjes alleen maar korter.
Ga terug naar plan #1266 en zoek een plekje voor een loc; bv conform optie 1 of 2 in onderstaande schets. Loc kan je dan voor alle sporen inzetten én je behoud gewoon nog wat lengte op je sporen Knipsel (3).PNG 

blauw spoor niet zo bekrompen

1285 is beter dan 1289 Yves. Mijn vorige post was scherp, maar wil je ook een spiegel voor houden..een geheel ander plan op deze ruimte zou ook nog kunnen.

terug naar #1266 met locspoortje, liever niet op het zijrandje

graag een glaasje wijn

zo heeft dat geen zin want je lok moet het grote blok inrijden en dan nogmaals nutteloos keren om het rangeren mogelijk te maken.Simpel op te lossen door dat spoor aan de rechtse kant te brengen met mss een kruiswissel op de plaats van de meegebogen en dan zijn alle sporen bereikbaar in het station

Citaat van: bellejt op vrijdag 13 september 2024, 18:53:29zo heeft dat geen zin want je lok moet het grote blok inrijden en dan nogmaals nutteloos keren om het rangeren mogelijk te maken.Simpel op te lossen door dat spoor aan de rechtse kant te brengen met mss een kruiswissel op de plaats van de meegebogen en dan zijn alle sporen bereikbaar in het station

begrijp ik niet

graag een glaasje wijn

om te rangeren moet je lok eerst de hoofdbaan op en dan op het opstelspoor en dat 2x alvorens hij het stationnetje kan bereiken

Citaat van: bellejt op vrijdag 13 september 2024, 18:53:29zo heeft dat geen zin want je lok moet het grote blok inrijden en dan nogmaals nutteloos keren om het rangeren mogelijk te maken.Simpel op te lossen door dat spoor aan de rechtse kant te brengen met mss een kruiswissel op de plaats van de meegebogen en dan zijn alle sporen bereikbaar in het station

ja als de hoofdbaan vrij is toch geen probleem?
kan je anders eens visualiseren wat je bedoelt met de kruiswissel ik zie het niet

Citaat van: Baanloos op vrijdag 13 september 2024, 18:19:551285 is beter dan 1289 Yves. Mijn vorige post was scherp, maar wil je ook een spiegel voor houden..een geheel ander plan op deze ruimte zou ook nog kunnen.

Shoot!

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ik denk dat Johnny zoiets bedoelt(?):

Knipsel (5).PNG

wellicht het kruiswissel iets verder naar links; er moet wel een lok op het spoortje passen ;) .